Hoeveel retro games kunnen we uitspelen in 2021?

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Fing3r

Re: Hoeveel retro games kunnen we uitspelen in 2021?

28 jul 2021, 17:24

Apenheul schreef:
28 jul 2021, 00:47
Minish Cap was erg goed ja, van mij mogen ze hem met een opgevoerde versie van de Link's Awakening engine op Switch opnieuw uitbrengen of inderdaad een sequel.
Een remaster zoals Link's Awakening zou inderdaad ook al een welkome aanvulling zijn 😁
Afbeelding
ikk
Contacteer:

28 jul 2021, 20:25

Mario Golf: Toadstool Tour (Gamecube):
Afbeelding
Ok Impala!
Contacteer:

30 jul 2021, 07:06

Final Fantasy Adventure (GB) is een zeer ambitieuze ARPG voor de Game Boy en de start van de Mana Series. De game is in Europa uitgebracht als "Mystic Quest" en in Japan als "Seiken Densetsu". Deze game staat voor mij zij aan zij met andere toppers op de Game Boy. Het is nog steeds onvoorstelbaar hoeveel karakter, emotie en avontuur Square in deze game heeft weten te proppen. En dat alles in een gigantisch tempo. Alleen al in de 1e anderhalf uur:
Spoiler: weergeven
Sterven er twee mensen, ontsnap je uit een gevangenis, ontdek je een groot complot, word je in een afgrond gegooid, ontmoet je een prachtige vrouw en een legendarische krijger, moet je een verdwijning oplossen, vecht je met reusachtige draken, beren en vampiers en nog veel meer!
Je speelt de hele game uit in zo'n 8u en die uren zijn non-stop avontuur. Met een prachtige soundtrack, sprekende pixel art en interessante omgevingen. Alles ademt het gevoel op een grote en zeer belangrijke quest te zijn. En dat allemaal in de piepkleine Game Boy. Voor degenen die een mooie Game Boy thuis hebben liggen (kuch... @Kunstschilder), zou ik deze game zeker eens spelen. Nog altijd zeer aan te raden. Tip: Speel met koptelefoon, dat doet de soundtrack ook recht! :smile:

Ik speelde de game voor het eerst via een emulator op mijn TV. Nog nooit zag ik de sprites in zo'n scherpe pixels. Ik kon de kleuren ook aanpassen zoals op de Super Gameboy, dus daarmee kon ik mijn retro ervaring goed opnieuw beleven!

Voor de verandering speelde ik dit keer de FFA Gender Swap versie, een ROM hack waarmee de hoofdpersoon verwisseld wordt met één van de vrouwelijke NPCSs, inclusief aangepaste dialogen en graphics. Leuk om eens op een iets andere manier door deze klassieker te spelen! (zie: http://www.romhacking.net/hacks/6052/ )

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

PS: Deze game heeft ook een remake op de Vita gekregen als "Adventures of Mana". De soundtrack van de remake is fantastisch. Persoonlijk vind ik echter de grafische stijl van het origineel aantrekkelijker. Maar mocht je een Vita hebben, dan is deze "exclusive" ook een aanradertje. :smile:
Kunstschilder1987
Contacteer:

31 jul 2021, 05:20

Killer Instinct, GameBoy

Wat een vreselijke versie ook weer van deze fighting game :D
geen enkel mooi scherm nog niet de opening ofzo, alles is zo liefdeloos! enfin, de beelden, gespeeld met spinal:
Afbeelding

Eindbaas eyedol verslagen en naar beneden gemept...
Afbeelding

in de lava gemept (vermoed ik dat het moet voorstellen :evil2: )
Afbeelding

En de credits:
Afbeelding
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
KillingRaptor

01 aug 2021, 16:20

Mystic Quest Legend (SNES)
En deze ook uitgespeeld! In totaal iets van 13 uurtjes over gedaan ofzo. Zeker wel een toffe RPG maar met momenten kwam hij wel een beetje repetitief en erg moeilijk is hij ook niet. Als ik dan afging was het omdat vijanden besloten mijn personages gelijk maar een death status te geven ofzo maar je kan altijd gelijk weer dat gevecht opnieuw beginnen.

