Apenheul's gaming retrospective (Fire Emblem Three Houses)

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

Re: Apenheul''s gaming retrospective (Mario Kart Arcade GP VR)

11 aug 2021, 08:47

Wel een hele unieke ervaring. Op 8-4 play werd recent ook de ervaring gedeeld van de nieuwe Mario kart Ride in dat Nintendo attractie park. Daar klinkt dit haast wel een template / prototype van.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Apenheul''s gaming retrospective (Mario Kart Arcade GP VR)

11 aug 2021, 14:05

Super Metroid
Afbeelding

Ervaring: twee keer uitgespeeld

Super Metroid was de eerste game die Mike en ik voor Club Button Bashers hadden geselecteerd. Ik had de game al eens op Wii Virtual Console gespeeld maar Mike had hem nog nooit gespeeld, en omdat de SNES Mini nog niet zo lang uit was besloten we de game daarop te spelen en er een podcast-aflevering over op te nemen.

Mijn playthrough in 2019 was de tweede keer dat ik de game speelde en ik wist dus wat ik kon verwachten. De game start met een soort interactieve flashback naar de originele Metroid maar zodra Samus voet aan grond zet op Zebes sta je er als speler alleen voor. Geen uitleg, geen objective-marker of richtingaanduiding; de ontdekkingsreis van de speler is synchroon aan die van Samus. Gelukkig heeft Samus deze keer wel een kaart waarop de ruimtes die je bezocht hebt getoond worden en waardoor je nieuwsgierigheid geprikkeld wordt om de planeet te verkennen. In tegenstelling tot de meeste Nintendo games wordt dit avontuur niet begeleid met een game soundtrack vol iconische composities maar klinken er ambient soundscapes die de sfeer van de wereld benadrukken. Dit alles draagt bij aan een immersie waarin de Metriod serie haast uniek is. Door de GBA delen heb ik meerdere malen een treinstation gemist terwijl ik onderweg was naar mijn werk. Maar wat mij het meest is bijgebleven aan mijn ervaring met deze game is hoe goed de flow is. Geen enkel moment was ik niet ergens naartoe aan het werken of mijn weg aan het zoeken naar een lokatie waar ik heen wilde. Elke minuut voelde waardevol en dat is nu juist waar de meeste genregenoten (waaronder de Metroidvania's) bijna altijd een steekje laten liggen. Ook is de game erg herspeelbaar en goed te speedrunnen, getuige Games Done Quick waar het bijna een jaarlijkse traditie geworden is.

Ik heb het genoegen gehad de director Sakamoto kort te kunnen spreken op de GDC in San Francisco, hij onthulde toen zijn visie voor Metroid Other M die later met veel kritiek door media en fans ontvangen zou worden. Maar sinds ik Samus Returns op de 3DS gespeeld heb besef ik me dat deze man het nog altijd in de vingers heeft om een immersieve Metroid game te maken en kijk ik met smacht uit naar het volgende deel in de Prime serie en natuurlijk Metroid Dread.

Super Metroid vind ik een SNES must-have en is nog altijd een exemplarisch voorbeeld van environmental storytelling en pacing. Zonder twijfel gaan er in de toekomst meer playthroughs komen van deze game. Vergeleken met games die erdoor geinspireerd zijn heeft Super Metroid wel inmiddels wat achterhaalde controls, het springen moet je echt wel even onder de knie krijgen en dan heb ik het nog niet eens over wall-jumping en de screw attack gehad. In latere delen ging dit allemaal veel vlotter. Maar dit is slechts een kleine smet op een anderzijds vlekkeloze game.

Afbeelding

We gaan gewoon verder met de ranking die we met 2018 gestart zijn en eigenlijk is het in het geval van Super Metroid niet zo moeilijk want ik vind deze game nog altijd beter dan Hollow Knight en Dead Cells, hoewel die er wel dichtbij komen. Het is alleen de vraag of Super Metroid plaats 1 mag innemen, Super Smash Bros Ultimate heeft gewoon zo veel te bieden met alle iconische karakters, eindeloze herspeelbaarheid, de meest uitgebreide OST ooit, zoveel verwijzingen naar populaire en obscure games... het lijkt een kwestie van kwantiteit vs kwaliteit te worden. Eigenlijk moet je ze niet willen vergelijken, maar omdat ik me erop heb toegelegd bepaal ik dat Super Smash Bros Ultimate toch nog net de voorkeur krijgt omdat Super Metroid dat kleine smetje in de controls kent. Maar we waren zo dichtbij een nieuwe nummer 1!
KillingRaptor

