Aantrekkingskracht retrogames (vs moderne games)

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Pius

Re: Aantrekkingskracht retrogames (vs moderne games)

19 aug 2018, 21:58

OldSchool schreef:Ik vraag me ook af hoe belangrijk de graphics daadwerkelijk zijn. Er worden veel nieuwe games uitgebracht in 8-bit stijl en mijn kinderen bijvoorbeeld, spelen regelmatig samen met mij retro games. Er is natuurlijk een grens: ze hebben weinig interesse in de Videopac bijvoorbeeld, maar vanaf 8-bit en hoger vinden ze prima.
Ik moet zeggen dat ik als retro gamer ook weinig interesse heb in de Videopac :P Maar verder begrijp ik je gameplay before graphic standpunt heel goed :)
"Come back when you can put up a fight."
OldSchool
Contacteer:

19 aug 2018, 22:03

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik sterk vermoed, dat als ik er vroeger zelf niet één had gehad, ik het nu waarschijnlijk ook niet veel aan zou vinden :)
Silenteddie
Koningsdag Koning 2016
Koningsdag Koning 2016
Marktplaats ID: 0

27 aug 2018, 14:30

De geheime reden dat ik retrogames speel, is dat het een soort tijdmachine is. Ik kan even doen alsof het weer vroeger is en ik opeens de nieuwste, coolste games heb.
Al draagt een aap een gouden ring, een kroon maakt hem pas echt een king.
OldSchool
Contacteer:

27 aug 2018, 18:35

Dat speelt bij mij ook wel. Ik ben een enorme fan van de Atari Lynx en Sega Game Gear. Gewoon, omdat ik vroeger een gameboy had, en altijd de kleurenschermen bewonderde van deze apparaten. Toen was ik ineens volwassen en kon ik die dingen aanschaffen en alsnog ervaren. De nostalgie speelt natuurlijk een enorm grote rol.

Ik moet mezelf wel een beetje tegenspreken op mijn vorige videopac bericht (dat ik het niets aan zou vinden als ik er vroeger zelf niet één had gehad). Nu ik die Tele-sports III heb en zie hoeveel lol ik met dat ding al heb gehad.... Gisteren met beide zoons een halve middag met dat apparaat gespeeld :). Ik denk dat ik die Videopac dus sowieso wel leuk zou hebben gevonden!!
Jalf

04 sep 2018, 11:24

Ik speel voornamelijk retro games die ik vroeger zelf huurde of in bezit heb gehad. Uit nieuwsgierigheid naar de oorsprong van een serie of genre koop ik ook wel eens een game die ik nooit heb gespeeld, maar ik merk dat ik daarbij stukken minder vergeeflijk ben op het gebied van controls, graphics of mechanics dan bij voor mij bekende games.

Bekende games als Act Raiser, Skies of Arcadia of Unreal Tournament vind ik nog heel leuk om te doen, maar als ik iets uit die tijd speel dat nieuw voor me is zoals bijvoorbeeld Final Fantasy VII of Resident Evil 2 dan irriteer ik me echt aan irritante camera's, achterhaald design, lelijke graphics ect en moet ik echt heel erg mijn best doen om daar doorheen te prikken en nog van zo'n game te genieten.

En toch blijft het me enorm trekken! Het lezen over zo'n game in retro magazines, het zoeken naar een mooi exemplaar voor de juiste prijs en vervolgens de cart of disc in je console steken en proberen te ontdekken waarom iedereen (destijds) zo enthousiast over de game in kwestie was.. Dat vind ik persoonlijk nog net iets leuker dan na de onthulling van een moderne game de ontwikkeling op de voet volgen en de game vervolgens te spelen...
Ik doe niet aan onderschriften.
RMW
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: sonicrmw

17 okt 2018, 10:36

Apenheul schreef:Ik sluit me aan bij de post van Ruud, en anderzijds kan de eenvoud ook een grote kracht zijn van games doordat je weet wat je te wachten staat en je minder filler content hebt die afwijkt van de kern. Als ik een beat em up wil spelen dan zit ik meteen goed met Streets of Rage 2 of Turtles in Time; je hebt ook moderne beat em ups zoals Yakuza en die game is ook heel goed maar je moet je wel commiteren voor 30 uur en tegen een hoop laadtijden, cutscenes en extra activiteiten waarvan de meeste niet zo leuk zijn aankijken.
Ja, vroeger kon je door aanzienlijk meer games in een middagje heen spelen denk ik. Waar men vroeger sommige games heel lastig maakte om maar meer uren eruit te kunnen halen is dat tegenwoordig de bijna eindeloze grind naar dat laatste talent punt of dat betere zwaard, met als summum nog wel games als World of Warcraft denk ik.