Afbeelding
Kunstschilder1987
Contacteer:

02 aug 2021, 00:21

Daffy Duck: Fowl Play, GameBoy Color

Afbeelding

best een aardige game wanneer je aan t ritme went. best wel pittig op momenten, het moet een beetje mee zitten!
2D platformer met op het einde van e levels is het bugs bunny die telkens de hoofdbaas is.
Je enige wapen in het hele spel is een staaf dynamiet die je goed moet timen en de juiste afstand voor de worp in acht moet nemen. Daarbij moet je met voedsel (dat vijanden na verslagen te zijn soms laten liggen) je meter rechtsboven vullen, die als een klok aftelt. mooi gemaakt en zeker niet verkeerd om te spelen :smile:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kunstschilder1987 op 02 aug 2021, 03:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Kunstschilder1987
Contacteer:

02 aug 2021, 02:57

Celeste Classic [HomeBrew], GameBoy Advance
gespeeld op de PocketGo
Afbeelding

Even vertellen wat dit is. Vóór de game "Celeste" die we kennen van de switch/ps4/xb1 was er een "pico-8" game genaamd Celeste. Dat werd zo'n succes waardoor ze er een moderne game voor nieuwe consoles van maakten. (zo heb ik het tenminste begrepen, als ik mis zit: corrigeer me gerust!)
Nu is dit een rechtstreekse port voor de GBA van het origineel, en de port noemen ze "Celeste Classic".

Afbeelding

Supermoeilijk maar hartstikke leuk. ik had m eerst op mijn GBA met de flashcart willen spelen, echter heeft deze rom geen savefunctie, en deze in 1 keer doorspelen vind ik niet zo prettig. aan mijn death count (381 na bijna 35 minuten) kun je wel zien dat ik m niet savestatefoetelend gespeeld heb :D Endshot:

Afbeelding

Hartstikke trots eens even kijken op youtube hoe anderen deze speelden. ik kwam een playthrough tegen op youtube van iemand die deze 0 deaths binnen 2.5 min uitspelen... die is stukken beter erin als ik ben, hahaha.

:flex: :flex: Maar goed, ook ik heb de top bereikt! :flex: :flex:
Afbeelding
Kunstschilder1987
Contacteer:

02 aug 2021, 12:18

Ok Impala! schreef:
30 jul 2021, 07:06
Je speelt de hele game uit in zo'n 8u en die uren zijn non-stop avontuur. Met een prachtige soundtrack, sprekende pixel art en interessante omgevingen. Alles ademt het gevoel op een grote en zeer belangrijke quest te zijn. En dat allemaal in de piepkleine Game Boy. Voor degenen die een mooie Game Boy thuis hebben liggen (kuch... @Kunstschilder), zou ik deze game zeker eens spelen. Nog altijd zeer aan te raden. Tip: Speel met koptelefoon, dat doet de soundtrack ook recht! :smile:
ik ben vannacht begonnen met de rpg "daikatana". ik begreep dat de n64 versie van deze titel een fps is, dus heel vreemd dat deze op de gbc opeens in dit genre terechtkomt.

Maar je belevingen van deze game lijken dezelfde te zijn als ik tot nu toe op de gbc ervaar met daikatana (na een uurtje speeltijd pas, dat wel even vermelden).
het voelt episch (belangrijke quest) goede soundtrack, met interessante omgevingen en prachtige pixelart. Mocht ik deze uitspelen kopiëer/plak ik gewoon deze (mini-) review van je! haha

Mocht je deze game nog niet kennen (waarschijnlijk wel als wandelende encyclopedie :D) zou ik m als ik jou was eens opzoeken. lijkt me ook een game naar jouw smaak, is mijn inschatting!
ik heb heel erg mn best gedaan dit niet te zeggen en toch ga ik het doen:
Het speelt een beetje als zelda! :evil2: :lol: :wallbash: maar dan wel vrij lineair tot nu toe.
vijanden, dungeons, puzzels, eindbazen, sleutels (keycards).... en wapens vinden gaandeweg.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
KillingRaptor

02 aug 2021, 14:16

Samorost 2 (PC)
Hele charmante game dit maar ook wel aan de hele korte kant. Klein uurtje over gedaan. Maar dat is er toch weer eentje uit de backlog ondertussen!

Afbeelding
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

02 aug 2021, 15:47

Metal Slug X - Arcade

Afbeelding

De laatste op mijn kast. Metal Slug 2 maar dan stukken beter. Daar zeg ik geen nee tegen.
the_knives

03 aug 2021, 18:11

arjen1981 schreef:
14 jul 2021, 08:01
Neo Drift out New technology - Arcade
Afbeelding

Wow weer zo'n leuke racer op het Neo Geo platform. Ooit op emulatie wel eens geprobeerd voor een paar telen. Maar nu neem je veel meer de tijd en ontdek je eigenlijk dat zowel Neo Drift Out als Trash Rally eigenlijk hardstikke goed uit. Ik moest wel even wennen na Trash Rally maar Neo Drift Out heeft toch mijn voorkeur. Trash Rally is een stuk makkelijker inkomen maar net als een Ridge Racer of Sega Rally. Als je het driften eenmaal onder de knie hebt merk je dat je echt wel steeds beter wordt in Neo Drift Out en wordt het echt een spel waar je een skil ontwikkeld.
Ik heb al twee keer halfslachtig geprobeerd om Neo Drift out te spelen, maar ik gaf het geloof ik te snel op. Ik vond het super twitchy en kon er maar niet inkomen. Misschien moet ik het nog maar eens proberen
arjen1981

