Philips Videopac Topic!

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
OldSchool
Contacteer:

Philips Videopac Topic!

25 okt 2018, 21:42

Ik kon geen Videopac topic vinden en ik weet dat het voor de meeste een tikkeltje te retro is. Desondanks is het een prachtig systeem, met een prachtige historie. Laten we het vlammetje levend houden!

Om af te trappen, een link naar een interessant artikel:
https://laadscherm.nl/mijn-vader-heeft- ... eschreven/

Enjoy!
gekkehenkie

Re: Philips Videopac Topic!

27 okt 2018, 14:12

Mijn vader werkte bij Philips en zodoende was de eerste spelcomputer waar we mee in aanraking kwamen de Videopac. Ik denk dat ik ongeveer 5/6 jaar moet zijn geweest. Ik kan me nog goed herinneren hoe stevig die cartridges in de console geklemd zaten. Vandaar natuurlijk ook dat grote handvat.

Enkele jaren geleden heb ik in een spelcomputermuseum nog op een Videopac gespeeld en vond het toch te verouderd om ervoor te verzamelen. Vandaar dat ik hem niet in huis heb. Ik zal de komende tijd een aantal kleine reviews geven van de spellen die ik vroeger gespeeld heb.
Consider yourself a hero.
OldSchool
Contacteer:

27 okt 2018, 14:51

Ik heb gisteravond met wat familie gespeeld en er zitten een aantal games tussen die echt te verouderd zijn. Maar er zitten wel degelijk nog games tussen die leuk zijn om te spelen. Het zijn alleen geen games zoals moderne games, met een complete storyline en waar je je weken in kan verliezen. Het zijn games die je een paar keer speelt en dan denkt: dat was leuk, volgende!

Leuk dat je wat reviews wilt posten! Ben benieuwd! Ik zal zelf ook een top 10 lijstje maken met games met een wat hogere replay value.
OldSchool
Contacteer:

27 okt 2018, 21:31

Hier alvast 5 games voor de Videopac die ook vandaag de dag nog leuk zijn om te spelen. Natuurlijk is de opzet van deze games simpel, maar geldt dat niet ook voor vele populaire mobile games? Gewoon lekker op een regenachtige zondag middag dat apparaat aansluiten en gaan met die banaan! Ten slotte komen er nu veel regenachtige zondagen aan :). Op volgorde van Videopac nummer, dus feitelijk in een soort van willekeurige volgorde :).

1. Race / Spin-out
Afbeelding
Deze game heeft feitelijk drie games, maar het gaat vooral om “Race” en “Spin-out”. In de eerste ben je een auto en is het de bedoeling dat je een zo groot mogelijke ‘afstand’ aflegt. Het leuke hieraan, is dat het verslavend werkt om een high score neer te zetten. Bij “Spin-out” race je over een ‘circuit’, en het leuke hieraan is dat je dit met twee personen tegelijk doet. Wie het eerste drie ronden heeft afgelegd, wint.

Screen shot “Race”:
Afbeelding

Screen shot “Spin-out”:
Afbeelding

22. Space Monster
Afbeelding
“Space monsters” is natuurlijk een Space Invaders variant. Je speelt tegen de aliens, en wie het eerste tien keer wint, wint de game. Je moet de aliens wegspelen, maar je hebt ook nog de ‘spin’. Als je alle aliens weg hebt gespeeld, dan moet je deze nog een keer vernietigen om de winst binnen te slepen. Als je zelf door vijandelijk vuur wordt geraakt, dan kun je onder een zwart blok gaan staan en deze omtoveren in een nieuw space ship. Je kunt dan verder spelen, maar hebt uiteraard een schuilplek minder.

Screenshot “Space Monsters”:
Afbeelding

29. Dam Buster
Afbeelding
Dit is een leuke variant op Break Out. Je speelt het normaal gesproken in je eentje, maar in deze variant speel je tegen elkaar. Elke game heeft degene die het plankje bestuurt 90 seconden de kans om door de ‘dam’ te breken. De andere speler bestuurt de vier poppetjes in de dam. Als er een stuk van de dam wordt weggespeeld, kan hij een van zijn poppetjes gebruik om het gat in de dam te dichten. Snelheid is voor beide dus van essentieel belang! Een poppetje kan ook geraakt worden en (tijdelijk) weggespeeld worden. Hier moet je dan snel gebruik van maken om de gaten in de dam zo groot te maken dat het niet meer haalbaar is om de gaten te dichten.

