SEGA Mega Drive topic

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Genjuro

Re: SEGA Mega Drive topic

17 dec 2020, 15:54

Dat ziet er inderdaad wel belabberd uit, maar misschien is het wel een "verborgen" spel net als wanneer je
Castlevania Rondo of Blood met de verkeerde System Card probeert te spelen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Don Cannoli 79

18 dec 2020, 09:54

Genjuro schreef:
17 dec 2020, 15:54
Dat ziet er inderdaad wel belabberd uit, maar misschien is het wel een "verborgen" spel net als wanneer je
Castlevania Rondo of Blood met de verkeerde System Card probeert te spelen.
Oh dat wist ik niet eens van Rondo of Blood. Weer wat geleerd, thanks !
Don Cannoli 79

18 dec 2020, 09:55

Dit lijkt er meer op.

Don Cannoli 79

18 dec 2020, 11:32

Hier een beter filmpje.

Grafisch ziet het er best goed uit moet ik zeggen.
De soundtrack is misschien niet bijzonder maar klinkt op zich wel aardig en de SFX zijn wel helder voor een Mega Drive game. Dat zou voornamelijk door die speciale DatenMeister chip moeten komen geloof ik.

In eerste filmpje viel mij voornamelijk de AI op. En eigenlijk juist het gebrek aan AI. Djeez wat zijn die vijanden dom. Ze staan daar vaak maar wat te staan. De game staat daar op 'easy' (1 ster).
In het tweede filmpje staat de game op 'hard' (2 sterren). Hier lijkt de AI iets minder dom te zijn. Ben nu toch wel erg benieuwd geworden hoor.
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

18 dec 2020, 11:35

Goed om wat gameplay te zien. Ziet er tof uit. Nog even geduld en dan kunnen we zelf aan de slag!
segatarian

18 dec 2020, 11:50

Tof hoor! Leuk dat dit gedaan word. Geeft me bijna het gevoel of we verder gaan in eind jaren 90
Galious
Moderator
Moderator

18 dec 2020, 12:16

Ik krijg er Data East vibes van. Het soort net-niet game, maar dat toch lekker lomp en fun is :)

Ben benieuwd naar jullie indrukken als de eerst carts in BB handen vallen!
nmkl pjkl ftmch
segatarian

18 dec 2020, 15:18

ik moet zeggen dat ik wel een aantal data east favo's heb.
MHZ

18 dec 2020, 23:15

Wat Galious zegt, een average Data East Arcade brawler. Ik ben benieuwd. Ik heb trouwens nog geen unboxing gezien van de classic versie van Paprium. Zal wel hetzelfde zijn minus de goodies.
Don Cannoli 79

19 dec 2020, 12:24

Ja ik kan me daarin wel vinden. Zonder dat ik de game heb gespeeld en dus alleen afgaand op wat ik heb gezien en gehoord geeft ik Paprium een 7.5.
Een game met enome potentie maar net niet helemaal goed uitgewerkt en afgewerkt om écht een hele goede game te zijn.

En dat is prima. Ik heb ook nooit de verwachting gehad dat dit beter zou worden dan de Streets of Rage serie. Als je die verwachting wel had ben je wat mij betreft niet goed wijs.

Ik vind het enorm gaaf dat er nog steeds games voor de Mega Drive worden gemaakt. Dat Paprium toch nog het daglicht gaat zien hadden een hoop mensen niet verwacht. Zelf had ik de hoop nog niet opgegeven en dacht ik die game ooit nog wel te zien maar het was nu wel ineens een aangename verrassing. Ik kijk er wel naar uit om dit te spelen.