Re: Apenheul''s gaming retrospective (Super Metroid)

11 aug 2021, 14:39

Prachtige game dit! Mijn grote favoriet wat Nintendo betreft. Alles klopt gewoon.
kingoftherain

11 aug 2021, 15:01

Ah, het spel dat me naar dit forum heeft geleid. It's a classic! :thumbup:
(Nou ooit nog eens spelen... :innocent: )
"My life is a chip in your pile. Ante up!"
Setzer Gabiani - Final Fantasy III / VI

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

11 aug 2021, 17:24

kingoftherain schreef:
11 aug 2021, 15:01
Ah, het spel dat me naar dit forum heeft geleid. It's a classic! :thumbup:
(Nou ooit nog eens spelen... :innocent: )
LOL! Story of my life..
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

11 aug 2021, 17:56

Parascientific Escape - Gear Detective & Crossing at the Farthest Horizon
Afbeelding

Ervaring: uitgespeeld

Even twee games in 1 bericht, want het is te lang geleden om te herinneren wat er precies in Gear Detective gebeurde en wat in Crossing at the Farthest Horizon, maar het zijn deel 2 en 3 in een visual novel serie genaamd de "Parascientific Escape" trilogie en in feite zijn het slappe aftreksels van de Zero Escape games (9 hours 9 persons 9 doors, Virtue's Last Reward, Zero Time Dilemma). Het eerste deel had ik enkele jaren eerder al gespeeld en in feite kun je deze entry in de ranking beschouwen als een voor de hele serie; het zijn weliswaar drie losstaande games maar het is voor mij te lang geleden om te herinneren wat er precies in deel 1, deel 2 en deel 3 gebeurde. De trilogie is uitgekomen op de Nintendo 3DS en bij mijn weten alleen digitaal verkrijgbaar in de eShop. Voor de prijs van € 5 Euro per deel leken het mij wel geinige bite-sized escape room achtige visual novel games.

Als je een van de Zero Escape games hebt gespeeld dan hoef ik over de structuur van de game eigenlijk weinig te vertellen. In feite zijn het first-person point & click escape room achige games waarbij je met objecten in de kamer kan interacteren, items kunt oppakken en dingen met elkaar kan combineren om zo de kamer te ontsnappen. Een game uit de Parascientific Escape serie heeft een self-contained verhaal dat over 5 chapters verspreid is en duurt gemiddeld tussen de 5 en 7 uur om uit te spelen, en deze drie verhalen hebben op een bepaalde manier met elkaar te maken wat pas duidelijk wordt in deel 3. De chapters zijn verbonden met visual novel achige storytelling, wat dus neerkomt op vrij veel lezen maar vergeleken met andere visual novels is de Parascientific Escape serie gelukkig vrij kort van stof. In elk deel speel je een karakter met een bepaalde paranormale gave die je op een unieke manier met puzzles laat interacteren. In deel deel 1 speel je een meisje op een cruiseschip waar een bom geplant is en gaat over telekinese en een soort x-ray vision (je kan als speler met je brein objecten bewegen en door objecten heen kijken) ,in deel 2 speel je een detective met chronokinese skills (je kan hier als speler dus terug in de tijd kijken) en in deel 3 komen de protagonisten van beide games bij elkaar en worden de verhaaltechnische verbanden tussen de vorige games verklaard.

Ik vond de Parascientific Escape serie eigenlijk best vermakelijk en voor € 5 Euro per stuk of € 15 euro in totaal krijg je best waar voor je geld, met name als je iets zoekt dat die Zero Escape itch scratcht. De puzzels waren soms echter best wel moeilijk en dan loop je er toch tegenaan dat de serie zo onbekend is dat er geen walkthroughs van zijn, met een klein beetje geluk vind je een bericht op gamefaqs forums dat je de juiste richting heen wijst maar informatie vinden op internet over deze games is bijna net zo moeilijk als de puzzles zelf. Toch ben ik er op een gegeven moment in geslaagd, soms met een hint, soms door trial & error, en dat geeft dan toch wel een voldaan gevoel. De trilogie haalt het niet bij bekendere series als Zero Escape en Danganronpa maar er zijn veel slechtere knock-offs op de markt.

