Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy Advance

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Nintendo Gameboy Advance

28 jul 2022, 12:55

KillingRaptor schreef:
28 jul 2022, 11:57
Euhm ja... Sorry Gozert! :lol:
Geen punt, je bent absoluut niet de enige. ;)

Bovendien is er nog ruim voldoende keus qua toffe games. De Game Boy Advance is geen apparaat waarbij je veel moeite zult hebben om 25 goede games te vinden. :D
Ok Impala!
Contacteer:

29 jul 2022, 08:49

Metroid: Zero Mission heb ik vorig jaar pas voor het eerst gespeeld op de WiiU. Was nog steeds een heel toffe ervaring! :smile:
Flozem

29 jul 2022, 21:51

Aah… mijn favoriete genre… Ik vind beide Metroids overigens prima games… morgen maar eens nadenken over mijn volgende bijdrage. ;)
OldSchool
Contacteer:

29 jul 2022, 22:38

Flozem schreef:
29 jul 2022, 21:51
Aah… mijn favoriete genre… Ik vind beide Metroids overigens prima games… morgen maar eens nadenken over mijn volgende bijdrage. ;)
Ik wijs je maar even op de regel dat je persoonlijk niet meerdere games uit dezelfde serie mag kiezen. Maar… stel nou dat Mitch Zero Mission als bijdrage heeft, mag iemand anders (jij bijvoorbeeld) wel ook Fusion doen. 😉
Flozem

31 jul 2022, 16:32

Castlevania: Circle of the Moon

Afbeelding

Release date: 2001-03 (Jap), 2001-06 (EU/US)

Ontwikkelaar: Konami

Genre: Metroidvania

Het is 1830. In een oud Oostenrijks kasteel proberen de volgelingen van Chaos de Heer der Duisternis, graaf Dracula, te doen herrijzen. Vampierjager Morris Baldwin (niet die van BlackAdder) en zijn leerlingen, Nathan Graves en Hugh Baldwin, krijgen hier lucht van en reizen naar Castlevania om dit te stoppen.

Ze komen echter net te laat aan. Camilla, een handlanger van graaf Dracula, is de rite om haar meester te doen herleven al begonnen.

Om zijn volledige krachten terug te winnen, moet Dracula wachten tot het ritueel van de volle maan is voltooid. Hij vernietigt de vloer onder Nathan en Hugh, waardoor ze door een lange schacht naar beneden vallen. Morris blijft alleen achter met Dracula en Camilla.

Hugh rent weg om zijn vader te redden en commandeert Nathan het kasteel te verlaten. Natuurlijk doet hij dat niet, want where’s the fun in that…

Je speelt als Nathan die gewapend met de bekende zweep de monsters in het kasteel moet bedwingen. Je kunt daarbij op klassieke CV wijze subwapens gebruiken die hartjes consumeren.

Je moet het kasteel van boven tot onder verkennen, verzamelt daarbij xp en wordt dus steeds sterker. In principe is de game non lineair, maar zoals bij de meeste games van dit genre zul je de nodige upgrades verzamelen en blokkades overwinnen.

Uniek aan deze titel is het DSS (Dual Set-Up System) voor magie, gebaseerd op magische kaarten. Door deze kaarten te combineren worden speciale vaardigheden vrijgespeeld die MP consumeren. Kaarten worden door verslagen vijanden gedropt, met een waarschijnlijkheid gebaseerd op de "luck" statistiek. Dit geeft CotM een gotta-catch-em-all gameplay element.

Na het uitspelen zijn er nog diverse karakters te unlocken voor extra uitdaging in New Game+, maar itt enkele NDS titels klinkt dit leuker dan het is.

Mijn favoriete game genre, omdat deze games de nodige puzzels en actie bevatten zonder ooit te moeilijk te worden. Ok, op boss fights na dan…

Castlevania Circle of the Moon is het begin van een GBA drieluik dat voortborduurt op het succes van Symphony of the Night.

Afbeelding

Grafisch is deze release prima; muziek is zoals de meeste Konami titels zelfs dik in orde. De karakter animaties zijn bij deze eerste release nog wat ouderwets, maar in tegenstelling tot de andere twee CV’s op de GBA, is de gameplay ondanks het rpg element nog uitdagend te noemen.

