Button Bashers Top 25 Draft: PC

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

Re: Button Bashers Top 25 Draft: PC

10 jan 2021, 15:31

Twee geweldige titels om mee af te sluiten! En die elkaar ook zo ontzettend goed aansluiten. Beide Fallouts en Beide Baldures Gates zijn wat betreft het beste wat er is op Computer RPG gebied. Juist door deze heb ik latere series nooit echt de kans kunnen geven die ze wellicht wel verdiende. Kotor ging nog maar bij Mass Effect had ik er echt niks meer mee. En het zelfde gelde voor Fallout 3 maar zelfs New Vegas. Voor mij licht de liefde bij deze Fallout 1 & 2 en Baldures Gate 1 & 2 + Planscape Torment en Icewind Dale 1&2.
arjen1981

10 jan 2021, 15:37

Natuurlijk zijn het pas 25 en dat maar door een paar mensen. maar als ik zo terug kijk op de lijst dan zie ik Half-Life staan maar mis ik de FPS daarvoor toch echt. Denk aan Build engine games. Duke 3d maar ook Blood. Of Doom, Dark Forces en Descent. En uiteraard space combat. Denk aan Tie Fighter maar ook de Wing Commander serie. Toch die titels nog even wat liefde geven!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Fing3r

11 jan 2021, 08:36

Baldur's Gate 2 is een game waar ik ooit aan was begonnen maar nog nooit heb uitgespeeld, mogelijk dat dit jaar nog eens een poging ga doen. Nu ik meer tijd heb omdat ik geen nieuwe games ga kopen dit jaar is dat zeker het overwegen waard. Al moet ik ook nog steeds verder met de Pillar's of Eternity games :evil2:

En dat klopt hoor Gozert, er zijn zoveel games waaruit we kunnen kiezen dat er altijd veel buiten de boot vallen die het ook verdienen om in deze lijst te komen, het zou zelfs zomaar kunnen dat wanneer we 5 andere mensen deze lijst hadden laten maken dat we 25 totaal andere games hadden gezien. Daarbij komt ook nog eens dat ik al twee first person shooters had geplaatst en ik ook andere genres wilde toevoegen :wink:
Afbeelding
arjen1981

11 jan 2021, 10:18

Nee klopt is ook zo. Is ook geen kritiek natuurlijk.
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

11 jan 2021, 10:36

Fing3r schreef:
En dat klopt hoor Gozert
Wat heb ik gezegd? :biggrin:

Al moet ik zeggen dat voor mij Doom (de klassieke 1993 versie) ook wel de grote afwezige is. Dat zou waarschijnlijk de game zijn die ik als eerste genoemd zou hebben. Enorm invloedrijke klassieker die voor veel populariteit van het genre en het platform gezorgt heeft. Die game is voor mij echt synoniem met het platform (i.i.g. in die periode dan), een beetje als Super Mario Bros. voor de NES, Sonic voor de Mega Drive, Halo voor de Xbox, etc. al zij het in iets mindere mate.
Fing3r

11 jan 2021, 10:42

Gozert schreef:
11 jan 2021, 10:36
Fing3r schreef:
En dat klopt hoor Gozert
Wat heb ik gezegd? :biggrin:
Doh! Ik bedoelde natuurlijk Arjen :doh:

Om eerlijk te wezen ben ik het wel met je eens wat betreft Doom, John en John en consorten hebben met die game voor een revolutie gezorgd. Op technologisch vlak waren ze vooruitstrevend, maar ook leveldesign, conceptueel idee, distrubutie en niet te vergeten multiplayer deathmatch. Dit alles werd gedaan door een paar schoffies op "geleende" computers in hun vrije en hun baas hun tijd.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

11 jan 2021, 10:55

Ik had eigenlijk verwacht dat iemand anders DOOM wel zou nonimeren, maar toen ik nog maar 1 entry had moest ik kiezen tussen DOOM en BG2. DOOM heeft onmiskenbaar een grotere impact op video games gehad en is minstens zo 'essentieel' als elk van de 25 games in de lijst.

