Button Bashers Top 25 Draft: Sega Mega Drive

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

Re: Button Bashers Top 25 Draft: Sega Mega Drive

20 mar 2020, 11:12

Ik ben vast begonnen aan mijn volgende game. Is eentje van 20+ uur. Maar die review is ook nog lang niet aan de beurt.
segatarian

20 mar 2020, 19:59

OldSchool schreef:
19 mar 2020, 23:22
Dit topic verdient een update! Gaat het je lukken segatarian? Je bent volgens mij aan de beurt, maar wilde misschien een ronde overslaan? Is dat nog steeds zo?
Misschien beter als iemand anders mij voorgaat.
Sorry hiervoor.
Ik moest onverwacht een schuur thuis bouwen en m'n hele bedrijfs voorraad verhuizen
En dat is nogal een bende aan hout en machines.
Met dat laatste nu mee bezig.
Ik verwacht dat ik binnen een dag of 5 de review kan schrijven.
Het duurt allemaal wat langer dan gedacht.
Ik werk er hard aan om deze drukte zsm achter de rug te hebben
OldSchool
Contacteer:

21 mar 2020, 00:29

Goed dat je het aangeeft! Zo is het leven nu eenmaal soms.

Als ik het goed heb is Galious dan nu aan de beurt!
Galious
Moderator
Moderator

21 mar 2020, 16:35

Dragon's Fury

Afbeelding

Release date: 1991
Ontwikkelaar: Technosoft
Genre: Fantasy pinball

Ik hoop niet dat segatarian flipt omdat ik voor mijn beurt ga, maar voor mijn beurt ga ik in elk geval flipperen! Sinds Midnight Magic op de Atari 2600 ben ik fan van pinball games, maar in het 16-bit tijdperk leerde ik al gauw dat er één ding nog leuker is dan pinball sims, en dat is fantasy pinball, oftewel pinball tafels met allerlei pure videogamey elementen die in het echt onmogelijk zouden zijn. Dragon's Fury op de Mega Drive is in dat laatste genre een all-time favoriet.

Het is het tweede deel in de zogenaamde Crush Pinball serie van de Japanse developer Compile. Het eerste deel Alien Crush uit 1988 is alleen op de PC Engine / TurboGrafx-16 verschenen, waar een jaar later ook dit tweede deel oorspronkelijk op verscheen onder de naam Devil Crash in Japan en Devil's Crush in Amerika. In 1991 verzorgde Technosoft een port van de game naar de Mega Drive, voor het godvrezende westen omgedoopt tot Dragon's Fury.

Dragon's Fury dus, maar mijn vrienden en ik noemden het altijd gekscherend Satanball, want dat vonden we een veel treffender omschrijving van de game. De tafel lijkt wel een natte droom van H.R. Giger en Clive Barker met demonische koppen aan alle zijden van de multi-screen tafel, tal van monsters en gedrochten die rondlopen en als targets fungeren en alles overgoten met occulte symboliek. Love it!

Afbeelding

Het main speelveld bestaat uit drie schermen, elk met z'n eigen set flippers aan de onderzijde. Als je op een van de hoger gelegen schermen zit, hoe je dus niet bang te zijn dat je een bal verliest, want dan zak je gewoon een scherm naar beneden. Elk scherm heeft zijn eigen targets en ingangen naar een van de zes bonus stages die je kunt openen door specifieke doelen en combinaties te raken. Elke bonus stage is als een soort single-screen boss fight, waarin je het opneemt tegen draken, demonen, magiërs en noem maar op.
Anders dan een traditionele pinball game die puur om de high score draait, kun je Dragon's Fury uitspelen door alle zes de bonus stages te clearen, waarna je een geheime zevende bonus stage unlockt waar de final boss zich schuilhoudt.

Dragon's Fury is een heerlijke game, nog altijd een onovertroffen hoogtepunt in het fantasy pinball genre. De physics voelen goed aan, de tafels en bonus stages zijn tof ontworpen en een blast om te spelen, maar het is vooral de presentatie en sfeer die de game tot zo'n genot maken. De graphics zijn fantastisch en de art design schittert met een subliem oog voor detail, met name in de groteske creature designs en table layout van de meest outlandish bonus stages. De sfeer wordt nog eens stevig verhoogd door de fenomenale soundtrack, die tot de beste van de Mega Drive behoort. Een game die dus niet mag ontbreken in de collectie. Get it now, the power of Satanball compells you!

