Gamecube Chronology Challenge #121

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Gebruikersavatar
Ribbelchips
Berichten: 276
Lid geworden op: 02 jan 2020, 13:35

Re: Gamecube Chronology Challenge #115

28 jul 2020, 14:26

Nooit geweten dat hier een PAL release van was eigenlijk. Zou me ook geen game kunnen bedenken waar ik minder interesse in heb dan deze trouwens, dus zo vreemd is dat ook weer niet.

En dan zul je zien dat ie €80 euro kost tegenwoordig omdat ie zeldzaam is zeker?
Afbeelding
Gebruikersavatar
ikk
Contacteer:
Locatie: Haarlem
Berichten: 902
Lid geworden op: 27 apr 2017, 18:18

Re: Gamecube Chronology Challenge #116

28 jul 2020, 15:45

Ribbelchips schreef:
28 jul 2020, 14:26
Nooit geweten dat hier een PAL release van was eigenlijk. Zou me ook geen game kunnen bedenken waar ik minder interesse in heb dan deze trouwens, dus zo vreemd is dat ook weer niet.

En dan zul je zien dat ie €80 euro kost tegenwoordig omdat ie zeldzaam is zeker?
Ik verbaasde me ook wel over de PAL release, want volgens mij zijn ze hier nooit groot geweest ik kan me in ieder geval niet herinneren dat ik ze vroeger op tv heb gezien.
Dit spel strijd wat mij betreft wel met Universal Studios Theme Park Adventure om de titel van slechtste game op de Gamecube.

Volgens mij is het inderdaad best een zeldzaam spel, maar niet zo prijzig want blijkbaar wil niemand het hebben.
Gebruikersavatar
ikk
Contacteer:
Locatie: Haarlem
Berichten: 902
Lid geworden op: 27 apr 2017, 18:18

Re: Gamecube Chronology Challenge #117

07 aug 2020, 16:46

Mortal Kombat: Deadly Alliance, uitgebracht op 14 februari 2003.

Afbeelding

Afbeelding

Volgens mij heb ik in dit topic al vaak genoeg geroepen dat ik geen fan ben van vechtspellen. Mortal Kombat is dan ook geen franchise waar ik veel van gespeeld heb en toch had ik op mijn werk de moeite genomen om een screenshot van Sub-Zero te photoshoppen voor de laatste code freeze :p

Nog voor het start menu krijg je een hele lange cutscene voorgeschoteld. Quan Chi en Shang Tsung hebben een alliantie gesloten, hebben samen Shao Kahn en Liu Kang vermoord en willen nu het onverslaanbare leger van de dragon king tot leven wekken. Raiden is terug op aarde gekomen en heeft wat vechters opgetrommeld om samen tegen Quan Chi en Shan Tsung te vechten. Best een expositie dump voor een vechtspel.

Ik wilde met de Arcade modus beginnen en het valt me gelijk op dat ik Raiden, die wel in de intro cutscene ziet, nog niet eens mag kiezen. :( Volgens het keuze scherm zou Scorpion de eenvoudigste zijn, dus laten we die maar proberen. Eerst maar is de move list bekijken en ik weet gelijk weer waarom ik niks met vechtspellen heb. Elke vechter heeft namelijk 3 vechtstijlen waar je tussen kunt wisselen tijdens het gevecht en elke vechtstijl heeft een eigen lijst met combo's, alleen zie ik de fatality er niet tussen staan. Dan maar in de handleiding zoeken en daarin staat alleen dat je fatalities op het internet kunt vinden of maar moet experimenteren...

Na een stuk of 5 gevechten die steeds wat lastiger werden was ik helaas kansloos toen ik tegen een andere Scorpion moest vechten. Verder dan dat kwam ik niet met de basic aanvallen en wat button bashen. Het is een beetje jammer dat je tegenstander allemaal combo's doet, terwijl mij dat niet lukt zonder constant de move list erbij te pakken. Wel was het erg tof om de fatality te gebruiken, die ik uiteraard even heb opgezocht :cool:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:
Locatie: Eindhoven
Berichten: 16860
Lid geworden op: 16 dec 2013, 11:31

Re: Gamecube Chronology Challenge #116

07 aug 2020, 16:49

Ik meen dat dit werd gezien als een van de betere 'nieuwe stijl' Mortal Kombat games, maar ik was toen al afgehaakt. Ik heb vroeger een paar Mortal Kombat games gehuurd maar ik vond de single player modes altijd veel te moeilijk. Het enige wat ik deed was proberen geheime karakters te unlocken en dan bracht ik het spel weer terug.
Gebruikersavatar
WonderZwaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 15 dec 2018, 23:47

Re: Gamecube Chronology Challenge #117

07 aug 2020, 17:09

Yeah, deze kreeg ontzettende goede recensies in de magazines destijds. Maar op de GameCube is 'ie echt vreselijk, omdat je alleen met het slechte D-Pad op die controller kon bewegen. De game was op zich wel goed in het bezorgen van single player modes, met al die tutorials/verhalen per karakter, en mega veel bonus materiaal en karakters die je in de crypte kon vrijspelen. Ik had zo'n hele lijst uitgeprint van een cheatcode website met wat er achter elke grafsteen zat, zodat ik als eerst alle poppetjes kon unlocken.

