Op volgorde van hoeveel plezier ik heb gehad met elk spel:
1. Nioh 2 remastered complete edition- PS5

Deze speeld prachtig op de PS5 en is must buy als je het systeem hebt. Ik had de DLC's voor deze gelegenheid bewaard toen de aankondiging van de remastered comple edition kwam. Helemaal de laatste DLC was knap. Wat een prachtige en andere level design. Ook 100% Platinum gehaald dit jaar.
2. Resident Evil 8 - PS5

Prachtig deel in de serie en waardig vervolg op deel 7. Als die je beviel is dan is deel 8 zeker weten ook voor jou. Vooral de eerste helft is erg goed. hele knappe level design. The Village, het Kasteel maar ook het stuk van Donna Beneviento zijn de beste in de serie. het latere stuk voelt wat conventioneler en minder innovatief maar sluit het geheel wel mooi aan met de rest van de serie kwa verhaal. Je kunt het bijna en best of Resident Evil noemen.
3. Mortal Shell Enhanced Edition - PS5
Dit is de beste Souls game die niet van From Software komt.
4. Virtua Fighter 5 Ultimate Showdown - PS4

Voor mij is dit de beste Fighter serie die bestaat. Kwam dan ook als een prachtige verrassing!
5. Nier Replicant - PS4

Mooi deze weer te spelen. Voelt heel nostalgisch en voelt nog altijd nog net zo compleet. Dit is echt kwaliteit game design.
6. A Plagues Tale: Innocence Enhanced Edition - PS5

Flight Simulator is een hele mooi titel om op je naam te hebben. Maar als je dan bedenkt dat dezelfde studio ook dit heeft gemaakt. En dat na vele tekenfilm en licentie games. Wat een prestatie. Ben nu ook erg benieuwd naar Requiem. Die ga ik ook zeker spelen! De eerste chapters kreeg ik echt heel erg een Ico fibe. Maar je blijft toch steeds wel nieuwe gameplay elementen ontdekken dat deze echt niet verveeld of eentonig wordt.
7. Lost Judgment - PS5

Hij viel mij tegen. En dat is voor het eerst dat een nieuw deel in deze serie mij tegen viel. Lost Judgment haalt het niet bij het eerste deel en ook na de energie die je voelt in Like a Dragon is het echt even een stapje terug.
Het voelt allemaal een stuk minder diep en minder uitgewerkt. Een stuk minder subquests en ook nog eens verstopt achter een slechte mini game.
Het mist ook de juiste goede mini game. De laatste delen hadden telkens erg goede bonussen waar ik alleen al 20 uur in stopte. Er is een mario party rip off maar die is waardeloos. Je hebt de school stories en ook die stories zijn veel minder goed uit gewerkt dan ik gewend bent van eerdere delen. Het voelt vaak net even te gamaakt voor een game. De arcade port lineup is wel goed. De master system titels zijn wat minder.
Maar het heeft ook wel zijn goede momenten. De karakter ontwikkeling is weer kei goed. En heb je van die momenten dat je echt denk wow. Dat is goed gevonden, actueel of precies zoals het is en klopt met de echte wereld. Denk aan het thema pesten op school, de quest line over de game director maar ook de hele wereld. De hoekjes en de gaatjes. Dan merk je wel dat er ook veel onderzoek in heeft gezeten om het juist uit te werken. Maar allemaal op een iets mindere mate.
8. It Takes Two - XBOX Series X

Ik speelde eerder dit jaar A way out met mijn vrouw. Daarna ging ik direct door naar It Takes Two met mijn dochter. En dit is zelfs nog origineler dat A way out. Er is echt een hoop budget tegen aan gegooid en je ziet dat er veel creatieve vrijheid is geweest. De ideen zijn neit alleen goed. Ze werken ook gewoon allemaal. Stuk voor stuk.
9. Quake 2021 + Dimension of the Machine - PC

Bij het origineel gebleven en toch voelt het nieuw en fris. De fantasy setting doet het goed nog altijd. Ziet er echt prachtig uit. Quake doet mij ook pas nu heel veel denken aan Dark Souls kwa look en design. Dat had ik mij nog nooit eerder bedacht maar ontdek ik nu omdat ik er weer zo induik. Dit soort Remasters zijn echt fijn voor een herontdekking van een game. helemaal als er zoveel nieuwe content inzit. De nieuwste campaign kent 6 werelden met elk 2 levels en een eindboss level. Enorm groot dus. Voor mij is Quake ook altijd nog de fijnste MP shooter.
10. Age of Empires IV - PC

Echt weer terug naar deel 2 wet hier en daar wat elementen van 3 maar ook veel meer uniekere elementen per volk. Uren aan uren online gespeeld tegen wildvreemden.
11. Hades - XBOX Series X

Dit is werkelijk een geweldige game. En wat een verslaving zeg. De vorige Super Giant games konden me niet echt lang boeien. Hier zitten exact dezelfde elementen in maar de gameplay loop is dit keer echt een droom.
12. Unpacking - PC

