Aantrekkingskracht retrogames (vs moderne games)

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Gebruikersnaam

Re: Aantrekkingskracht retrogames (vs moderne games)

07 nov 2018, 23:36

Sseb schreef:OK nice, maar eens proberen dan. Nu maar weer terug naar de aantrekkelijkheid van retro games voordat ik er onbedoeld een how to clean your carts topic van heb gemaakt...
Geen probleem, ik wil gewoon dat mensen kunnen genieten van hun games en consoles, ik weet hoe frustrerend het is als iets niet werkt zoals je wilt.
Rarara wie zit er in die struiken als een ninja?
segatarian

07 nov 2018, 23:36

Gebruikersnaam schreef:
segatarian schreef:goede , ga ik ook eens proberen voor het droogmaken
Vergat te zeggen met alcohol, heb mijn bericht aangepast.
ja maar ik heb m'n spraytje :tongue1: '
vroeger ook altijd alcohol gebruikt hoor, werkt ook wel.
maar contactspray gaat toch wel een stap verder in het verwijderen van oxidatie
voor mij zou (als het goed in t slot past) de bankpas met een doek dan ideaal zijn voor het droogmaken.
Laatst gewijzigd door segatarian op 07 nov 2018, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersnaam

07 nov 2018, 23:37

Persoonlijk gebruik ik liever geen contactspray omdat het een plakkerig laagje nalaat (mijn ervaring) plus het stinkt :P
Rarara wie zit er in die struiken als een ninja?
segatarian

07 nov 2018, 23:42

ja het moet echt droog gemaakt worden, kan het er niet zo direct in iets spuiten en het dan zo laten.
achter op de bus staat het eigenlijk allemaal wel uitgelegd.
ik heb geen laagjes en je spullen mogen ook niet meer ruiken na je behandeling, dat is een teken dat het niet goed is droog gemaakt.
Dingen die je met alcohol niet meer aan de praat krijgt, doen het regelmatig nog wel met spray.
Sseb

07 nov 2018, 23:51

Gebruikersnaam schreef:
Sseb schreef:OK nice, maar eens proberen dan. Nu maar weer terug naar de aantrekkelijkheid van retro games voordat ik er onbedoeld een how to clean your carts topic van heb gemaakt...
Geen probleem, ik wil gewoon dat mensen kunnen genieten van hun games en consoles, ik weet hoe frustrerend het is als iets niet werkt zoals je wilt.
Nou ja, het frustreert mij niet echt. Ik kan uiteindelijk gewoon wel gamen. Wat ik wil zeggen is dat ook retro games niet altijd zo plug en play zijn als wordt beweerd. Je zal ook hierin op de een of andere manier tijd in moeten investeren. Al is het maar in het openmaken en schoonmaken van de carts. That's all.
Maar nogmaals bedankt voor de tips btw.
jack-deejz

08 nov 2018, 09:10

Alle retro spul wat ik binnen krijg maak ik direct schoon en bewaar het dan in hun originele doosjes of los in een kast achter een deurtje van b.v. glas. Zo goed als stofvrij en geen mogelijkheid om onnodig aan de carts zelf te zitten. De connectoren van cartridges maak ik altijd droog schoon, met de hardere kant van meerdere wattenstaafjes, totdat er zo goed als geen troep meer vanaf komt en blaas het dan goed na met een dust off/air duster spuitbus. Consoles maak ik altijd direct open en blaas het hele ding schoon met dezelfde spuitbus, en blaas altijd extra goed in het cartridge slot, want daar zitten soms rare dingen in vast. Altijd een heerlijk gevoel om iets schoon op te nemen in mijn collectie en heb eigenlijk nooit problemen met het opstarten van een game.

