Levensduur Games (Bitrot & Whatnot)

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
JokerJur
Veteraan
Veteraan
eBay gebruikersnaam: Collector_jur

Re: Levensduur Games (Bitrot & Whatnot)

01 aug 2015, 15:34

Ik ga dit toch ook eens doen met de SNES games die nooit meer weg gaan.
Afbeelding
kam1kaz3nl77
Marktplaats ID: 10612026
eBay gebruikersnaam: kam1kaz3nl77

01 aug 2015, 16:53

Zeeeer interessant dat een gum het beter doet qua schoonmaken dan alcohol. Eventjes een trip langs de lokale boekenwinkel maken denk ik zo. :P
Afbeelding

Afbeelding
kam1kaz3nl77
Marktplaats ID: 10612026
eBay gebruikersnaam: kam1kaz3nl77

08 aug 2015, 22:33

Beste Tom,

Dit is een zeer interessant artikel, maar ik heb nog een klein vraagje (misschien niet goed gekeken denk ik, maar):

Waar valt een Nintendo SF-Memory Cassette (Nintendo Power) onder. Wat gebeurt er met spelletjes die hier op staan na verloop van tijd
Afbeelding

Afbeelding
Tom
Moderator
Moderator

08 aug 2015, 23:26

Een goede vraag en ik ben zelf niet erg bekend met deze cartridges. Volgens mij gebruiken ze flash. Of dit voor de save data is of voor alles weet ik niet.
Ook zijn ze vrij laat nog gebruikt eind '90, dus die spellen ze nog wel even werken. Flash is in ieder geval niet gevoelig voor UV van wat ik weet maar ik denk dat deze carts hetzelfde werken als reproducties. Dit kan wel 20 jaar er op staan maar met zekerheid zou ik het niet kunnen zeggen. Misschien dat de repro mannen hier dit wel weten.
KillingRaptor

15 aug 2015, 13:02

Even een vraag wat hier misschien of misschien ook niet mee te maken heeft... Kan het nu eigenlijk kwaad om een cartridge in de console te laten zitten als je er niet op speelt? Ik was er eigenlijk altijd een beetje bang voor dat dat de contacten kan kapot maken ofzo maar heb geen idee of dit ook zo is. Is namelijk wel zo makkelijk als je met bijvoorbeeld een RPG bezig bent op de SNES dat je de cart erin kan laten zitten in plaats van hem telkens uit het doosje te halen enzo.
Dus... Kan dit kwaad voor de carts of de console?
Afbeelding
Tom
Moderator
Moderator

15 aug 2015, 19:25

Dat lijkt mij geen kwaad kunnen nee. Vooral als je aangeeft toch weer de game te gaan spelen. Ik zou ze alleen niet opbergen voor een x aantal jaren zo. Zelf haal ik ze wel altijd uit de consoles. Komt toch minder spanning op alles te staan en hou ik alles overzichtelijk.

Bij de NES vooral zou ik dat niet te lang laten zitten. Het kan dat de connector de carts minder makkelijk kan pakken maar dan spreek je ook over een hele tijd. Er staat toch meer spanning op de connector van de NES als die cartridge tray naar beneden klikt is dan de andere consoles van Nintendo.
KillingRaptor

15 aug 2015, 19:26

In de NES laat ik ze ook niet zitten omdat die niet op de kast staat. Maar als ik bijvoorbeeld Zelda wil gaan spelen op SNES lijkt het me wel zo handig om die cart te laten zitten in plaats van hem telkens uit het doosje te halen en in de console te stoppen. Maar mooi om te horen dat het dus normaal geen kwaad kan.
Afbeelding
Tom
Moderator
Moderator

15 aug 2015, 19:34

Het advies is om de carts eruit te halen na het spelen, maar zoals jij het wil gaan doen lijkt het mij inderdaad geen kwaad te kunnen :)

Dat van die doosjes is herkenbaar. Sinds ik die Universal Game Cases om de games heb, is dat probleem ook opgelost. Maar ik denk niet dat je dit voor iedere game wil gaan doen. Wel een aanrader als je veel speelt moet ik zeggen!
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

15 aug 2015, 19:44

Bij SNES games druk ik op het einde wel altijd op Eject zodat de cart niet meer in de connector zit.
Galious
Moderator
Moderator

15 aug 2015, 20:38

Ik heb ooit eens gelezen dat het beter is om de cart erin te laten zitten dan telkens eruit halen, in elk geval bij zo'n game als Zelda waar je toch vrij lang over doet. Wellicht dat de slijtage van het telkens erin en eruit halen schadelijker is dan de spanning die erop blijft staan wanneer je een cart erin laat zitten. Klinkt voor mij wel aannemelijk, al denk ik dat het in beide gevallen best los zal lopen allemaal. Ik laat mijn carts er zelf in ieder geval ook inzitten als ik er toch op korte termijn naar terugkeer. Maar speel ik langere tijd niet op mijn SNES, dan haal ik de cart er uit.
nmkl pjkl ftmch
Joey

16 aug 2015, 17:50

Ik laat ook altijd de carts erin zitten. Heeft nog nooit problemen opgeleverd.
Tom
Moderator
Moderator

29 nov 2015, 22:53

En het ziet er natuurlijk ook leuk uit de cartridges in de consoles :)

Zelf haal ik deze er uit, maar ik doe dan ook de stroom van de console halen steeds als die uit gaat dus ik ben misschien niet te vergelijken met de gemiddelde speler.

