Wat is de aantrekkingskracht die maakt dat je (nog) steeds op verouderde hardware speelt? Waarom heb je de overstap naar de achtste generatie niet gemaakt?
Persoonlijk vind ik de ontwikkeling die het online-gedeelte van games hebben doorgemaakt niet meer leuk. Ten tijde van vanilla-WoW en Battlefield 1942 vond ik dit reuze-interessant. Ik houd er echter niet van dat alle games volgepropt worden met RPG-elementen. Daarnaast vind ik DLC niet prettig. Er is zeer interessante DLC uitgebracht die écht wat toevoegt aan de game, denk aan Far Cry 3: Blood Dragon, maar het grotendeel van de DLC vind te duur of niet interessant. Natuurlijk staat het ieder vrij DLC niet aan te schaffen; maar ik bezit graag een volledige fysieke game. Zodra de online-functies niet meer ondersteund worden of de DLC niet meer aangeboden wordt valt hiermee een deel van de game weg. Denk hierbij aan veel van de Marvel vs Capcom-games waarbij veel DLC-characters uitsluitend nog te verkrijgen zijn door bepaalde collector's-/complete editions van de game te kopen.
Daarnaast bezit ik graag een fysieke game, die ik bij voorkeur in de console kan schuiven en direct kan spelen. Het overloze installeren, updaten (first day patches

Een laatste punt dat ik in mijn OP zal benoemen is toch de gameplay- en de graphics. Dit vind ik dan ook het lastigst om concreet onder woorden te brengen. De ''simpelere'' graphics zijn voor mij enorm aantrekkelijk. Het beperktere aantal bits en polygonen maakt dat er meer kwaliteit nodig is om een bepaalde sfeer te creëren. Neem games als Super Mario World 2: Yoshi's Island of het (imo underrated) Toy Story Racer. Deze games ademen sfeer.
Herkennen jullie je in deze punten? Zijn er nog hele andere zaken waaruit jullie passie voor retrogames ontstaat? Ik ben erg benieuwd