Tegenwoordig zie je in bijv. de PS-store (online) ook wel scheepsladingen games waar nog amper iemand van gehoord heeft. Super groot aanbod, maar dat komt (schat ik zo in) omdat de ontwikkeltijd/kosten voor zo'n klein project gewoon amper noemenswaardig zijn tegenover vroeger, de tools zijn gewoon makkelijker en beter beschikbaar denk ik en de markt groter.
Jalf schreef:Ik speel voornamelijk retro games die ik vroeger zelf huurde of in bezit heb gehad. Uit nieuwsgierigheid naar de oorsprong van een serie of genre koop ik ook wel eens een game die ik nooit heb gespeeld, maar ik merk dat ik daarbij stukken minder vergeeflijk ben op het gebied van controls, graphics of mechanics dan bij voor mij bekende games.
Ja, dit herken ik ook wel. Hoewel ik het wel tof vind nu soms eindelijk bepaalde games uit te kunnen spelen die me vroeger niet lukten, zoals Contra Hard Corps (Probotector) op de MegaDrive, met behulpd van savestates.
Tom
Moderator
Moderator

17 okt 2018, 12:36

Nostalgie uiteraard maar zeer zeker ook de makkelijke manier van spelen. Vaak 2d en direct beginnen. Tegenwoordig moet je de consoles updates, patches van games etc.

Die oude consoles zijn vaak aanzetten en gaan met die banaan :)

Daarbij zorgde technische beperkingen voor creativiteit. Iets dat tegenwoordig nog wel eens te wensen over laat.
jack-deejz

17 okt 2018, 17:51

RMW schreef:Tegenwoordig zie je in bijv. de PS-store (online) ook wel scheepsladingen games waar nog amper iemand van gehoord heeft. Super groot aanbod, maar dat komt (schat ik zo in) omdat de ontwikkeltijd/kosten voor zo'n klein project gewoon amper noemenswaardig zijn tegenover vroeger, de tools zijn gewoon makkelijker en beter beschikbaar denk ik en de markt groter.
Waar het vooral op neer komt is dat de markt aardig verzadigd raakt, net zoals begin jaren '90. Toen ik nog een PS4 had en even door de PlayStation Store heen ging om wat games te kopen, ik was de letter A nog niet uit en zou al door al m'n geld heen zijn geweest. Er komt zoveel uit, het is voor mij niet meer te volgen, omdat ik ook andere dingen te doen heb, en is voor mij de reden om me meer te verdiepen in een retro console, waarvan ik meestal al wel een heleboel games ken en de rest daardoor wat overzichtelijker word.
Tom schreef:Daarbij zorgde technische beperkingen voor creativiteit. Iets dat tegenwoordig nog wel eens te wensen over laat.
Ook wel mee eens. Ik kocht ooit Shadow Of Mordor voor de PS4, maar speelde toch bijna hetzelfde als een Assassin's Creed, net zoals New Horizon: Zero Dawn en The Witcher 3 daar ook wel wat van weg hebben. Geen slechte games, veel games gebruiken tegenwoordig veelal dezelfde goede game engines, maar ondanks de nieuwe jasjes toch veel gelijkenissen, net zoals de platformers begin jaren '90. Dit geld niet voor alle nieuwe games natuurlijk, wie zoekt zal vinden.
Buffalo? No, tatanka.
stefh

25 okt 2018, 23:06

Misschien is niet alles even goed verwoord, maar de boodschap hopelijk duidelijk

Retro
- Onvergetelijke deuntjes, en dat voor nog geen eens echte instrumenten
- Extreem creatief, super fantasie, ontstaan er vandaag de dag nog heuse game iconen?
- Alles op alles zetten om het onderste uit de in verhouding zeer beperkte hardware te halen
- efficiënt programmeren hoort daar ook bij, immers geen zeeën van opslaggeheugen of werkgeheugen.
- Nostalgie, als kind wellicht toch sneller onder de indruk van iets, sommige dingen waren helaas in je herinnering beter.
- Je moest het in veel gevallen doen met 1 of 2 spellen per jaar

Modern
- Veelal nietszeggende muziek of riedeltjes
- Games zijn nooit af. Misschien Nintendo nog.
- Wachten met spelen, eerst opslaan op hard disk of wachten op update, anders niet online
- Weinig inspiratie. Alles is al eens gedaan?
- Maakt het nou echt veel uit of je de nieuwe Spiderman, Uncharted, God of War, etc speelt
- Grafisch zeer realistisch, maar of dat equivalent staat voor meer plezier?
- 1 bak commercie, daarom dat vaak enkel Indie Developers nog grensverleggend zijn
- Mensen zijn heel snel verveeld, continu nieuwe prikkels nodig
- Slordig programmeren wordt gedoogd, schijfruimte en werkgeheugen zat, tijdsdruk is extreem = tijd is geld
- Hoe meer games, des te minder ga je iets echt spelen
Sseb