Screenshot “Dam Buster”:
Afbeelding

33. Jumping Acrobats
Afbeelding
Dit is zonder twijfel mijn favoriete Videopac game. Ik had deze als kind al, en ook toen vond ik het een favoriete game. Je bestuurt een wip en je moet zo mikken dat je een poppetje goed op de wip laat landen. Door dit te doen lanceer je het andere poppetje. Doel is om zo veel mogelijk van de (heen en weer bewegende rijen) blokjes weg te spelen. Heb je een volledige rij weggespeeld, dan ontvang je bonus punten en verschijnt er een nieuwe rij. Ideale game om high scores neer te zetten.

Screenshot “Jumping Acrobats”:
Afbeelding

Frogger
Afbeelding
Frogger is natuurlijk een bekend fenomeen en heeft een port gekregen naar de Videopac. Er zijn twee afwisselende schermen. Eentje waarbij je de weg moet oversteken, zonder overreden te worden. Het andere scherm moet je het water oversteken zonder nat te worden om de overkant te bereiken. In dit tweede scherm zitten 5 kamers, waarin je in elke kamer een kikker kunt stallen. Als dit je is gelukt, dan stijgt de moeilijkheidsgraad en begin je weer opnieuw. Wederom een leuke game om high scores voor weg te zetten.

Screenshot Frogger:
Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

27 okt 2018, 22:22

Die games zien er zeker tof uit! Space Monster en Dam Buster lijken me ook leuke varianten op de bekende classics waarop ze gebaseerd zijn. Die krijgen van mij ook extra credits voor de gave cover art :thumbup1:
nmkl pjkl ftmch
gekkehenkie

28 okt 2018, 08:15

Cover art van Space Monster is inderdaad ontzettend goed :thumbup: . Dit spel hadden we ook en heb ik vaak gespeeld.

Nu ik een beetje door de geschiedenis ga van Videopac blijkt dat we pas op een later moment zijn ingestapt. De eerste jaren kwamen de spellen nog in een kartonnen hoesje en vanaf 1980 schakelden ze over op plastic hoesjes. Deze plastic hoesjes zijn de enige die we thuis hadden.
gekkehenkie

28 okt 2018, 08:48

Dit spel is één van de educatieve spellen die we hadden.
Mathematician / Echo (7)
Afbeelding

Het zijn twee spellen op één cart. Bij Mathematician kan je rekensommetjes maken waarbij een timer in beeld te zien is. Je kan kiezen uit optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Daarnaast heb je verschillende moeilijkheidsgraden.

Echo hebben we veel vaker gespeeld. Hierbij krijg je de getallen 1 t/m 4 in beeld te zien waarna de computer er een aantal in een bepaalde volgorde op laat lichten . Elk getal heeft een eigen geluid. Jouw taak is dan om dezelfde volgorde in te toetsen. Als je het goed hebt gedaan wordt er een stap toegevoegd (aan dezelfde volgorde).

Screenshot Echo:
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

28 okt 2018, 11:38

Leuk om terug te zien Henkie! Ik heb deze game vroeger ook gepeeld, ook al hadden we die volgens mij niet zelf. Meerdere gezinnen in onze familie hadden het apparaat, dus er werden nog weleens games tijdelijk uitgewisseld. Ik heb deze nu ook zelf in de collectie, zij het in zwarte uitvoering. Ik moet het dus doen zonder de artwork, wat wellicht de mooiste plus is aan deze game :).
reactor

30 okt 2018, 01:38

OldSchool schreef:Ik kon geen Videopac topic vinden en ik weet dat het voor de meeste een tikkeltje te retro is. Desondanks is het een prachtig systeem, met een prachtige historie. Laten we het vlammetje levend houden!

