Game compilaties en collecties

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
Shenglong83
Contacteer:

Game compilaties en collecties

02 nov 2021, 12:24

Vergeef me de komende rant, maar dit is iets wat me al heel lang dwars zit en waar ik het echt eens over wil hebben:

Incomplete game compilaties.

Ik zag net Kunstschilder's post over hoe hij met plezier MegaMan 1 via de MegaMan Legacy Collection heeft uitgespeeld.
Ben zelf ook groot Megaman fan, wordt enthousiast van zijn post en ga op zoek naar die collectie online..
en daar zie ik het:

Afbeelding

Includes game card for Mega man Legacy collection and a download code for Mega man Legacy collection 2
bah bah bah en nog eens bah.

Allereest al het feit dat ze deze games opsplitsen over 2 compilaties.. Totaal onnodig, voor mijn gevoel pure geldgraaierij.
En dan ook nog dat de helft per download komt.
In dit geval is het nog absurder: Collection 2, oftewel de 4 latere, 'grotere' games zijn downloads.
Enkel de 6 NES roms van Collection 1 staan dus op de cartridge, waarschijnlijk nog geen 5 mb aan data.

Nog zo iets wat me mateloos irriteert is wanneer er 1 deel in een 'complete' collectie ontbreekt.

Laatst heb ik bijvoorbeeld Castlevania Anniversary Collection voor de 2de keer gekocht.
Had hem al digitaal, nu ook in een mooie physieke edition besteld.
Nette collectie, met alle 8 en 16 bit Castlevanias... op 1tje na. De zeldzaamste, Rondo of Blood op de Turbographx, ontbreekt.
Nu kwamen ze laatst met Castlevania Advance Collection.. alle GBA delen en als 'bonus' Castlevania: Dracula X.. de verkapte SNES port.
Is het echt zoveel gevraagd om gewoon Rondo of Blood erbij te gooien?
Laat staan de 'elephant in the room', Symphony of the Night.

Wacht... wat zeg je? Er IS een collectie op Playstation genaamd Castlevania Requiem: Symphony of the Night & Rondo of Blood?
JA, WAAROM DAN 3 APARTE COLLECTIES? :cursing:

Pas nog met die Super Mario 3D All-Stars.. Waarom ontbreekt Galaxy 2 daarop?
Moreover, waarom kunnen ze Mario World en Allstars er niet gewoon bijgooien voor een volledige collectie?

Ik zal nog 1 voorbeeld aanhalen, de meesters van deze truuk; SEGA!
Die hebben naar mijn idee meer Megadrive compilaties uitgebracht dan ze ooit Megadrive games hebben gemaakt.... En allemaal missen ze wel een deel van een serie.
Op Gamecube had je destijds de Sonic Mega Collection: alle Sonics in 1 bundel.. maar Sonic CD ontbreekt.
Natuurlijk kwamen ze later met Sonic Gems Collection.. met Sonic CD!

Ik ben er heilig van overtuigd dat dit expres wordt gedaan;
Een commercieel truukje om iedere keer weer net wat extra uit de portomonnee van de consument te trekken.
En iedere keer dat ik het zie voel ik me weer afgezet en weiger een verder prima compilatie te kopen.

Ok, excuus.. ik ben gekalmeerd.. rant over.
Ik heb dit alleen zo vaak gezien dat ik nu toch eens wilde horen hoe anderen hoever denken.
Ben ik de enige die me hieraan stoort, of,,,?
You must defeat Sheng Long's WIFE to stand a chance!

kingoftherain's spirit animal
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

Re: Game compilaties en collecties

02 nov 2021, 13:49

Nee je bent zeker niet de enige +1
OldSchool
Contacteer:

03 nov 2021, 11:27

Ik moet zeggen dat ik sowieso niet zo van de collecties ben. De enige uitzondering zijn wel de collecties van oude systemen, zoals een Intellivision Lives of de Sega Mega Drive Classics. En dan is er natuurlijk nog de Evercade, die een en al compilaties uitbrengt.

Sonic speel ik het liefst gewoon op de Mega Drive, dus een moderne Sonic compilatie heb ik nooit opgezocht. En nu ik de Anbernic gebruik, heb ik er al helemaal geen behoefte aan. Ik kan alles ook handheld spelen. Dus ik heb het nooit zo gemerkt…

Maar desondanks kan ik me je frustratie goed voorstellen! Misschien heeft het ook met licenties te maken. Zoals met die Turbographix, wellicht lukte het niet om daar de licentie van te fixen? Dat we natuurlijk gezamenlijk een grote melkkoe zijn voor de grote maatschappijen, lijkt me duidelijk. Maar of dat in dit geval ook echt de oorzaak is van missende games… geen idee.
toejam

03 nov 2021, 19:35

De trukendoos is zeker niet nieuw, en ik ben het roerend met je eens dat dit geen lekkere praktijken zijn. Maar specifiek de downloadcodes van vandaag de dag komen naar mijn idee echt voort uit de behoefte om tweedehands handel tegen te gaan. Ik was er zelf ook bijna ingetuind met de Fallout 4 GOTY. Ik dacht leuk, van het spel genoten via Gamepass dus koop ik de GOTY fysiek en kan ik de DLC spelen. Maar de versie op disc is de standaard en er zit een downloadcode bij voor de extra content.
Professional dabbler
Ribbelchips

04 nov 2021, 12:42

Jaaa dit is ook al jaren een doorn in mijn oog. Er is altijd wel iets met die compilaties...

- De Ace Attorney Trilogy verscheen alweer in 2014. Aardige compilatie van de eerste drie games uit de serie. Alleen verschenen er op de DS nóg drie games uit de serie, waarvan eentje nooit naar Europa kwam en de ander in een kleine oplage is geprint (Miles Edgeworth Investigations). Waarom staan die games niet op de compilatie en waarom is er nooit een 2e compilatie uitgebracht?

- De Kirby compilatie voor de Wii was heel vet... Maar kwam niet naar Europa en de Wii is niet regiovrij :(

- Monkey Ball Banana Mania klonk als een perfecte best-of mix van de GameCube delen 1 en 2, maar het draait bijna volledig om deel 2. Monkey Target 1 was veel toffer. Ook de tofste banen van deel 1 ontbreken. Je kunt daarentegen wel spelen met Hello Kitty kostuums en ze hebben andere onzin toegevoegd :(

- Op de Xbox 360 kwam Sega met een paar toffe Vintage Collections. Waaronder die van mijn geliefde Wonder Boy serie (de Monster World Collection). Die bevatte drie games uit de Monster World sub-serie... die uit 4 games bestaat. The Dragon's Trap (voor velen de beste uit de serie) ontbrak...
Afbeelding

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”