Hoe lang gaan mijn games eigenlijk mee en kan ik deze nog spelen in de toekomst?
Een terechte vraag natuurlijk want tegenwoordig zijn oude video games haast een investering geworden, en die wil je natuurlijk in goede staat houden. Maar hoe zit het dan met bitrot, en ROM's die verdwijnen?
Zet je zorgen maar opzij want je vragen worden hier beantwoord zodat je net als Bassie nog lang kan genieten van al die mooie games die je bij elkaar hebt geschraapt in die jaren!

bit-rot
De grootste angst van iedere retro gamer. Je wil je favoriete game starten maar ineens zijn daar rare blokjes in beeld en lijkt je game helemaal vast te lopen. Tevergeefs duw je nog op alle knoppen van je controller maar het mag niet baten: bit-rot.
Om je gerust te stellen, bit-rot komt eigenlijk alleen voor bij games die gebruik maken van de EPROM manier en prototype cartridges.
EPROM
Een tijdelijke opslag van ROM's. Eerdere Atari games bijvoorbeeld maken hier gebruik van en het heeft een minimale levensduur van 10 jaar. Gelukkig gaan de spellen vaak veel langer mee, maar een jaar of 30 lijkt toch wel vrij dicht bij het einde. Je kunt EPROM het beste zien als een recordable cd. Je kunt er informatie op bewaren, afhalen, weer bij zetten etc. Dat is een groot voordeel natuurlijk zoals bij een prototype cartridge. Game developers kunnen dan op die cart de game zetten om deze zo te laten testen door anderen. Het was echter nooit de bedoeling dat deze cartridges ook 30+ jaren mee zouden gaan.
Er is ook een positieve noot, je kunt namelijk de game er opnieuw opzetten. De chip zelf is namelijk niet gevoelig voor deze bit-rot. Als de game opnieuw er op gezet wordt zal deze weer een aantal jaren meegaan.

Mask ROMs
Voor vele verzamelaars zijn EPROMS niet aan de orde. De oude Nintendo, Super Nintendo games etc maken gebruik van mask ROMs. Dit is een permanente manier om de ROM op de cartridge te zetten en kent in feite geen einde van levensduur. Bit-rot zoals eerder genoemd zal hier eigenlijk ook niet voor moeten komen.
Het kan natuurlijk zijn dat cartridges worden blootgesteld aan allerlei invloeden van buitenaf zoals vocht, uv licht wat de levensduur wat je cartridges kan beinvloeden. Spellen die waterschade hebben gehad kun je beter links laten liggen. Net als andere duidelijke beschadigingen aan games als verschoten labels, en smerigheid dat op de contacten plakt.
Je game heeft namelijk een mooie koperlaag zitten op de contacten. Deze wil je graag zou mooi houden, daarom kun je het beste je games schoonmaken.
Controleer ze door ze open te maken en het vuil voorzichtig weg te gummen.

Sommige cartridges zijn namelijk al 30+ jaar oud en er kan zich flink wat vuil hebben opgehoopt op die contacten. Iedereen kent wel het bekende blazen in de cartridges. Iedere keer dat dit gebeurt worden de contacten wat verwarmd met lucht uit onze longen. Nu ben ik vrij schoon heb ik het idee, maar bacterien op electronica is een big "no no" . Deeltjes vocht komen op de contacten en nestelen zich daar. Dit maakt je cartridges flink vuil zoals je je wel kunt voorstellen. Corrosie is dan vaak het gevolg en als dit te erg wordt dan zijn je games helaas minder makkelijk te redden. Corrosie maakt het koperlaagje groen en smerig. Het is een ziekte voor je contacten. Ook je spellen die goed werken zijn waarschijnlijk toch vuil.
Haal dit smerig goedje er van af en je verlengt aanzienlijk de levensduur van je mooie cartridges. Natuurlijk niet meer blazen als ze schoon zijn

Bescherm je games verder door ze te bewaren op een droge plek. Een vochtige ruimte is niet wat je wil voor je cartridges. Een temperatuur die redelijk constant is heeft door voorkeur net als een ruimte met niet te veel direct zonlicht op je collectie.
Je kunt door een beetje op te letten en zorgvuldig omgaan met je collectie nog jaren en jaren genieten van die mooie titels. Zelf ben ik er onderhand van overtuigd dat deze cartridges ons wel overleven, mits goed onderhouden, ook nog perfect blijven werken!