03 aug 2021, 23:29

Ja ik was ook wel verrast. Zelf ben ik nooit echt van dit soort isometrische racers geweest. Misschien op de Amiga zo hier en daar in het verre verleden. Maar daarna nooit meer serieus. Maar omdat ik een MVS cabinet heb staan gaf ik het nu meer tijd. En vond ik Neo Drift Out wel echt erg leuk. Makkelijk op te pakken maar een stuk lastiger om goed in te worden. En juist dat werkt voor mij wel goed zodra je toch merkt steeds iets verder te komen. Dat is precies gelijk aan hoe ik Sega Rally of Ridge Racer speel en dat zijn ook wel echt mij type racers.
Kunstschilder1987
Contacteer:

04 aug 2021, 00:58

Daikatana, GameBoy Color

Wow, wat een geweldige game. het speelt lineair maar in gameplay als link's awakening, alleen is die game een beetje actie veel puzzel, deze heeft de prioriteiten andersom.

Je moet een dictatuur omverwerpen middels tijdreizen en de dictator te stoppen de wapens te verzamelen om de macht te grijpen. Daarnaast een verhaal met heldendaden, intriges, dood, verderf, verraad... en dat zijn dan nog maar alleen je beste vrienden! langs settings in oud griekenland, middeleeuws japan, en san francisco in het jaar 2030... ik weet wat jullie nu denken...
Afbeelding

Dat is wel zo, maar niemand houdt Kunstschilder1987 tegen!
Afbeelding

Afbeelding
Rank D?
Zou dat mijn slechte spel in cijfer gebracht zijn..... of de beoordeling van de kennis van de Engelse taal van deze game? :omg:

Afbeelding
Afbeelding
Ok Impala!
Contacteer:

04 aug 2021, 07:07

Kunstschilder1987 schreef:
Daikatana, GameBoy Color
Dit is inderdaad een kleine "hidden gem" voor de GBC. Omdat Daikatana op N64 en PC zo algemeen gezien wordt als een "verschrikkelijke" game, denkt men waarschijnlijk dat de GBC game ook niet veel soeps zal zijn. Dit is echter een totaal andere game en zeker het proberen waard. Boxed prijs is ook aardig aan het stijgen zie ik. Tien jaar geleden probeerde ik 'm (boxed) te verkopen via Marktplaats en toen reageerde er geen hond (zelfs niet voor 5 euro). Hij ligt dus nog steeds in de kast, goed "hidden", zoals het hoort. :wallbash:
arjen1981

04 aug 2021, 08:56

Interessant zeg. Nooit geweten. Misschien is die ook wel aan de prijs omdat de USA release gecanceld is net voor deze uit kwam?
Kunstschilder1987
Contacteer:

04 aug 2021, 14:51

Ok Impala! schreef:
04 aug 2021, 07:07
Daikatana, GameBoy Color
Dit is inderdaad een kleine "hidden gem" voor de GBC. Omdat Daikatana op N64 en PC zo algemeen gezien wordt als een "verschrikkelijke" game, denkt men waarschijnlijk dat de GBC game ook niet veel soeps zal zijn. Dit is echter een totaal andere game en zeker het proberen waard. Boxed prijs is ook aardig aan het stijgen zie ik. Tien jaar geleden probeerde ik 'm (boxed) te verkopen via Marktplaats en toen reageerde er geen hond (zelfs niet voor 5 euro). Hij ligt dus nog steeds in de kast, goed "hidden", zoals het hoort. :wallbash:
Haha das wel bijzonder, ik werd juist nieuwsgierig omdat een titel waar ik nog nooit van gehoord had (ook niet op andere consoles), juist best prijzig was. Eenmaal opgestart ben ik ermee doorgegaan. Vandaag de dag zou je die wel kwijt kunnen denk ik via bvb mp. Maar echt de handel-zijde van onze hobby is een hele vreemde onvoorspelbare vind ik maar. Ik had m niet gekocht om te proberen - dus lang leve flashcarts! :party1:
arjen1981 schreef:
04 aug 2021, 08:56
Interessant zeg. Nooit geweten. Misschien is die ook wel aan de prijs omdat de USA release gecanceld is net voor deze uit kwam?
Dat zou idd zomaar kunnen meespelen. Zeker de paar goede games die "pal only" zijn uitgekomen worden steeds meer gezocht en laten de prijs stijgen. Zag ik ook bij alien hominid op de gba gebeuren.
Afbeelding
Kunstschilder1987
Contacteer:

05 aug 2021, 04:12

Double Dragon Advance, GameBoy Advance

Op je flashcart heb je geen savestates of wat dan ook, dus ik moest aan de bak! maar uitgespeeld op "normal" had ik nog precies 1 leven over van de 5 credits met 3 levens per credit die je krijgt. Dus op het nippertje, 2e run, 1e run was op easy en heb ik ook niet afgemaakt, was alleen om aan de game te ruiken. enfin, de endshots:
ook hier waren de meisjes weer dol op kunstschilder... i guess i simply got it :D
Afbeelding
- Voor Discord-BB'ers een inside joke: dit is niet Shirley, please don't tell her!