Om af te trappen, een link naar een interessant artikel:
https://laadscherm.nl/mijn-vader-heeft- ... eschreven/

Enjoy!
Tof artikel Oldschool.
Heb hier zelf ook een Videopac staan.
Ooit eens tegengekomen op een rommelmarkt.
Maar moet eerlijk bekennen dat ik deze na het uittesten nooit meer aan heb gehad.

Vraag mij eigenlijk ook af waarvoor het toetsenbord ooit werd gebruikt.
Zal ik eens moeten naar Googlen...

Heb trouwens ook de voorganger eens opgepikt op een marktje.
De Philips Odyssey 2001.
Eigenlijk gewoon een Pong kloon als je het mij vraagt.
I wonder what my life would be
Without the other world in my TV
Because it helps me
To escape this fucked up society

:party: collectie :party:
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

30 okt 2018, 16:21

Jumping Acrobats lijkt zo te zien op het spel Clowns voor de Commodore-64.
Dat vond ik altijd een erg leuk spel. Dat deuntje als je dood gaat zal ik ook nooit meer vergeten.
OldSchool
Contacteer:

30 okt 2018, 16:36

reactor schreef:Vraag mij eigenlijk ook af waarvoor het toetsenbord ooit werd gebruikt.
Zal ik eens moeten naar Googlen...
Het toetsenbord had als belangrijkste functie het ondersteunen van de marketing. Men noemde het systeem de meest geavanceerde van zijn tijd. Het was destijds ook de enige met een toetsenbord. Veel ouders lieten zich wijsmaken dat het een leerzaam systeem was, juist door dit toetsenbord. Hoewel er maar weinig anders mee werd gedaan dan je naam intypen als je een high score haalde.

Er waren wel wat games die het toetsenbord gebruikte, rekenen of woordspelletjes, en er is ooit een basic cartridge uitgebracht.
Rikske

30 okt 2018, 17:26

Ik ben ook wel fan van de Videopac, maar helaas is de voeding van die van mij kapot (moet ik nog steeds eens gaan vervangen!). Het mooiste spel van mijn collectie is ook voor de Videopac: Speurtocht naar de Ringen. Een combinatie van bord- en videospel wat er prachtig uit ziet. Heb hem helaas nog niet uit kunnen proberen.

Afbeelding
Pius

30 okt 2018, 22:30

De Speurtocht der ringen is inderdaad een geweldig collector's item. Is dit trouwens jouw eigen exemplaar? Want deze is wel echt super mint zeg!
"Come back when you can put up a fight."
Rikske

31 okt 2018, 09:39

Nee helaas, ik heb deze van het internet geplukt. Mijn doosje is iets meer beschadigd maar het bord is nog wel in uitstekende staat.
OldSchool
Contacteer:

31 okt 2018, 09:46

Ik heb deze ook. Wel compleet, in nette staat, maar de doos is zeker niet mint.

Het is ene hele onderneming dat spel, daardoor nog nooit iemand gevonden om het mee te spelen, helaas.
reactor

31 okt 2018, 20:44

OldSchool schreef:
Het toetsenbord had als belangrijkste functie het ondersteunen van de marketing. Men noemde het systeem de meest geavanceerde van zijn tijd. Het was destijds ook de enige met een toetsenbord. Veel ouders lieten zich wijsmaken dat het een leerzaam systeem was, juist door dit toetsenbord. Hoewel er maar weinig anders mee werd gedaan dan je naam intypen als je een high score haalde.

Er waren wel wat games die het toetsenbord gebruikte, rekenen of woordspelletjes, en er is ooit een basic cartridge uitgebracht.
Dat weet ik dan ook weer.
Bedankt voor de info ... Afbeelding
I wonder what my life would be
Without the other world in my TV
Because it helps me
To escape this fucked up society

:party: collectie :party:
Gebruikersnaam

07 nov 2018, 23:48

Zat laatst nog te denken aan de ''mighty 70s gameconsoles'' en hoe leuk het is dat er ''niet echt een markt voor is'' (Sssttt, dadelijk horen ze mij) zover ik weet is er weinig reprobullshit en zijn exorbitant hoog geprijsde games non existent.

