Button Bashers Top 25 Draft: PC

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

Re: Button Bashers Top 25 Draft: PC

27 nov 2020, 14:10

Ik ben nooit echt heel ver gekomen in Blackthorne maar het was inderdaad vooral dit wat indruk maakte:

Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

27 nov 2020, 15:22

Blackthorne heb ik op de SNES gespeeld vroeger. Toffe game inderdaad, al ben ik er voor zover ik mij kan herinneren ook nooit ver in gekomen.
nmkl pjkl ftmch
toejam

28 nov 2020, 09:02

The 7th Guest

Afbeelding

Release date: 1993
Ontwikkelaar: Trilobyte
Genre: Adventure

Wie was de baas van de buurt met een cd-romspeler in 1993? Ik niet in elk geval, ik denk dat het 1995 was dat ik deze game voor het eerst kon spelen toen een vakantiebaantje mij mijn eerste pc liet upgraden. Maar ook toen was dit nog wel DE game waar je zo'n cd-romspeler voor wou hebben. De stroomlijning van video met 3d graphics, muziek en spraak bood wel een hele luxe ervaring.

AfbeeldingAfbeelding

The 7th Guest is een puzzle adventure. Je bent in een verlaten landhuis waar je middels geestverschijningen wordt teruggebracht naar eind jaren 30 en wordt meegenomen in een luguber verhaal over een poppenmaker genaamd Stauf die dankzij een beroving dit landhuis heeft weten te bouwen. Maar er zit meer achter dan waar het in eerste instantie op lijkt.

Je ontmoet de geesten van de zes gasten die de poppenmaker op een bewuste avond heeft uitgenodigd. Deze gasten leren over een mogelijke zevende gast en naar mate je meer leert over die gasten, het landhuis, de poppenmaker en de achtergrond van het mysterie kun jij wellicht het raadsel van de zevende gast ontrafelen.

AfbeeldingAfbeelding

Als ik vandaag de dag eerlijk naar de game kijk is het natuurlijk inmiddels behoorlijk gedateerd. Ik heb ook niet de indruk dat de re-releases op mobile de game een nieuw leven hebben gegeven anders dan de curiositeit van de mensen die het spel gespeeld hebben of toch eens wouden zien waar het allemaal om ging.

Maar de gameplay en puzzels an sich staan als een huis. Het is gewoon een hele solide puzzelgame die een fantastisch verhaal vertelt. De presentatie in de game is zeer gedetailleerd. Van het handicoon tot de menu's en de videoboodschappen bij het halen of falen van een puzzel. Replay value is er niet echt. Er zitten 21 puzzels in het spel en als die en het verhaal eenmaal opgelost zijn, is er weinig om voor naar Stauf Mansion terug te keren.
Professional dabbler
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

28 nov 2020, 09:42

Ja, mooie game waar ik ook wel veel herinneringen aan heb. Dit was voor mij destijds een testgame om te zien of je CD-rom speler snel genoeg was en ook je PC/videokaart. Want video afspelen van een CD-rom was toch wel een dingetje in het begin. Het was ook het begin van "dit soort games", Hierna kwam natuurlijk The 11th Hour en Uncle Henry's Playhouse, maar voor mijn gevoel was dit ook de aftrap voor Phantasmagoria.
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

28 nov 2020, 10:20

Ik heb deze nooit gespeeld op pc, ik heb hem wel eens op cd-I opgestart. Tof om hem hier voorbij te zien komen.
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

28 nov 2020, 11:04

Ah The 7th Guest! Ik heb die intro tot in den treuren bekeken omdat dit naast de King's Quest VI intro en MegaRace één va de eerste full motion video(game)s was die ik kon draaien op onze 486.

Met het spel zelf ben ik nooit ver gekomen; daar was ik blijkbaar te jong of te incapabel voor. Het blijft een baanbrekende game en voor mij dé introductie van de CD-ROM met de shareware rommel die je bij magazines kreeg.