Toch na al het gedoe merk ik dat ik in m'n achterhoofd toch het gevoel heb dat het een hoax is. Pas als ik de cartridge in m'n Mega Drive heb zitten geloof ik het pas echt denk ik.
synergy

22 dec 2020, 15:27

Zojuist de game ontvangen. Ik kan het nog steeds niet geloven totdat ik 'm vanavond daadwerkelijk speel. :lol:

Afbeelding
Genjuro

22 dec 2020, 15:32

Het kerstwonder is daar, vandaag Paprium in de bus ontvangen. De verpakking ziet keurig uit en er zit ook nog een brief van Fonzie bij (die ik nog even moet lezen).
Snel het spel in de Mega Drive en toen kwam de schrik, ik zag de slechte 8 bit pixels als eerder gepost... Toch even gereset en toen was het gelukkig wel 16 bit glorie. Ik heb een klein stukje gespeeld en het valt nog niet tegen en ben verder nog niet tegen rare glitches aangelopen.
Don Cannoli 79

22 dec 2020, 15:38

synergy schreef:
Zojuist de game ontvangen. Ik kan het nog steeds niet geloven totdat ik 'm vanavond daadwerkelijk speel. :lol:
Ik kan dan weer niet geloven dat je tot vanavond kan wachten om te spelen. Wat kan er nu belangrijker zijn dan dit? :wink:

Het ziet er wel gaaf uit moet ik zeggen. Ik kan niet wachten tot ik hem heb maar die van mij is nog 'in transit' zie ik. Ik moet nog ff geduld hebben dus.

Veel plezier ermee vanavond !
Genjuro schreef: Het kerstwonder is daar, vandaag Paprium in de bus ontvangen. De verpakking ziet keurig uit en er zit ook nog een brief van Fonzie bij (die ik nog even moet lezen).
Snel het spel in de Mega Drive en toen kwam de schrik, ik zag de slechte 8 bit pixels als eerder gepost... Toch even gereset en toen was het gelukkig wel 16 bit glorie. Ik heb een klein stukje gespeeld en het valt nog niet tegen en ben verder nog niet tegen rare glitches aangelopen.
Nice ! Op welk type Mega Drive speel jij hem eigenlijk ? Ik heb er hier meerdere liggen en die zouden het volgens de FAQ allemaal moeten doen.
Jij ook veel plezier ermee !
Laatst gewijzigd door Don Cannoli 79 op 22 dec 2020, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Genjuro

22 dec 2020, 16:04

Thanks.
Ik heb een Mega Drive 1 en dat gaat tot nu toe goed.
synergy

22 dec 2020, 16:05

Don Cannoli 79 schreef:
22 dec 2020, 15:38
synergy schreef:
Ik kan dan weer niet geloven dat je tot vanavond kan wachten om te spelen. Wat kan er nu belangrijker zijn dan dit? :wink:

Het ziet er wel gaaf uit moet ik zeggen. Ik kan niet wachten tot ik hem heb maar die van mij is nog 'in transit' zie ik. Ik moet nog ff geduld hebbe dus.

Veel plezier ermee vanavond !
Haha thanks, ja andere verplichtingen/prioriteiten deze middag helaas. :wink:
Kunstschilder1987
Contacteer:

22 dec 2020, 16:12

synergy schreef:
dat moet inderdaad redelijk onwerkelijk voelen om die nu écht in je bezit te hebben :D

veel plezier ermee man, laat ons weten hoe die speelt!
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
segatarian

23 dec 2020, 15:51

wouw wat gaaf zeg!
ben benieuwd naar de ervaring
gekkehenkie

24 dec 2020, 16:18

Ik heb het ook net ontvangen! Zit helaas een metalen afdekkapje los in de cart (rammelde flink) dus ik schrok al even. Kan ik waarschijnlijk wel lijmen.

Spel werkt (krijg inderdaad eerst 8 bit) op mijn flatscreen. Vind het nu nog een beetje mwoah maar heb dan ook net Streets of Rage 4 gespeeld. Lees nu dat het spel beter werkt op een CRT, deze week dan maar op zolder aansluiten.
Consider yourself a hero.
Carl2
Koningsdag Koning 2018
Koningsdag Koning 2018

24 dec 2020, 18:52

Ik heb het spel ook ontvangen, al moet ik hem nog even ophalen bij de buren waar hij afgeleverd is. Wel blij dat hij na het lange wachten toch nog gereleased is :-)
synergy

24 dec 2020, 21:07

Heb zojuist ook eindelijk even Paprium kunnen spelen en de eerste indruk is positief hoor! Het ziet er echt heel goed uit en de combat voelt ook prima tot dusver.