Als ik het goed heb onthouden had de Arcade Mode ook een aantal boss karakters, maar die waren dan weer niet de laatste? Ik kan me herinneren dat het vrij anti-climactisch was in elk geval. Je kreeg ook geen filmpjes per karakter, zoals bij Dead Or Alive 3 op de Xbox bijvoorbeeld. Gewoon een soort voorgelezen tekst met wat plaatjes.
Gebruikersavatar
Galious
Moderator
Moderator
Locatie: Rotterdam
Berichten: 18652
Lid geworden op: 21 sep 2014, 19:10

Re: Gamecube Chronology Challenge #117

07 aug 2020, 17:13

Ik was na MK4 al helemaal afgehaakt. Ik vond Shaolin Monks wel weer een hele toffe spin-off van de serie, en ik dacht even dat dit het deel was met een vergelijkbare single-player Konquest mode, maar dat blijkt MK: Armageddon te zijn.
nmkl pjkl ftmch
Gebruikersavatar
Ribbelchips
Berichten: 276
Lid geworden op: 02 jan 2020, 13:35

Re: Gamecube Chronology Challenge #117

14 aug 2020, 10:30

Ik heb een paar jaar lang heel intensief 2d fighters als Mortal Kombat, Street Fighter en Fatal Fury gespeeld. Nieuwe games volgden elkaar in rap tempo op, maar de vernieuwing bleef uit. Die kwam toen een beetje in de vorm van die combo systemen waar ik niets mee had en kleurvariaties op bestaande vechters (nou nou, poeh poeh). 3d fighters heb ik me al helemaal niet aan gewaagd. Deze Cube delen heb ik dan ook overgeslagen. Ook totaal niet in geinteresseerd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fing3r
Locatie: Friesland
Berichten: 1522
Lid geworden op: 15 jan 2019, 18:07

Re: Gamecube Chronology Challenge #117

14 aug 2020, 11:34

Ik heb mij destijds prima vermaakt met Deadly Alliance, en die game heeft de serie destijds weer een behoorlijke boost gegeven na het verschrikkelijke deel 4. Mortal Kombat is nog altijd wel een beetje een guilty pleasure, de laatste die ik gespeeld heb was volgens mij deel 9
Mijn sschien moet ik mij toch weer eens gaan wagen aan deeltje 11

Sent from my J9210 using Tapatalk

Afbeelding
Gebruikersavatar
ikk
Contacteer:
Locatie: Haarlem
Berichten: 902
Lid geworden op: 27 apr 2017, 18:18

Re: Gamecube Chronology Challenge #118

05 okt 2021, 20:50

Zo dit topic is al een hele tijd stil en ik ben ook niet van plan om meer reviews te gaan schrijven, maar ik kwam er nog een paar tegen die ik nooit heb gepost. Die kan ik natuurlijk net zo goed nog even delen.

Evolution Skateboarding, uitgebracht op 21 februari 2003.

Afbeelding

Afbeelding

Nog een extreme sports game, deze zijn altijd nogal hit or miss maar dat deze titel me niks zegt voorspeld weinig goeds.

Uiteraard opent het met het verplichte filmpje van skateboarders die wat trucs laten zien. Alleen gaat deze wel heel lang door. Dit spel heeft een arcade mode, dus zoals gewoonlijk ben ik daar gelijk in gedoken. In de arcade mode kun je een skater kiezen en vervolgens een aantal missies doen in een map. Wanneer je 3 van de 5 beschikbare missies hebt gedaan unlock je de volgende map. Het zijn missies als haal x aantal punten, grind x meter, verzamel collectables, enz. Wanneer je een map unlocked, dan unlock je die alleen voor die skater.

De maps zijn best prima met collectables, genoeg plekken om te grinden en een hoop ramps. Je hebt alleen weinig aan alle ramps want het is haast onmogelijk om hoog genoeg te komen om wat trucs te doen. Dat maakt het spel ook gelijk een stuk minder boeiend, dus nadat ik de 2e map had gezien ben ik ermee gestopt.

Blijkbaar heeft dit spel ook boss fights, alleen heb ik niet lang genoeg gespeeld om die tegen te komen en voel ik ook niet de behoefte om door te spelen puur om erachter te komen of de boss fights wel leuk zijn.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ikk
Contacteer:
Locatie: Haarlem
Berichten: 902
Lid geworden op: 27 apr 2017, 18:18

Re: Gamecube Chronology Challenge #119

06 okt 2021, 20:05

Castleween, uitgebracht op 30 mei 2003.