Afbeelding

Als ik kijk naar andere 'wel aardig maar niet bijzonder' games in de ranking dan denk ik dat Parascientific Escape bij Kamiko komt te staan. Beide games lenen heel opzichtelijk inspiratie maar geven er een eigen draai aan, maar ik denk dat deze trilogie een net wat originelere draai geeft al ontlopen ze elkaar niet veel.
Zach

Re: Apenheul''s gaming retrospective (Parascientific Escape)

11 aug 2021, 18:12

Super Metroid is een onwijs goede game. Ik denk dat qua metroidvania´s voor mij alleen Zero Mission in de buurt komt. Verhaal van Other M is slecht, maar ik vond de game leuker dan de prime trilogie.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

11 aug 2021, 23:35

Zach schreef:
11 aug 2021, 18:12
Super Metroid is een onwijs goede game. Ik denk dat qua metroidvania´s voor mij alleen Zero Mission in de buurt komt. Verhaal van Other M is slecht, maar ik vond de game leuker dan de prime trilogie.
Zero Mission was heel erg tof ja, Metroid Fusion vond ik ietsje minder. Other M vond ik persoonlijk eigenlijk in geen enkel opzicht leuk.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

12 aug 2021, 00:09

Grim Fandango
Afbeelding

Ik heb op dit forum al vaak verteld dat zo rond eind basisschool de point & click adventures van Lucas Arts helemaal mijn ding waren, en toen ik naar de middelbare school ging kreeg ik eindelijk een computer met CD-ROM speler. Het voelt allemaal als een ver verleden maar ik ging in mijn middelbare schooltijd graag naar de bibliotheek om games te lenen; het staat me nog goed bij dat ik o.a. Z, Microsoft Flight Simulator 2000, Flight Unlimited en Krush Kill 'n Destroy geleend heb, maar ook Grim Fandango.

Gim Fandango brak met de rest van de Lucas Arts adventures door geen gebruik meer te maken van de SCUMM engine, in plaats daarvan gebruikte het de GrimE engine die in staat was 3D werelden op het scherm te toveren. Deze esthetische verandering ging ook gepaard met een aantal gameplay 'innovaties', ik zeg 'innovaties' in aanhalingstekens omdat deze voor het genre mijns inziens geen stap vooruit waren. Zo bestuurde je het hoofdpersonage niet met de muis maar met pijltjestoetsen, en heeft de clickable interface plaats gemaakt voor in-game contextgebonden interacties. Daarom wist je soms pas dat een object interactief was omdat dit karakter ernaar keek wanneer je er toevallig dichtbij in de buurt liep. Ook het overzichtelijke inventory systeem van de SCUMM games werd vervangen door een een soort carousel die je met de pijltjes kon besturen en dit nam allemaal veel meer tijd in beslag dan we van Lucas Arts adventures gewend waren.

Dit waren dan ook een paar van de redenen waarom Grim Fandango destijds niet klikte, maar in 2018 heb ik samen met Mike en enkele forumleden de remaster gespeeld voor Club Button Bashers en toen wel doorgezet. En daar ben ik blij om want Grim Fandango is een bijzondere game die haast overstroomt van de sfeer en geinspireerd is op Mexicaanse mythologie en film Noir. Je speelt Manny, een figuur in de Land of the Dead reisopties verkoopt aan mensen die recent overleden zijn. Door omstandigheden geef je een klant per ongeluk de verkeerde optie en dit is de aanleiding voor een grote reis door het hiernamaals waarin allerlei maffe figuren er maar het beste van gemaakt hebben. Gaandeweg ben ik echt van deze game gaan houden, al zat ie vol met kleine frustraties zoals belangrijke paden die je haast niet kunt zien omdat ze in de schaduw liggen of "this little light of mine, I'm gonna let it shine".

Een toffe adventure die voor mij persoonlijk misschien net niet de hoogte haalt van Monkey Island, Sam & Max, Indiana Jones en Day of the Tentacle maar daar net een trede onder zit omdat de gameplay helaas te lijden heeft onder de controls (zowel in het origineel als in de remaster). Een klassieker durf ik het ook wel te noemen, met een ontzettend gave sfeer en fantasierijke wereld.