25 okt 2018, 23:32

Bwoh, wat betreft het plug&play verhaal in retro vs modern valt ook nog wat te zeggen. Disc-based games in de PS4 hebben naar mijn idee slechts enkele seconden nodig om ingelezen te worden en je kunt de game al opstarten en spelen. Op de achtergrond haalt die dan de patches en aanvullende content binnen en dan heb je er niet zoveel last van. En meermaals je game cart uit de Mega Drive of SNES moeten trekken om te blazen of poetsen voordat ie hem pakt schaar ik ook niet helemaal onder plug&play.

Maar dit is dan ook mijn ervaring.
ItsOnlyDanny

05 nov 2018, 12:02

De pixels of polygons brengen gewoon een bepaalde charme met zich mee. Zoals al vaker is genoemd in dit topic moesten developers roeien met de riemen die ze hadden door de beperkte hardware en werden de (goede) games vaak merkwaardiger dan het gros van de modern spellen. Ik heb God of War laatst uitgespeeld wat een supervette game was, maar ben niet van plan hem er nog een keer in m'n PS4 te ploppen, hem opnieuw te intalleren op mijn 500 GB harde schijf om hem nog een keertje door te spelen, terwijl ik Duke Nukem: Time to Kill bijvoorbeeld zo nog eens zou spelen.

Dat brengt mij trouwens op een ander puntje wat retrogamen toch een stuk leuker maakt voor mijn part - Het installeren van de games wat af en toe uren duurt, en dan nog het downloaden en installeren van updates en patches om de bugs weg te werken, omdat tegenwoordig veel games gewoon nog niet af zijn voordat ze verkocht worden. Retro games doe je gewoon in de system voor een paar uur lekker simpele lol :thumbup1:
"A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him."
Tom
Moderator
Moderator

05 nov 2018, 13:24

Dat heb ik laatst weer ondervonden met een Xbox One S en Red Dead 2. Wat meer dan drie uur bezig geweest met het installeren en updaten van zowel de console als de game :)

In de jaren '80 en '90 had je al drie uur speeltijd gehad en waarschijnlijk met meerdere games want veel spellen zijn lekker kort door het arcade thema. Contra bijvoorbeeld of Turtles in en Double Dragon. Heerlijke 2d games met goede actie en audio :thumbup1:
Jalf

05 nov 2018, 15:24

Dat installeren en patchen was voor mij altijd een belangrijke reden om console gaming te verkiezen boven PC gaming.

En ik had vorige week hetzelfde met RDR2. Mijn vriendin zei tijdens het eten, "ik ga Expeditie Robinson wel op de ipad kijken, kun jij mooi die nieuwe cowboy game van je spelen"... Ik kon eerst schijfruimte vrijmaken voor de install en daarna achtereenvolgens een systeemupdate, een install en een patch + install draaien. Toen alles klaar was vielen mijn ogen bijna dicht en kon ik naar bed. Leuk joh, dat moderne gamen...
Ik doe niet aan onderschriften.
OldSchool
Contacteer:

05 nov 2018, 15:41

Tijd is sowieso een issue, los van installatie processen. Er zijn vaak ook nodige tutorials voor je een game pas echt kan spelen. En dan nog een profiel aanmaken. Door de filmische cutscenes ploeteren. Enz. Het is gewoon heel relaxed als je een oudere console opstart, je direct kunt spelen. Heerlijk is dat.
segatarian

05 nov 2018, 18:55

eens, instant actie is ook meer mijn ding
Gebruikersnaam

07 nov 2018, 22:21

Sseb schreef: En meermaals je game cart uit de Mega Drive of SNES moeten trekken om te blazen of poetsen voordat ie hem pakt schaar ik ook niet helemaal onder plug&play.

Are you joking?! Maak jij je games wel eens schoon?
Rarara wie zit er in die struiken als een ninja?
Tom
Moderator
Moderator

07 nov 2018, 22:58

Blazen in de carts is af te raden. Maakt het er alleen maar erger op. Openschroeven en even schoonmaken werkt het beste. Je games blijven schoon en gaan lekker fris nog jaaaaren mee. :)
Sseb

07 nov 2018, 23:06

Gebruikersnaam schreef:
Sseb schreef: En meermaals je game cart uit de Mega Drive of SNES moeten trekken om te blazen of poetsen voordat ie hem pakt schaar ik ook niet helemaal onder plug&play.