Gisteren zat ik ook een playthrough van Hexen te kijken van Digital Foundry en dat maakte mij erg nostalgisch over die oude pseudo-3D shooters.
arjen1981

11 jan 2021, 11:59

Ha die playthrough had ik van het weekend ook gekeken. En het mooie is dat er zoveel toffe 90's shooters weer zij nu:

In het bijzonder voor Hexen en Heretic is er Amid Evil:

Dan is er ook nog Prodeus, Dusk, Iron Fury en nog 5 anderen in deze 90's fps revival tijdperk. Ik moet ze zelf ook nog allemaal spelen hoor.
OldSchool
Contacteer:

11 jan 2021, 17:09

Zonder iets af te willen dingen aan deze lijst, wil ik een paar persoonlijke favorieten noemen:

Afbeelding
Commander Keen
Ik denk dat iedereen in het pre-pentium tijdperk deze games heeft gespeeld. Er waren er veel van en ze leunde allemaal hevig op het shareware principe. Oer-platformer, die ik toch wel genoemd wil hebben. Een van de eerste games met smooth side scrolling op de pc.

Afbeelding
Dune 2
De eerste RTS die ik speelde en toch wel een beetje het begin van het genre. Man, wat heb ik hier een uren in zitten. Ik heb de game met alle drie de huizen tot het einde geschopt, al heb ik dat laatste level met Ordos nooit daadwerkelijk behaald. Die groene raketten waren niet echt een gamechanger. Leuk, zo’n groene Harkonnen tank, die dan midden in een gevecht gewoon weer rood werd en je eigen voertuigen begon te beschieten. Ik heb hem een tijdje terug nog eens gespeeld en ongelofelijk dat je toen nog elke unit apart een opdracht moest geven. Daarna maar snel Dune 2000 geïnstalleerd 😂.

Afbeelding
Total Annihilation
Als we dan nog even bij RTS blijven, moet ik TA ook even noemen. Dit is voor mij persoonlijk de ultieme rts. De Commander die een cruciale rol speelt is echt awesome en de opbouw in de game ook. Enige minpuntje is de Big Bertha. Die unlock je richting de laatste levels. Dan is het een verkennersvliegtuigje wegsturen, locatie vastpinnen en deze aanvallen met het lange afstandskanon. Maar ik heb deze game ook helemaal stuk gespeeld en een paar jaartjes terug op Steam aangeschaft en nog eens doorgespeeld.

Afbeelding
Wolfenstein 3D
Terecht dat eerder al titels als Doom en Duke Nukem 3D zijn genoemd. Maar deze game verdiend ook een eervolle vermelding. Dit is echt vroege DOS tijd en de vader der first person shooters! Ik weet nog goed dat ik altijd misselijk werd als ik deze game speelde, maar hem zo tof vond dat maar bleef spelen tot ik er echt niet goed van werd en de rest van de dag last had van misselijkheid en hoofdpijn.

Afbeelding
Counter-Strike 1.3
Half Life is natuurlijk genoemd, maar dit moet even apart genoemd worden. Ik speelde CT eerder dan HL. Ik werkte destijds als vakkenvuller bij AH en we spraken vrijwel elke dag af om samen te spelen. Ik zeg bewust 1.3, omdat dat de versie was die we toen speelde. Zo’n 20 jaar geleden 😂. Nog voor Steam. Toen de Bunny-Hop nog werkte. We probeerden alles uit. Serieus spelen, maar ook gewoon met de Mac10 als een gek rondrennen en mikken op alles wat er rondliep. Tijdens deze tekst hoor ik in mijn hoofd ook continue “Storm the front!”. Geweldige game, die mij toch wel voor het eerst in contact bracht met gamen in teamverband. Gewéldig.