Begrijp me dus niet verkeerd: alledrie de games zijn leuk, maar van Circle of the Moon was ik het meest onder de indruk (op stip gevolgd door Aria of Sorrow).
KillingRaptor

31 jul 2022, 16:50

Deze heb ik vroeger ook nog gespeeld, helaas heb ik hem niet meer in de collectie. Hij was wel erg gaaf ja!
koekiemonster
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: Ruud_Luiten

01 aug 2022, 11:38

Mooie selecties zeg!
- portable-games.nl
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

01 aug 2022, 12:28

Castlevania Circle of the Moon had ik niet verwacht, de game krijgt (mijns inziens onterecht) veel kritiek omdat het een Metroidvania is die niet door Igarashi zelf geproduceerd is. Je voelt dit ook met name in de combat die veel methodischer is dan de meer flashy hack & slash Igavania stijl. Persoonlijk vond ik de donkere setting in combinatie met de gameplay ook juist heel aantrekkelijk.
toejam

01 aug 2022, 12:48

Ik ben altijd wel fan geweest van de WW games maar WarioWare Inc kende ik nog niet tot ik vorige maand een GB Micro met die game toegeworpen kreeg. Hij is echt wel heel leuk.

Met Mario & Luigi had ik ook hetzelfde; ik vond het wel goed maar niet goed genoeg. Denk dat ik een uur of 4 gespeeld heb en toen heb ik hem aan de kant gelegd. De overige games die ik hier zie heb zitten wel leuke titels tussen maar geen eigen ervaring mee.
Professional dabbler
Flozem

01 aug 2022, 17:11

Apenheul schreef:
01 aug 2022, 12:28
Castlevania Circle of the Moon had ik niet verwacht, de game krijgt (mijns inziens onterecht) veel kritiek omdat het een Metroidvania is die niet door Igarashi zelf geproduceerd is. Je voelt dit ook met name in de combat die veel methodischer is dan de meer flashy hack & slash Igavania stijl. Persoonlijk vond ik de donkere setting in combinatie met de gameplay ook juist heel aantrekkelijk.
Precies dit. Des te ironischer dat Harmony of Dissonance dan weer wat koeltjes werd ontvangen: veel te makkelijk.

Ik verbaasde me destijds ook over hoe goed CotM me beviel itt de andere twee GBA titels.

Het houdt wat meer het midden tussen de klassieke Castlevania games qua wapentuig en de bazen zijn bruut moeilijk voor een echte CV beleving. Echt een voldaan gevoel als je deze uit speelt…
koekiemonster
Contacteer:

05 aug 2022, 14:02

BUMP! Gozerrrrrt!
- portable-games.nl
Swey

06 aug 2022, 07:22

Ah ja Circle of the Moon,was mijn eerste kennismaking met castlevania games. Super leuke game. Heb hem helaas nog steeds niet uitgespeeld, moet nog maar twee bosses maar de game is al een jaar of drie in “ even weggelegd-hell” beland
Zach

06 aug 2022, 20:33

Yes Zero Mission is de betere GBA metroid wat mij betreft.
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

06 aug 2022, 23:07

The Legend of Zelda: The Minish Cap

Afbeelding

Release date: 4 november 2004
Ontwikkelaar: Capcom/Flagship
Genre: Action-adventure

Een game uit de befaamde The Legend of Zelda serie mag natuurlijk niet ontbreken in een top 25 van een Nintendo apparaat. De kern van de gameplay is niet heel anders dan je gewend bent van andere Zelda games (een overworld verkennen, kerkers doorlopen, voorwerpen verzamelen die je verder helpen, etc.), maar zoals gewoonlijk bij de handheld Zelda's is er altijd een unieke twist. Dit keer kan hoofdpersoon Link zich namelijk miniscuul klein maken om zo op plekken te komen waar Link normaliter veel te groot voor is. Dit verandert vanzelfsprekend ook het perspectief van Link wanneer hij verkleind is. Een kleine opening is nu een brede tunnel, een ondiepe plas water is net een diep meer en een klein monster vult nu het hele scherm. Het schakelen tussen deze twee groottes is dus essentieel om de wereld te verkennen en de vele puzzels op te lossen.

