Ronin is de volgende Nioh / Wo Long. En met name deze laatste Combat Trailer heeft mij helemaal aan boord. Team Ninja gaat echt weer een stapje verder. Voor mij blijft From Software de heer en meester overall maar als het om pure combat gameplay aankomt hebben de spellen van Team Ninja echt al een tijdje een streepje voor bij mij. En dat lijkt nu nog weer een streepje te gaan plussen. Er zit ook altijd veel orginaliteit in de systemen. Wo Long was daarvan het hoogtepunt. Maar ook het nieuwe bond systeem en het karakter switchen klinkt super tof. Check 7:20

Als enorme fan van het origineel kijk ik hier al even naar uit. Ja en voor mij is Dragons Dogma 2 hetzelfde verhaal. De combat! Dit was ook waarom ik het origineel vele malen beter vond dan de Betheda tegen hangers. Hier hebben we namelijk wel goede combat en wel goede systemen. We kennen de Vocations: Tovenaar, knight, archer etc. Maar er zitten in Dogma zoveel originaliteit achter dat je de jobs niet kunt vergelijken met dezelfde Jobs zoals je ze kent uit westerse RPG's. Helemaal de Trickster is bizar. Deze gebruikt de omgeving als wapen. Zoiezo heeft de omgeving veel invloed in battles (dit zie je ook goed in bovenstaande trailer). De battles zijn de focus de rest is bijzaak, En dat maakt het leuk. Helemaal vs andere open wereld games. Want daar is het vaak de wereld / de exploratie en de rest is bijzaak. Met als gevolg middelmatige gameplay. Exact waarom de westerse open wereld games niet aan mij zijn besteed. En ja geen lijstjes, questboards, markers. Dit is hoe voor mij open wereld hoort. Net als een MGS V, BotW of Elden Ring daarvoor (ik wil het zelf uitvinden, vertel mij niks). En de pawns! Ook die zijn er nog steeds. Dus je neemt een party mee ipv dat je er alleen voor staat.
Voor mij zijn dit de twee grootste games van het jaar. En tegelijkertijd vind ik het toch bijzonder hoe stil iedereen lijkt over deze releases. Ik ben benieuwd voor wie dit nog meer de 2 belangrijkste releases zijn dit jaar? Of wordt er nog heel want anders gezien deze maand en zie ik dat door deze twee over het hoofd?
En voor wie Hi-Fi Rush skipte omdat je geen XBOX maar een PS5 hebt: ik kan die ook zwaar aanraden! Echt 1 van de beste games van vorig jaar.