Afbeelding

Afbeelding

Een spel met een Halloween thema dat in mei is uitgebracht, geen verrassing dat het niet goed verkocht heeft. Het ziet er wel uit als een leuke platformer, dus ik ben benieuwd.

Het begint gelijk goed, want Castleween heeft een prima soundtrack en ik hou ook wel van de artstyle. Het spel opent met een groep kinderen die Trick&Treaten bij het huis van de bogeyman (ja zo schrijf je het volgens de subs...) en die steelt de zielen van de kinderen en verandert ze in steen. Nu is het aan 2 overgebleven kinderen om naar de world of the dead te gaan en hun zielen te bevrijden.

Je speelt dus als Alicia en Greg, Greg is verkleed als duivel en heeft een melee aanval. Alicia is verkleed als heks en kan haar hoed gooien als aanval. Je kunt wisselen tussen de personages alleen dat kost crystals die je opraapt in de levels. Dat wisselen is nodig voor sommige puzzels, want op sommige plekken zul je water moeten bevriezen, wat Alicia alleen kan of zul je dingen in de fik moeten steken en dit kan Greg alleen.

De levels zijn allemaal lekker thematisch en zitten vol met skeletten, imps en andere vijanden. Ook zitten er genoeg environmental hazards in als rollende ballen die je kunnen pletten en levende bomen die af en toe met hun takken uithalen. Het ademt allemaal een heerlijk Halloween sfeertje.

Helaas valt de gameplay flink tegen. :( De levels zijn allemaal net wat te donker, zelfs als je de brightness op max zet, waardoor je soms niet goed kunt inschatten waar je platform ophoudt en degene waar je heen moet springen begint. Daarnaast moet je regelmatig over smalle platforms lopen en beweegt de camera terwijl je loopt waardoor je onbedoeld de afgrond inloopt. Dit maakt het nogal frustrerend om te spelen en ik heb dan ook maar een paar levels gespeeld voor deze weer de kast in ging.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ribbelchips
Berichten: 276
Lid geworden op: 02 jan 2020, 13:35

Re: Gamecube Chronology Challenge #119

07 okt 2021, 09:54

Jammer dat je met dit topic stopt want ik heb het met veel plezier gevolgd. Maar ik begrijp dat het niet altijd even leuk is om door oude slechte games te moeten ploeteren en er dan ook nog iets over te schrijven haha

Die Evolution games heb ik nooit gespeeld destijds. De markt raakte overspoeld met al die extreme sport games begin zero's. En aarom zou je in vredesnaam Evolution Skateboarding (of snowboarding) halen als je ook Tony Hawk Pro Skater, SSX, Agressive Inline, 1080 Avalanche of het verassend leuke Disney's Extreme Skate Adventure kunt spelen?

Castleween heb ik een paar jaar geleden met mijn dochter een paar uurtjes gespeeld rond halloween. Best een aardige game eigenlijk. Heeft alleen wel de reeds genoemde camera issues en problemen met de besturing waardoor je soms onnodig het loodje legt.

Bedankt voor je reviews!
Afbeelding
Gebruikersavatar
ikk
Contacteer:
Locatie: Haarlem
Berichten: 902
Lid geworden op: 27 apr 2017, 18:18

Re: Gamecube Chronology Challenge #120

31 okt 2021, 13:31

Het spelen van alle spellen was het probleem niet, zelfs de slechtste spellen kunnen best leuk zijn om even te proberen en daar ga ik ook zeker mee door.
Alleen het schrijven kost mij gewoon veel tijd en dat was voor sommige spellen vreselijk als ik er gewoon niks boeiends over te vertellen had (dat had ik nog het ergste met Mary-Kate and Ashley Sweet 16).

Maar goed, ik heb nog 2 "reviews" dus hier is de 1 na laatste.

Chibi-Robo! uitgebracht op 26 mei 2006.

Afbeelding

Afbeelding

Aan Chibi-Robo! ben ik al is eerder begonnen, maar om 1 of andere reden heb ik het toen niet uitgespeeld terwijl ik het toen al een prima spel vond. Hoog tijd dus om dat is recht te zetten.

In Chibi-Robo! speel je als een klein robotje dat gekocht is om het huis van een disfunctionele familie schoon te houden. Zo kun je afval oprapen en in de prullenbak gooien en vlekken schoonmaken. Dit zul je vooral aan het begin doen om happiness punten en geld te verdienen. Die happiness punten heb je nodig om je accu te upgraden en die wil je zoveel mogelijk upgraden! Je accu loopt namelijk langzaam leeg wanneer je loopt of andere acties doet en wanneer die leeg is wordt je naar een vaste plek in de woonkamer gebracht. Het geld heb je nodig voor nieuwe items en upgrades.