Afbeelding

Afbeelding

en voor mensen die deze game willen gaan spelen - ik kreeg deze code na het uitspelen, dus als je wil kun je deze dan toepassen, geen idee wat het inhoudt om eerlijk te zijn:
Afbeelding
Afbeelding
kingoftherain

05 aug 2021, 05:11

05 aug 2021, 04:12
dit is niet Shirley, please don't tell her!
:lit: :lit: :lit: !!! In Shirley we trust !!! :lit: :lit: :lit:
"My life is a chip in your pile. Ante up!"
Setzer Gabiani - Final Fantasy III / VI

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

05 aug 2021, 12:49

Al uitgespeeld door KillingRaptor, maar ik post 'm alsnog:

Chrono Trigger (SNES, gespeeld op de Super Nt)

Afbeelding

Ja, het maakte de hooggespannen verwachtingen zeker waar! Fantastische RPG en ik snap waarom dit een klassieker is geworden. Ik kom ooit nog eens terug met de New Game+ voor de andere endings, maar eerst verder aan m'n SNES RPG backlog werken...

Op naar Final Fantasy III! :lit: :lit: :lit:
KillingRaptor

05 aug 2021, 17:43

Nice man! Inderdaad prachtige game. Wel grappig dat we beide deze pas dit jaar voor het eerst hebben gespeeld en hem beide geweldig vinden.
synergy

05 aug 2021, 18:06

KillingRaptor schreef:
05 aug 2021, 17:43
Nice man! Inderdaad prachtige game. Wel grappig dat we beide deze pas dit jaar voor het eerst hebben gespeeld en hem beide geweldig vinden.
Ja idd toevallig! Chrono Trigger stond al heel lang op m'n lijst, maar ik kwam er telkens niet aan toe. Met de karige (PS5) releases dit jaar was het dus een mooie kans om ook eens wat backlog titels weg te werken.

Bovendien luister ik al een tijd naar de Chrono Trigger soundtrack en wilde dus de muziek eens bij de game kunnen plaatsen. Beide geweldig natuurlijk. :smile:

Hetzelfde geldt nu dus voor Final Fantasy III. Ik ben bekend met de soundtrack, maar totaal niet met de game. :doh:

Denk ook omdat beide titels nooit in Europa zijn verschenen en daardoor destijds bij mij onder de radar zijn gebleven.
Flozem

07 aug 2021, 19:38

Super Aleste (SNES)

Afbeelding

Vandaag had ik ff zin in een retro game. Nooit gedacht Super Aleste op Normal uit te spelen. Toch gelukt dankzij de eindeloze retry mogelijkheid en checkpoints. Maar goed ook, want de laatste twee bazen waren wel enorm taai… en een hoop cheap deaths…
kingoftherain

07 aug 2021, 19:40

Hé, het is dat spel dat Marktplaats probeert me door de strot te douwen. :lol:

Edit: Whoops, dat is Axelay, hahaha. :innocent:
"My life is a chip in your pile. Ante up!"
Setzer Gabiani - Final Fantasy III / VI

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
KillingRaptor

07 aug 2021, 20:00

Super Aleste is wel een hele vette! Zelf nooit uitgespeeld maar telkens als ik hem opstart wel enorm veel plezier mee. Dat nummer uit die eerste stage blijft ook zo vet.

Swey

07 aug 2021, 22:22

Kirby’s Block Ball

JAAAAA! De block breaker itch is bekrabt, wat een goeie game in dit genre. Tuurlijk is het leuk dat Kirby erin zit maar dit is gewoon goed! Timed power ups waarbij je ball in Kirby verander en sneller blocks wegknalt, maar dan ook sneller gaat en dus moeilijk te controleren is. Levels met 1,2,3 en 4 paddels op de wanden. Special attacks die echt van alles doen. En bosses die behalve de laatste niet moeilijk zijn maar wel een leuke onderbreking zijn. De laatste twee levels waren ook echt gewoon lastig, lekker dat ze er nog uitdaging in hebben weten te stoppen. Enige nadeel is dat je wel een compleet level moet uitspelen voordat het spel saved. Dus je kunt niet stage 1-1 doen en dan stoppen en als je game over bent moet je ook weer vanaf het begin van je laatste save starten. Perfecte pickup and play game met een high score ranking voor replay value. Als je van het genre houdt, zeker een aanrader!

Terug naar “Retro gaming”