Zie je mij lachen? Ik maak mijn games vrij regelmatig schoon of ik laat dit doen met alcohol en een wattenstaafje. En nog blijven de gamecarts kuren houden. Ik heb dit met mijn SNES trouwens nog erger dan met mijn Mega Drive. Misschien omdat ik deze enkel cart only heb en ze daardoor sneller vatbaar zijn voor stof en prut. Wellicht maar eens een poging wagen het cartslot van de console schoon te maken.
segatarian

07 nov 2018, 23:25

Als je het op de goede manier gebruikt, is contactspray erg effectief tegen oxidatie.
Het is dan ook speciaal bedoeld voor het schoonmaken van contacten, effectiever dan alcohol.
De vloeistof verdampt alleen niet snel en zorgt voor een nattig laagje. je moet het dan dus gewoon goed droog wrijven.

wattenstaafje met contactspray op de pinnen van de cardridge wrijven, herhalen tot er geen zwartigheid meer afkomt.
vervolgens alles goed droogwrijven met een droge zachte absoberende doek.

om je slot schoon te maken, kun je een cardridge met nog licht vochtige laagje van contact spray op de pinnen laten zitten.
vervolgens steek je de cardridge vele malen in en uit het slot. na enkele tientallen keren ga je beginnen met het droogmaken door hem nog een aantal keer in en uit te steken en tussentijds de pinnen van de cardridge droog te wrijven, totdat er geen residu meer mee afkomt.
als er nog veel zwartigheid af blijft komen, moet je de behandeling herhalen.
gamegeschiedenis

07 nov 2018, 23:27

Voor carts die wat hardnekkig zijn kan ik idd de aanbeveling voor contactspray van harte ondersteunen. Gebruik zelf Deoxit D5. Al heel wat carts zo betrouwbaar weer aan de praat gekregen. Erg effectief.
Laatst gewijzigd door gamegeschiedenis op 07 nov 2018, 23:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersnaam

07 nov 2018, 23:28

segatarian schreef:Als je het op de goede manier gebruikt, is contactspray erg effectief tegen oxidatie.
Het is dan ook speciaal bedoeld voor het schoonmaken van contacten, effectiever dan alcohol.
De vloeistof verdampt alleen niet snel en zorgt voor een nattig laagje. je moet het dan dus gewoon goed droog wrijven.

wattenstaafje met contactspray op de pinnen van de cardridge wrijven, herhalen tot er geen zwartigheid meer afkomt.
vervolgens alles goed droogwrijven met een droge zachte absoberende doek.

om je slot schoon te maken, kun je een cardridge met nog licht vochtige laagje van contact spray op de pinnen laten zitten.
vervolgens steek je de cardridge vele malen in en uit het slot. na enkele tientallen keren ga je beginnen met het droogmaken door hem nog een aantal keer in en uit te steken en tussentijds de pinnen van de cardridge droog te wrijven, totdat er geen residu meer mee afkomt.
als er nog veel zwartigheid af blijft komen, moet je de behandeling herhalen.
Of.. je pakt een zacht droog doekje (bij voorkeur een katoenen zoals van die vochtige doekjes, alleen dan niet meer vochtig :P) vouwt hem om een pinpas o.i.d maak het vochtig met 96% alcohol, en ga dan in en uit de cartridgeslot, werkt ook prima. Als doekje zwart word, vervangen door een nieuwe en repeat XD.
Laatst gewijzigd door Gebruikersnaam op 07 nov 2018, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
segatarian

07 nov 2018, 23:29

goede , ga ik ook eens proberen voor het droogmaken
Laatst gewijzigd door segatarian op 07 nov 2018, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersnaam

07 nov 2018, 23:31

Sseb schreef:
Gebruikersnaam schreef:

Zie je mij lachen? Ik maak mijn games vrij regelmatig schoon of ik laat dit doen met alcohol en een wattenstaafje. En nog blijven de gamecarts kuren houden. Ik heb dit met mijn SNES trouwens nog erger dan met mijn Mega Drive. Misschien omdat ik deze enkel cart only heb en ze daardoor sneller vatbaar zijn voor stof en prut. Wellicht maar eens een poging wagen het cartslot van de console schoon te maken.
Ik wil echt niet belerend zijn, maar ik bewaar al mijn carts in zo'n afsluitbare plasticdoos (van Action afkomstig), lekker steriel. Als je dat nog niet deed is dit een goedbedoelde tip.
Gebruikersnaam

07 nov 2018, 23:32

segatarian schreef:goede , ga ik ook eens proberen voor het droogmaken
Vergat te zeggen met alcohol, heb mijn bericht aangepast.
Sseb

07 nov 2018, 23:34

OK nice, maar eens proberen dan. Nu maar weer terug naar de aantrekkelijkheid van retro games voordat ik er onbedoeld een how to clean your carts topic van heb gemaakt...

Terug naar “Retro gaming”