Ik wil meself ook wel graag een videopac hebben, en een Intellivision vind ik ook zo'n grappig ding om te hebben.
Rarara wie zit er in die struiken als een ninja?
OldSchool
Contacteer:

08 nov 2018, 08:17

Gebruikersnaam schreef:Ik wil meself ook wel graag een videopac hebben, en een Intellivision vind ik ook zo'n grappig ding om te hebben.
Het leukste aan de Intellivision vind ik altijd het kleurgebruik. De games, in ieder geval de games die ik heb, zijn altijd heel kleurrijk en een stuk feller dan bijvoorbeeld bij een Atari 2600.

Grootste probleem van de Intellivision zijn wel de controllers. Ik heb er geen duidelijke reden voor, maar het is van mijn minst gebruikte consoles.

Dus eerst die Videopac, daarna de Intellivision :).
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

08 nov 2018, 10:20

Mijn Videopac favorieten zijn nummer 10: Golf en nummer 12: Grab the Money and Run. Beide wel uit de tijd dat de Videopac bij mijn opa in de huiskamer stond. Want ik heb ze daarna nooit meer gespeeld. Als ik naar Grab kijk, dan denk ik dat ik dat niet meer zou kunnen spelen. Golf wel. Dat was toch een heerlijke simpele game. Ik zou de Videopac eigenlijk weer eens moeten aansluiten.
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

08 dec 2018, 22:02

Videopac G7000 vs Videopac G7400
De Videopac G7000 is het originele model van de Videopac serie (in de VS Magnavox Odyssey 2). Er waren al langer plannen voor een opvolger. Philips heeft deze opvolger uiteindelijk in 1983 daadwerkelijk op de markt gebracht, vijf jaar na de oorspronkelijke Videopac. De tegenhanger in de VS (de Odyssey 3) zou nooit uitgebracht worden. Philips doopt het apparaat de G7400.

Verschillen van de modellen
Het nieuwe systeem beschikt nog altijd over dezelfde look en feel, hoewel hij er net even wat anders uitziet. Nieuw voor de G7400 was de aan en uit knop. Hoewel de Odyssey 2 deze wel had, en de G7000 de mogelijkheid in zich droeg, ontbrak hij bij deze laatste. Voor de G7400 was dit een grote, praktische verbetering. Hoewel deze knop heden ten dage voor veel frustraties bij verzamelaars zorgt, omdat hij vrijwel altijd slecht of niet functioneert. Om de een of andere reden werd ook de controller port aangepast. Waarom is mij een raadsel, want beide systemen gebruiken dezelfde controllers, maar waren dus niet onderling uitwisselbaar.

Specs
Er zit weinig verschil tussen de specs van de beide consoles. Beide draaien op een Intel 8084 processor. Wel heeft de G7400 16kb RAM in tegenstelling tot de G7000 die het moest doen met 4kb RAM. Beide systemen hebben een resolutie van 256 x 192 pixels. De G7400 heeft de beschikking over 16 kleuren, tegen de 8 kleuren van de G7000.

De grootste verandering!
Voor de eindgebruiker is er één belangrijk en direct zichtbaar verschil: de graphics! Beide systemen beschikken over een beperkte resolutie, maar het grote voordeel van de G7400 is de mogelijkheid om meer graphics tegelijk op het scherm weer te geven. Het werd hiermee mogelijk om de voor- of achtergrond te bepalen, los van de graphics van de gameplay zelf. In de praktijk betekende dit dat je bij de G7400 dezelfde gameplay had, maar dan wel met extra graphics, wat het geheel veel kleurrijker maakte.

Cartridges
De G7400 is vrijwel geheel compatible met de G7000 cartridges. Er zijn enkele cartridges die niet werken op de G7400 en soms zijn er afwijkingen, maar zijn de cartridges wel speelbaar. De oorspronkelijke cartridges hadden natuurlijk geen informatie voor voor- of achtergrond graphics die de G7400 kon laten zien. Om deze reden werden er speciale games gemaakt die gewoon speelbaar waren op de G7000, maar zodra ze in de G7400 werden gestopt, werd ook de extra informatie gelezen. Nadat de G7400 werd uitgebracht, werden de cartridges zo gemaakt, maar de laatste officiële releases waren uitsluitend speelbaar op de G7400. Ook werden een aantal goed verkochte titels opnieuw uitgebracht in het nieuwe jasje, met de extra grafische informatie voor het spelen op een G7400. De cartridges die deze extra informatie in zich droegen, zijn herkenbaar aan de ‘+’ achter Videopac.