Afbeelding

De ranking was voor mij vrij snel bepaald, Grim Fandango is een iconische game met unieke setting en komt daarmee al aardig hoog, maar bij Kirby Planet Robobot wordt het lastig. Een trede lager staat nu Tiny Barbarian DX en Grim Fandango zou goed tussen die twee titels in passen. Unieker en memorabeler dan Tiny Barbarian DX, maar haalt het niet bij het gemiddelde spelplezier van Kirby Planet Robobot.
KillingRaptor

Re: Apenheul''s gaming retrospective (Grim Fandango)

12 aug 2021, 10:29

Dit is er eentje die ik nog eens moet spelen, hij lijkt me echt super eigenlijk.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Apenheul''s gaming retrospective (Grim Fandango)

12 aug 2021, 19:51

Okami HD
Afbeelding

Club Button Bashers was een goed idee want hierdoor kwamen Mike en ik in aanraking met allerlei klassiekers die we graag eens wilden spelen. Okami was er nog zo een. Tijdens het werkbezoek in Japan dat ik in Nights of Azure 2 en Mario Kart Arcade GP VR al noemde had ik ergens in Shibuya in Tokio Okami HD voor de Switch gekocht, ik meen zelfs op release-dag, Het was de derde keer dat ik Okami kocht want ik had de game ook al op PS2 en Wii maar ondanks meerdere pogingen sloeg de game nog niet helemaal aan bij mij. Met Club Button Bashers en Okami HD kwam daar verandering in.

Men zegt dat Okami iets wegheeft van Zelda maar voor mijn beleving kennen deze series hele verschillende focuspunten. Zelda legt grote nadruk op omgevingen en puzzles; als speler heb je een soort ruimtelijk begrip van de dungeon nodig om deze te navigeren en routes te openen. In Okami ligt de nadruk op karakters en combat. Veel meer dan in de gemiddelde Zelda game (op misschien Skyward Sword na) komen karakters in beeld die vaak niet alleen om verhaaltechnische redenen in de game zitten maar die ook een functie hebben in de structuur van de game, en veel meer dan in Zelda moet je gecoördineerde aanvalspatronen uitvoeren en wordt je beloond als je hier moeite in steekt. De ervaring van spelen is daarmee heel verschillend tussen beide series, maar overeenkomstige patronen zijn inderdaad de structuur van de wereld en dat je een karakter speelt dat qua skills en statistieken groeit.

De setting van Okami is een Japan uit de volksverhalen en het leent van geschiedenis en mythologie om tot iets unieks te komen waar je in andere games nog nooit bent geweest. Je speelt als een witte wolf, Amaterasu, en tijdens de reis heb je niet alleen interactie met mensen uit legendes maar ook allerlei soorten dieren. Als wolf voel je je op een bepaalde manier verbonden met alle levensvormen in de game, zowel mensen als dieren (en goden) kennen je en hebben respect voor je. Waar de game echt in uitblinkt is combat. Amaterasu ontwikkelt gedurende de game een uitgebreide move-set met zowel functionele moves die je in de overworld kunt gebruiken als combat-moves die je ook nog eens kunt trainen in een dojo. Je speelt het in de basis als een hack & slash maar bijzonder is dat je sommige moves moet kalligraferen met de zogenaamde Celestial Brush, dit doe je in de meeste versies van Okami met de stick maar de Wii en Switch versie ondersteunen ook touch-controls waarmee je met de Wii Remote danwel je vinger kan tekenen. Persoonlijk vond ik de stick-controls prima werken, alleen wanneer gevechten hectisch worden detecteert het spel heel af en toe een move niet goed. Gek genoeg was dat bij mij zelden bij meer ingewikkelde vormen zoals een bom (waarbij je een cirkel moet tekenen met een lontje eraan) maar juist bij simpele strepen zoals de Power Slash. Je slaat dus niet alleen met een van de legendarische wapens die je in de game kunt vinden, maar je spawnt ook min of meer bovennatuurlijke dingen die schade kunnen doen middels je Celestial Brush.

Anno 2019 is de game nog steeds heel erg tof om te spelen en dankzij de unieke art stijl voelt het ook helemaal niet als een oude game aan. Er zit wel duidelijk een jaren 2000 tijdsbeeld in met nonsense voice-overs en hele basale camerabewegingen tijdens cutscenes maar het had net zo goed een nieuwe game uit 2019 kunnen zijn die inspiratie leende uit een andere generatie, net zoals games als Dead Cells en Celeste zo goed doen. De enige twee nadelen die ik nog wilde noemen zijn de (veel te gemakkelijke) moeilijkheidsgraad en enkele locaties in de game waar de pacing erg onder te lijden krijgt. Maar dat is niet gek in een game die zo groot is er zit ook heel veel content in, en er gebeuren genoeg unieke dingen om het gevoel van herhaling te voorkomen. Er zat in ieder geval geen moment in de game dat ik me verveelde en met de grote variatie aan locaties waar je komt heb je ook altijd wel weer iets nieuws interessants te doen.