In het huis kun je meerdere kamers unlocken en kun je door overal en nergens op te klimmen heel wat collectibles vinden. Ook kom je tijdens het verkennen van het huis allemaal speelgoed tegen dat tot leven is gekomen net als Toy Story. Dit zijn allemaal leuke personages en veel van hen vertellen een eigen verhaal via een aantal sidequests waarmee je extra happiness punten en een aantal kostuums kunt verdienen.

Het hoofdverhaal draait om het gezin, maar dat is zo heerlijk debiel dat ik dat niet zal spoilen voor wie het zelf wil spelen. Chibi-Robo! is zeker het proberen waard als je het nog voor een normale prijs kunt vinden.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ribbelchips
Berichten: 276
Lid geworden op: 02 jan 2020, 13:35

Re: Gamecube Chronology Challenge #120

04 nov 2021, 16:06

Ja, daar betaal je tegenwoordig zo €150-€175 voor. Ik heb de mijne een maand of drie geleden voor 160 verkocht. Uiteraard nog wel even opgestart om een uurtje te spelen de avond voor ik hem op de post deed. De game heeft z'n charme, maar het is echt geen topper en hij is ook niet mooi oud geworden imo. Maar wel in beperkte oplage verschenen. Volgens mij was de Wii al uit toen. Tegenwoordig zou dit een digitale release zijn denk ik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ikk
Contacteer:
Locatie: Haarlem
Berichten: 902
Lid geworden op: 27 apr 2017, 18:18

Re: Gamecube Chronology Challenge #121

04 nov 2021, 16:57

Het is echt bizar hoe hard Chibi-Robo! in prijs gestegen is. Voor de geopende heb ik jaren terug €19,95 betaald en de gesealde was wel 5 hele centen duurder. Beetje jammer dat dit spel nu zo onbereikbaar is voor veel verzamelaars.

Maar goed bij deze dan de allerlaatste game van deze challenge.

The Legend of Zelda: Ocarina of Time, uitgebracht op 2 mei 2003.

Afbeelding

Afbeelding

Ocarina of Time is op de Gamecube verschenen als bonus disc bij de Zelda Wind Waker Limited Edition en maakt ook deel uit van de Zelda Collector's Edition. Voor zover ik heb kunnen vinden zitten er geen verschillen tussen de 2 versies en aangezien de Zelda Collector's Edition al 2 keer voorbij is gekomen wilde ik hiervoor de bonus disc met Master Quest wat aandacht geven.

Dit is voor mij de eerste keer dat ik Ocarina of Time speel en dankzij alle hype eromheen liggen de verwachtingen hoog. Ben benieuwd of het spel echt alle hype waard is.

Het hoofdmenu verwelkomt je met een heerlijk nummer. Vervolgens opent het spel met een cutscene, waarna je als Link wakker wordt in je boomhut. Zodra je je boomhut verlaat voelt het gelijk alsof de wereld echt leeft dankzij alle NPC's die wat aan het doen zijn en wat te vertellen hebben. Er is overal ook heel veel te doen. Ik heb steeds in elk gebied geprobeerd zoveel mogelijk zelf te vinden, om vervolgens een guide erbij te pakken en erachter te komen dat ik nog niet de helft had gevonden. Veel uitgebreide quests zijn ook optioneel, zoals de Happy Mask Salesman en de Biggoron Sword en er valt veel te verzamelen, items en upgrades, Great Fairy Fountains, Heart Pieces, Big Poes en 100 Gold Skulltula. Dankzij de guide is het uiteindelijk gelukt alles te verzamelen, hoewel de laatste 50 gold skulltula's niet de moeite waard waren...

De dungeons zijn ook erg tof, allemaal met een duidelijk eigen thema, leuke puzzels en natuurlijk een eindbaas. Ik vond het alleen jammer dat er ook gold skulltula's in de dungeons zitten. Dit maakte het soms wel erg verleidelijk om een guide erbij te pakken in een dungeon om te voorkomen dat ik nogmaals een dungeon door moet. :innocent:

Het is wel duidelijk merkbaar dat Ocarina of Time inmiddels meer dan 20 jaar oud is. Grafisch is het gedateerd en het heeft ook last van de cameraproblemen waar alle vroege 3D games last van hebben. Zo nu en dan blijft de camera ergens achter hangen en als je op een rand staat, gaat de camera standaard naar beneden waardoor je soms een leap of faith moet doen. Ook het targeten lijkt niet altijd te werken of het verkeerde wordt getarget.

Ik ben blij dat ik Ocarina of Time eindelijk gespeeld heb. Alle hype blijkt gelukkig niet onverdiend en die fantastische soundtrack zal ik ongetwijfeld nog is aanzetten.

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Retro gaming”