Games die je pas (veel) later bent gaan waarderen

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Mark

Games die je pas (veel) later bent gaan waarderen

11 feb 2020, 21:49

Af en toe zijn er games die ik meerdere keren geprobeerd heb (omdat ze zo goed schijnen te zijn of het genre me erg aanspreekt) en dan nog niet op prijs kan stellen. En dan, bij de zoveelste poging, klikt het ineens.

Idee voor dit topic kreeg ik net toen ik Castlevania Symphony of the Night aan het spelen was. Ik kwam voor het eerst in aanraking met het spel rond 2012 (vermoed ik) toen ik een PS1-set binnen kreeg en in de console keek. Leek me een leuke titel, maar na een kwartier spelen uitgezet omdat ik voor mijn gevoel maar wat rondliep in dat kasteel (laat dat nou net de bedoeling zijn, maar dat terzijde). In de jaren erna kwam ik steeds vaker lovende, bijna hysterische reviews van het spel tegen en heb ik het zeker nog een keer of 6 geprobeerd te gaan waarderen, zonder succes.

Tot december vorig jaar, toen het kwartje bij mijn zoveelste poging eindelijk viel. De sfeer, de charme van het ontdekken en de snelle actie vond ik geweldig. Sindsdien (is nog geen 2 maanden terug) heb ik de game 5x uitgespeeld en kan ik er geen genoeg van krijgen.

Hebben jullie vergelijkbare verhalen over games die je pas later bent gaan waarderen? Kan ook zijn dat je een game jaren op de plank had en voor je gevoel zwaar ruk was, tot je het op een regenachtige zondagmiddag maar eens aanzwengelde en tot je verbazing echt leuk was etc..
toejam

Re: Games die je pas (veel) later bent gaan waarderen

12 feb 2020, 09:00

Ik heb wel een aantal games die ik nog een keer een kans wil geven maar nog niet gedaan heb. Maar jouw verhaal over Castlevania SotN herken ik wel. Ooit op de 360 in de Live Arcade gekocht omdat iedereen er zo lyrisch over was maar vond er echt helemaal niks aan. Vorig jaar nog een keer geprobeerd op de PSP via de unlock van Dracula X maar nog steeds blanco. En dat terwijl ik 'dit type' games normaliter wel goed kan waarderen.
Yo, homeboy gimme five!
Fing3r

12 feb 2020, 10:02

Ik durf het dus bijna niet te zeggen, maar ik had deze ervaring met Hollow Knight. Ooit aangeschaft op de PC en tot drie keer toe mee begonnen en ik kon er maar niet inkomen. Later op dit forum werd mijn interesse weer gewekt door de verhalen die erover langs kwamen en toen ook maar aangeschaft voor mijn Switch en daar klikte de game en kon ik hem bijna niet meer wegleggen en behoort hij nu tot mijn top tien favoriete games ooit. Vervolgens ook de fysieke collectors edition gekocht en die heb ik mooi op mijn kantoor staan te pronken :biggrin:
Afbeelding
Don Cannoli 79

12 feb 2020, 11:29

Leuk topic ! :thumbup1:

Ook ik heb met Castlevania SotN zitten worstelen. Ik vind de Castlevania games over het algemeen toffe games maar meestal kwam ik niet verder dan een paar leveltjes en dan was ik er wel weer klaar mee en ging ik wat anders doen.

SotN was een game waar mn broertje gek op was en nog is , en online zag ik ook iedereen lyrisch over die game.
Ik heb hem door de jaren heen op verschillende systemen digitaal gekocht, eventjes gespeeld en weer digitaal weggelegd.

Een paar jaar terug kocht ik hem voor de Vita, ook daar weer op begonnen en toen weer gestopt. Tot dat ik op een gegeven moment een PS Vita TV kocht. Dat apparaatje wat niemand wilde. Daar ook SotN op geinstalleerd, en toen klikte het ineens allemaal wél. Toegegeven ,Ik heb de game niet uitgespeeld maar ben nog nooit zo ver in een Castlevania game gekomen.