Afbeelding
Shivers
Deze game is voor mij bijzonder, omdat ik hem avonden met mijn vrouw heb gespeeld. We snapten totaal de bedoeling niet, maar we waren gewoon volop bezig met het oplossen van de puzzels. Later kreeg ik een wall-through van mijn broer, en bleek dat je geesten moest vangen. Oké, hebben we nog even geprobeerd maar al snel losgelaten. Volgende puzzle en door. Graphics waren erg netjes voor zijn tijd en voor mij de eerste point and click die ik serieus speelde.

Zo nu, nu kan ik met een gerust hart dit topic mentaal afsluiten 😜. Ik heb vanaf de eerste 486 die we in huis hadden, lang alleen op pc gegamed. Dus ik zou nog wel meer willen noemen, maar beperk me even tot deze “greatest hits”.
Fing3r

12 jan 2021, 11:05

Mooie toevoegingen Oldschool, ik denk ook dat we nog pagina's zouden kunnen vullen met geweldige games uit de PC library :evil2:
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

12 jan 2021, 12:27

Fing3r schreef:
12 jan 2021, 11:05
Mooie toevoegingen Oldschool, ik denk ook dat we nog pagina's zouden kunnen vullen met geweldige games uit de PC library :evil2:
Volgens mij moeten we dat ook gewoon doen!

Ben ook benieuwd of en welke nieuwe draft er nu gaat komen!
Fing3r

12 jan 2021, 20:58

Jij noemt bijvoorbeeld Shivers, maar Myst was natuurlijk ook een game die het nodige teweeg bracht. De cd-rom is mede door deze game van de grond gekomen en bracht fmv naar onze geliefde hobby.

Afbeelding

Sent from my J9210 using Tapatalk

Afbeelding
TheDarkWanderer

12 jan 2021, 21:21

ikk schreef:
26 jun 2020, 22:39
Guild Wars

Afbeelding

Release date: 28 april 2005
Ontwikkelaar: ArenaNet
Genre: MMORPG

Guild Wars is een MMORPG en wat Guild Wars onderscheidt van de meeste andere MMORPG's is dat je niet kunt springen alleen in de steden en dorpjes andere spelers ziet. Daar kun je dus traden, mensen ontmoeten en een party vormen. Zodra je een dorp/stad verlaat kom je met je party in een eigen instance. Hierdoor kan Guild Wars nog steeds een goed verhaal vertellen zonder dat je last hebt of afhankelijk bent van andere spelers. Naast het eerste deel zijn er nog 3 uitbreidingen uitgekomen, Factions, Nightfall en Eye of the North, waarvan er 2 een compleet nieuw continent introduceren.

Afbeelding

De reden dat ik Guild Wars als mijn eerste keus heb gepakt is omdat ik dit spel jarenlang met veel plezier gespeeld heb en er geen spel is waarin ik zoveel uren heb gestoken. Zoals het hoort in een MMORPG is er namelijk genoeg te doen. Er zijn genoeg missies en quests om je lange tijd bezig te houden en als dat nog niet genoeg is kun je ook titels verdienen en voor meer uitdaging kun je eenvoudig wisselen naar hard mode. De PvP heeft ook een aantal leuke modussen hoewel dat tegenwoordig helaas niet heel actief meer is.

De hoeveelheid content is natuurlijk redelijk nikszeggend voor de kwaliteit van een spel, want die content moet natuurlijk wel goed zijn. In Guild Wars draait de meeste content vooral om combat en dat is ook precies waarin het spel uitblinkt. Je krijgt namelijk heel veel opties om een eigen build samen te stellen met weinig restricties. Zo zijn er 10 verschillende professions om uit te kiezen, zoals Warrior, Necromancer of Elementalist. Er zitten geen restricties op welke wapens elke profession kan gebruiken, assassin met een hamer of warrior met een staf mag allemaal. Elke profession heeft zijn eigen skills (tussen de 85 en 140) en je kunt een build samenstellen van 8 skills. Daarnaast kun je behalve je primaire profession ook een secundaire kiezen (deze is te veranderen), waardoor je een pool van tussen de 170 en 240 skills hebt om uit te kiezen. Dit geeft je heel veel mogelijkheden om mee te experimenteren en je kunt de meest debiele combinaties maken die soms verrassend goed werken.