Afbeelding

Okami bleek een instant-classic voor mij te zijn en we gaan deze dan ook vrij hoog in de ranking tegenkomen. Ik denk dat ik Bayonetta 2 een leukere game vind, maar Okami heeft zoveel meer te bieden en zoveel smoel dat ik het de sterkere game van de twee vind. Ook heeft het meer afwisseling en 'sense of place' dan Octopath Traveler die ook heel hoog in de ranking staat. Doom 2016 is de roadblock voor Okami's tocht naar de top, die game heeft geen dieptepunten en is constant van zo'n hoge kwaliteit dat Okami het op dat vlak ervan verliest. Maar wat de ranking dus eigen zegt is dat anno 2019 Okami bijna net zo leuk is om te spelen als Doom 2016, en dat klopt ook naar mijn mening!
KillingRaptor

Re: Apenheul''s gaming retrospective (Okami HD)

12 aug 2021, 19:59

Jullie kennen mijn mening onderhand al zeker van Okami? :biggrin:

Best
Game
Ever!!!
kingoftherain

12 aug 2021, 20:02

KillingRaptor schreef:

Best
Game
Ever!!!
Oooooooooooh. Was jij dat? :lol: :lol: :lol:
"My life is a chip in your pile. Ante up!"
Setzer Gabiani - Final Fantasy III / VI

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

12 aug 2021, 20:02

KillingRaptor schreef:

Best
Game
Ever!!!
Daar heb ik akte van genomen ja ;)
Fing3r

13 aug 2021, 08:49

Okami is inderdaad een erg fijne game en heeft een bijzondere artstyle waardoor het boven de middelmaat uitstijgt, maar de game had van mij net even een paar uur korter gekund door wat minder te recyclen en had van mij net zoals Niels zegt iets lastiger mogen zijn.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

13 aug 2021, 12:00

Monument Valley
Afbeelding

Hoewel ik uiteraard persoonlijk mijn voorkeuren heb probeer ik actief op verschillende platformen te gamen, want als je getrouwd bent met één platform dan mis je echt heel veel mooie ervaringen. Mobile is echter dat platform waarvoor ik me heel erg in moet spannen om op te gamen al gaat dat de laatste tijd met XCloud wel wat beter. Een game die ik zeker niet had willen missen en waarmee ik mij tijdens mijn vakantie in 2019 in Zuid-Korea uitstekend heb vermaakt is Monument Valley.

Monument Valley is eigenlijk een vrij simpel spelletje waarin je een poppetje van A naar B moet laten lopen door een level, echter heeft dat level karakteristieken van een Escher-schilderij waardoor je meer op je waarneming moet vertrouwen dan op je ruimtelijk voorstellingsvermogen en dat is soms knap lastig. Je kan met je vinger aan het level trekken, slepen en draaien om het perspectief zo te bewerken dat je poppetje ineens een andere hoogte kan bereiken, of dat een muur ineens een vloer wordt. Het is een bijzondere tactiele ervaring die af en toe de in games zeer zeldzame aha-erlebnis laat ervaren. Je voelt je soms als een kind dat met nieuw speelgoed spelenderwijs natuurwetten ontdekt, en het is ook zeker te danken aan de prachtige vormgeving van het spel dat dit alles echt betoverend over kan komen.

Monument Valley is een kunstwerkje, een heerlijke game om te spelen die zowel heel toegankelijk als diepgaand is. Mijn moeder die nooit spelletjes speelt was enorm gebiologeerd door de game en speelde het binnen twee dagen uit, en zelf heb ik menig metroritje in Seoul met verwondering naar mijn telefoon zitten staren wanneer ik een level weer op interessante manieren kon manipuleren. Het is een must-play voor iedereen die van artistieke games houdt en van puzzelen, al moeten sommigen zich misschien een drempel over om het op telefoon of tablet te spelen. De game kost maar € 4 Euro en de ervaring blijft langer bij je en is beteknisvoller dan die cappuccino die je bij de Starbucks hebt gehaald.