Soortgelijk iets heb ik met Zelda a Link to the Past, vroeger zoveel van gezien en alle deuntjes in die game ken ik uit mn hoofd doordat mn broertje die game kapot speelde. Maar het was niet echt een game voor mij, dacht ik. Door de jaren heen zelf vaak aan begonnen maar ook weer snel weggelegd. Tot ik de SNES mini kocht, nu heb ik hem bijna uitgespeeld. Topgame !
Ribbelchips

12 feb 2020, 12:13

Misschien moet ik Castlevania ook nog maar eens een nieuwe kans geven, want qua sfeer spreekt het me ontzettend aan, maar het heeft me om de een of andere reden nooit echt lang weten te boeien. In tegenstelling tot een Metroid, wat me wel direct pakte. Die Castlevania collectie op de Switch is nu al een paar keer voor 9,99 in de aanbieding geweest, maar momenteel is ie weer 19,99. Ik denk dat ie die de volgende keer wel aanschaf... Bij Metal Gear Solid heb ik het trouwens definitief opgegeven na poging 8. Dat is gewoon echt niks voor mij. Death Stranding waag ik me ook niet aan.

Zelf heb ik het trouwens gehad met de Pokémon franchise. Toen dat echt een grote hype werd in de jaren 90 was ik net een beetje op een leeftijd dat ik het te kinderachtig vond. Ik zag die serie wel eens voorbij komen en die Ash met zijn piepstem vond ik helemaal niks. De games heb ik om die reden ook nooit echt gespeeld. Tot Pokémon Go, wat ik nu al vanaf dag één dagelijks speel. Ik heb inmiddels ook Moon, Let's Go Eevee en Shield gekocht en ik vind het echt geweldig leuke games!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

12 feb 2020, 16:03

Ik geloof dat de Castlevania Anniversary Collection de retro sidescrolling actie games heeft en niet de zgn 'Metroidvania's' waar SOTN onder valt, maar ook de actie games zijn erg goed IMO maar echt wel een heel ander soort genre.

Ik herken mijn ervaring met Metroid Prime wel in dit topic, toen ik de game kocht verwachtte ik een first-person-shooter maar ik moest vooral zoeken naar doorgangen en goed om me heen kijken om doorgangen te vinden. Jaren later vertelde iemand mij dat het ondanks first person camera en het gegeven dat je een wapen hebt meer iets als Zelda moet verwachten dan als Half-Life, en toen klikte het pas. Andere voorbeelden voor mij zijn Ico ,Animal Crossing en Katamari Damacy.
Ok Impala!

13 feb 2020, 12:56

Wat een leuk topic! :thumbup1:

Ik had dit met Final Fantasy VII. Toen ie uitkwam had ik geen Playstation, dus speelde ik 'm noodgedwongen op de PC met een toetsenbord. Ik was lyrisch over Final Fantasy VI en verwachtte nog zo'n game. Maar de lelijke 3D poppetjes in deel VII en de moderne sfeer konden me niet meteen bekoren. Uiteindelijk vond ik het toen wel een "aardige" game. Jaren later speelde ik de PS1 versie op m'n TV met controller. Dit keer klikte het vanaf het begin wel en werd ik helemaal in de prachtige sfeer van de game getrokken. Een JRPG spelen op de bank geeft toch een ander gevoel dan aan een bureau denk ik. :smile:
segatarian

13 feb 2020, 19:51

Herkenbare punten.
Ik had nooit wat met het gehele RPG genre, dat is na games als mystaria,panzer dragon saga en Shining the holy ARC veranderd.
Turned based kan toch wel leuk zijn.

Verder heeft de button bashers chalange mij wel geholpen met wat games. Als crazy taxi, Sonic spinball bijvoorbeeld.

Ook persoonlijke favorieten, zoals laatst gepost gehost busters op de smd, laten mij een game wat beter de kans geven
Kunstschilder1987
Contacteer:

13 feb 2020, 21:03

segatarian schreef:
Herkenbare punten.
Ik had nooit wat met het gehele RPG genre, dat is na games als mystaria,panzer dragon saga en Shining the holy ARC veranderd.

Verder heeft de button bashers chalange mij wel geholpen met wat games. Als crazy taxi, Sonic spinball bijvoorbeeld.

Ook persoonlijke favorieten, zoals laatst gepost gehost busters op de smd, laten mij een game wat beter de kans geven
Das wel mooi, ik heb ook veel games leren ontdekken en waarderen door het forum! ratchet and clank, sly cooper…. het zijn games die ik niet gauw de kans zou hebben gegeven omdat ik eerder niet veel had met 3d platformers. wel met 2d... dus dit is voor mij echt door het forum.

