Release Date: Maart 1994
Ontwikkelaar: Mythos Games en Microprose
Genre: Strategie
X-com heeft al een lange geschiedenis, het eerste deel is bekend onder verschillende namen en is zelfs nog naar de consoles geport (Playstation en de CD32). De officiële benaming weet ik niet, maar hij is ook bekend als UFO: Enemy Unknown en op de Playstation kreeg hij de naam X-Com: Enemy Unknown. En de remake uit 2012 heeft vervolgens dezelfde naam gekregen als de Playstation versie.

De game is op te delen in twee verschillende gameplay stijlen, je hebt de Geoscape waarin de tijd realtime verloopt. De snelheid van het tijdsverloop kun je makkelijk aanpassen van zeer langzaam tot vliegensvlug. Tijdens deze momenten ben je druk bezig bent met het uitbouwen van je basissen, het recruteren van je soldaten, onderzoek naar nieuwe gear, productie van gear enz. Tot het moment dat er ergens een melding wordt gemaakt van een UFO of dat je patrouille er één tegenkomt.
Je X-Com organisatie heeft echter niet onuitputtelijke resources, je bent afhankelijk van de steun van verschillende landen. Afhankelijk van hoe je presteert zullen ze je meer of minder geld doneren, presteer je dus niet volgens verwachting dan is het al snel game over.

Als je dan uiteindelijk een encounter met de vijand hebt schakelen we over naar de Battlescape, hierin gaan we over naar turnbased strategy. Je kunt nu met een selectie van jouw soldaten het gevecht aangaan met de vijand. Hierbij moet je rekening houden met je gehele omgeving, je komt namelijk aan op onbekend terrein en zult eerst de vijand moeten lokaliseren en vervolgens uitschakelen. Je moet rekening houden met hoogteverschil, het soort dekking wat je gebruikt, de wapens die je meedraagt enz. Persoonlijk vond ik dit altijd het minst leuke aan de game en genoot ik meer van het managen in Geoscape.

Ik heb de game voor het schrijven van dit stuk nog wel even opgestart en een poosje gespeeld, maar ondanks dat het nog steeds goed te doen is kan ik mij er niet meer toe zetten om ermee door te gaan. Het voelt allemaal behoorlijk verouderd en grafisch is het ook niet meer om aan te zien. Ik zou dan ook eerder weer beginnen met de remake uit 2012 dan dat ik deze game nog eens een keer ga opstarten. Maar in de jaren negentig heb ik hier erg van kunnen genieten en deed de game voor mij weer eens iets totaal anders dan wat ik gewend was om te spelen en daarom verdient het wel een plekje in deze top 25.