Iemand al eens een cartridge gehad waar echt niets meer van werkte? Of een disc met de befaamde "disc rot" ? Volgens mij heeft @Mark daar wel eens een van gehad.
Galious
Moderator
Moderator

29 nov 2015, 23:06

Ik heb het gelukkig nog niet met games meegemaakt, maar ik heb wel een paar muziek cd's die onspeelbaar zijn geworden door disc rot... :sad:
nmkl pjkl ftmch
Tom
Moderator
Moderator

29 nov 2015, 23:11

Muziek cd's vind ik hier nog steeds fantastisch uit zien moet ik zeggen, en sommigen zijn van eind '80 maar werken perfect. Ik heb wel het idee dat die eerste vrij sterk gedrukt zijn. Toch wat dikker, degelijker dan vrij late pressing uit begin 2000.

Dire Straits, Lionel Richie, Phil Collins...ze doen het perfect!
Galious
Moderator
Moderator

29 nov 2015, 23:24

Het zijn drie cd's en allemaal uit begin/midden jaren '90. Twee daarvan zijn van hetzelfde label en toevallig ook nog van dezelfde band...

Bij de ene zitten allemaal zwarte vlekjes op cd:

Afbeelding

En bij de andere twee zie je de opdruk van de voorkant van de cd dwars door de achterzijde heen:

Afbeelding

Geen idee waar het door gekomen is. :dontknow:
nmkl pjkl ftmch
reactor

29 nov 2015, 23:45

Damn.
Is echt de eerste keer dat ik het zie ,ermee geconfronteerd word.
Was voorheen eigenlijk gewoon van horen zeggen.
Zou het dan echt zo zijn dat onze dierbare collectie op termijn gewoon gaat wegrotten? :(
I wonder what my life would be
Without the other world in my TV
Because it helps me
To escape this fucked up society

:party: collectie :party:
Tom
Moderator
Moderator

29 nov 2015, 23:58

Duidelijke foto's @Galious !

Die heb ik zelf ook nog nooit gezien.
Alles gaat weg uiteindelijk. Dat is ook waar begin dit jaar Vint Cerf , een van de "vaders van het internet" zich zorgen over maakt.

Dat we een Digitale "Dark Age" tegemoet gaan.

Dat de informatie straks van ons niet meer leesbaar is voor de volgende generaties. Digitale bestanden hebben geen oneindig leven, en al hebben ze misschien oplossingen voor die levensduur van bestanden dan zijn er straks geen mogelijkheden om ze meer te lezen. Techniek gaat zo snel tegenwoordig.

We maken op een dag meer foto's met z'n allen dan in de gehele vorige eeuw(!) Alles wordt maar geupload en niets is tastbaar. Over 100 jaar is dit er misschien niet meer te bekijken op "internet" of zijn er andere manieren gekomen waardoor onze huidige verdwijnen.

Zijn advies om onze dierbare foto's te bewaren voor de toekomst: uitprinten

Een boek van honderden jaren geleden is nog steeds te lezen en is ongevoelig voor technische vooruitgang / beperkingen.
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

30 nov 2015, 00:22

Dat stuk heb ik ook weleens gelezen. Zeer interessant.
Ik vind het alleen vreemd dat oude bestanden straks niet meer te lezen zouden zijn. Ik verwacht wel dat daar oplossingen voor zijn. We kunnen immers nu toch oude console games via emulatie op onze PC lezen?
Padre_Abraham

30 nov 2015, 08:36

Ik heb wel eens problemen met MSX cartridges die al jaren niet meer gebruikt worden. Heel simpel een paar keer goed in en uit het cartridgeslot halen en alles werkt weer als nooit tevoren. Alcohol is vaak funest en mijns inziens niet aan te raden.
segatarian

30 nov 2015, 14:30

ik heb 2 dreamcast spellen, waarvan de cd's er perfect uit ziet, maar ze niet willen werken.
is dit bitrot?
Galious
Moderator
Moderator

30 nov 2015, 18:41

segatarian schreef:ik heb 2 dreamcast spellen, waarvan de cd's er perfect uit ziet, maar ze niet willen werken.
is dit bitrot?
Is er misschien iets te zien (zoals minuscule gaatjes) als je discs tegen het licht houdt?
nmkl pjkl ftmch
segatarian

30 nov 2015, 19:41

Galious schreef:
segatarian schreef:ik heb 2 dreamcast spellen, waarvan de cd's er perfect uit ziet, maar ze niet willen werken.
is dit bitrot?
Is er misschien iets te zien (zoals minuscule gaatjes) als je discs tegen het licht houdt?

nee, zie er niks aan.
gaat om sonic shuffle en millenium soldier.
beide mint staat. :dontknow:
GuanJaJa

30 nov 2015, 20:03

is dit bitrot?
Dit probleem heb ik ook, maar kan het niet aan de dreamcast zelf liggen? Die kan je toch ook kalibreren zoals in dit filmpje:

Maar dat weet jij vast wel beter als segatarian zijnde
Zelf heb ik al een tijdje niet meer naar mijn dreamcast omgekeken.

En voor de mensen die alcohol gebruiken voor het schoonmaken, je moet Isopropanol 99,9% (IPA) gebruiken. Is speciaal voor elektronica :wink:
Dus het vreet niet je printplaat op :laugh:
Kachō on! / Winner winner chicken dinner
segatarian

01 dec 2015, 11:06

de overige 180 games speelt hij wel af.
Een schoonmaakbeurt kan ook geen kwaad.
Ik zal het eens gaan proberen alsnog een tijdje niet gebeurd.
Tom
Moderator
Moderator

14 dec 2015, 11:13

De Dreamcast al schoongemaakt?

Ik blijf me trouwens verbazen over hoe smerig sommige cartridges kunnen zijn. Laatst eentje schoongemaakt waar nog een dummie in geplakt zat! Ik had er eigenlijk een foto van moeten maken. Tot nu toe krijgt de gum alles weg.

Nog meer tegengekomen tijdens het gummen? :)

Terug naar “Retro gaming”