Kon er nog wat vinden in m'n kast:

Afbeelding

Prachtige tijd!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

28 nov 2020, 11:19

The 7th Guest is een van de weinige fysieke PC games die ik nog in mijn game verzameling heb zitten, ooit was ik zelfs geïnteresseerd in de CD-i speler omdat je er 7th Guest op kon spelen maar gelukkig heb ik geduldig gewacht tot mijn eerste Windows 95 PC. Het komt inderdaad waarschijnlijk gedateerd over, maar de sfeer en art direction staan mijns inziens nog steeds overeind. Wat ik me echter niet kan herinneren is hoe ver ik precies gekomen ben in het spel, het zou mij niets verbazen als ik maar een kwart heb gezien en toch urenlang door het huis heb gelopen omdat de setting mij zo aansprak.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

28 nov 2020, 11:24

synergy schreef:
28 nov 2020, 11:04
Ah The 7th Guest! Ik heb die intro tot in den treuren bekeken omdat dit naast de King's Quest VI intro en MegaRace één va de eerste full motion video(game)s was die ik kon draaien op onze 486.

Met het spel zelf ben ik nooit ver gekomen; daar was ik blijkbaar te jong of te incapabel voor. Het blijft een baanbrekende game en voor mij dé introductie van de CD-ROM met de shareware rommel die je bij magazines kreeg.

Kon er nog wat vinden in m'n kast:

Afbeelding

Prachtige tijd!
Ik kocht vaak magazines juist om de shareware rommel hehe, meestal vond ik het niet zo erg dat er maar een klein stukje van het spel op stond. Doom act 1 was toch mijn favoriet, Worms was perfect (her)speelbaar met maar 1 level omdat het toch elke keer dat je de game opstartte gerandomized werd, en veel spellen startte ik destijds op omdat ik wilde weten of mijn PC het aan kon en niet zozeer omdat ik de game wilde spelen ^^ (ja ik denk aan jou, Terminal Velocity).
synergy

28 nov 2020, 11:38

Apenheul schreef:
28 nov 2020, 11:24
en veel spellen startte ik destijds op omdat ik wilde weten of mijn PC het aan kon en niet zozeer omdat ik de game wilde spelen ^^ (ja ik denk aan jou, Terminal Velocity).
Dat ken ik maar al te goed, en maar blijven klooien in je config.sys en autoexec.bat met himem, emm38, device /d:mscd001 en weet ik veel wat nog meer, alleen maar om te kijken of het dan nog nét wat soepeler zou lopen. :lol:
Galious
Moderator
Moderator

14 dec 2020, 13:44

Nog maar 2 entries te gaan! @Fing3r is next :smile:
nmkl pjkl ftmch
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

14 dec 2020, 21:14

En ik ben weer hekkensluiter :)
Fing3r

14 dec 2020, 23:06

Blackthorne pas gespeeld nadat ik helemaal verslingerd was aan Warcraft, Starcraft, Diablo en Lost Vikings en was hier behoorlijk van onder de indruk en heb er veel plezier aan beleefd, echter volgens mij nooit uitgespeeld :evil2: Toch maar eens kijken of ik hem een keer kan uitspelen.

7th Guest was zo'n game die ik vaak heb opgestart, maar te complex voor mij was om echt uit te spelen. En we hadden natuurlijk nog geen walkthrough want internet bestond nog niet hier in ons afgelegen dorpje :crying:

Ik zal eens goed na gaan denk wat ik als laatste entry ga toevoegen!
Afbeelding
Fing3r

14 dec 2020, 23:10

En die demo CD's waren echt te gek, vaak stonden er ook nog mods op voor bijvoorbeeld Doom, Half Life, Soldier of Fortune, Quake etc.

Vorig jaar nog een hele doos weggegooid, achteraf een beetje spijt van gehad maar dat overleef ik ook nog wel :evil2:
Afbeelding
Ribbelchips

30 dec 2020, 11:30

Benieuwd naar de laatste twee games, mannen! ;)
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

30 dec 2020, 11:36

Anders ik wel, Ribbel! :tongue3:
Afbeelding
Fing3r

05 jan 2021, 11:16

Fallout
Afbeelding
Release date: 10 oktober 1997
Ontwikkelaar: Black Isle Studios
Uitgever: Interplay
Genre: RPG