Voor ik begon met schrijven heb ik Guild Wars nog een keer opgestart en eerst bleef ik nog even hangen op het menu. Die soundtrack is voor mij pure nostalgie. Het was mooi om mijn oude characters weer te zien, wat steden te bezoeken en herinneringen op te halen. Bijvoorbeeld Yak's Bend, waar ik een meisje ontmoette waar ik een hele korte lange afstandsrelatie mee heb gehad. En Beetletun waar ik een Noorse jongen leerde kennen met wie ik een paar jaar lang bijna dagelijks samen gespeeld heb. Het is wel jammer dat de meeste steden inmiddels leeg of bijna leeg zijn, op Kamadan na, daar is het nog even druk als vroeger. Ik krijg bijna weer zin om een nieuwe character te maken om nog is het verhaal door te spelen.

Afbeelding
Puur uit interesse: in welke Guild zat je?
I sense a soul in search of answers...
OldSchool
Contacteer:

12 jan 2021, 22:07

Fing3r schreef:
12 jan 2021, 20:58
Jij noemt bijvoorbeeld Shivers, maar Myst was natuurlijk ook een game die het nodige teweeg bracht. De cd-rom is mede door deze game van de grond gekomen en bracht fmv naar onze geliefde hobby.

Afbeelding

Sent from my J9210 using Tapatalk
Myst is natuurlijk een klassieker, en heb ik zeker ook gespeeld. Maar Shivers is iets wat ik echt gedeeld heb met iemand, en had daardoor de voorkeur. Ik heb er ook veel meer tijd in geïnvesteerd, dan in Myst.
ikk
Contacteer:

12 jan 2021, 22:47

TheDarkWanderer schreef:
In het begin heb ik in een aantal kleine guilds gezeten met alleen vrienden en vrienden van vrienden.
De laatste paar jaar dat ik speelde zat ik in een wat grotere guild, The Pink Animal Clan.
TheDarkWanderer

12 jan 2021, 23:18

ikk schreef:
12 jan 2021, 22:47
TheDarkWanderer schreef:
In het begin heb ik in een aantal kleine guilds gezeten met alleen vrienden en vrienden van vrienden.
De laatste paar jaar dat ik speelde zat ik in een wat grotere guild, The Pink Animal Clan.
Ah, ik speelde jarenlang in een grote en vrij actieve NL guild: LowLandLions (LLL)
I sense a soul in search of answers...
kingoftherain

13 jan 2021, 05:38

Ik heb vroeger veel Supaplex gespeeld. In principe is 't een Boulder Dash kloon, maar dan met een soort rode Pac-Man in een computer. Heel veel plezier (en frustratie) mee gehad.

Een iets nieuwer spel dat ik erg gaaf vond, is Drakan: Order Of The Flame. De 3d is nog erg in de stijl van Tomb Raider, maar het speelde wel erg lekker. Het idee dat je gewoon in de wereld rond kon lopen, maar ook op een draak rond kon vliegen, vond ik hartstikke tof.

"My life is a chip in your pile. Ante up!"
Setzer Gabiani - Final Fantasy III / VI

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
Ribbelchips

28 jan 2021, 15:13

Heb dit topic met veel plezier gevolgd. Ik ben voornamelijk console gamer geweest de afgelopen decennia en daardoor flink wat PC exclusives gemist. Als ik dit zo lees kan ik daar soms flink van balen, maar je kunt nou eenmaal niet alles spelen. Van eind jaren 90 tot aan de launch van de GameCube heb ik wel redelijk veel op PC' gespeeld omdat de PSX-N64 generatie me niet echt kon boeien. In die tijd heb ik wel redelijk wat gespeeld op PC.