Afbeelding

Maar,
gekkehenkie schreef:
Zit helaas een metalen afdekkapje los in de cart (rammelde flink) dus ik schrok al even. Kan ik waarschijnlijk wel lijmen.
Ik heb dus exact hetzelfde probleem en ben voor de zekerheid maar gestopt met spelen uit angst dat ik straks de PCB beschadig. Dat schijnt het afdekplaatje van die Datenmeister chip te zijn. Die kan je in principe gewoon eraf laten, las ik. Ga morgen de cart wel even openmaken en 'm verwijderen. Wel slordig van ze.
Don Cannoli 79

24 dec 2020, 21:36

Afbeelding

Oh hè hè, Ik heb vanmiddag ook eindelijk Paprium ontvangen.
Bij het openmaken was ik gelijk al een beetje confused. De limited edition wordt in een kartonnen verpakking geleverd en de standaard versie in een plastic clamshell.
Bij de omschrijving stond dat beide in een clamshell zouden worden geleverd. Ik heb even wat unboxing video's zitten kijken. Zo te zien hebben de limited editions gek genoeg een kartonnen box. De cartridge is bij de limited paars ipv zwart. Voor de rest ziet alles er bij beide versies goed uit met een poster,postcard , manual en stickervel. Alles mooi in full color bedrukt.

Afbeelding

Over de game zelf ben ik vooral verbaasd. Ik had het eigenlijk niet verwacht en het is ook zeker niet perfect maar ik heb er de hele middag ontzettend veel FUN mee gehad.

GA ER MAAR EVEN GOED VOOR ZITTEN WANT DIT WORDT EEN LANG VERHAAL, SORRY :biggrin:

Ik heb de game boven in de gameroom op een CRT gespeeld. Eerst op een gemodde pal Mega Drive model1 in 50hz en in 60hz. Daarna op een Japanse Model1 en als laatse heb ik hem in de huiskamer op een Japanse model2 en LCD tv gespeeld. Ik had gelezen dat de game op een paar serienummers niet goed zou draaien. Ik had de nummers al gecheckt maar wilde het wel even testen en het werkte gelukkig allemaal prima.

Afbeelding

Op een gegeven moment heb ik de Mega CD er ook bij gepakt. Als je die aansluit kun je de CPU als player 2 inzetten. Dus lijkt het net of je met iemand samen speelt.
Is het perfect ? Nee, het lijkt zeg maar net of je samen met je zusje van 6 de game aan het spelen bent. Aan het eind van het level zie je de ranking. Ik heb 1x een uitschieter gezien van rank 'B' maar meestal scoort de CPU een 'D'. Toch vond ik het erg vermakelijk om de game zo te spelen.

Afbeelding

Ik vind het er grafisch ook gewoon ontzettend mooi uitzien. Grote sprites, veel details in de omgevingen en mooie animaties. Er wordt allerlei scaling toegepast wat je normaal niet echt veel ziet op de Mega Drive. Of dit softwarematig wordt gedaan of door de speciale 'Datenmeister'chip durf ik niet te zeggen maar het ziet er best indrukwekkend uit.

Ook de Cyberpunk-achtige setting met veel Neon (zelfs vijanden met knipperend neon haar) kan ik erg waarderen. Ik durf te stellen dat dit meer cyberpunk is dan Cyberpunk 2077. En waarschijnlijk met minder bugs :biggrin:

Met de sound zit het ook wel goed. Veel voices die best helder klinken maar toch soms gek genoeg onverstaanbaar blijven voor mij. De ontploffingen e.d. klinken ook allemaal prima. De soundtrack is wisselend. Het is eigenlijk jammer dat het eerste level zo'n simpel loopje van een paar seconden heeft. Dat gaat snel vervelen maar de tracks in level 2 en 3 kan ik bijvoorbeeld weer erg waarderen. Je kan er in de opties trouwens voor kiezen om de alleen Yamaha chip vd Mega Drive te horen ipv de Datenmeister chip.

