Gameboy cassette replacement cases

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
toejam

Gameboy cassette replacement cases

06 sep 2018, 15:06

Het is op dit forum al wel eens vaker aan bod gekomen, en volgens mij zijn er ook een paar meer die het gedaan hebben.

Van een ongesorteerde plastic bak

Afbeelding
Afbeelding

Naar een rijtje replacement cases. In dit geval de doosjes van cassettebandjes

Afbeelding

Hoe heeft mijn proces er uit gezien.

Ik heb eerst bepaald welke gameboy games ik nou eigenlijk in mijn collectie wilde opnemen. Daarna ben ik op zoek gegaan naar cassettebandjes en dit was meteen een interessante uitdaging.

Blijkbaar gaan deze bij de meeste kringloopwinkels linea recta de vuilnisbelt op. Maar er zijn er ook genoeg die voor een standaard TDK-kopietje nog een euro willen hebben. Dat leek mij niet zo'n heel goed idee, ik heb max 25 cent per doosje als budget cap gezet. Dat ging echter niet heel soepel en na wat mislukte rommelmarktonderhandelingen kwam ik deze zomer op de lokale markt een lieve dame tegen die blij was dat ik een schoenendoos vol mee wou nemen en me geholpen heeft om de juiste doosjes uit te zoeken. Waar moet een goed doosje dan aan voldoen.
  • Standaard breedte, geen smalle of extra brede doosjes want dat past niet met de template
    Geen zwarte achterkant want dan valt een stuk van je template weg
    Geen originele tapes want die hebben vaak een volledig bedekte achterkant
Ik heb echt gestuurd op kostprijs, en daarmee concessies in de uniformiteit geaccepteerd. Je ziet op mijn foto dat er donkere en heldere doosjes door elkaar zitten. Ook het merk en de leeftijd van de doosjes geeft een andere uitstraling aan het eindresultaat.

Uit al deze doosjes moet vervolgens een pen verwijderd worden waar normaal de cassette in zit. Ik heb overal de bovenste gedaan zodat de gameboy cartridge op de onderste rust, maar feitelijk is dit om het even. Ik heb hier zelf een kniptang voor gebruikt maar begrepen dat je met een dremel dit netter voor elkaar krijgt. Bij mij blijft er vaak wel een klein bobbeltje over, ik heb daar een plakbandje overheen gedaan zodat het de cartridge niet kan beschadigen.

Dan de inlays. Er zijn op internet best een paar bronnen te vinden die deze inlays hebben. Dit blog heeft er wel de nodige beschikbaar bijvoorbeeld.

Afbeelding
Afbeelding

Wat mij echter opviel was dat wat je bijvoorbeeld bij dit voorbeeld van Donkey Kong Country ziet, de afbeelding uitgerekt is. De template, en ook het formaat van het cassettedoosje, voorziet niet in het vierkante gedachtengoed van de gameboydoosjes. Ik heb ongeveer 60% zelf gemaakt uiteindelijk en er daarbij voor gekozen om de afbeelding proportioneel op een zo groot mogelijk deel van de template te laten landen. Met Japanse doosjes is dit makkelijk, want die zijn er voor gemaakt. Bij Europese doosjes hou je altijd een randje over.

Het meest ingewikkelde is vervolgens om het logo van het spel op de zijkant te krijgen. Ik heb hier zelf in bijna alle gevallen het logo van het doosje voor uitgeknipt en de achtergrond verwijderd. In het geval van SF Alpha heb ik dan de verticale orientatie van het logo omgezet in een horizontale, anders wordt het wel erg klein. Hier kun je natuurlijk net zoveel tijd in stoppen als je wil.

Want de uitdaging zit hem wel erg in de kwaliteit van het bronmateriaal. Ik heb niet echt heel veel scans in hoge resolutie kunnen vinden en in sommige gevallen waren het echt crappy 500px high compression jpg's. Ik heb echter voor nu gewoon maar even gekeken wat het eindresultaat ging worden aangezien ik altijd nog op zoek kan naar betere bronnen.

Het is absoluut niet optimaal, maar een beter alternatief voor mijn poor man's GB-collection heb ik niet :) Als iemand tips, scans of andere dingen heeft die me kunnen helpen (setje originele boxes voor deze games is ook altijd welkom) is dat altijd welkom. Of als je PSD's wil van de covers die ik zelf heb gemaakt kan dat. Zal ook nog een extra foto'tje maken als ik ze straks heb opgeruimd in de kast.
Professional dabbler
OldSchool
Contacteer:

Re: Gameboy cassette replacement cases

01 aug 2021, 01:01

Net als Toejam ben ik ooit begonnen met het opbergen van mijn losse carts in de hoesjes van oude cassettebandjes. Ik gebruik de zwarte hoesjes voor Classic games en de transparante hoesjes voor de Color games.