nmkl pjkl ftmch
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

21 mar 2020, 17:05

Ik hoopte al dat deze langs zou komen! Het is mijn favoriete fantasy pinball game (eerder had ik ooit een Kirby pinball game op GB gespeeld) en ik speelde het voor het eerst op de VC. De sfeer en physics maken het nu nog net zo speelbaar als destijds.
Flozem

21 mar 2020, 18:42

Mijn favoriete fantasy pinball game is Fantasy Pinball. Maar dit is een goede tweede. Ik vind de muziek van Dragon's Fury echt gaaf: inderdaad een van de beste muzikale titels op de Megadrive.
Don Cannoli 79

22 mar 2020, 15:11

Nice ! Dragon's Fury /Devil crash en Alien Crush op PC Engine zijn voor mij de enige retro Pinball games die ik regelmatig speel.
Ik denk dat deze game in mijn persoonlijke lijstje top MD games zeker in de top 20 zou staan of nog hoger.
toejam

22 mar 2020, 16:08

Ik heb deze al een tijdje op de wensenlijst voor de Mega Drive staan maar het is er nog niet van gekomen. Die soundtrack is wel errug lekker overigens.
Yo, homeboy gimme five!
segatarian

22 mar 2020, 16:37

Leuke review, deze game nog niet gespeeld.
Hij klonk mij bekend in m'n oren, maar zag dat ik dragons revenge heb. Ook een pinball game.
Is dat er eentje uit de serie, die ervoor of na is uitgekomen?

Wat vind je eigenlijk van Sonic spinball gallious?
Door bb competitie is goed de moeite voor genomen en vond hem wel leuk worden toen ik voor het eerst eens de andere levels ging spelen
Galious
Moderator
Moderator

22 mar 2020, 16:56

Dragon's Revenge is wel een vervolg op Dragon's Fury, maar het is geen deel van de Crush Pinball serie. Dragon's Revenge is namelijk een soort gevalletje Strider 2, een "sequel" op een Japanse game gemaakt door een westerse developer. Maar dat neemt niet weg dat Dragon's Revenge ook best een vermakelijke fantasy pinball game is (met meer high fantasy thema's dan het demonische/occulte van z'n voorganger), maar het haalt het bij lange na niet bij de Crush games van Compile. Het echte derde deel in de Crush Pinball serie is Jaki Crush op de Super Famicom.

Sonic Spinball heb ik eigenlijk ook voor het eerst toen voor de Retro Challenge gespeeld. Vond hem ook best grappig, al waren de physics een beetje wonky, maar de setting en stijl van Dragon's Fury is meer mijn ding. Het is er wel eentje die ik toch nog eens fysiek aan de MD verzameling zou willen toevoegen, want ik had hem voor de Retro Challenge op de Mega Drive Collection op de PS2 gespeeld.
nmkl pjkl ftmch
arjen1981

23 mar 2020, 08:30

Compile is populair in de lijst! Voor mij waren het de pinball games op de Amiga zoals Illusions, Fantasies en Dreams. Maar ik moet toch ook zeker deze serie gaan verkennen!
gekkehenkie

23 mar 2020, 12:03

Dragon's Fury had ik niet verwacht in dit lijstje. Ik heb deze wel in bezit (samen met Revenge) maar nooit serieus gespeeld. De laatste keer dat ik een pinball game speelde was Sonic Spinball die ik toch heb leren te waarderen. Zal binnenkort eens een dagje Dragon's Fury spelen.
Consider yourself a hero.
Ribbelchips

23 mar 2020, 15:42

Nice. Ik ben gek op Pinball games, maar heb deze nooit gespeeld. Moest ik maar eens doen!
Ruud
Koningsdag Koning 2017
Koningsdag Koning 2017
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: nesfountain

23 mar 2020, 15:50

Ik heb deze ook nog nooit serieus gespeeld. Pinball games vind ik wel altijd leuk om te spelen dus het moet er maar snel van komen.
segatarian

23 mar 2020, 18:27

Galious schreef:
22 mar 2020, 16:56
Dragon's Revenge is wel een vervolg op Dragon's Fury, maar het is geen deel van de Crush Pinball serie. Dragon's Revenge is namelijk een soort gevalletje Strider 2, een "sequel" op een Japanse game gemaakt door een westerse developer. Maar dat neemt niet weg dat Dragon's Revenge ook best een vermakelijke fantasy pinball game is (met meer high fantasy thema's dan het demonische/occulte van z'n voorganger), maar het haalt het bij lange na niet bij de Crush games van Compile. Het echte derde deel in de Crush Pinball serie is Jaki Crush op de Super Famicom.

