Timesinks - Lange games en how to speel them.

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
Shenglong83
Contacteer:

Timesinks - Lange games en how to speel them.

18 aug 2021, 18:43

Als dit onderwerp ooit eerder is besproken, excuus. Ik bedacht me dit zojuist, toen ik (voor de 100ste keer) voor m'n gamelibrary stond om een nieuw spel uit te kiezen.

Herken je dit gevoel? Ik sta voor m'n kast met games, zoek iets nieuws te spelen.
Ik overdenk m'n backlog en wil die ene grote game er nu eindelijk wel eens vanaf hebben.
M'n hand gaat langs de titels: Witcher 3, Skyrim, Breath of the Wild...
Maar dan zie ik de klok en realiseer me dat ik een goed uur, misschien anderhalf, de tijd heb om te gamen.
De moeite niet om nu aan zo'n grote titel te beginnen.

Bekentenis: ik speel bijna nooit grote games uit.
Grote (J)RPGs zijn misschien wel m'n favoriete genre games, maar het lukt me bijna nooit ze af te maken.
Ander voorbeeld: Online games waar je honderden uren in moet steken (om goed te worden), zoals Call of Duty of World of Warcraft.
Ik begin er niet eens meer aan. Het lukt me gewoonweg niet om m'n aandacht zo lang bij 1 spel te houden.

9 van de 10 keer is het scenario hetzelfde: Ik begin vol goede moed aan een spel. Steek er zo makkelijk 10-20 uur in, in een paar dagen.
Maar tegelijkertijd ben ik een volwassen vent met een vrouw en een drukke baan; er komt altijd weer dat moment dat ik de playthrough moet onderbreken.
Te druk, life happens. Vandaag geen tijd, morgen ook niet. En voor je het weet zijn we 2-3 weken verder en ben ik vergeten waar ik was, hoe de controls werkte, of dat ik überhaupt aan die game bezig was.
En dan laat ik het maar weer, tot ik weer 'de tijd heb'. En die heb ik dus bijna nooit... :biggrin: niet om zo'n 100+ uur game begin tot eind uit te spelen in ieder geval :dontknow:

Simpele vraag: Hoe denken jullie hierover? Hebben jullie dit ook? Zo ja, wat doe je eraan? Doe je er überhaupt iets aan? Thoughts?
You must defeat Sheng Long's WIFE to stand a chance!

kingoftherain's spirit animal
KillingRaptor

Re: Timesinks - Lange games en how to speel them.

18 aug 2021, 19:08

100 uren in multiplayer games steken lukt mij ook niet maar singleplayer dan wel weer. Zeker als een game echt klikt met me zoals een Breath of the Wild. Maar ik woon dan natuurlijk ook alleen en ben vrijgezel, buiten het werk om heb ik ook echt de tijd om me te verdiepen in zo'n game.
Mark

18 aug 2021, 19:12

Ja herkenbaar. Maar de ervaring leert dat als ik het echt leuk genoeg vind, ik toch links en rechts de uurtjes er voor blijf vinden om te blijven spelen. Zeker als je eenmaal op dreef bent. De game beginnen met een lange sessie helpt ook meestal goed met RPG's. Begin is vaak taai en stug, dus daar moet je even doorheen. Als je dan een half uurtje speelt en het klikt nog niet, pak je hem 2 dagen later minder snel weer op.

Ik ben net aan een nieuwe RPG begonnen, klikt nog niet echt. Maar vanavond niks te doen verder, dus uurtje of 3 proberen te maken en dan is de kans aanwezig dat het echt wat gaat worden.
toejam

18 aug 2021, 19:16

Ik heb dit jaar Skyrim en Fallout 4 uitgespeeld. Beide voor mij de ultieme time sinkers. En daar lukt het me dan ook prima mee om die aandacht vast te houden. Maar tegelijk krijg ik daardoor ook wel een redelijke stevige burnout van grote games en ik heb nu al weer een paar weken dat ik niets meer op de Xbox kan vinden wat mijn aandacht vast kan houden.
Professional dabbler
Galious
Moderator
Moderator

