Levensduur Games (Bitrot & Whatnot)

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Tom
Moderator
Moderator

Levensduur Games (Bitrot & Whatnot)

21 jul 2015, 20:16

We hebben de vraag al eerder voorbij zien komen:

Hoe lang gaan mijn games eigenlijk mee en kan ik deze nog spelen in de toekomst?

Een terechte vraag natuurlijk want tegenwoordig zijn oude video games haast een investering geworden, en die wil je natuurlijk in goede staat houden. Maar hoe zit het dan met bitrot, en ROM's die verdwijnen?

Zet je zorgen maar opzij want je vragen worden hier beantwoord zodat je net als Bassie nog lang kan genieten van al die mooie games die je bij elkaar hebt geschraapt in die jaren!

Afbeelding

bit-rot
De grootste angst van iedere retro gamer. Je wil je favoriete game starten maar ineens zijn daar rare blokjes in beeld en lijkt je game helemaal vast te lopen. Tevergeefs duw je nog op alle knoppen van je controller maar het mag niet baten: bit-rot.

Om je gerust te stellen, bit-rot komt eigenlijk alleen voor bij games die gebruik maken van de EPROM manier en prototype cartridges.

EPROM
Een tijdelijke opslag van ROM's. Eerdere Atari games bijvoorbeeld maken hier gebruik van en het heeft een minimale levensduur van 10 jaar. Gelukkig gaan de spellen vaak veel langer mee, maar een jaar of 30 lijkt toch wel vrij dicht bij het einde. Je kunt EPROM het beste zien als een recordable cd. Je kunt er informatie op bewaren, afhalen, weer bij zetten etc. Dat is een groot voordeel natuurlijk zoals bij een prototype cartridge. Game developers kunnen dan op die cart de game zetten om deze zo te laten testen door anderen. Het was echter nooit de bedoeling dat deze cartridges ook 30+ jaren mee zouden gaan.
Er is ook een positieve noot, je kunt namelijk de game er opnieuw opzetten. De chip zelf is namelijk niet gevoelig voor deze bit-rot. Als de game opnieuw er op gezet wordt zal deze weer een aantal jaren meegaan.

Afbeelding

Mask ROMs
Voor vele verzamelaars zijn EPROMS niet aan de orde. De oude Nintendo, Super Nintendo games etc maken gebruik van mask ROMs. Dit is een permanente manier om de ROM op de cartridge te zetten en kent in feite geen einde van levensduur. Bit-rot zoals eerder genoemd zal hier eigenlijk ook niet voor moeten komen.

Het kan natuurlijk zijn dat cartridges worden blootgesteld aan allerlei invloeden van buitenaf zoals vocht, uv licht wat de levensduur wat je cartridges kan beinvloeden. Spellen die waterschade hebben gehad kun je beter links laten liggen. Net als andere duidelijke beschadigingen aan games als verschoten labels, en smerigheid dat op de contacten plakt.

Je game heeft namelijk een mooie koperlaag zitten op de contacten. Deze wil je graag zou mooi houden, daarom kun je het beste je games schoonmaken.
Controleer ze door ze open te maken en het vuil voorzichtig weg te gummen.

Afbeelding

Sommige cartridges zijn namelijk al 30+ jaar oud en er kan zich flink wat vuil hebben opgehoopt op die contacten. Iedereen kent wel het bekende blazen in de cartridges. Iedere keer dat dit gebeurt worden de contacten wat verwarmd met lucht uit onze longen. Nu ben ik vrij schoon heb ik het idee, maar bacterien op electronica is een big "no no" . Deeltjes vocht komen op de contacten en nestelen zich daar. Dit maakt je cartridges flink vuil zoals je je wel kunt voorstellen. Corrosie is dan vaak het gevolg en als dit te erg wordt dan zijn je games helaas minder makkelijk te redden. Corrosie maakt het koperlaagje groen en smerig. Het is een ziekte voor je contacten. Ook je spellen die goed werken zijn waarschijnlijk toch vuil.
Haal dit smerig goedje er van af en je verlengt aanzienlijk de levensduur van je mooie cartridges. Natuurlijk niet meer blazen als ze schoon zijn ;)

Bescherm je games verder door ze te bewaren op een droge plek. Een vochtige ruimte is niet wat je wil voor je cartridges. Een temperatuur die redelijk constant is heeft door voorkeur net als een ruimte met niet te veel direct zonlicht op je collectie.

Je kunt door een beetje op te letten en zorgvuldig omgaan met je collectie nog jaren en jaren genieten van die mooie titels. Zelf ben ik er onderhand van overtuigd dat deze cartridges ons wel overleven, mits goed onderhouden, ook nog perfect blijven werken!

