Levensduur Games (Bitrot & Whatnot)

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Panter

Re: Levensduur Games (Bitrot & Whatnot)

14 dec 2015, 12:16

@Tom
Tof filmpje trouwens, daar zaten nog wel wat dingen in waar ik iets van kon leren. Weet jij toevallig ook nog een gewone winkel waar ze die gummetjes verkopen? Op het internet ben ik al snel meer verzendkosten kwijt dan dat het gummetje zelf kost, wat volgens mij niet nodig moet zijn:P
/me is niet altijd even actief op het forum :tongue1:
Tom
Moderator
Moderator

14 dec 2015, 14:33

Ik denk een schilderswinkel of knutselwinkeltje, daar zul je ze zeker vinden. Als je online een bestelling doet kun je er gelijk een aantal bestellen misschien en zo bespaar je wel op je kosten. Of misschien heb je vriendin in de buurt die er ook een nodig hebben.

Je kunt alles gebruiken natuurlijk maar van andere gummen weet ik zelf niet of ze je contacten eventueel kunnen beschadigen of dat er toch wat achterblijft dat je zo lastig kan zien.

Heb je al een gamebit en hoeveel games zou je willen gaan gummen? Zeker aan te raden!
Panter

14 dec 2015, 14:43

Tom schreef:Ik denk een schilderswinkel of knutselwinkeltje, daar zul je ze zeker vinden.
Heb je al een gamebit en hoeveel games zou je willen gaan gummen? Zeker aan te raden!
Ik denk dat ik dan vanmiddag of morgen maar even een paar winkeltjes afloop:)
Ik heb jaren geleden al eens een kitje gekocht met de kleine en grote gamebit, en de triwing voor de ds(denk ik?). Ik heb toen een save batterij vervangen en hoopte mijn 'Earthworm Jim' cartridge voor de gbc te fixen (wat niet gelukt is:P).
/me is niet altijd even actief op het forum :tongue1:
Tom
Moderator
Moderator

14 dec 2015, 14:53

Met die tri wing kun je ook GBA cartridges openen. Wel handig!

Voor save batterijtjes kun je contact zoeken met @Nozem of @SilentEddie die hebben daar misschien nog wel wat tips voor je aangezien ze zelf genieg vervangen :)

Ik zou inderdaad eens kijken online of er bij je in de buurt winkels zijn die zo'n gum zouden kunnen verkopen. Er zullen vast wel een aantal van die "hobby winkels" zijn als je in de buurt woont van een (grote) stad. Dan heb je gelijk een winkel waar je vaker naar toe kan als je iets nodig hebt in plaats van online te bestellen als je zit met de verzendkosten.

Benieuwd of het gelukt is!
KillingRaptor

11 sep 2016, 12:33

Ik ga dit topic even omhoog gooien met een vraag aan Tom. Wat is volgens jou de beste manier om de connectoren van Famicom carts te kuisen zonder deze te moeten opendoen? Die carts krijg je namelijk niet open met bit schroevendraaier en ik ben bang dat ik de omhulsels breek als ik het forceer... Wat zou jij aanraden? Of iemand anders die er ervaring mee heeft. :)
Afbeelding
Tom
Moderator
Moderator

11 sep 2016, 16:40

Daar heb ik zelf geen ervaring mee Mitch!

Misschien dat een van de Famicom boys hier een antwoord op.
Volgens mij kun je de cartridges wel open krijgen maar is er een risico dat je een pinnetje afbreekt...niet ideaal dus.
Met een wattenstaafje geduldig de pinnetjes schoonmaken zou mijn voorkeur hebben.
KillingRaptor

11 sep 2016, 17:10

Wat zou ik het best gebruiken op het wattenstaafje? Of helemaal niets? Want online lees ik echt duizend verschillende meningen... Je zou niet meer weten wat je nu best wel en best niet doet. :laugh:
Ze proberen open te doen ga ik zelfs niet proberen, zou niet willen dat ze kapot zijn.
Afbeelding
Tom
Moderator
Moderator