Soms klonk de soundtrack ineens heel vervormd en wazig. Ik dacht eerst dat de Datenmeister chip het aan het begeven was ofzo. Gelukkig kwam ik er later achter dat als je bijna K.O. gaat dat het dan zo gaat klinken. Net als in real life ! i guess :wink:

Afbeelding

Het belangrijkste is de gameplay natuurlijk. De controls voelen prima. Ik heb met een 6 button gespeeld. Alle knoppen hebben ook echt een functie. Best cool voor een beat'em up.

Eerste echte minpuntje vind ik dat mijn wireless RetroBit pad niet werkt met deze game. Dat heb ik ook bij een andere nieuwe game op de Mega Drive : Ultracore. Bij Xeno Crisis werkt ie wel gewoon. Geen idee wie ik daar de schuld van moet geven.

De AI blijft een beetje vaag, de balans is soms niet helemaal lekker. Het eerste level kan je op hard (wat eigenlijk normal is) helemaal doorlopen zonder geraakt te worden in de levels daarna wordt het beter. Toch staan ze soms maar wat te staan. Stelletje uitzendkrachten.. In m'n eerste speelsessie kwam ik tot de eindbaas. In mijn tweede poging nam ik een andere route en was ik in het derde level al door m'n continues heen. In ieder geval wel mooi dat er branching paths zijn. :perfect:

De makers hebben zo te zien goed gekeken naar de Streets of Rage games. Het voelt allemaal best SoR-achtig aan moet ik zeggen.Voor de gene die bekend zijn met Bare Knuckle 3 : Die overdreven gay-achtige leatherery dude die uit de Westere versie is gehaald maakt in Paprium een comeback. Hij slapt zichzelf op z'n ass en als je hem een paar tikken geeft kun je hem zelfs mounten. :biggrin:

Naast SoR voel ook een Final Fight en zelfs een beetje Mortal Kombat vibes.

Eerste echte minpuntje vind ik dat mijn wireless RetroBit pad niet werkt met deze game. Dat heb ik ook bij een andere nieuwe game op de Mega Drive : Ultracore. Bij Xeno Crisis werkt ie wel gewoon. Geen idee wie ik daar de schuld van moet geven.

Al met al ben ik aangenaam verrast. Mijn verwachtigingen lagen niet al te hoog dus dan kan het al snel meevallen denk ik. Maar ik heb er gewoon erg veel fun mee en ga deze game zeker vaker spelen de komende tijd.
Zeker geen perfecte game en het stoot de Streets of Rage games ook niet van de troon maar toch wel een klein Kerstwondertje geworden. Wie had dat verwacht?!

Als je de mogelijkheid hebt: Speel hem op een CRT !
synergy

24 dec 2020, 22:02

Toffe review Don! Ik hoop komende dagen ook verder te kunnen spelen na het chirurgisch verwijderen van dat afdekplaatje.

De muziek vond ik in level 1 ook tegenvallen. Als je een eerbetoon doet aan Streets Of Rage, doe het dan goed en laat die soundtrack onder de eerste stage gewoon knallen! :smile: Hoe dan ook, verder is de eerste indruk zeker positief.