Dit unieke element voegt genoeg toe aan de klassieke Zelda formule om The Minish Cap nog steeds relevant te houden. Bovendien zijn de overworld en kerkers weer ontzettend goed ontworpen en weet de game door een sterke audiovisuele presentatie een heerlijk sfeertje neer te zetten. Capcom en Flagship hadden al puik werk geleverd met de Oracle games op de Game Boy Color, en met The Minish Cap flikken ze het weer. Helaas was The Minish Cap een van de minst succesvolle games in de serie in commercieel opzicht, maar dat komt mijns inziens absoluut niet door een gebrek aan kwaliteit. Sterker nog, het is een van mijn favoriete games voor het systeem en verdient wat mij betreft een plekje in de verzameling van iedereen die de Game Boy Advance en/of The Legend of Zelda serie een warm hart toedraagt.

De game is overigens ook nog steeds verkrijgbaar op de Virtual Console op de 3DS en Wii U voor enkele euro's. Mij een raadsel waarom Nintendo nog geen Game Boy Advance games naar de Switch Online dienst heeft gebracht. :doh:
KillingRaptor

07 aug 2022, 00:01

Deze is goed ja! Zat zelf ook te twijfelen om hem in mijn lijstje te plaatsen maar het is zolang geleden dat ik hem heb gespeeld.
Flozem

07 aug 2022, 09:16

Prima toevoeging. Tot mijn grote schaamte wel in de collectie maar nooit echt gespeeld. :omg:

Binnenkort toch weer wat GBA pareltjes gaan oppakken…
Swey

07 aug 2022, 09:31

Oh deze is zo leuk! Beetje korter en wat minder serieus dan de rest . Echt een van de beste games, zo niet de beste , op het platform.
koekiemonster
Contacteer:

07 aug 2022, 11:46

Trouwens… alle games van Flagship zijn amazing. Ik mis ze enorm.
- portable-games.nl
koekiemonster
Contacteer:

08 aug 2022, 08:37

Warioware Twisted

Afbeelding

Release date: 14 oktober 2004
Ontwikkelaar: Intelligent Systems
Genre: Minigames

Huh? Nog een Warioware? Deze keer met een enorme twist. Misschien wel de leukste game die hier nooit is verschenen.
Importeren die hap, maar dat betekent wel wat voor je portomonnee.

Met 223 minigames heeft deze game ooit een record gevestigd. Dat is een goede start toch? Wat nog leuker is, is dat de cart is voorzien van een motionsensor en rumble. Dat zorgt voor hilarische en echt heel leuke minigames. Wat denk je van het welbekende Supermario bros 1 (NES), level 1, maar dan bolvormig met motion en knoppen. De motion laat Mario sneller en sneller lopen. Springen moet dus precies zijn en wordt ook steeds moeilijker. Puntje van je stoelwerk! De toevoeging van motion en rumble maakt deze game dus net wat meer uitdagend, verfrissend, maar toch is het direct duidelijk wat er van je verwacht wordt.

Kaarsen uitblazen, vuurtjes starten, neus peuteren, kleding naaien et cetera.
Had ik al gezegd dat je in de game ook weer de nodige zaken kunt verzamelen? Denk aan muziekinstrumenten, minigames zoals ijshockey enz. Hoeveel zijn dat er? Nou maar liefst 130! Deze game heeft content.

Tikkeltje overdreven?
Dit lieve vrienden is de beste Warioware game gemaakt. Ik denk overigens dat deze game onderdeel was van de hardwarespielerij binnen Nintendo die toentertijd al bezig was met motion en rumble (zie ook Kirby tilt tumble) en dat dit soort uitspattingen uiteindelijk heeft geleid tot de Nintendo Wii. Eenvoud en plezier!

Meer beeld?
Why not, hier een review. Kan je zelf wat beter oordelen: https://www.youtube.com/watch?v=fRVXqoLndRA

Waar kan ik deze kopen?
Tja, toch vooral op tweedehands sites zoals eBay en de prijs zal niet mals zijn. Zie hieronder de prijzen waarvoor de game nu verkocht wordt: https://www.ebay.com/sch/i.html?_fsrp=1 ... &LH_Sold=1

Overigens is deze game dus alleen verschenen in Japan en de US.
- portable-games.nl
ikk
Contacteer:

08 aug 2022, 10:53

Warioware Twisted is denk ik mijn favoriete game op de GBA, het spel zit vol leuke minigames en hilarische boss fights.
Overigens is hij ook in Australië uitgebracht voor wie per se een PAL versie wil.
KillingRaptor

08 aug 2022, 11:33

Deze heb ik zelf nooit gespeeld. Zoals ik al zei bij de eerdere entry van een WarioWare zijn dit games die ik op het moment zelf wel tof vind maar al snel weer vergeet ook.