Door the avgn ben ik castlevania pas echt gaan ontdekken, lees de games vóór symphony of the night. Het hele metroid vania vind ik minder dan de lineaire stijl die daarvoor was. Als kind had ik ze zelf niet en ook in mijn vriendenkring kon ik niemand met castlevania games. Zeker in je jeugd heeft alles ook een beetje met toeval te maken wat je speelt.
Hetzelfde geldt voor de ghouls 'ghosts 'n goblins en andere demonen serie :D ik noem m maar even zo, jullie snappen me wel - haha. vroeger nooit tegenaan gelopen maar sinds ik ze ken vind ik ze heerlijk. de moeilijkheidsgraad is verslavend! ik vind alleen de nes versie niet zo geslaagd... maar de snes en sega MD versie vind ik super. Ook op de psp heb ik ze staan, heerlijke games zeker op handheld erg verslavend.
If you wanna give God a laugh, tell him your plans.
Linkje naar mijn site/schilderijen
:smile: voor niewsgierige aagjes die het leuk vinden te zien wat ik zoal maak :smile:
Afbeelding
Kunstschilder1987
Contacteer:

13 feb 2020, 21:05

Ok Impala! schreef:
13 feb 2020, 12:56
Wat een leuk topic! :thumbup1:

Ik had dit met Final Fantasy VII. Toen ie uitkwam had ik geen Playstation, dus speelde ik 'm noodgedwongen op de PC met een toetsenbord. Ik was lyrisch over Final Fantasy VI en verwachtte nog zo'n game. Maar de lelijke 3D poppetjes in deel VII en de moderne sfeer konden me niet meteen bekoren. Uiteindelijk vond ik het toen wel een "aardige" game. Jaren later speelde ik de PS1 versie op m'n TV met controller. Dit keer klikte het vanaf het begin wel en werd ik helemaal in de prachtige sfeer van de game getrokken. Een JRPG spelen op de bank geeft toch een ander gevoel dan aan een bureau denk ik. :smile:
De vorm van spelen is zo belangrijk inderdaad! ik had vroeger al veel met shmups en beat 'm ups, maar sinds ik een arcadekastje met retropie in huis heb vind ik ze nog 10 keer gaver... zon arcadestick met buttons maakt je hele beleving anders. Als ik er op bvb een mario game speel werkt het trouwens precies de andere kant op voor me, heel vervelende games (voor mij persoonlijk) met de stick. met een controller geweldig.
If you wanna give God a laugh, tell him your plans.
Linkje naar mijn site/schilderijen
:smile: voor niewsgierige aagjes die het leuk vinden te zien wat ik zoal maak :smile:
Afbeelding
segatarian

17 feb 2020, 13:25

Kunstschilder1987 schreef:
13 feb 2020, 21:03
segatarian schreef:
Herkenbare punten.

Das wel mooi, ik heb ook veel games leren ontdekken en waarderen door het forum! ratchet and clank, sly cooper…. het zijn games die ik niet gauw de kans zou hebben gegeven omdat ik eerder niet veel had met 3d platformers. wel met 2d... dus dit is voor mij echt door het forum.

Door the avgn ben ik castlevania pas echt gaan ontdekken, lees de games vóór symphony of the night. Het hele metroid vania vind ik minder dan de lineaire stijl die daarvoor was. Als kind had ik ze zelf niet en ook in mijn vriendenkring kon ik niemand met castlevania games. Zeker in je jeugd heeft alles ook een beetje met toeval te maken wat je speelt.
Hetzelfde geldt voor de ghouls 'ghosts 'n goblins en andere demonen serie :D ik noem m maar even zo, jullie snappen me wel - haha. vroeger nooit tegenaan gelopen maar sinds ik ze ken vind ik ze heerlijk. de moeilijkheidsgraad is verslavend! ik vind alleen de nes versie niet zo geslaagd... maar de snes en sega MD versie vind ik super. Ook op de psp heb ik ze staan, heerlijke games zeker op handheld erg verslavend.
zojuist is castlevania aangeprezen in het megadrive draft topic.
Ik weet dat het een geliefd spel is, ook hier maak ik mij schuldig dat ik het spel nog niet goed de kans heb gegeven.
maar zal hem ook nooit wegdoen voordat ik dit wel gedaan heb.
hopelijk binnenkort eens de tijd de magie te ontdekken

Terug naar “Retro gaming”