Sonic Spinball heb ik eigenlijk ook voor het eerst toen voor de Retro Challenge gespeeld. Vond hem ook best grappig, al waren de physics een beetje wonky, maar de setting en stijl van Dragon's Fury is meer mijn ding. Het is er wel eentje die ik toch nog eens fysiek aan de MD verzameling zou willen toevoegen, want ik had hem voor de Retro Challenge op de Mega Drive Collection op de PS2 gespeeld.
Top, dan ga ik Dragon's Fury maar eens extra in de gaten houden.
zoals andere ook zeggen, een goede pinball game is nooit weg. En vooral niet met extra computer elementen.

Klopt het beeld van sonic spinball is idd weleens wonky(goed omschreven)
segatarian

24 mar 2020, 20:00

EL Viënto
Afbeelding

NTSC J en NTSC U Wolfteam 1991

Sorry voor het wachten mensen, maar het is dan eindelijk zover.
Dit keer weer een ntsc only titel, die denk ik wel wat meer de aandacht zou mogen krijgen.
El viënto is een typisch megadrive spel, met snelle en harde actie.
Het spel start op met een verhaaltje, kort samengevat komt het erop neer dat de stad New York in 1928 onder een deken van kwaad ligt door een duistere donkere wereld macht. Evil priest Henry bereid zich voor de hele mensheid uit te roeien. Vergezeld door Vincente de Marco een kingpin maffia mafkees en Restiana, die haar bijdrage levert met haar eigen bloed. Annet Meyer is de meester tovenares, waarmee je jezelf door dit pittige spel moet zien te loodsen

Het spel zelf begint gelijk met een up beat muziekje en dat past goed bij de actie. Het lijkt op het eerste gezicht straight forward met bekende hindernissen, maar de controls zijn Iig perfect. Al snel kom ik er achter dat Annet ook kan rennen, zij het op een vreemde manier, zowel visueel als de controls. Door de d pad schuin naar onder te drukken en op c te tappen kun je rennen, wat in latere levels essentieel is om de steeds lastiger wordende hindernissen te masteren.Het ziet er alleen uit alsof de nood hoog is zeg maar. Hiernaast zou Annet geen tovenares zijn als ze geen magic had, dus bezit zij een 5 tal spells, die je kunt uitvoeren door de A knop lang genoeg op te laden door ingedrukt te houden en los te laten.De magie bestaat uit een fireball,windslash,ice(ground attack) homing attack en super fireball (die ook goed explosief is) Verder zijn er blauwe edelstenen te vinden die je standaard wapen, de boomerang, een homing functie geeft, tot je timer op is. Ook heb je een HP bar , je kunt je health weer langzaam op laten lopen door het maken van kills.
Niet onbelangrijk is het vermelden dat je geen levens hebt bij deze game. Wel heb je een aantal continues, die je geheel terug brengen naar de begin stage van het level. No mercy!

El viento is een goede en vrij moeilijke maar niet onmogelijke actie platformer met de nodige manga elementen. Zo zijn er na elk uitgespeeld level, toffe manga cutscenes te zien, ontworpen door Kazuteshi Yamane , evenals de artwork.
Afbeelding
Afbeelding
De eindbazen zijn ook weer lekker groots en moeilijk, zo heb je meteen in het eerste level te maken met een op hol geslagen mega tank, welke als eerste baas niet eens zo makkelijk te verslaan is.
De magic elementen zijn steeds belangrijker, je hebt zo uiteindelijk echt nodig om verder te komen. zeker bij eindbazen.
De levels zelf zijn niet allemaal bijster origineel, maar wel lekker afwisselend. zo heb je ook een stage waarin je moet vechten op de rug van een dolfijn.
Afbeelding
Het eerste level heeft wel wat weg van een beat m up qua een paar vijanden, zo word je belaagd en klemgereden door gangster autos en motoren. Afbeelding

De monsters zelf zijn geinspireert door werk van auteur H.P Lovecraft.
Afbeelding