11 sep 2016, 17:13

Ik zou beginnen met niets. Als je genoeg druk zet dan kun je ze goed schoonmaken. Je zal dan een soort hefboom moeten creëren door ze op een bepaalde manier te buigen tegen de binnenkant van de cartridge zodat je druk kan zetten. En anders alcohol er nog eens op. Liefst met een zo hoog mogelijk percentage, in de 90 als het kan.
KillingRaptor

11 sep 2016, 17:18

Die alcohol heb ik hier niet in huis, die kon je volgens mij bij de apotheek halen? Heb dat eigenlijk nog nooit gezien in andere winkels, en dan heb je nog verschillende procenten van isopropyl ook volgens mij. Ik zal het eens proberen met niets erop, kijken of dat al een verschil geeft. Ze testen zal weliswaar nog moeten wachten tot ik mijn AVS heb maar kan ze alvast al mooi klaarzetten tegen dan.
Afbeelding
Tom
Moderator
Moderator

11 sep 2016, 17:20

Ja als je ieder pinnetje goed schoonmaakt ipv over ze allemaal tegelijk te wrijven dan krijg je het nog goed schoon. Helaas niet zoals met de gum, want zelfs als je het goed schoonmaakt zie je pas bij het openen hoe veel vuil er nog op zit.

Bij de apotheek krijg je die inderdaad. Gewone alcohol zonder iets speciaals erin, en zo hoog mogelijk in percentage. Je wil liever niet te veel water gaan gebruiken als zijn die cartridges zo sterk dat ze wel wat kunnen hebben :)
EveryBitGamer

11 sep 2016, 17:25

Bij sommige famicom carts zitten schroeven in maar de "standaard" carts volgens mij niet. En bij de carts met schroeven zul je eerst het label eraf moeten halen en dat lijkt me doodzonde
Een webshop zonder NES is als een slager zonder mes ~ JokerJur 2015
BB zonder Tom is als een emulator zonder rom! ~ JokerJur 2015
iStreet
eBay gebruikersnaam: Aerox_Boy_NL

11 sep 2016, 17:26

Vaak genoeg mijn famicom kaartjes open gekregen. Het is echt een pielwerk, maar nog nooit een stuk gesprongen. Is goed te doen.
Verder gewoon met alcohol, of een gum schoonmaken.
Afbeelding
MrSirius
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

11 sep 2016, 22:52

Ik heb van Blaasvis WD-40 Contactspray als tip gekregen. Vond ik niet onlogisch, want dat zijn connectoren. Is o.a. te koop bij de Halfords en Conrad. Wd-40 is een merk dat op veel plekken wordt verkocht.

https://www.conrad.nl/nl/wd40-company-c ... &WT.srch=1
Afbeelding
Kain is deified. The Clans tell tales of Him. Few know the truth. He was mortal once, as were we all.
Pius

12 sep 2016, 07:27

En dan kun je het daarna weer maken met Duct tape, conform de engineering flowchart:

Afbeelding
"Come back when you can put up a fight."
MrSirius
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

12 sep 2016, 07:52

Dat is trouwens het smeermiddel van WD-40, die moet je niet hebben. Echt de contactspray.
Afbeelding
Kain is deified. The Clans tell tales of Him. Few know the truth. He was mortal once, as were we all.
Tom
Moderator
Moderator

24 okt 2018, 16:35

Iemand onlangs nog ervaringen gehad hiermee?

Volgens mij valt het nog erg mee maar ik heb zelf dan ook geen discs die ik verzamel.
segatarian

24 okt 2018, 17:57

ja ik gebruik het al jaren en heb al regelmatig hier getipt voor het schoonmaken van oxidatie zoals cardridges en knoppen van controlers.
Geen wd 40 nemen idd. contactspray is de naam.
MHZ

24 okt 2018, 18:34

Niet dat ik weet. Vaak is het met even een wattenstaafje en wat alcohol gefixt.

Bitrot, het zou maar je parel(s) treffen.

Vreemd genoeg heb ik nog een CD-R met backup bestanden erop. Deze dateert van 1999. Doet het nog steeds. Én het is van het merk Trust. Dat is echt het goedkoopste en slechtste wat je kon vinden toen.