Afbeelding

Weer een uitstekende game voor de ranking, het spel is een krachtige korte ervaring die betovert en verrast zonder ook maar een moment te vervelen. Gevoelsmatig is ie iets beter dan Limbo en komt ie daar dus een plekje boven te staan, maar het heeft qua gevoel van verkenning ook wel raakvlakken met Etrian Odyssey IV, maar die game spreekt meer verschillende emoties aan en waardeer ik weer een tikkeltje hoger dan Monument Valley.
KillingRaptor

Re: Apenheul''s gaming retrospective (Monument Valley)

13 aug 2021, 12:21

Ik heb die ooit eens op mijn tablet gezet toen die even gratis was, toen gelijk ook uitgespeeld en was zeker een mooie en vermakelijke game!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

13 aug 2021, 12:36

KillingRaptor schreef:
13 aug 2021, 12:21
Ik heb die ooit eens op mijn tablet gezet toen die even gratis was, toen gelijk ook uitgespeeld en was zeker een mooie en vermakelijke game!
Ja zo kwam ik er ook mee in aanraking, vervolgens heb ik nog wel DLC gekocht en het vervolg. Maar beide zijn 'meer van hetzelfde' wat op zichzelf natuurlijk niet verkeerd is.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

13 aug 2021, 12:37

De volgende drie games die ik in 2019 speelde waren drie arcade games waar ik te weinig van herinner om in de ranking op te nemen:

- The Simpsons
- Dogyuun
- Double Dragon

Deze drie titels worden dus overgeslagen.
Ok Impala!
Contacteer:

13 aug 2021, 13:10

My oh my... dit topic heeft zoveel prachtige games. Had ik maar voldoende tijd om ze allemaal te spelen. Erg mooi dat je dit zo onder elkaar zet Niels, hebben we toch weer een beetje het gevoel van een BB Podcast aflevering. :smile:
Fing3r

13 aug 2021, 14:30

Monument Valley is voor mij een game die heel erg goed begon, maar op het punt dat het uitdagend lijkt te gaan worden is het alweer voorbij. In mijn ogen hadden ze hier zoveel meer mee kunnen doen wat betreft puzzels. Ik was er in ieder geval al binnen een uurtje doorheen en had hier stiekem toch meer van verwacht 😢
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

14 aug 2021, 15:41

Valkyria Chronicles
Afbeelding

Valkyria Chronicles is een game die ik zo vaak heb uitgesteld. Ik kocht de game oorspronkelijk vrij laat in de levenscyclus van de Playstation 3 maar wegens andere prioriteiten bleef de game ongespeeld. Toen kwam er een luxe remaster uit op Playstaton 4 voor een zeer aantrekkelijke prijs, deze ging de kast in vanwege wederom andere prioriteiten. Daarna werd een nieuw deel in de serie aangekondigd (Valkyeria Chronicles 4) en begon het weer te kriebelen. Toen de remaster van het originele deel ook nog eens voor de Switch werd uitgebracht kocht ik het spel voor de 3e keer en begon eindelijk aan een lang uitgestelde playthrough.

Valkyria Chronicles is turn-based tactische RPG met real-time elementen. Anders dan in bijvoorbeeld Fire Emblem werkt het spel met zogenaamde action points, als je een poppetje een actie uit wilt laten voeren dan kost dat je een action point en wanneer die op zijn is de beurt aan de tegenstander. Ongespendeerde action points vervallen gelukkig niet, die spaar je op waardoor je in de volgende beurt meer acties kan ondernemen. Dit systeem bevalt mij erg goed omdat je hierdoor extra doelbewust gaat spelen, elke beurt die je krijgt wordt een soort puzzle om op te lossen. Wanneer je een karakter beweegt dan kun je daarmee vrij rondlopen binnen een bepaalde actieradius, en daarna kun je ook nog een actie uitvoeren zoals schieten of het gebruik van een item waarmee je bijvoorbeeld kan healen. Kijk echter uit want tijdens dat je rondloopt kunnen tegenstanders bij wie je in de field-of-vision loopt op je schieten, en het is ook mogelijk dat je per ongeluk op een landmijn stapt. Ook het schieten bevat een real-time element waarbij je op weak-points moet mikken en ondertussen beschoten kan worden; bij voorkeur zorg je ervoor dat er een obstakel tussen jou en je vijand zit of dat je minstens achter een hoop zandzakken knielt.