De graphics zijn oke en voor 91 nog wat beter dan dat, de explosieven etc zijn iig erg toffe sprites. Gameplay is perfect en het geluid is ook tof, allemaal upbeat funk,rock en progressieve genres qua stijl, gemaakt door Motoi Sakuraba (ik hoop dast ik het allemaal goed uitspreek :P)
Grappig weetje is dat er in een interview met Wolfteam rond 1990 er werd uitgelegd waarom er voor de megadrive werd gekozen. Ze wilden een spel die qua gameplay eruit moest springen, dat de megadrive op dat moment de console was met het meest beschikbare geheugen.Dit is ze gelukt, ik zie geen ruimte voor verbeteringen.
Ook hebben ze er een verborgen level in verstopt, welke puur uit hindernissen bestaan, dit level is gemaakt voor de programmeurs zelf, als zelfstudie om de maximale beschikbare actie te verkrijgen met Annet.
El viento hoort thuis in een Japanse serie, die ik zelf nog niet heb gespeeld, bestaande uit Earnest Ivans en Annet Futatabi (mega cd).
Ik ben zelf, toen ik pas met verzamelen begon, aan 2 stuks japanse el viento gekomen in een groot sega lot jaren gelden. Het dubbele exemplaar vlak erna verkocht voor bijna nop, om er een aantal jaar later achter te komen dat dit helaas een behoorlijk prijzig spel is (geworden)voor de megadrive(ach , ik had het ook voor erg weinig..) prijzen tussen de 100 en 200 dollar worden ervoor gevraagd, dus beter speel je hem op je everdrive of andere emulatie, tenzij geld geen issue is :evil2:
Het spel past goed in het rijtje Alisia dragon, atomic runner, gunstar heroes.. Ook al zijn dat toch echt wel andere spellen, dan weten jullie wel waar ik het over heb, typerende megadrive actie games.
Galious
Moderator
Moderator

24 mar 2020, 22:31

Nice! Deze had ik niet verwacht, maar het is een echte Mega Drive rental favorite uit m'n jeugd. Bij de videotheek hier hadden ze best veel import (achteraf realiseer ik me dat het allemaal bootleg carts waren) en dit vond ik een van de gaafste titels, lekkere arcadey action met grote, Mode 7 achtige explosies, dus deze huurde ik regelmatig. Ik heb hem helaas nooit uit kunnen spelen tijdens zo'n huurperiode. Ik zou deze nog heel graag aan de collectie toe willen voegen, maar zoals je al schrijft is het helaas een prijzige game geworden. Toffe entry!
nmkl pjkl ftmch
Don Cannoli 79

25 mar 2020, 12:48

El Viento heb ik door Segatarian himself leren kennen hier op het forum. Hij noemde de game een keer hier op het forum en ik was eigenlijk best verbaasd dat ik hem niet kende aangezien ik toch redelijk bekend ben met de (Japanse) library. Uit niewsgierigheid heb ik El Viento maar eens op de EverDrive gegooid.

Ik heb hem net weer even zitten spelen en wat me vooral opvalt is hoe responsive de controls zijn. Lekker snel en best precies. Als ik daar bijvoorbeeld Revenge of Shinobi tegenover zet vind ik die wat sluggish en minder precies. Ik krijg van de game toch wel wat Shinobi, Strider maar ook Eswat vibes.

Hoe dan ook , Leuke game en thanks dat je me op deze game hebt gewezen Segatarian :thumbup1:
segatarian

25 mar 2020, 17:32

@gallious, grappig dat je op die manier toch aan je import games kon beginnen.

@don canolli.
Cool :) dat maakt een forum als dit zo tof!
Samen vissen we de krenten uit de pap. Ik heb nauwelijks Japanse games, laat staan dat ik er wijs uit kan maken welke titels het zijn bij games zonder Engelse titels.
Zo wil ik nog steeds graag elevator action spelen die Jack deejz eens heeft aangeprezen.
Ben hem alleen nog niet tegengekomen.

En dit topic, heeft mijn lijstje wannaplays inmiddels ook al een langer gemaakt.

Leuk iig dat het hem bevalt.
En ja je kan hem zeker ook wel een beetje met die games vergelijken.
Shinobi serie vind ik fantastisch en mijn favo zit op de Saturn, beetje onbekender wel
Don Cannoli 79

25 mar 2020, 20:01

Jazeker , dat vind ik ook echt tof aan dit forum. Er is altijd wel iemand die met een game aan komt zetten die je niet kent.

Ik speel regelmatig Elevator Action 2 /Elevator Action Returns op de PS2. Die game staat op Taito Legends 2. Erg coole game.
De Saturn versie schijnt iets beter te zijn een dan heb je geloof ik deel 1 en 2 op 1 disc. Die had ik graag willen hebben maar daarop is ie helaas erg prijzig geworden. Daardoor is de PS2 versie the way to go. Zelfs als je eerst nog PS2 moet aanschaffen ben je goedkoper uit. Als je het echt on the cheap wil doen of je wil de game proberen kun je altijd met MAME beginnen.