Weet jij toevallig of je iets kan doen aan zo'n tilt ding van een GBA game die niet meer werkt? Ik heb die van Yoshi maar het werkt niet meer.
koekiemonster
Contacteer:

08 aug 2022, 12:01

Goede toevoeging. Ik had hem toentertijd ook geïmporteerd uit Australie. Helaas een paar jaar geleden verkocht en nu moet ik het doen met de Japanse versie.
- portable-games.nl
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

08 aug 2022, 12:02

The Legend of Zelda: The Minish Cap: het is heel erg lang geleden dat ik deze gespeeld heb, eigenlijk zo lang geleden dat ik me er bijna niets van herinner op dat je in mini-vorm ergens bij het plafond van een huis kon lopen en dat er een dungeon was waarin je boven de wolken bent. Ooit moet ik deze eens opnieuw spelen.

Warioware Twisted: nooit gespeeld helaas. Dit was een moeilijke game om aan te komen en omdat er een gyro-sensor in de cartridge zit zijn er ook geen alternatieven om het te spelen. Voor mij was dit wel een goede game om op ebay de bootlegs van de echte games te onderscheiden, "verkoop je ook WarioWare Twisted?" was een standaard vraag van mij om te checken of de games wel echt waren.
Fing3r

08 aug 2022, 13:50

Dit wordt zo een prachtige lijst! Een paar heb ik al even op mijn lijstje gezet om eens te gaan spelen!
Afbeelding
koekiemonster
Contacteer:

10 aug 2022, 10:23

--------------------------------------------------
Ik wilde een 3rd-party game doen, maar kwam tot de conclusie dat deze topper ook nog niet besproken was. 3rd-party volgt later dus, want deze game is wel zooo fantastisch.
--------------------------------------------------

Drilldozer

Afbeelding

Release date: februari 2006 in Europa
Ontwikkelaar: Gamefreak
Genre: Platformer

Wat krijg je als je Gamefreak (u kent deze van PokeMon) zelf een game laat ontwikkelen? Je krijgt dan magic. Drilldozer is net als Wario Ware Twisted speciaal. De cart heeft namelijk Rumble ingebouwd en dat komt goed van pas. Naast lopen en springen, zoals in elke platformer, kan je in deze game ook je drilboor gebruiken met opzetstukjes. De opzetstukjes bepalen in welk soort muur of ander soort materiaal je kunt boren. Elke boor/opzetstukje heeft zo zijn eigen sterkte qua trilling en sound. En.. echt waar.. het draagt enorm bij aan de gameplay. Het spel zelf is geen snelle platformer, zoals Sonic wel is, maar een echte relaxt/puzzelgame met actie-elementen die vooral bij de eindbazen (die zijn enorm!) flink naar voren komt. En als er actie is, dan is het gelijk spannend. Meermaals heb ik in soort van stress boortjes lopen verwisselen in de hoop dat ik het snel genoeg deed om op tijd schade aan te richten. Elke wereld heeft een mini-boss om in te komen en een echte joekel van een eindbaas waarbij je echt op zoek moet naar het zwakke punt.

Buiten deze toffe gameplay vind ik de graphics ook erg fijn. Al eerder werd Minish Cap besproken. Deze game heeft ook een enorm mooie uitstraling dat veelal komt door de kleurkeuze. Dit geldt ook voor Drilldozer. De game ziet er prima uit.

AfbeeldingAfbeelding

We hebben gameplay en graphics gehad, maar het geluid is echt speciaal. Naast de toffe opzetstukjes is de sound zo ingeregeld dat het zich aanpast aan de actie. Als je de derde upgrade van je boor hebt gevonden zal de sound zich geheel aanpassen. Dat is ook cool, want met de derde upgrade ben je ook badass en klaar om te winnen.

Good to know is dat deze game in 2016 ook op de eShop voor de WiiU (de wattes) is verschenen, met rumble-support. Je kunt hem dus nog steeds aanschaffen.
Oja, de datum van de EU/PAL release is wel fake. Nintendo had de game klaar voor Europa, maar is daar nooit uitgekomen. Ook hier geldt dus dat je zal moeten importeren. En schrik niet van de prijzen.

Afsluiter...
Een video, want bewegend beeld zegt toch wel meer dan wat tekst.
- portable-games.nl

Terug naar “Retro gaming”