SEGA Mega Drive topic

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Seroczynski

Re: SEGA Mega Drive topic

06 feb 2019, 13:43

Laatst al de Joyzz van Krikzz mogen ontvangen. Gisteren dan eindelijk een NTSC-U Sega CD in mijn bezit gekregen. Het front-loader model, die netjes onder mijn Mega Drive 1 past. Gebrande CD-R's leest hij nog niet, maar muziek CD's zijn geen probleem. Ondanks dat het apparaat praktisch regiovrij is d.m.v. de Mega Everdrive, ga ik er binnenkort een regiovrije BIOS chip in plaatsen. Kan ik 'm gelijk even recappen.

Heb een klein aantal games op mijn lijstje staan die ik voor de Sega CD wil hebben, maar het was voor mij zeker de moeite waard.
segatarian

07 feb 2019, 19:38

model 1 sega of mega cd is een toffe add on, best nog wel leuke spellen bij.
snap alleen niet dat je geen cd r kunt draaien, een mega cd (in iedergeval mijn model1,2, en multimega) kunnen gewoon cd r afspelen.
misschien een brandfout?

the terminator is vaak een onderbelichte maar goede game ook, ook veel Japanse goede games op.
ben benieuwd welke games er op t lijstje staan.
Seroczynski

07 feb 2019, 22:32

Ligt denk ik aan de externe brander die ik gebruik. Heb bij toeval een oude PC van een familielid hier staan waar een brander in zit waarmee ik in ieder geval beeld en SFX krijgt, muziek is nog static. Even pielen wat er nou mis is. Uiteindelijk wil ik een paar games aanschaffen dus dan houd dat gedonder ook weer op, maar voor nu is wel het jammer :P

De games waar ik in geinteresseerd ben zijn:
  • Ecco the Dolphin (vanwege de muziek)
  • Final Fight CD
  • Lunar (beide games)
  • Mickey Mania - The Timeless Adventures of Mickey Mouse
  • Shining Force CD
  • Sonic CD (NTSC-J)
  • The Terminator (stond er toevallig al op :))
segatarian

08 feb 2019, 17:54

zou kunnen, ik ben ook geen brand held, maar moest er toen een iso. brand programmaatje voor downloaden. dan werkte die goed.
en de muziek was ook nog een dingetje inderdaad.
hoe en wat weet ik even niet meer maar is wel op t web te vinden.

mooie selectie games idd.
keio flying squadron evt earthworm jim zou ik nog aan denken.
en de goedkoopste mega cd game is ook leuk om eens uit te spelen. road avanger.
kazige muziek en de getekende beelden zijn wel erg gaaf. het spel zelf is ook goed speelbaar.
flink is ook aardig op de mega cd vooral door de muziek tov megadrive en zo zijn er nog wel een aantal.
snatcher is ook geliefd bv.

Mickey mania op mcd, is wel de mooiste versie van dit spel
Seroczynski

09 feb 2019, 19:27

Kan het kloppen dat Earthworm Jim alleen een PAL uitgave heeft? Ik speel meestal USA of JAP games i.v.m. 60Hz, maar ken ook wel games die gewoon 'World' zijn.
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

10 feb 2019, 13:45

Earthworm Jim is ook voor de Genesis uitgebracht.
segatarian

10 feb 2019, 15:52

Seroczynski schreef:Kan het kloppen dat Earthworm Jim alleen een PAL uitgave heeft? Ik speel meestal USA of JAP games i.v.m. 60Hz, maar ken ook wel games die gewoon 'World' zijn.
volgens mij wel wat duurder, de usa versie. sega cd
https://www.ebay.com/itm/Earthworm-Jim- ... :rk:6:pf:0
MHZ

10 mar 2019, 23:12

Ergens in 2010 ontdekte ik de developer Locomalito. Locomalito deed uit zijn hobby games maken en gratis publiceren. Zo kan je nog steeds zijn freeware games via zijn website downloaden.
Locomalito staat nu wel bekend om Maldita Castilla (Castilla EX) en Super Hydorah. De PC versies van deze spellen zijn overigens gratis te downloaden via zijn website.