Het verhaal en de setting zijn duidelijk geinspireerd op de 2e wereldoorlog en dit is aangevuld met mythologische elementen waardoor de game een hele pakkende setting heeft. De hoofdrolspeler is Welkin, aanvoerder van Squad 7, en tijdens het spel sluiten allerlei figuren bij hem aan. Veel figuren zijn generiek maar er zijn ook karakters die een rol in het verhaal spelen en wat gast-karakters van het spel Skies of Arcadia. Elk karakter heeft hele persoonlijke sterktes en zwaktes, zo kan iemand bijvoorbeeld hooikoorts hebben daardoor deze slecht tegen gras kan; het is dan ook zaak om dat karakter niet door het gras te laten lopen. Elk karakter behoort ook tot een bepaalde class, hierbij kun je denken aan scouts, snipers en shock troopers en het aparte bij Valkyria Chronicles is dat je niet je karakters individueel levelt maar eigenlijk de hele class levelt, hierdoor worden alle karakters binnen die class sterker. Tijdens mijn playthrough heb ik me gespecialiseerd in de Scout class waardoor karakters op een gegeven moment heel scherp konden schieten en enorm ver konden lopen. Dat tweede is belangrijk in deze game want het doel in een missie is om vlaggen te veroveren (denk aan Domination in Call of Duty) en vaak kun je met een Scout gung-ho de basis van de tegenstander in vallen.

Voor mij is Valkyria Chronicles een hele bijzondere game die alle snaren raakt omdat het een paar nostalgische elementen onder een dak brengt. Het heeft de tactische hide & peek gameplay van een Gears of War, gemengd met strategische gameplay van Fire Emblem en de 'feel' van Day of Defeat. Vaak ontbreekt het bij strategische turn-based games aan een gevoel van urgentie en immersie omdat je met een vogelperspectief situaties kan overzien, maar bij deze game voelt de afstand tussen mij en de game-wereld erg klein. Het helpt dan ook zeker dat de game moeite steekt in karakter- en world-building waardoor je soms irrationele keuzes maakt om een karakter dat je gaaf vindt iets cools te laten doen. Ik had dat bijvoorbeeld met Vyse en Aika, twee karakters die ik al kende van Skies of Arcadia, maar ook met originele karakters zoals Welkin en Alicia. Het zijn dan meer dan poppetjes met statistieken.

Afbeelding

Ik denk nog regelmatig terug aan mijn playthrough van deze waanzinnige game en prijs mezelf gelukkig dat Valkyria Chronicles IV nog voor mij ligt, daar ga ik zeker niet te lang mee wachten. Strategie en tactiek, mits goed uitgevoerd, belichamen mijn favoriete elementen in video games en Valkyria Chronicles legt de lat hoog. Zo hoog dat ie de huidige top 10 binnenstormt tot een voorlopige 5e plaats Misschien had ie zelfs wel boven Super Metroid kunnen staan maar ik vind de ervaringen zo lastig te vergelijken en de ene dag leun ik iets meer naar de ene soort ervaring en de andere dag naar de andere.
arjen1981

Re: Apenheul''s gaming retrospective (Valkyria Chronicles)

14 aug 2021, 18:16

Mooi. Voor mij staat deze aan de top van de PS3 RPG’s. Ik heb ook recent nog ontzettend genoten van Valkyria Chronicles 4. Deze vond ik zeker net zo goed. Ook deel 2 heb ik geprobeerd maar die kun je gerust passeren.
KillingRaptor

14 aug 2021, 18:53

Dit is er eentje die ik heb liggen in de collectie maar waar ik echt nog eens moet aan beginnen. Hij lijkt me wel fantastisch!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

14 aug 2021, 19:28

KillingRaptor schreef:
14 aug 2021, 18:53
Dit is er eentje die ik heb liggen in de collectie maar waar ik echt nog eens moet aan beginnen. Hij lijkt me wel fantastisch!
Zeker doen!
arjen1981 schreef:
14 aug 2021, 18:16
Mooi. Voor mij staat deze aan de top van de PS3 RPG’s. Ik heb ook recent nog ontzettend genoten van Valkyria Chronicles 4. Deze vond ik zeker net zo goed. Ook deel 2 heb ik geprobeerd maar die kun je gerust passeren.
Kan ik me voorstellen, ik denk dat ik het ook de beste PS3 RPG zou vinden. En dank voor de tip m.b.t. deel 2, ik heb die wel maar zal 'm overslaan. Misschien een keer iets voor op een vakantie o.i.d.

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”