Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy Advance

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy Advance

12 sep 2022, 12:49

KillingRaptor schreef:
12 sep 2022, 12:17
Ik heb nooit een FF Tactics gespeeld eigenlijk. Werkt deze met permadeath?
Ik geloof dat deze game een milde variant had. Of iig iets waar je nog tijd krijgt om het terug te draaien. Het staat mij iig niet meer bij als iets waar ik tegenaan ben gelopen.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

15 sep 2022, 18:59

KillingRaptor, you're up :)
KillingRaptor

15 sep 2022, 19:36

Oh god ja, ik vergeet het constant. Morgen eens voor kijken.
OldSchool
Contacteer:

17 sep 2022, 18:30

Flozem schreef:
19 jul 2022, 19:59
KillingRaptor heeft problemen met zijn pc en dat zorgt er er helaas voor dat hij nu even geen nieuwe entry kan doen. Zou jij alvast verder willen gaan?
KillingRaptor

17 sep 2022, 19:03

Het is heel vervelend die problemen. Berichtjes als deze kan ik prima doen op mijn telefoon maar zo'n ganse entry is niet zo evident op deze manier.
Flozem

17 sep 2022, 23:09

Prima - dan doe ik morgen een entry…
OldSchool
Contacteer:

18 sep 2022, 11:35

Flozem schreef:
17 sep 2022, 23:09
Prima - dan doe ik morgen een entry…
Dank! Ben benieuwd!
Flozem

18 sep 2022, 19:45

Boulderdash EX

Afbeelding

Release date: 2002

Ontwikkelaar: Kemco

Genre: Puzzle

Boulderdash is een klassieker welke op de GBA zowaar nog een mooie remake heeft gekregen. Als anime katje moet je je vriendinnetje zien te redden door binnen de tijdslimiet juwelen te verzamelen om de uitgang te unlocken van 60 doldwaze levels.

Geluidseffecten en graphics zijn behoorlijk opgepoetst, en er is zelfs voorzien in goede achtergrond muziek.

Zoals de meeste puzzle games, stelt het verhaal weinig voor. De game moet het vooral van de solide gameplay hebben. Zaak is gangen te graven tussen monsters en stenen door, en deze vakkundig te ontwijken of met elkaar in aanraking te brengen. In deze remake heb je zelfs de beschikking over power-ups voor wat variatie. Zorg er vooral voor niet in je eigen val te lopen!

BD EX blinkt net als het origineel uit in eenvoud, maar de moeilijkheidsgraad groeit gestaag. Je kunt met één cartridge multiplayer spelen, en er zijn leaderboards om elkaars score te volgen. Over het origineel gesproken: die uitgave staat ook op de kaart met alle pc bliepjes van dien…

Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

18 sep 2022, 22:03

Dit is nou zo'n game die ik neverdenooitniet in dit topic had verwacht, sterker nog ik wist niet eens dat ie bestond. Volgens mij heb ik überhaupt nog nooit boulderdash gespeeld, alleen Rockford en Supaplex op MS-DOS.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

18 sep 2022, 22:52

Ik heb Boulderdash dagen en weken gespeeld op de C64. Er waren zoveel games met oneindige veel levels dat je altijd wel een onbekend level aan het spelen was. Als ik dit bekijk mis ik wel het gevoel dat ik in een grot zit. En de levels ogen wat klein. Maar misschien komt daar later verandering in. Nooit geweten van deze game en nooit gedacht die hier te zien. Maar ik ga hem wel proberen!
Afbeelding
KillingRaptor

18 sep 2022, 23:32

Wist ook helemaal niet van het bestaan van deze af. Heb zelf ook nooit een Boulder Dash gespeeld eigenlijk.
OldSchool
Contacteer:

19 sep 2022, 07:46

Net als Mike heb ik vroeger Boulderdash veel gespeeld op de Commodore 64. Het was echt een van mijn favoriete games destijds, en ik wil hem nog wel eens op pakken.

Ook ik wist niet dat er een remake op de GBA verschenen was, maar ik ben nu wel erg nieuwsgierig geworden. Hele leuke toevoeging!
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

19 sep 2022, 08:25

Toffe entry ook. Ik heb Boulderdash dan weer veel gespeeld op de Amiga. Maar ik kan me voorstellen dat het inderdaad heel fijn speeld op een gameboy. Ziet er lekker clean uit ook.
Fing3r

19 sep 2022, 19:31

Hier ook nog iemand die de game vroeger op de C64 heeft gespeeld, ontzettend veel plezier aan beleefd en ook ik wist niet dat er een remake voor de GBA was. Weer een sterke toevoeging aan de lijst!
AfbeeldingAfbeelding
toejam