“War. War never changes”
Dat zijn de eerste woorden die we horen zodra we de game opstarten, wat volgt is een video met beelden van oorlog gevolgd door CGI waarin door de leider van Vault 13 wordt verteld wat jouw taak is. Op zoek naar een nieuwe chip voor de waterzuivering installatie want die van Vault 13 is stuk, als eerste wordt je richting Vault 15 gestuurd want dat lijkt een goede plek om te beginnen.
Ik had voor Fallout nog nooit een westerse RPG gespeeld, in die tijd speelde ik op de pc voornamelijk RTS en shooters met tussendoor eens een point and click adventure en ik had wel eens een Zelda, Final Fantasy of Secret of Mana gespeeld maar dat was over het algemeen behoorlijk mild en kleurrijk. Plots drukte Henk een illegale kopie van Fallout in mijn handen, hij zij deze moet je spelen dat is zo vet. Ik snel thuis de game in mijn PC drukken en wat dingen verwijderen want de game had zo’n 650 MB nodig voor de volledige installatie en na wat wachten kon ik de game opstarten en werd ik verwelkomt door de eerder beschreven intro.
Afbeelding
Na de intro mag ik een character aanmaken, we kunnen kiezen uit Natalia, Max en Albert of een custom Vault Dweller. Daarna kunnen we onze special points verdelen over het bekende special systeem, Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Aggility en Luck. Kiezen welke skills we in uitblinken en welke traits we willen gebruiken (bloody mess is nog steeds één van mijn favorieten :cool: ) Dit was voor mij een behoorlijk ingewikkelde taak dus koos ik voor het standaard character Natalia, waarom weet ik niet maar misschien dat de stealthy aanpak mij wel leuk leek.
Afbeelding

In plaats van een zwaard of toverstaf was ik bewapend met een pistool en begon ik mijn avontuur in een donkere grot gevuld met ongedierte, ratten spatten uiteen als ik ze goed raak en ik weet direct dat ik deze game leuk ga vinden. Ik was 16 dus blood and gore zorgden ervoor dat ik direct een grijns op mijn gezicht kreeg (niet dat dat nu anders is hoor :giggle: ) Op het moment dat ik de grot uitstap krijg ik via mijn PIP boy een kaart voorgeschoteld waar allemaal zwarte vakjes op te zien zijn en twee gekleurde vakjes, het vakje met Vault 13 waar ik nu ben en het vakje met Vault 15 waar ik naartoe moet. Ik klik op Vault 15 om daar naartoe te reizen, het icoontje begint te bewegen en plotseling stopt deze halverwege omdat ik Shady Sands heb ontdenkt. Ik ga in het stadje op ontdekking uit en ontmoet onder andere Ian die zich bij mijn party voegt en Aradesh die tijdens een gesprek volledig geanimeerd is wat er ontzettend goed uitzag voor die tijd. Na wat opdrachtjes voltooid te hebben ga ik onderweg naar Vault 15 en kom daar tot de ontdekking dat mijn queste nog lang niet voorbij is.
Afbeelding
Dit is even een korte omschrijving van hoe ik de game destijds begonnen ben, tot mijn verbazing hoef ik ook niets op te zoeken en ken ik dat eerste deel nog volledig uit mijn hoofd. Na het een poosje gespeeld te hebben ben ik later opnieuw begonnen met een karakter dat ik wel helemaal zelf heb aangemaakt omdat ik het toch anders wilde aanpakken en heb ik vervolgens een geweldig avontuur beleefd die me van de ene verbazing in de andere liet vallen. Ik kon conflicten soms gewoon oplossen door de juiste dialoog opties te gebruiken, ik ontmoete een trouwe viervoeter Dogmeat, ik kwam voor het eerst een super mutant tegen, The Brotherhood of Steel, Random encounters, het VATS systeem, mijn acties hadden effect op hoe mensen op mij reageerden en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik heb zo veel van deze game genoten en kon dan ook niet wachten op deel 2 toen deze aangekondigd werd en het vervolg deed eigenlijk alles wat deel 1 deed maar dan beter en groter. Helaas is deel 3 nooit uitgekomen en moeten we het doen met de games die Bethesda vanaf 2008 heeft uitgebracht, zeker geen slechte games, New Vegas is zelfs een zeer geliefde game. Maar ze missen helaas een beetje de charme van deel 1 en 2.
Afbeelding
Brian Fargo heeft er echter wel voor gezorgd dat we Wasteland 2 en 3 hebben mogen krijgen dankzij Kickstarter en ik hoop dan ook dat ik komend jaar met deel 3 aan de slag kan gaan en misschien dat ik ook nog wel een keer opnieuw ga beginnen met Fallout 2.
Afbeelding
Fing3r

05 jan 2021, 11:17

Ik weet dat ik een beetje laat ben, druk gehad met van alles en nog wat :sad:

Maar ook deels doordat ik ontzettend geniet van Cyberpunk :thinking:
Afbeelding
toejam

06 jan 2021, 09:07

Speech [30]: Maar ook deels doordat ik ontzettend geniet van Cyberpunk

Toen jij 'moest' schrijven was Cyberpunk nog niet eens uit :giggle:

Maar leuke keuze en zeker een klassieker. Ik heb met de release van de nuke nog een keer een stuk van de eerste gespeeld en de lore en alles eromheen blijft geweldig.
Professional dabbler
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

06 jan 2021, 09:59

Schaamrood op de kaken dat voor iemand die zo graag 3, en New Vegas speelt/speelde, dat ik deel 1 en 2 nog nooit heb gedaan. Maar wel cool dat deze in de lijst staat, zeker wat je aanhaalt, de woorden "War, war never changes" zijn zo iconisch. Toffe keuze!
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

06 jan 2021, 12:21

Ik ben de hekkensluiter! Ik verwacht mijn entry dit weekend te plaatsen :)
Kokos

06 jan 2021, 15:01

Was inderdaad een heel bijzondere game, ik herinner me nog goed de verschillende locaties. Had een goede combinatie van open RPG-gameplay, productiewaarden, sfeer en schrijfwerk. Wat ik nog het meest waardeer, is dat de game heeft aangetoond en groen licht heeft gegeven aan het idee dat een WRPG iets compleet anders kan hebben dan een typische Dungeons & Dragons-setting en toch een succes kan zijn. Was een verrijking voor het genre.
toejam

06 jan 2021, 15:38

Kokos schreef:
Was inderdaad een heel bijzondere game, ik herinner me nog goed de verschillende locaties. Had een goede combinatie van open RPG-gameplay, productiewaarden, sfeer en schrijfwerk. Wat ik nog het meest waardeer, is dat de game heeft aangetoond en groen licht heeft gegeven aan het idee dat een WRPG iets compleet anders kan hebben dan een typische Dungeons & Dragons-setting en toch een succes kan zijn. Was een verrijking voor het genre.
*kuch* Wasteland */kuch*
Professional dabbler
Kokos

06 jan 2021, 16:28

toejam schreef:
06 jan 2021, 15:38
Kokos schreef:
*kuch* Wasteland */kuch*
Maar dat heeft het genre niet zo beïnvloed uiteindelijk. Anders zou wat ik heb gezegd, vroeger zijn gebeurd.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

09 jan 2021, 15:37

Baldur's Gate II: Shadows of Amn

Afbeelding

Release date: September 2020
Ontwikkelaar: Bioware
Genre: RPG

Stel je eens voor dat je in 2020 een game speelt die 20 jaar geleden op PC is uitgekomen, en dat je je op dat moment beseft dat het misschien wel je favorite game aller tijden wordt. Dat is precies wat er door mijn hoofd ging toen ik de Enhanced Edition speelde van Baldur's Gate II: Shadows of Amn. Als ik Baldur's Gate II in 1 woord moet omschrijven dan is het 'rijkdom': rijkdom in world-building die verkend wordt binnen de memorabele quests en interacties met NPCs. Rijkdom in de vrijheid die je ervaart als speler om de wereld op jouw manier en op jouw tempo te verkennen, en natuurljk de rijkdom van de regelset van Dungeons & Dragons 2.0.

Afbeelding

Zo liep ik voor een quest door het Government District van de stad Amn om vervolgens getuige te worden van een publieke executie van een Drow. Deze Drow herkent mijn main-character omdat ze hem al eens is tegengekomen in de eerste Baldur's Gate, dit prompt de keuze om mogelijk in de grijpen in de executie. Mijn party members hebben hier een mening over; Minsc en Jaheira vinden dat ik moet ingrijpen, Keldorn is fel tegen ingrijpen en vindt dat Drows per definitie bestreden moeten worden. Even liet ik de verschillende scenario's door mijn hoofd gaan want het liefst houd ik iedereen tevreden, maar ik deed te lang over de beslissing en was te laat. Dit was de druppel voor Minsc en Jaheria en ze verlieten mijn party. RELOAD.

Ik wil toch iets met deze situatie doen dus opnieuw loop ik door het Government District en wordt aangesproken door de Drow. Ik besluit onmiddelijk om de beul aan te vallen waardoor het publiek de agressie op mijn paty richt. Hierdoor ben ik genoodzaakt om ook de burgers te verslaan waardoor mijn reputatie zakt naar 3 (op een schaal van 1 tot 20). Minsc en Jaheira zijn tevreden maar Keldorn is woedend. Om excalatie te voorkomen besluit ik Keldorn uit mijn party te sturen en hem te vervangen met Viconia. Omdat Viconia evil-alignment heeft zakt mijn repatie van 3 terug naar 1 waardoor Minsc, Aerie en Jaheira geen vertrouwen meer in mij hebben en de party eenzijdig verlaten. RELOAD.