Toch bizar, wie had begin jaren 90 gedacht dat we 30 jaar later nog een nieuwe game voor de Mega Drive/Genesis konden kopen? :smile:

De liefde voor één van de meest iconische consoles ooit wordt natuurlijk wel mooi gevierd met deze release.
Don Cannoli 79

24 dec 2020, 22:22

synergy schreef:
24 dec 2020, 21:07

gekkehenkie schreef:
Zit helaas een metalen afdekkapje los in de cart (rammelde flink) dus ik schrok al even. Kan ik waarschijnlijk wel lijmen.
Ik heb dus exact hetzelfde probleem en ben voor de zekerheid maar gestopt met spelen uit angst dat ik straks de PCB beschadig. Dat schijnt het afdekplaatje van die Datenmeister chip te zijn. Die kan je in principe gewoon eraf laten, las ik. Ga morgen de cart wel even openmaken en 'm verwijderen. Wel slordig van ze.
Hmm, bij mij zit ie inmiddels ook los. Ik heb ook niet zo'n gamebitje liggen om hem open te maken. Wel gelijk ff besteld maar ik ga daar niet op wachten. Ik speel gewoon verder, als ie stuk gaat heb ik nog een reserve liggen. Living on the edge ! :cool:
synergy schreef: Toffe review Don! Ik hoop komende dagen ook verder te kunnen spelen na het chirurgisch verwijderen van dat afdekplaatje.

De muziek vond ik in level 1 ook tegenvallen. Als je een eerbetoon doet aan Streets Of Rage, doe het dan goed en laat die soundtrack onder de eerste stage gewoon knallen! :smile: Hoe dan ook, verder is de eerste indruk zeker positief.

Toch bizar, wie had begin jaren 90 gedacht dat we 30 jaar later nog een nieuwe game voor de Mega Drive/Genesis konden kopen? :smile:

De liefde voor één van de meest iconische consoles ooit wordt natuurlijk wel mooi geëerd met deze release.
Thanks Synergy,
Dat doe je goed, het is ook veel verstandiger om eerst dat plaatje te verwijderen. Dat zou ik ook moeten doen maar geduld is niet mijn sterkste kant en het is nu gewoon echt op. Some day it's gonna bite me in the a$$. Hopelijk niet vandaag.

Helemaal met je eens, Level 1 voelt als een tutorial daarom ook dat simpele muziekje denk ik. Level 2 voelt echt als start vd game. Qua gameplay en lekkere soundtrack. Maar de eerste indruk is hierdoor wel wat gedempt.

Ja heel gaaf, er is gelukkig nog altijd veel love voor de Mega Drive. Als je alleen kijkt naar wat er de afgelopen tijd is verschenen met Tanglewood, Ultracore , Mad Stalker en nu Paprium. Is inderdaad bizar. En het verkoopt allemaal best leuk dus er zijn nog veel meer kleine devs die MD games aan het ontwikkelen zijn. Hoe freakin'cool is dat !
jack-deejz

25 dec 2020, 10:00

Mooi om te lezen dat Paprium toch nog is uitgebracht. Vond het al jammer dat ik mensen naar de game had gewezen en vervolgens beroofd leken te zijn van hun geld, inclusief ik zelf. Heb de mijne nog niet binnen, maar heb m'n MiSTer console alvast aan de kant gezet en m'n Mega Drive weer aangesloten. Viel me gelijk op dat het beeld toch iets anders is, voornamelijk de kleuren, Maar goed, zin in Paprium.

Als aanvulling op de home brew games die hierboven zijn genoemd, de beste tot nu toe vind ik ongetwijfeld Tänzer, maar moet Paprium dus nog proberen. Verder zijn er nog een stuk of wat op komst, waaronder eentje van de maker van Tanglewood, dit keer een shoot 'em up. Is de tweede game die word genoemd in het onderstaande filmpje. Alle vier genoemde games zien er interessant uit trouwens:

Buffalo? No, tatanka.
synergy

25 dec 2020, 10:14

Nog betreft dat afdekplaatje, het staat zelfs op de Paprium site in de FAQ:

9. There is something lose inside my cartridge, what it is?
A serial number plate may become loose inside some cartridges when shocked or stored in very low temperatures. This is unfortunate but shall not cause any malfunctions or performance issues. Cartridges sold prior 2021 may be serviceable upon request when a fix is found. Thanks for your patience and understanding.

Terug naar “Retro gaming”