18 aug 2021, 19:18

Sinds de afgelopen 2 jaar heb ik niet meer zoveel tijd om te gamen als voorheen. Het is nu geslonken tot zo'n drie kwartier tot een uurtje per dag. Maar ik kan het bijna iedere avond doen, dus ik heb wel de regelmaat om ook langere games door te spelen van 30, 40 of zelfs 50+ uur, alleen doe ik er een x aantal weken of zelfs maanden over en dat vind ik ook helemaal niet erg. Ik denk dus dat het voor mij de regelmaat is die me toch in staat stelt om 'timesinks' van games te spelen, ook al heb ik nog maar zelden dat ik er echt langere sessies aan kan (of wil) besteden. Voor mij werkt het in elk geval prima zo :smile:
nmkl pjkl ftmch
Zach

18 aug 2021, 19:24

Erg herkenbaar, soms kijk ik naar de HLTB en dan zakt mij de moed al in de schoenen en kies ik toch voor de game die binnen 5 uur is uit te spelen.

Het heeft ook erg met focus te maken. Ik heb onlangs in korte tijd Ar Tonelico II (42 uur) op de PS2 kunnen uitspelen. Dat was mijn focus-game, waarbij ik geen andere RPG's tussendoor speel, maar wel dat ik het afwissel met fighting games en shmups. Het probleem met oude games is dat je er toch wel een halve dag minstens voor uit moet trekken ook ivm gebrek aan save punten in de games. In de avond is het dan lastig om flink wat progressie te maken, dus ik moest het van de weekenden hebben.

Afgelopen jaar woon ik alleen, dus ik had redelijk veel vrije tijd om games uit te spelen. Per oktober ga ik weer samenwonen en dan wordt het ook weer lastiger om tijd in RPG's te steken. Zeker games met weinig savemogelijkheden.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

18 aug 2021, 23:22

Bij hele lange games heb ik graag dat je ook in een sessie van 15 minuten al iets betekenisvols kunt beleven, dus dat ik daar niet 80% van een cutscene aan het kijken ben of tekst aan het lezen ben. Games als Etrian Odyssey of Super Robot Wars V die ik sinds kort speel lenen zich daar prima voor. Maar als je een hoop side-quests hebt waarvoor je veel moet onthouden dan begin ik vaak niet eens aan de game.
Ok Impala!
Contacteer:

19 aug 2021, 15:05

Herkenbaar. Ik neem me al jaren voor om te starten met The Witcher 3, maar ja... het goede moment lijkt nooit te komen met een gezin met kinderen. Ik kan vrijwel alleen 's avonds spelen, en dan ben ik meestal te moe om me goed te concentreren. Zo was ik ook lekker bezig met Dragon's Dogma. Totdat ik een paar dagen niet kon spelen. Nu voelt het te groot om weer op te pakken. Ben ook al drie avonden bezig om in Cross Code te komen. Is vast een hele toffe game, maar het begin heeft nogal wat uitleg om te zorgen dat je de wereld en alle mechanics leert kennen. Als ik dan al moe ben in de avond, merk ik dat ik toch liever een game speel waar ik niet veel hoef te leren om te kunnen spelen. Dus dan gaat Pacman99 weer aan! :biggrin:
Swey

20 aug 2021, 21:33

Ik herken dit wel hoor, zeker als WoW veteraan met 2,5 jaar aan /played time. Ik deel mijn tijd er naar in dat ik toch dagelijks wel wat kan gamen. En ik speel niet alleen grote games, zo rond de 3-4 games per jaar gaan over de 30 uur. De rest zijn bewust uitgezochte , kleinere games die ik afwissel. Onlangs heb ik Kingdom of Amalur uitgespeeld, voor mijn doen een grote game, dan ga ik daarna kleinere games spelen zoals Kirby’s Dreamland 2 of de nieuwe Samurai Jack game op de Switch. RPGS tackle ik gewoon beetje bij beetje. Wel ben ik de laatste twee weken erg bezig met GB Studio dus het echte gamen is er een beetje bij ingeschoten.
Afijn; mijn advies, wissel grote games af met kleinere en probeer zo mogelijk gewoon een vast tijdslot voor gamen in je dag te verwerken. Voor mij is dat 1-2 uurtjes s avonds laat doordeweeks en 3 uur op zondag.
Flozem

20 aug 2021, 23:10

Gamen doe je voor je plezier. Voor mij betekent dat ik soms weken met één grote rpg bezig kan zijn, om vervolgens wat andere games tussendoor te gaan spelen. Wel speel ik het liefst rpg-achtige games: want relaxed en meestal geen skill nodig.