Het wordt een Zen - Puzzeler genoemd maar ik vind het vooral een knap geheel als een spel dat een goed verhaal verteld. Iets wat ik helemaal niet uit de trailers haalde. Onze meteriele beziggingen zeggen zoveel over wie je bent. Ik heb 12 minutes ook gespeeld maar die haalt mijn top 20 niet. Deze is echt velen malen beter.
13. Little Nightmare 2 - PS4

Wie zegt dat een game geen kunst kan zijn moeten Little Nightmare 2 gaan spelen. De sfeer en creativiteit van de werelden die je in deze doorloopt is echt een prachtig ervaring.
14. HALO Infinite - XBOX Series X

Ik heb elke Halo gespeeld maar ben nooit een grote fan geweest. Spijtig dat de COOP nog miste in deze want alleen moet ik toch bekennen dat ik het op punten er saai vond. Maar dat heb ik bij elke Halo gehad en zegt dus weinig. Maar de multiplayer in deze heeft mij wel veroverd en maakt Halo de beste multiplayer game van het jaar voor mij. Zou ik deze puur als multiplayer game beoordelen dan zou deze een paar stappen naar boven springen net onder Quake.
15. Metroid Dread - Switch

De originele metroid is terug. Met de vele op mentroid geinspireerde platformers is dat een hele uitdaging. Maar Dread doet het heel erg goed. Maar voor mij niet zo goed als bijvoorbeeld een Axiom Verge. Maar ik ben blij dat deze na zoveel jaren eindelijk is uitgekomen. Vooral die classieke sfeer van leegte, alleen en claustrofobie weet metroid nog altijd uit te stralen.
16. Art of rally - XBOX Series X

Vorig jaar was Hot Shot Racing een grote verassing. Een geweldige Arcade Racer waarvan ik elke difficulty heb gespeeld. Dit jaars Hot Shot Racing is voor mij Art of Rally. De career mode is echt een aanrader. Het is ook geen korte game. Uren aan uren speel plezier en dit geeft je de tijd om de drifts en bochten steeds beter te kunnen nemen. Je skill groeit geleidelijk aan en wordt je zelf steeds beter tot in perfectie. En dat zijn de goede racers. De game lijkt nog get meest op een Neo Drift of Over Top maar speelt meer als een Sega Rally van boven af. Al heeft deze geen licenties van de auto in de career mode schuif je door de tijd heen. je begint in de jaren 60 en eindigt in de jaren 90. Elk jaar komen er nieuwe auto's bij die als je een beetje op hoogte bent van rally er direct uitspringen. Het is eigenlijk gek dat je dat idee van een career mode waar je door een tijdlijn gaat en zo histories een autosport beleefd niet vaker wordt gedaan. tenminste ik heb dit niet vaak gezien?
17. Monster Hunter Rise - Switch

De beste toevoeging vind ik de streamlining juist in multiplayer. Het starten en doen van gezamelijk quests. De loop en het hunten is nog net zo bevredigend. Alleen voelt het voor mij wel echt als een tussengame en maakte World wel vele male meer indruk op mij. Ook vond ik de werelden in World een stuk beter.
18. Visage - XBOX Series X

Deze viel vies tegen. Wat een pittige game zeg. De puzzels en items zijn zo ontzettend verstopt. Net als PT destijds heb je hier het internet bij nodig om uit te vinden hoe en wat. Maar de sfeer zit er goed in. In tegenstellen tot een RE8 kun je hier flink van schikken. Op zo'n manier dat je niet verbaasd zou opkijken als de politie voor de deur staat omdat de buren hebben gebeld. Zit veel meer in dan je op eerste gezicht verwacht.
19. Psychonauts 2 - Series X

Klassiek Double Fine. Exact wat ik er van verwacht had en daarom een leuke ervaring. Maar ook niet de grootste verassing dit jaar.
20. Ratchet and Clank: Rift Apart - PS5

De game met de beste graphics staat op de laatste plaats. Als je een next gen ervaring wil dan is Ratchet and Clank: Rift Apart zeker weten een titel om te bekijken. Een Demon Souls speel ik uiteraard in performance mode maar voor deze zette ik alles op de Visuals. 40FPS is prima te doen voor een platform game als deze. Het is dan inderdaad echt een Pixar film. Ray Tracing is hier ook echt overduidelijk en voelt voor mij voor het eerst als iets nieuws. Ook de animaties en levels ogen als de hoogste budget animatie films.
Met deze top wordt uit duidelijk wat mijn favoriete platformen waren:
1. PS5
2. Series X
3. PS4
4. PC
5. Switch
Ook veel meer westerse studio's dan voorgaande jaren staan in mijn top. Al zijn de top 10 wel vooral echt mijn favoriete Japanse studio's. De Sega's en Capcom's. En ja Nioh staat nu voor de 3e jaar in mijn top 3. Kan er ook niks aan doen het blijft een meesterwerk.
Ik ben erg benieuwd naar al onze favoriete video games. Er is dit jaar zoveel moois uit gekomen dat je onmogelijk alles kunt spelen. Maar ik ben wel heel benieuwd welke trends we allemaal gezamelijk zien en welke spelen ik nog echt een kans moet geven in 2022.