Afbeelding
Mark

Re: Levensduur Games (Bitrot & Whatnot)

21 jul 2015, 20:24

Mooi stuk, mag het bijna een artikel noemen. Nu een uitbreiding met CD's, dat is voor mij (ook) interessant!
marc101

21 jul 2015, 20:30

Batterijen..
Nutsy-Gutsy
Contacteer:

21 jul 2015, 20:36

Man Tom, jij bent toch echt een wandelende encyclopedie op het gebied van video games. Zeer interessant om te lezen. Ik heb echt nul verstand van al die zaken.
Niets

22 jul 2015, 15:23

Sowieso als je tweedehands koopt de contacten schoonmaken, weet je zeker dat het schoon is. En ook als ik een controller koop haal ik hem uit elkaar en maak ik de knoppen en randjes en groefjes goed schoon met een warm sopje. De contacten op de printplaat (waar de knoppen contact maken) reinig ik ook meestal.

Zelf gebruik ik voor het schoonmaken van contactjes 70% alcohol icm een wattenstaafje maar met gummen of iets als glassex en een doekje lukt het ook. Zorg er in ieder geval voor dat je niet te veel van het spul in een keer gebruikt, vocht en printplaten is een slechte match.
"Earth" without art is just "eh"...
Dreef

22 jul 2015, 16:19

Ik las het gisteren ook al in het emulatie topic Tom.
Ik ga mijn cartridges eens helemaal open maken en schoonmaken.

Normaal maak ik alleen de koperen contactjes schoon met alcohol en een wattenstaafje.
Ben benieuwd. Is trouwens ook een eeuwige discussie over. Wat je het beste kunt gebruiken alcohol, brasso etc etc.
Ik gebruik gewoon ketonatus alcohol van het Kruidvat. Werkt tot nu toe prima.
Tom
Moderator
Moderator

22 jul 2015, 16:35

Liefst alcohol met een hoog percentage 96% in die richting, maar gummen blijft toch het beste!
Silenteddie
Koningsdag Koning 2016
Koningsdag Koning 2016
Marktplaats ID: 0

22 jul 2015, 18:01

Voor het schoonmaken, kun je alcohol gebruiken, maar ook andere middelen die vet en andere zooi oplossen.

Welk spul je ook gebruikt, je moet het aanbrengen en meteen erafvegen. Zorg dat het overal droog is, anders blijft behalve het vuil ook nog residu uit het oplosmiddel achter.
Al draagt een aap een gouden ring, een kroon maakt hem pas echt een king.
Druss

22 jul 2015, 20:03

Ik gebruik altijd brasso! Wonderspul!
c4ke

22 jul 2015, 20:10

Mark schreef:Mooi stuk, mag het bijna een artikel noemen. Nu een uitbreiding met CD's, dat is voor mij (ook) interessant!
x2

Ben ook erg benieuwd hoe de CD/DVD zal standhouden. Tot dusver nog dikke prima, gezien m'n Windows 98 CD het nog goed doet. Die is straks alweer 20 jaar oud ofzo?
I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED (。◕‿‿◕。)

~ NTSC/J Verzamelaar ~
Koldur

22 jul 2015, 20:13

Wasbenzine helpt ook om minder agressief printplaten schoon te maken. Gebruik dit zelf ook erg veel om plastic schoon te maken zonder het te dof te maken o.i.d. maar helpt niet tegen de hardnekkigste dingen. Lost erg mooi op, alleen uitkijken met stickers! Daar is het niet goed voor.
SneakerPimp

22 jul 2015, 20:19

@Tom wat een super bijdrage man, echt heel duidelijk, TOPPERTJEEE!!! :)

Wat @Mark zegt, ben zelf best benieuwd naar hoe het nou precies zit met CD's...
Heb er heeeeeel veel over gehoord, van 25 tot 50 jaar, maar hoor ook wel eens oneindig lang, maar hoe zit het nou precies?!

Denk zelf dat mn games mij prima gaan overleven haha

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Niets

22 jul 2015, 22:50

Kom toevallig net dit stukje tegen over waarom een gum een goed idee is:

"But since the contacts are metal and the corrosion that naturally forms on them is carbon I would think buying a huge eraser and cutting it down thin enough but long enough to stick out of the end of the slot and push/pull it in and out a couple of times would clean the contacts. I mean... erasers are made to get rid of carbon... it's what pencils are made out of. :)

I guess I should also mention I have always used erasers to clean the contacts on the HuCards themselves when there gets to be a lot of buildup. You can also use the eraser for the little slot cars to clean the metal contact pads. Erasers are awesome. :)"
"Earth" without art is just "eh"...
Genjuro

27 jul 2015, 16:48

Leuk stukje Tom.

Voor de cartridges gebruik ook meestal alcohol (als blazen niet meer helpt), een gum is dus ook een goede oplossing.
Met alcohol moet je trouwens niet te overenthousiast worden, voor je het weet poets je de letters van je console!

Ik denk trouwens ook dat cartridges de CD wel gaan overleven. Ik heb een paar CD's van begin jaren 90 waar al zwarte putjes in komen (en ja, ik ben echt zuinig op mijn CD collectie), terwijl oudere cartridges (zelfs met batterij) nog vrolijk doen wat ze moeten doen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

27 jul 2015, 16:58

Ik vermoed ook dat cartridges nog heel lang blijven werken, en wanneer slijtage optreedt aan de materialen zijn ze relatief gemakkelijk te fixen. De capacitors zullen het denk ik eerst begeven maar die kun je vervangen.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

27 jul 2015, 18:44

Ik heb zelf wel eens last gehad van DVDrot. Niet bij een game, maar bij een film. Was een DVD die je om kon draaien, toen er nog dubbelzijdige DVD's gemaakt werden. De DVD deed het op een gegeven moment gewoon niet meer en je zag een soort poreusheid in de disc. Ik heb er bij games nog nooit van gehoord.
Afbeelding
Dreef

29 jul 2015, 14:40

Links heb ik schoongemaakt met alcohol (97%) en rechts met een eigen merk gum van de Bruna.
Niet gedacht dat het verschil zo groot zou zijn.