Oh ja, de buitenkant van consoles en controllers maak ik altijd goed schoon met een klamvochtig doekje, die ook nog wat droge plekken heeft om gelijk droog na te poetsen.
Buffalo? No, tatanka.
toejam

08 nov 2018, 10:09

Weet niet of dit forum het ondersteunt, maar wellicht dat er een mogelijkheid is om dit laatste deel van het topic af te splitsen in "Do's en dont's bij het reinigen van cartridges en consoles" of "Rituelen bij het toevoegen van spullen aan de collectie". Vooral die laatste lijkt me wel interessant om een beeld te krijgen hoe de BB'ers in hun standaardprocedures vast zitten :)
Professional dabbler
Tom
Moderator
Moderator

08 nov 2018, 10:14

@toejam

Een gedeelte splitsen kan wel maar aangezien ik nu via de telefoon de site bekijk doe ik dat liever niet. Toch een risico dat ik zomaar alles verwijder :biggrin:

Bedoel je misschien een topic als deze?:
https://www.button-bashers.nl/viewtopic.php?f=14&t=2391
sparky
eBay gebruikersnaam: sidious_nl

08 nov 2018, 12:17

Veel te veel rommel wordt er gebruikt voor het reinigen van de contacten, in 95% van de gevallen gewoon met de plastic gum erover is voldoende ;)
toejam

08 nov 2018, 14:03

Tom schreef:@toejam

Een gedeelte splitsen kan wel maar aangezien ik nu via de telefoon de site bekijk doe ik dat liever niet. Toch een risico dat ik zomaar alles verwijder :biggrin:

Bedoel je misschien een topic als deze?:
https://www.button-bashers.nl/viewtopic.php?f=14&t=2391
Goede suggestie maar ook dat topic volgt een paar sporen over het bijhouden van je collectie in reinheid, maar ook verzamelapps :)

Lijkt me inderdaad een klusje om even op je gemak te doen in plaats van snel tussendoor
Professional dabbler
Kokos

09 dec 2018, 22:54

Retro:

- Meer uitdaging
- Als je beslist om met emulators te spelen, heel veel gebruikersgemak bv. save states, turbo mode, soms zelfs mods
- De soundtrack is vaak beter

Modern:
- Grotere kans op goede verhaallijn
- Betere technologie zorgt voor meer gebruikersgemak in andere vormen bv. betere graphics, meer gebruiksvriendelijke en soepele gameplay
- Meer commercieel gerichte dingen bv. microtransactions
- Meer melodrama rondom de games dan vroeger

Eigenlijk vallen enkel de eerste punten bij mij op, voor de rest kan ik de tijdperken accepteren voor wat ze zijn. Vind het ook geen probleem om een game in zijn context in de tijd te plaatsen. Uiteindelijk is er keuze genoeg, inclusief uitzonderingen op de regel.
Marth Daul

Re: Aantrekkingskracht retrogames (vs moderne games) - Tips reiniging cartridges / controllers / ...

05 mar 2021, 13:23

Om even terug te komen op het reinigen van de cartridge ( niet de contacten ) of van andere zaken, als bvb. een controller; met welke producten doen jullie dit en hoe?

- Cartridge:
* algemeen kuisen ?
* vuil op de sticker ?
* echt vuil op de cartridge ?

- Controller:
* algemeen kuisen ?
* vuil of plak verwijderen ?

Producten, methodes, tips, do's and do not; alles welkom.
May the Force be Cute :cool:
Mark

06 mar 2021, 12:23

Ik gebruik schoonmaakazijn op een wattenstaafje om de NES, SNES etc. carts schoon te maken. Prima ervaringen mee. Op de cartrigde zelf staat dat alcohol wordt afgeraden, waarom weet ik niet. In het verleden ook gedaan zonder problemen.
Flozem

06 mar 2021, 12:32

Babydoekjes voor de buitenkant van consoles, controllers, cartridges en plastic doosjes. Daar krijg je bijna alles mee schoon. Zelfs vieze labels.

Maar alleen gebruiken op geplastificeerde labels!

Contacten kuis ik met een wattenstaafje gedrenkt in 90% alcohol. Als het echt erg is, open ik de cartridge pas en gebruik ik een gummetje.

Permanent marker kun je verwijderen door er overheen te kalken met whiteboard marker, en daarna uit te "gummen" met voorgenoemde babydoekjes... Lukt niet altijd helaas.

Vieze rokersluchtjes kun je verwijderen door het spel of doosje in een afsluitbare box samen met een bakje met versgemalen koffie op te slaan.

Terug naar “Retro gaming”