Ervaring: uitgespeeld
Yo-Kai watch, de enige multimedia IP van ontwikkelaar Level-5 die echt doorgebroken was, leek in de periode tussen 2008 en 2014 toen ik regelmatig voor werk in Japan kwam niet meer weg te denken. Supermarkten in Yo-Kai Watch thema, merchandise, bill-boards, commercials; het was echt overal. Toch zou het tot 2020 duren voordat ik voor het eerst een titel in de serie speelde; samen met Mike selecteerde ik Yo-Kai Watch voor de 3DS voor Club Button Bashers. Als je de podcastaflevering hebt geluisterd dan weet je mijn mening over de game misschien al wel, maar laten we er toch even een uitgebreid bericht aan wijden.
Op surface-feature niveau doet Yo-Kai Watch wel een beetje aan Pokemon denken; het verzamelen van beestjes (in dit geval Yo-Kai, een soort mythologische natuurwezentjes) staat immers centraal. Maar de ervaring van Yo-Kai Watch is echt heel anders. Het is niet zozeer een hero's journey waarbij je moet bewijzen dat je de sterkste bent van de regio, maar eigenlijk gaat het veel meer over kleine locale problemen oplossen in het dorpje Springdale. Ten grondslag aan die problemen ligt vaak een ondeugende Yo-Kai, en vaak ligt de oplossing van de problemen dan weer in het verslaan van die Yo-Kai. Jij kan zelf verstopte Yo-Kai in Springdale zoeken en toevoegen aan je verzameling waarna je ze kan inzetten in battles. Battles zijn een aparte aangelegenheid, je hebt namelijk hoogstens indirect controle over de Yo-Kai; in principe auto-attacken ze zodra ze recht tegenover een vijand staan, en het enige wat jij als speler kan doen is Yo-Kai in en uit battles roteren (vrij letterlijk, want ze staan op een schijf waaraan jij kan draaien).
Typisch wellicht voor een Level-5 RPG is dat Yo-Kai Watch een low-stakes verhaal heeft. Je bent gewoon klusjes aan het opknappen. En dat brengt wat dat betreft een heel ander soort sfeer met zich mee dan de meeste RPGs. Het draait eigenlijk vooral om sfeer en dat is wat mij betreft dan ook de grootste aantrekkingskracht van Yo-Kai Watch. Ik ben blij deze game gespeeld te hebben en misschien dat ik deel 2 ook eens ga proberen.

Yo-Kai Watch staat niet hoog in mijn lijstje van favoriete RPGs maar in deze lijst staat ie nog best wel hoog, ik vind het een minder goede game dan bijvoorbeeld Labyrinth of Refrain, en minder uniek dan Crimson Shroud; maar toch moet ie er gevoelsmatig dicht bij in de buurt staan dus ik plaats Yo-Kai Watch tussen Crimson Shroud en Florence in.