Maar goed. Wat ik vooral een leuke spel vind is L' Abbaye De Morts (vrij vertaald: De abdij van de dood).
Het is een leuke platformer die gemaakt is in de stijl van een ZX Spectrum game. Simpel en uitdagend.

Jaren later zijn er ook ports gemaakt voor de Commodore 64 en de Sega Megadrive.

Eind 2018 is er een soort van Kickstarter geweest door PlayOnRetro voor de physical release van de Sega Megadrive versie.
Deze versie bevat ook de mogelijkheid om de originele ZX Spectrum versie te spelen.

Er is ook een rom beschikbaar gemaakt via PlayOnRetro:

https://playonretro.itch.io/labbaye-des ... is-por-002

Gameplay is hieronder te zien.

https://www.youtube.com/watch?v=n-qt2aB1pec

Voor de liefhebbers van de C64 versie. Check de volgende link voor info:

https://doublesidedgames.com/games/labbaye-des-morts/

Door contact op te nemen met PlayOnRetro heb ik een kopie voor de Sega Megadrive kunnen bemachtigen. De game case, cover en manual zijn professioneel gemaakt. Via de winkel is de voorraad al op.
Tip is dan altijd gewoon rechtstreeks contact op te nemen met de mensen achter dit project. In mijn geval hadden ze nog een kopie liggen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

10 mar 2019, 23:18

Wat gaaf, zeg! Ik wist helemaal niet dat er een fysieke versie van l'Abbaye des Morts was verschenen. Wel een beetje een aparte keuze voor platform, de Mega Drive, maar daarom niet minder cool :)
Ik had de game zelf ook enkele jaren geleden ontdekt op de site van Locomalito en heb er later ook eens een review over geschreven op het forum.
nmkl pjkl ftmch
MHZ

10 mar 2019, 23:22

Ik wist het zelf ook niet, totdat ik weer besloot om Locomalito's website te bezoeken. Hierin had hij vermeldt dat er ook ports van zijn game zijn gemaakt.

Ik ga jouw review zo lezen. Thanks voor de link.
Dreef

10 mar 2019, 23:55

Seroczynski schreef:Ligt denk ik aan de externe brander die ik gebruik. Heb bij toeval een oude PC van een familielid hier staan waar een brander in zit waarmee ik in ieder geval beeld en SFX krijgt, muziek is nog static. Even pielen wat er nou mis is. Uiteindelijk wil ik een paar games aanschaffen dus dan houd dat gedonder ook weer op, maar voor nu is wel het jammer
Games branden voor de Sega / Mega CD is een secuur werkje. Het gaat over de eerste generatie cd-rom spelers. Dat vraagt wat aandacht.

- Gebruik kwalitatief goede cd-r media zoals Taiyo Yuden.
- Brand een iso op een zo laag mogelijke snelheid om errors te voorkomen. 4x speed is de max. Hier heb je vaak wel een iets oudere brander voor nodig. Met name de oude cd-rom branders werken prima.
- Download een iso met de juiste TOC informatie.
Dit is een soort index waarin de juiste timing van de muziek staat binnen een game. In veel iso's klopt deze informatie niet omdat ze vaak met de verkeerde programma's worden geripped. Voor een emulator werkt het nog maar met echte hardware geeft het vaak problemen.

Het bovenstaande is overigens ook van toepassing op de PC Engine cd-rom. Succes.
Kennie
eBay gebruikersnaam: ken79b

06 okt 2019, 14:23

Er zijn er nog veel meer, maar ik vond laatst clips van 2 Demo's die gemaakt zijn voor Sega Megadrive hardware:

Overdrive, gemaakt door TiTAN

Overdrive 2, ook van TiTAN
Afbeelding
Don Cannoli 79

04 jan 2020, 14:53

Er is een prototype van een Akira game voor de Mega Drive opgedoken. Of het uiteindelijk een goede game was geworden is moeilijk te zeggen bij een prototype maar ik vind het wel interessant dat er meerdere engines worden gebruikt. Zo zijn er naast een Flasback-achtig level en een level met een isometrische view ook een Road Rash -achtig level te zien en is er zelfs een DOOM-achtig level te vinden. Ik heb hem via m'n EverDrive zitten spelen, de game is verre van af maar ben wel erg benieuwd wat dit had kunnen worden.