Yep, Shinobi serie is awesome. Ik heb Shinobi X geloof ik op nr.1 ofzo in mijn top 10 lijstje gezet hier op het forum een paar jaar terug. Ik meen me te herinneren dat jij hem toen ook vrij hoog in jouw lijstje had staan.
segatarian

27 mar 2020, 18:41

Don Cannoli 79 schreef:
Jazeker , dat vind ik ook echt tof aan dit forum. Er is altijd wel iemand die met een game aan komt zetten die je niet kent.

Ik speel regelmatig Elevator Action 2 /Elevator Action Returns op de PS2. Die game staat op Taito Legends 2. Erg coole game.
De Saturn versie schijnt iets beter te zijn een dan heb je geloof ik deel 1 en 2 op 1 disc. Die had ik graag willen hebben maar daarop is ie helaas erg prijzig geworden. Daardoor is de PS2 versie the way to go. Zelfs als je eerst nog PS2 moet aanschaffen ben je goedkoper uit. Als je het echt on the cheap wil doen of je wil de game proberen kun je altijd met MAME beginnen.

Yep, Shinobi serie is awesome. Ik heb Shinobi X geloof ik op nr.1 ofzo in mijn top 10 lijstje gezet hier op het forum een paar jaar terug. Ik meen me te herinneren dat jij hem toen ook vrij hoog in jouw lijstje had staan.

Oké, ja verbaasd mij niet meer dat ook die Saturn titel duur is. Dan is PS2 wel een goed alternatief idd.
O ja inderdaad, er was nog iemand met shinobi x in die top 10. Volgens mij hebben we dan stiekem een beetje de zelfde smaak.
Aan de andere kant, ik denk niet dat er heel veel Saturn collectors/ liefhebbers zijn op t forum.
Een hoop games zullen nieuw zijn, vooral die niet ook op PS1 zijn verschenen
jack-deejz

28 mar 2020, 10:49

Mooi geschreven game aanbevelingen van allemaal. Ken tot nu toe alle games wel. Blij dat Atomic Runner, Contra/Probotector, Dragon's Fury/Devil Crash, Streets Of Rage II en Columns III er in ieder geval bij staan. Klassiekers! (rest is ook tof trouwens)
Buffalo? No, tatanka.
gekkehenkie

28 mar 2020, 14:17

El Viento ken ik alleen van naam, is hier al eens op het forum voorbijgekomen denk ik. Ziet er zeker interessant uit maar helaas te duur om even aan te schaffen. Ik heb nog even op eBay gekeken en daar stond een cart only (compleet vernaggeld) voor ongeveer 45 euro.
Consider yourself a hero.
Don Cannoli 79

28 mar 2020, 17:32

segatarian schreef:
27 mar 2020, 18:41
Don Cannoli 79 schreef:

Oké, ja verbaasd mij niet meer dat ook die Saturn titel duur is. Dan is PS2 wel een goed alternatief idd.
O ja inderdaad, er was nog iemand met shinobi x in die top 10. Volgens mij hebben we dan stiekem een beetje de zelfde smaak.
Aan de andere kant, ik denk niet dat er heel veel Saturn collectors/ liefhebbers zijn op t forum.
Een hoop games zullen nieuw zijn, vooral die niet ook op PS1 zijn verschenen
Ja ik denk sowieso omdat we echte SEGA liefhebbers zijn dat we aardig wat games tegenkomen die we beide leuk vinden. Maar tegelijkertijd zijn er ook genoeg verschillen. Ik zie bij jou soms titels voorbijkomen die ik missch niet direct zou kiezen en andersom zul jij dat ook vast hebben. Bijvoorbeeld de Streets of Rage games vind ik fantastisch en volgens mij zijn dat niet gelijk jouw eerste keuzes.
Don Cannoli 79

28 mar 2020, 17:35

jack-deejz schreef:
28 mar 2020, 10:49
Mooi geschreven game aanbevelingen van allemaal. Ken tot nu toe alle games wel. Blij dat Atomic Runner, Contra/Probotector, Dragon's Fury/Devil Crash, Streets Of Rage II en Columns III er in ieder geval bij staan. Klassiekers! (rest is ook tof trouwens)
Jack die in een Mega Drive topic reageert is zooooo 2019 :wink:
Great stuff ! :thumbup1:

Terug naar “Retro gaming”