Commercieel succes?
Helaas was de G7400 geen groot succes. Hij werd uitgebracht in 1983, de tijd waarin de home computers aan hun opmars begonnen. Hoewel de G7400 een grafische verbetering betekende, was het systeem eigenlijk al verouderd ten opzichte van de concurrentie. Voor Magnavox was dit de voornaamste reden om de Odyssey 3 niet in de VS uit te brengen. Het doel van de G7400 was behoud van het marktaandeel van de Videopac, maar heeft dit niet kunnen waarmaken. Gezien het feit er daardoor ook veel minder exemplaren van dit model in omloop zijn t.o.v. de G7000, is deze een stuk lastiger te vinden. Desalniettemin is het een haalbare kaart er eentje aan je collectie toe te voegen.

Screenshots gameplay G7000 vs G7400
Afbeelding
Afbeelding

Verschil layout games en + games
Afbeelding
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

05 nov 2019, 19:33

Afbeelding

Dit is op dit moment mijn Philips Videopac collectie. Ik heb nog wel ook andere dingen, maar dit betreft de Philips reeks, genummerd van 1 tot en met 60. Ik mis inmiddels de moeilijker te vinden titels en ik heb nog 4 cart only games, die makkelijk te vinden zijn, maar die ik hoop nog eens cheap op te pikken in een lot bijvoorbeeld.

Van de “gewone” serie mis ik nog:
- 13 Playschool Maths
- 41 Hegemonie (net als Speurtocht naar de ringen een grotere doos)
- 45 Morse
- 48 Backgammon
- 50 Super Bee
- 53 Nightmare
- 54 Looney Balloon
- 56 Norseman
- 58 Air Battle
- 59 Helicopter Rescue
- 60 Trans American Rally

Van een aantal titels zijn er later nog ‘+’ varianten uitgebracht. Daarvan zoek ik nog:
- 20+ Stone Sling
- 22+ Space Monster
- 38+ Munchkin
- 43+ Pickaxe Pete

Als geld het probleem niet zou zijn, is zo’n beetje alles te vinden bij Gameshop Twente, maar die prijzen vind ik echt té. Misschien als ik er ooit nog maar één hoef, maar tot die tijd maak ik er een sport van om het goedkoper (en redelijker) te vinden.
Jalf

06 nov 2019, 13:32

Ik heb begin dit jaar ook een G7000 gekocht op Marktplaats. Met games en twee controllers. Echter zonder adapter. Ik ging er vanuit dat ik die los wel ergens op de kop kon tikken, maar na ontvangst bleek dat het ding gewoon losgeraakt was van het mainboard.. Kan ik daar nog iets mee ?
Ik doe niet aan onderschriften.
OldSchool
Contacteer:

06 nov 2019, 14:30

Het hangt er van af. Bij de eerste types, kopen alle snoeren het systeem in, ook van de controllers bijvoorbeeld. Maar de PSU is een apart onderdeel in het apparaat. Ik weet dus niet precies hoe hij is losgeraakt, maar je kunt ook een psu overzetten van een donor apparaat. De controllers zijn in principe ook met een stekkertje op het moederbord aangesloten en ook gewoon vervangbaar.

Als je een later model hebt, is alles (inclusief de controllers) te vervangen zonder het apparaat open te maken. De psu is dan een adapter buiten het apparaat.

Kun je zeggen welk type je hebt? Meestal zit op de onderkant nog een sticker met het type nummer, bijvoorbeeld G7000/22.
Jalf

06 nov 2019, 15:12

zal thuis eens even kijken, thnx.
Ik doe niet aan onderschriften.
OldSchool
Contacteer:

18 nov 2019, 17:46

Iemand instructies nodig voor de Videopac G7000?

Afbeelding

Terug naar “Retro gaming”