Mocht je het zelf willen uitproberen met een EverDrive of via een emulator dan kun je de link naar de download in de description van de YT video vinden.

synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

14 dec 2020, 07:35

It's a Christmas Miracle!

Ik werd wakker en kon m'n ogen niet geloven: in m'n inbox stond een mail van WaterMelon om m'n pre-order van Paprium te bevestigen. Dacht eerst dat het een grap was, maar blijkbaar heeft iedereen met een pre-order die ontvangen. Op Twitter postte Luis ook wat:

16 december moet het gebeuren...

Uiteraard geloof ik het pas echt als ik 'm zelf speel, maar kom op, wie had dit nou verwacht na bijna 4 jaar radiostilte? Ik ging er al van uit dat ik m'n geld kwijt was.

Ik weet dat er hier wat zijn die ook een pre-order hebben geplaatst, ik zou je mailbox dus even checken.
Genjuro

14 dec 2020, 07:45

Ik heb het bericht ook gekregen in de (ongewenste) mailbox en dacht eigenlijk ook meteen dat dit een grap was, maar het lijkt nu toch echt te gebeuren. Maar zoals synergy al zegt, eerst zien en dan geloven.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
segatarian

14 dec 2020, 11:39

hoax of niet, screenshot ziet er wel prachtig uit
gekkehenkie

14 dec 2020, 14:39

Zag het vanochtend ook op mijn mail. Dacht eerst dat het een phishing mail was aangezien ik niets in pre-order heb staan. Heb nu een bevestiging gestuurd en kan mijn order volgen. Als het allemaal klopt en werkt is dat wel een heel mooi kerstcadeautje.
Consider yourself a hero.
Don Cannoli 79

14 dec 2020, 16:29

ME: Haha 2020 kan niet meer gekker !
PAPRIUM: Hold my WaterMelon.

Mooi, maar eerst zien dan geloven. Ik kreeg de mail ook in mijn spam folder.

Ik heb een Limited (J) en een classic (JUE) gepreorderd.
Ben benieuwd of ik daadwerkelijk iets krijg, én als ik ze dan krijg ben ik benieuwd of de game nog een beetje op iets tofs is uitgedraaid.

Ik heb dit jaar Streets of Rage 4 al voor mezelf als beste beat'em up van 2020 bestempeld en daar gaat Paprium niets aan veranderen denk ik. Maar dat hoeft ook niet. Als het enigzins speelbaar is ben ik eigenlijk al wel blij. Deze game heeft nu al zo'n verhaal gekregen door al dat gedonder dat het gewoon al leuk is om hem in de collectie te hebben.
Op het SEGA-16 forum is de Paprium thread inmiddels 749 (!) pagina's lang. https://www.sega-16.com/forum/showthrea ... ad/page749

En wie weet, misschien is het wel een aardige game.Maar goed ,eerst zien,dan geloven!

Die ouwe trailer was in ieder geval wel tof.

Laatst gewijzigd door Don Cannoli 79 op 17 dec 2020, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Don Cannoli 79

14 dec 2020, 21:08

Dit is trouwens ook wel een vage actie:
PAPRIUM FAQ
1. Is the game compatible with all systems?
The game pushes the hardware to extreme limits and therefore is only compatible with official SEGA systems, both PAL and NTSC. After market systems or unlicensed clones are not supported. Some older clones made of SEGA parts may run the game in compatibility mode.
For games shipped prior 2021, there is an unfortunate incompatibility with some MegaDrive/SEGA Genesis: Model1 Japanese systems with serial A10xxxxxx; Model1 PAL serial 1601-xx; Model1 USA serial 1601-xx (list is a work in progress). We are confident this issue is unrelated to any performance or quality problem and will be addressed in the future. Cartridges sold prior 2021 may be serviceable upon request when a fix is found. Thanks for your patience and understanding.
Dus als je gepreordert hebt krijg je een versie die niet compatible is met alle model 1 systemen. En misschien komt er een fix en daar moet je dan zelf achter aan. Het blijven wel vage sjakies daar hoor.