20 sep 2022, 08:12

Ik heb degene op de Gameboy en de DS wel maar deze was mij ook volledig onbekend. Als oudgediende in de franchise ga ik hier ook wel een keer naar kijken. Deze ziet er best interessant uit. Mooie toevoeging aan de lijst :)
Professional dabbler
KillingRaptor

20 sep 2022, 10:32

Street Fighter Alpha 3

Afbeelding

Release date: 27 september 2002
Ontwikkelaar: Capcom / Crawfish Interactive
Genre: Fighting

Hadouken! Shoryuken! Spinning Bird Kick! Sonic Boom! Menig gamer kent deze kreten maar al te goed uit de Street Fighter franchise. Iedereen die al eens een arcade is binnengewandeld heeft ongetwijfeld al één van deze kasten gezien. De franchise loopt nog steeds en is ook nog steeds erg populair maar ook de Game Boy Advance heeft zijn portie Street Fighter gehad. Voor deze lijst heb ik gekozen voor Street Fighter Alpha 3, een port die onmogelijk leek maar het is ze toch gelukt.

Street Fighter Alpha 3 verscheen naast de arcadehallen ook op allerlei consoles zoals de PlayStation en Dreamcast. Ik heb deze game leren kennen op de PlayStation en was er echt helemaal weg van, uren heb ik versleten hierop. Toen ik plots zag dat deze ook op de GBA verschenen was moest ik hem hebben en tot mijn grote verbazing was dit een hele goede port van de game. Nog steeds heb ik mijn origineel exemplaar van toen en ik start hem ook nog regelmatig op. Het is indrukwekkend dat ze alle originele personages in de game hebben gekregen want het roster was echt wel groot. Niet alleen dat, er zijn zelfs nog drie extra personages aan toegevoegd! Eagle van de originele Street Fighter, Maki van Final Fight 2 en Yun uit Street Fighter III maken in deze draagbare versie van de game ook deel uit van het reeds immense roster. Deze moet je wel vrijspelen maar dat zorgt er voor dat je de game meer zult gaan spelen. De game speelt ook erg goed, alle moves zijn aanwezig van ieder personage en ze zijn echt perfect uit te voeren op Nintendo's handheld. Street Fighter is uiteraard een six button fighter en dat terwijl de GBA maar vier knoppen heeft. Elke slag en trap heeft een weak, medium en hard versie. Dit hebben ze opgelost door één van de krachten onder een combinatie van twee knoppen te steken, dit werkt op zich wel maar het is wel wat oefenen in het begin. Alpha 3 liet je ook kiezen uit drie verschillende super meters en deze zijn allen aanwezig in deze port van de game. Het blijft ongelofelijk dat ze deze game hebben kunnen porten naar de Game Boy Advance en dat terwijl hij nog steeds zo goed speelt.

De GBA is natuurlijk niet zo krachtig als een arcadekast of Dreamcast dus zijn er weliswaar enkele cuts moeten gebeuren. De achtergronden tijdens het vechten bijvoorbeeld, hiervan zijn er beduidend minder dan in de originele game maar nog steeds is er wel voldoende variatie. Ook zijn er veel minder animaties in deze stages te vinden maar dat stoort zeker niet tijdens het spelen. Een tweede cut is gebeurd met de stemmen in de game. De announcer is helemaal verdwenen en veel personages delen dezelfde voice samples. Om ze toch verschillend te laten lijken hebben ze de pitch van deze stemmen aangepast naar het desbetreffende personage. Ook de muziek klinkt uiteraard niet zo goed als zijn grote broertjes maar toch is alles heel herkenbaar voor de gamers die de andere versies hebben gespeeld. De sprites van de personages hebben uiteraard ook wat minder detail maar dat valt zeker niet op op het kleinere schermpje van de Game Boy Advance. Ondanks deze cuts en downgrades blijft dit een geweldige fighter op de GBA die iedere liefhebber van het genre zeker eens moet gespeeld hebben. Wat ik wel nog steeds wat vreemd vind is de keuze om Zangief prominent op het doosje te laten schitteren en niet één van de personages die mensen veel sneller met Street Fighter zullen associëren zoals Ryu, Chun-Li of Ken.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

20 sep 2022, 10:47

Ook al heb ik Street Fighter Alpha 3 op GBA maar heel weinig gespeeld kan ik mij wel heel erg vinden in je waardering voor deze poort (ik had dat ook met DOOM).
OldSchool
Contacteer:

20 sep 2022, 19:53

Mooie toevoeging Mitch! Wat is een Nintendo console zonder een street fighter game? Ik moet wel bekennen dat ik altijd een voorkeur voor Mortal Kombat heb gehad 😬. Maar nu moet ik hem toch wel eens gaan proberen!