Eerst had ik alleen een zwart wit printer, dat zag er zo uit:
Afbeelding

Gelukkig hebben we inmiddels een kleuren printer in huis en ben ik met het projectje verder gegaan:
Afbeelding
Afbeelding

Indien aanwezig, laat ik de hoesjes er om zitten. Is die er niet, dan een stukje vilt op het ruwe stuk, zodat de cartridges niet kunnen beschadigen.
Afbeelding

Inmiddels zitten al mijn classic games in nette hoesjes en is deze koffer goed gevuld!
Afbeelding

Dat was het einde van fase 1. Fase 2 is wat moeilijker. Voor de classic games waren er heel veel hoesjes kant en klaar te vinden en heb ik er maar enkele zelf hoeven maken. Bij de Color ligt dat helaas anders. De hoesjes die ik wel kant en klaar kon vinden, heb ik inmiddels geprint en in een hoesje gestoken. Ik had helaas niet voldoende transparante hoesjes, binnenkort maar weer eens op jacht naar meer cassettebandjes. De stavaza van de Color games is als volgt:

Afbeelding

De rest zal ik binnenkort zelf moeten maken, daarna volgt fase 3: de Gameboy advance games. Dat wordt nog een flinke kluif.

Even was er de hoop op een fase 4, de game gear games. Maar helaas, het scheelt maar enkele millimeters, maar onderzoek wijst uit: het past echt niet niet…
Afbeelding
kingoftherain

01 aug 2021, 04:04

Hahaha, ik had al op je aankopen gereageerd voordat ik zag dat je het doel voor het koffertje hier al helemaal uit de doeken had gedaan. Gaaf om te zien dat je de Game Boy spellen nu allemaal gehad hebt. Het ziet er heel netjes uit. Ben benieuwd naar de rest van de Color games en hoe het gaat aflopen met de Advance spellen. Leuk, man! Erg creatief. :thumbup:
"My life is a chip in your pile. Ante up!"
Setzer Gabiani - Final Fantasy III / VI

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
KillingRaptor

01 aug 2021, 09:05

Dit blijft er echt heel gaaf uitzien en is iets wat ik zeker zelf ook nog wil gaan doen in de toekomst! Vond het wel jammer van de Game Gear games, ik hoopte dat die ook gingen lukken maar helaas.
Swey

01 aug 2021, 09:24

Ja gaaf hoor dit! Zal best behoorlijk wat uren in gezeten hebben
OldSchool
Contacteer:

01 aug 2021, 09:31

Thanks!

Inderdaad Swey, er zit behoorlijk wat tijd in. Maar het voelde gelukkig niet als ‘werken’, maar gewoon een leuke manier om wat meer schwung te geven aan mijn collectie.

Ik heb inmiddels aardig wat hoesjes verzameld, ook van games die ik nog niet in de collectie heb (je weet maar nooit), dus KillingRaptor of iemand anders: als je er mee aan de slag wil gaan, kan ik je wellicht wat zoeken besparen.

Zoals Toejam aangeeft ben je wel grotendeels afhankelijk van je bron materiaal. Zo kon ik voor de Smurfen geen fatsoenlijk hoesje vinden. Deze is erg donker. Maar goed, geen top titel, dus die moet het er maar mee doen.

Ik heb alleen de dubbele in een hoesje gedaan als het een toegevoegde waarde had trouwens. Tetris bijvoorbeeld is leuk in VS mode, en voor de F1 Race heb ik de game CIB met de 4 player adapter.
toejam

04 aug 2021, 09:02

Hey Necrotopic :) Ik heb zelf de bak inmiddels alweer gevuld met losse carts maar geen doosjes meer om ze in op te ruimen. Toen ik nog kringlopen deed daar wel eens staan kijken maar ik vind de kwaliteit en het uiterlijk dan toch te wisselend. Leuk om te zien dat er meer mensen mee bezig zijn :)
Professional dabbler
OldSchool
Contacteer:

04 aug 2021, 13:28

toejam schreef:
04 aug 2021, 09:02
Hey Necrotopic :) Ik heb zelf de bak inmiddels alweer gevuld met losse carts maar geen doosjes meer om ze in op te ruimen. Toen ik nog kringlopen deed daar wel eens staan kijken maar ik vind de kwaliteit en het uiterlijk dan toch te wisselend. Leuk om te zien dat er meer mensen mee bezig zijn :)
Kwaliteit van de hoesjes wisselt inderdaad wel. Maar ik doe het met wat ik heb en het is altijd beter dan los, denk ik dan.

Maar door een gebrek aan hoesjes stagneert de boel een beetje. Vandaag nog een kringloop gecheckt en helaas nul bandjes. Komt wel weer.

Terug naar “Retro gaming”