Er schijnt een connector op de cartridge te zitten, hopelijk kan daar een softwarematige fix mee gedaan worden. Zit er niet op te wachten om m'n langverwachte cartridge weer naar ze op sturen. Ik heb niet echt het vertrouwen dat ik die dan snel terug krijg namelijk.

Wat ik ook in de FAQ zag staan:
The game box have the Mega-CD/SEGA CD logo. What for?
PAPRIUM is the second game after Pier Solar to use the Mega-CD/SEGA CD for additional (optional) features. For PAPRIUM the Mega-CD/SEGA CD can be used as a "mate" for 2 players co-op. The feature can be unlocked in the options and uses the MODE button of P1's joypad to invoke the "mate".
Dus...begrijp ik het goed dat je de Mega-CD als player 2 kunt inzetten voor co-op? Dat is wel weer grappig gevonden. Ben benieuwd hoe goed dat werkt.

Eerst maar eens kijken of de game echt wordt geleverd deze keer :biggrin:
segatarian

15 dec 2020, 15:03

Ok geinig dat dat kan
Genjuro

16 dec 2020, 10:22

De status is inmiddels aangepast naar Shipping, zou het dan toch werkelijk...

De nieuwe pre-order prijzen zijn trouwens wel flink verhoogd t.o.v. 3 jaar geleden.
Laatst gewijzigd door Genjuro op 16 dec 2020, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
synergy

16 dec 2020, 10:29

Genjuro schreef:
16 dec 2020, 10:22
De status is inmiddels aangepast naar Shipping, zou het dat toch werkelijk...

De nieuwe pre-order prijzen zijn trouwens wel flink verhoogd t.o.v. 3 jaar geleden.
Yep, hier ook de shipping notification ontvangen. We gaan het zien!
segatarian

16 dec 2020, 11:29

Lijkt het er toch nog van te komen, ben benieuwd naar jullie verhalen straks
MHZ

17 dec 2020, 14:18

Ook hier een mail in de spam ontvangen. Zag eerst op de sega 16 forum een bericht dat men Paprium kon pre-orderen. Daarna toch even gekeken in de spam box en ja hoor, een check-out bericht van WM's Magical Game Factory. Status is shipping nu.

Komen die dingen niet uit Frankrijk? Want dan hebben we het wel snel binnen als het allemaal meevalt.

Opvallend genoeg is er geen enkele video te zien can iemand die daadwerkelijk een kopie heeft.

Beet shady allemaal. Eerst zien dan geloven. Ik had trouwens een classic edition van $69. Meer wilde ik er niet aan uitgeven....en is maar goed ook.
Don Cannoli 79

17 dec 2020, 14:46

De games komen inderdaad uit Frankrijk.

Ik ben het Paprium debacle redelijk blijven volgen via oa het SEGA 16 forum en de YT docu van 'st1ka'.
Het feit dat de tweet dat de game finally here is afkomstig is van Luis Martins en niet van die mafklapper ' Gwénaël «Fonzie» Godde' geeft me het gevoel dat ze de game echt verschepen.

Maarrrrr... over de kwaliteit ben ik nog verre van overtuigt. In de FAQ was al te lezen dat ie niet met alle Model1 Mega Drive's compatible is. Daarnaast is er zojuist een filmpje op YT verschenen waar je ogenschijnlijk Paprium op een Mega SG ziet draaien. Als dat echt is dan is het dus ook daarmee niet compatible. Lijkt wel 8-bit , dus hopleijk dikke hoax.

EDIT: Oh ja, stond ook in hun FAQ die ik zelf gepost had.dat was ik ff vergeten :biggrin: "The game pushes the hardware to extreme limits and therefore is only compatible with official SEGA systems" Ok, dus geen Mega SG dan.

Terug naar “Retro gaming”