Ik heb trouwens ook een tijdje Boulderdash gespeeld. Heeft niet de feel van het origineel zoals ik hem ken van de Commodore 64, maar het speelt wel als een aardige puzzler. Ik heb ook het origineel opgestart, maar hoewel de levels inderdaad hetzelfde zijn als die ik ken van de C64, voelt ook die vreemd. De kleuren zijn compleet anders. Weird. Geen idee welke versie ze daarvoor hebben gebruikt.
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

20 sep 2022, 22:04

Super Street Fighter II Turbo Revival vond ik al een erg geslaagde conversie voor een handheld Street Fighter, maar de GBA-versie van Street Fighter Alpha 3 is echt verbazingwekkend met wat ze allemaal in die cartridge hebben weten te proppen. Wat je met recht een zogenaamd onmogelijke port noemt. Mooie toevoeging!
Flozem

20 sep 2022, 22:47

OldSchool schreef:
20 sep 2022, 19:53
Ik heb trouwens ook een tijdje Boulderdash gespeeld. Heeft niet de feel van het origineel zoals ik hem ken van de Commodore 64, maar het speelt wel als een aardige puzzler. Ik heb ook het origineel opgestart, maar hoewel de levels inderdaad hetzelfde zijn als die ik ken van de C64, voelt ook die vreemd. De kleuren zijn compleet anders. Weird. Geen idee welke versie ze daarvoor hebben gebruikt.
Volgens alles is dat de pc versie, maar zou ook de MSX versie kunnen zijn. Het heeft er wat van weg in ieder geval…
toejam

21 sep 2022, 08:45

Ben zelf niet bekend met deze port maar hij ziet er zeker interessant uit. Dat is ook het leuke van dit soort lijstjes, wat je er allemaal op kunt ontdekken :)
Professional dabbler
Gozert
Moderator
Moderator

22 sep 2022, 14:51

Mijn volgende bijdrage verwacht ik dit weekend pas af te hebben. In de tussentijd kan ik nog even goed nadenken over enkele harde keuzes. :thinking:
Gozert
Moderator
Moderator

25 sep 2022, 19:19

Mario Kart: Super Circuit

Afbeelding

Release date: 21 juli 2001
Ontwikkelaar: Intelligent Systems
Genre: Kart racing

Mario Kart: Super Circuit borduurt voort op de succesformule zoals neergezet door zijn voortgangers, Super Mario Kart en Mario Kart 64. Je racet als een van de personages uit het Mario universum in een kart tegen zeven andere personages op uiteenlopende circuits en onderweg kun je allerhande voorwerpen oppakken om jezelf een zetje in de rug te geven of de concurrentie te dwarsbomen. Super Circuit heeft dezelfde personages en voorwerpen als Mario Kart 64, maar de game voelt meer zoals de originele Super Mario Kart op de Super Nintendo door de Mode 7-achtige presentatie, vlakke circuits en muntjes die je topsnelheid verhogen. De controls lijken echter iets verfijnder en er is wat meer variatie in het ontwerp van de circuits.

De Game Boy Advance kent stiekem best een aantal aardige race games, dus ik wilde er op z'n minst toch nog eentje zien in deze top 25. Mario Kart: Super Circuit is wat mij betreft een van de betere race games en een van de best verkochte game van het systeem achter de Pokémon games. Ik zie het een beetje als de échte natuurlijke opvolger van Super Mario Kart, dus als je die game geweldig vond kan ik deze met een gerust hart aanraden. Je kunt zelfs alle 20 circuits uit Super Mario Kart vrijspelen als je goed genoeg bent, waardoor het totale aantal uitkomt op 40! Niet verkeerd voor een handheld Mario Kart uit die periode. Sterker nog, dit aantal zou pas overtroffen worden na de release van het tweede DLC pakket van Mario Kart 8 bijna 15 jaar later!

Ik wil echter nog even wel een eervolle vermelding maken van Konami Krazy Racers: een waardig alternatief met klassieke Konami personages uit series als Mystical Ninja, Castlevania, Metal Gear en Gradius! Deze game stilde de honger voor kartrace liefhebbers direct vanaf de launch van de Game Boy Advance.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

25 sep 2022, 19:38

Mario Kart Super Circuit heb ik helemaal kapot gespeeld. Ook alles op maximale sterren zodat het title screen verandert. Dat je de SNES courses kon unlocken was een mooie extra. Onder de streep vind ik het een van de minste Mario Karts maar wel een die eigenlijk in een GBA vollectie hoort. Mooie nominatie!
KillingRaptor

25 sep 2022, 19:49

Dit was mijn eerste GBA game! Zoveel uurtjes op versleten. Geweldige game dit. Heb hem helaas niet meer, geen idee waar die naartoe is eigenlijk.

Terug naar “Retro gaming”