Er zijn toch flink wat games die ik écht met PC gaming associeer, die ik niet in de lijst voorbij heb zien komen. Dat vind ik op zich wel opmerkelijk. Ik heb geen tijd om heel diep op alle titels in te gaan, maar het gaat om games als deze.

- Sim City Voor mij dé grondlegger van het Sim genre. Veel met deze game gespeeld bij een vriend van me op een X386. Later nog veel meer met de briljante SNES versie trouwens.

- The Sims Daaruit voortvloeiend natuurlijk. Niet echt een gamers-game, maar wel een klassieker. Ik volgde destijds de ontwikkeling van Maxis' 'Simsville' op de voet, maar die game heeft nooit het levenslicht gezien. Het zou een soort mix worden tussen Sim City en The Sims. Ik heb vele uurtjes gespeeld met de klungelige avatars samen met mijn toenmalige vriendinnetje .

- C&C Red Alert 2 Tiberian Sun staat wel in de lijst zag ik, maar dit is voor mij echt met afstand DE C&C game. De eerste game waar ik echt online mee speelde. Nachten lang doorgehaald met vrienden, Pizza en Jolt Cola.

- Duke 3D Ik weet nog de dag dat ik deze game 'kreeg'. Ingepakt op met *.arj op achttien 3.5" diskettes. De geluidsbestanden vervangen door oneliners van Beavis & Butthead en Rembo en Rembo.. Gouden tijden....

Unreal Tournament Rond het jaar 2000 werden er op de LANparty's waar ik kwam eigenlijk twee games gespeeld. Half Life en UT. Ik was kamp UT. Redeemer in your face! Headshot!

Monkey Island Ik kan me eigenlijk geen enkele reden bedenken waarom deze game zou mogen ontbreken hier. Briljante adventure die volgens mij iedereen wel kent.

Nog wat persoonlijke PC favorieten:

- Kingdom 'O magic: Een inmiddels lelijk oud geworden compleet gestoorde point 'n click adventure vol typisch Britse humor. Als je hem hebt gespeeld, weet je wat ik bedoel.

- Knights of Xenthar: Een J-RPG met wat dubieuze hentai invloeden, maar wel erg vermakelijk voor de 15 jarige ribbelchips

Ik wil trouwens even brutaal van de gelegenheid gebruik maken om achter de naam van een andere game te komen waar ik destijds veel plezier mee gehad heb. Op de boxart stond het hoofdpersonage afgebeeld (tiener met zonnebril en felgekleurd piekhaar) te midden van een circel met felle kleuren. Het is een adventure en je begint het spel in een appartement waar je uit moet ontsnappen via het raam. Ik denk dat de naam van de game met een C begint.
kingoftherain

28 jan 2021, 16:13

Ribbelchips schreef:
28 jan 2021, 15:13
- Knights of Xenthar: Een J-RPG met wat dubieuze hentai invloeden, maar wel erg vermakelijk voor de 15 jarige ribbelchips
Eh, nee, eh, dat zegt me echt helemaal niks, oh nee. :tongue2:
"My life is a chip in your pile. Ante up!"
Setzer Gabiani - Final Fantasy III / VI

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
Ribbelchips

08 feb 2021, 09:35

Wat wordt de nieuwe draft serie?
OldSchool
Contacteer:

08 feb 2021, 20:28

Goede vraag!
Ribbelchips

16 feb 2021, 14:51

Nu nog een antwoord! :wink:
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

16 feb 2021, 15:01

Ik zal komend weekend eens even kijken wat ik kan doen. Ik dan zal vooral kijken naar mensen die nog niet aan de beurt zijn geweest en systemen waar ik nog makkelijk vijf actieve Button Bashers voor kan vinden (ongeacht wat al wel en niet geweest langs is gekomen). Uiteraard mag interesse opgeven of wijzigen altijd in het algemene draft onderwerp. :)

Terug naar “Retro gaming”