Afbeelding
Tom
Moderator
Moderator

29 jul 2015, 14:58

Het verschil is inderdaad aanzienlijk. Alcohol zorgt er voor dat je games weer speelbaar zijn en krijgt veel schoon maar als het vuil er langer op zit dan is gummen vaak de beste manier.

Ik kan je trouwens dit merk aanraden. Ik zou niet iedere gum pakken om mee te gummen. Deze van Staedtler geeft geen problemen en zorgt er ook voor dat er niks achter blijft op de contacten. Sommige gummen laten nogal wat plak achter dat je op het eerste oog niet ziet

Afbeelding

En hier verder nog een video:

Ik kan je aanraden om iedere game die je gaat spelen even schoon te maken. Dit hoeft je maar een keer te doen en dan heb je er verder geen omkijken naar. Als je vaker smerige cartridges in je console stopt dan worden je zuivere carts ook weer smeriger naar verloop van tijd. Dat vuil zit dan weer op de connector van je console.
Mark

29 jul 2015, 15:04

He Tom je bent wel een professional, ik heb hier nog 250 gore cartridges. Heb je van het weekend wat te doen? Stuur ik ze morgen op
Dreef

29 jul 2015, 15:20

Het is inderdaad wel een pleuriswerk.

Van die gum klopt wel Tom. Geeft behoorlijk wat rotzooi.
Na het gummen ga ik er nog even met alcohol over heen, en dan zie je goed wat er allemaal achter blijft.

Nog 51 cartridges te gaan...
segatarian

30 jul 2015, 11:21

ben wel benieuwd naar cd's zoals mark al vroeg.
Heb een dreamcast game met een vreemd euvel
Ik heb sonic shuffle, cd zelf is maagdelijk te noemen.
Draait niet op mijn dreamcast, die voor de rest alles draait. (+200 games)
Gekke is dat mn reserve dreamcast die game wel kan draaien.
Allebij pal.
Gamesphere
Winnaar Pokémon Battle
Winnaar Pokémon Battle

31 jul 2015, 11:09

Pfjoe, al mijn 51 nes games gegumd. Nog een behoorlijke klus! Ook opvallend vieze contacten soms, zo dat je je af begint te vragen hoe iemand het voor elkaar krijgt 'm zo vies te maken daar. Nu nog mijn snes en n64 games, maar dat stel ik nog even uit :confused2: .
KillingRaptor

31 jul 2015, 11:25

@Tom: over dat vuil op de connectoren van de console. Kan je dat er nog makkelijk afkrijgen dan zonder alles uit elkaar te hoeven halen? Ga toch ook eens kijken voor zo'n gum, alleen vind nu maar eens net die éne. Mars van Staedtler dus?
Afbeelding
Tom
Moderator
Moderator

31 jul 2015, 11:45

Mark schreef:He Tom je bent wel een professional, ik heb hier nog 250 gore cartridges. Heb je van het weekend wat te doen? Stuur ik ze morgen op
Stuur maar op!
Het kan zijn dat er een paar helaas niet te helpen zijn. Die moeten dan maar hier bij mij achter blijven ;)

Voor cd's kunnen we eens kijken maar dat is inderdaad weer iets anders.

En die gum heb ik nog wel voor je Mitch. Je kunt ze ook online vinden en ze zijn rond de 1 Euro per stuk en gaan lang mee.
Het vuil van je connector in je console kun je oplossen door een goedkope cartridge die je hebt schoon te maken en dan wat extra alcohol op de contacten doen en deze in je console stoppen. Er weer uit halen, en dan weer opnieuw erin etc. Na een aantal keren weer de cartridge schoonmaken en herhalen als nodig is.

Maar dit hoef je eigenlijk niet eens te doen, want doordat je nu steeds schoongemaakte cartridges gebruikt om te spelen zal de connector van zelf ook wel weer wat beter werken aangezien steeds een beetje vuil achterblijft op die cartridges als je ze uit je systeem haalt. Aangezien er schoongemaakte ingaan komt er geen nieuw vuil meer bij dus die connector zal goed blijven werken dan. De SNES vind ik de sterkste. Die werkt haast overal mee ook al zijn er soms nog zo'n smerige carts. Kun je nagaan hoe goed die blijft werken als je vanaf nu alleen nog maar schoongemaakte cartridges gaat gebruiken :)
KillingRaptor

31 jul 2015, 11:54

Met SNES en N64 heb ik ook nooit problemen bijna. NES daarentegen...
Afbeelding

Terug naar “Retro gaming”