Okay, Viconia in de party ligt dus gevoelig en ik besluit dat ik haar wel wil bevrijden maar niet mee wil nemen zodat mijn party niet opnieuw uiteen valt. Wederom wordt ik aangesproken door Viconia tijdens haar executie, wederom versla ik de beul en omringende burgers, mijn reputatie zakt opnieuw naar 3 maar deze keer stuur ik Viconia direct na haar bedrijving weg. Jammer genoeg kan ik niet iedereen tevreden houden maar zo is het probleem opgelost, toch? Ik verlaat de Government District en vertrek richting de Slums om de Copper Coronet te bezoeken waar ik altijd een nachtje verblijf zodat mijn party weer uitgerust is. Echter wordt ik in de straten opgewacht door de lokale authoriteiten als reactie op mijn inmiddels lage reputatie. Twee van mijn party members overleiden in het gevecht. RELOAD.

Mijn nieuwe plan brengt me naar de Tempel District om geld te doneren aan een van de grote religies die daarna een goed woordje voor mij doen en daarmee mijn reputatie verbeteren. Dit geintje kost mij 2000 goudstukken waardoor ik voorlopig weer te weinig goud heb om iemand vrij te kopen wat ik voor een andere quest moest doen, maar ik laat die executie van Viconia niet gebeuren. Mijn reputatie is nu 7, ik vertrek richting het Government District en gebruik dezelfde strategie als voorheen. Uiteindelijk valt mijn reputatie terug naar 5 wat gelukkig hoog genoeg is om mijn party bij elkaar te houden en om de authoriteiten uit mijn nek te houden. Maar nu kom ik weer 2000 goudstukken te kort voor mijn main quest. Ach ja, ik wilde toch nog niet naar chapter 3! Laat mij nog maar een paar uurtjes in chapter 2 exploreren en side quests doen.

Afbeelding

En dat was nog maar een avontuur in Amn zelf, maar Baldur's Gate II brengt je naar vele andere gebieden zoals in ruines, ondergronde sektes, het stadje Trademeet en meer. En waar je ook komt kun jij als speler interessante quests vinden die vaak op meerdere manieren opgelost kunnen worden en tot verschillende beloningen leiden. En geen enkele quest voelde generiek aan, elke quest vroeg mij om interessante keuzes te maken en hierdoor leerde ik meer over de wereld en diens karakters. Van mijn infiltratie van de Unseen Eye sekte die mij uiteindelijk naar de ondergrondse lair van een Beholder bracht, tot de gevechten in de graftombes van Dragomir waarin ik misleid werd door de illusies van een vampier: in Baldur's Gate II beleefde ik avonturen die ik nooit meer zal vergeten. Retroactief is Baldur's Gate II shadows of Amn bij dezen mijn favoriete PC game geworden en tevens beste RPG.
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

09 jan 2021, 21:16

Supertof om te lezen, Niels! Al zal dat ook geholpen worden door het feit dat dit ook een van mijn favoriete PC games ooit is.

Ik herken veel in wat je schrijft. Voor mij zijn vooral de interacties met party members me enorm bijgebleven, zowel met jou als speler als met andere party members onderling. Dit gaf je echt het idee dat je in een groep reisde met échte personages, elk met hun eigen geschiedenis, persoonlijkheden, normen en waarden, doelen, voorkeuren, etc. Baldur's Gate II was een van de eerste games waarbij dit zo goed uitgewerkt was (samen met Planescape: Torment) en dit vormde dan ook de blauwdruk voor latere BioWare RPG's zoals Knights of the Old Republic, Mass Effect en Dragon Age.

Enig minputje is wel dat de uitbreiding, Throne of Bhaal, enorm gehaast op de markt is gebracht, waardoor de sterkte punten van Shadows of Amn wat minder uit de verf komen. Een van de ontwikkelaars (David Gaider) heeft later wel een mod uitgebracht die wat weggesneden content terugbrengt (met optionele extra moeilijkheid) die dit enigszins herstelt, maar zo goed als Shadows of Amn wordt het ook daarmee niet. Dat is echter geen schande, want dit is mijns inziens een van de hoogtepunten in het genre tot nu toe, zelfs ruim 20 jaar na de originele uitgave.

Terug naar “Retro gaming”