Niet te druk maken: enjoy. En niet bang zijn om een game tussendoor op de plank te leggen. :)
Ribbelchips

14 sep 2021, 16:56

Heel erg herkenbaar, dit topic. Ik hik er zelf ook constant tegenaan. Ik ben gek op JRPG's en open world games, maar ze nemen zo verdomd veel tijd in beslag. Met drie kinderen op de basisschool en een fulltime job + vriendin met onregelmatige werktijden heb ik er alleen veel te weinig tijd voor. Soms is het pas 21:00 voor ik eindelijk tijd voor mezelf heb. En omdat je weet dat het hele circus zich de dag er op weer gaat herhalen, is een nachtje doorhalen ook echt een no-go. In het weekend is er dan voetbal, quality time met je gezin en dan zijn er ook nog vrienden die verjaardagen vieren enzo..

Het is zo oneerlijk, vroeger had je zeeën van tijd en geen geld om meer dan twee games per jaar te kopen. Nu heb ik een backlog waar een paard de hik van krijgt, maar heb ik nog geen tijd om 2 RPG's in een jaar uit te spelen. :D. Ik heb serieus nog ongespeelde JRPG's liggen die ik 15 jaar geleden voor de GameCube heb gekocht. En daarom grijp ik dus veel sneller naar kortere games van 8-15 uur. Of games die je schier oneindig kan blijven spelen. En dus elke dag een half uurtje tot een uurtje.

Ik denk dat ik de afgelopen paar jaar wel 5 pogingen heb gedaan om te beginnen aan Kingdom Hearts. Ik wil die serie zo graag spelen, maar ik kom er gewoon niet lekker in. Dragon Quest XII, Persona 5 en The Witcher 3 heb ik ook al geprobeerd, maar op het moment dat de intro voorbij is, heb ik mijn oogleden al bijna op m'n knieën hangen en heb ik de volgende dag geen idee meer waar het nou precies allemaal om ging :D
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

14 sep 2021, 19:34

Het is bij mij vooral een probleem dat ik het niet meer zo goed onthoud. Ik ben ooit wel eens begonnen aan Final Fantasy 15. Speel je al een uur de turorial. Maar als je me de dag erna vraagt hoe je welke move moet doen… Complete black out. Dan schiet het niet op met een uurtje hier en een uurtje daar.
Mark

16 sep 2021, 12:40

Ribbelchips schreef:
14 sep 2021, 16:56
Heel erg herkenbaar, dit topic. Ik hik er zelf ook constant tegenaan. Ik ben gek op JRPG's en open world games, maar ze nemen zo verdomd veel tijd in beslag. Met drie kinderen op de basisschool en een fulltime job + vriendin met onregelmatige werktijden heb ik er alleen veel te weinig tijd voor. Soms is het pas 21:00 voor ik eindelijk tijd voor mezelf heb. En omdat je weet dat het hele circus zich de dag er op weer gaat herhalen, is een nachtje doorhalen ook echt een no-go. In het weekend is er dan voetbal, quality time met je gezin en dan zijn er ook nog vrienden die verjaardagen vieren enzo..
Haha, minus de kinderen is mijn leven precies hetzelfde. 'S avonds nog socializen met vrienden, donderdagavond en zaterdag voetbal, huishouden, werken, feestjes. Blijft weinig tijd over.
Joey
Veteraan
Veteraan

01 okt 2021, 08:03

OldSchool schreef:Het is bij mij vooral een probleem dat ik het niet meer zo goed onthoud. Ik ben ooit wel eens begonnen aan Final Fantasy 15. Speel je al een uur de turorial. Maar als je me de dag erna vraagt hoe je welke move moet doen… Complete black out. Dan schiet het niet op met een uurtje hier en een uurtje daar.
Dit klinkt mij erg bekend in de oren! Afbeelding

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”