Ik denk dat de levensduur zeer zeker met de omstandigheden te maken heeft. Zonlicht, vochtgehalte etc.
Jeroen

24 okt 2018, 23:55

WD 40 is officieel een vochtverdrijver.
De letters staan voor de uitvinder/fabrikant, was van oorsprong een middel voor conservering van raketdelen en 40 staat voor het aantal keren dat men er over deed om het uiteindelijke goedje zo te formuleren :wink:
En ja, “we” (Ik ben engineer van beroep met een “graad” in smeertechniek en ook 1 van de 50 MLT-1’s die er in ons land zijn) gebruiken het voor een hoop dingen.
Echter laat het een vettige laag achter en is dit niet wat je moet willen.
Gebruik wat er voor is ontworpen; contactspray.
Maar liefst gewoon niks, want een schone verbinding van NES moederbord naar pinconnector naar (cart)pcb is volledig te realiseren met gum, alcohol, een stofvrije doek en eventueel een bankpasje.
Nog geen enkele NES game die ik er niet schoon mee kreeg.
Wat ik altijd wel doe na het oppoetsen met alcohol, is het in de lengte droogmaken/afnemen met een stofvrije doek.
Dit kan bijv. ook een t-shirt zijn, maar liefst eentje wat is gewassen zonder wasverzachter.
====================
Off-topic:
====================
Waarom?
Omdat wasverzachter een laagje op je kleding achter laat.
Dit zelfde goedje laat ook de “voeler” in een wasdroger vettig aanslaan, waardoor er verkeerden metingen ontstaan bij het “voelen” in de luchtstroming.
Dit bepaald immers hoe lang een droger moet draaien.
Dus bij een natte was uit de droger -> veel te veel wasverzachter :wink:
====================
Back to topic:
====================
Een poosje geleden had ik een NES cart in handen van Tengen, Shinobi om precies te zijn.
Bij controle zag ik iets wat mij niet beviel...bulten op vreemde plekken op de pcb.
Liever gezegd, juist er in.
Het zag er EXACT uit als roestblaasjes in ijzer/bij oudere auto’s.

Dus ja, maar even gezucht, gebaald en retour gedaan.
Hoe het er kwam...geen idee.
Maar ik durfde het niet aan om die cart aan m’n collectie toe te voegen.
Een ander voorbeeld was de NTSC versie van ultimate air combat, welke ik op de eerste gamecon in Zwolle kocht begin vorig jaar.
Bij controle thuis bleken de pinnen onderhand weggepoetst te zijn.
Oke, daar was enigszins mee te leven...tot het spel letterlijk buggy bleek te zijn geworden door het gekloot aan de pinnen.
Dus ja, die was ook snel weer uit m’n collectie...
segatarian

25 okt 2018, 19:00

Ik heb een vreemd euvel, wat misschien bitrot kan zijn bij 2 dreamcast games.(de overige ca. 180 speelt hij zonder problemen)
ze zijn werkelijk als nieuw, ook tegen het licht zie ik geen open spikkeltjes oid.

Nu het vreemde, ze werken niet op mijn "speel" dreamcasts, (hij laad er 1 niet en de andere game reset hij na een paar minuten),
ook niet met andere DC's die ik voor door verkoop heb (die voor de rest prima functioneren) Ik heb nog een nette dreamcast staan die ik in de doos hou en deze speelt beide disc's wel zonder problemen af.
toejam

19 nov 2020, 11:56

Even een oud topic leven inblazen. Je denkt dat als je sealed games koopt die in elk geval nieuw uit het doosje gaan komen. Maar wat als die onder niet beste omstandigheden opgeslagen hebben gelegen...

Video link als die niet laadt

Professional dabbler
MHZ

21 dec 2020, 13:53

Ik wist niet eens dat er India exclusives waren voor de PS2.

Zoals het eruitziet is de 'dye' van dd disc gaan vervormen in de loop van de tijd. Ik sta er ook niet van te kijken dat sommige van deze games in een warm land zoals India zijn opgeslagen. Ergens in een (sweat) shop dat makkelijk 50 graden kan bereiken binnen. De disc zit in een gesealed hoesje en de warmte blijft langer in het hoesje zitten. De disc is in dit geval de zwakste schakel.

Terug naar “Retro gaming”