Ervaring: uitgespeeld (exclusief post-game content)
Vroeger vond ik Dragon Quest maar een ietwat oubollige serie die weinig vernieuwende stappen durfde te nemen maar daar kijk ik tegenwoordig toch heel anders tegenaan: in een gaming landschap dat zo snel verandert is Dragon Quest juist die comfortabele en stabiele serie waar je altijd op terug kan vallen voor een authentieke console RPG ervaring. En voor het eerst sinds het PS2 tijdperk keert de mainline Dragon Quest serie terug naar (stationaire) consoles met deel XI, en dat doet het met enorm veel bravoure.
Je kent het wel: met een groep party-members trek je van dorp naar dorp om bewoners te helpen met hun zorgen en uiteindelijk redt je de wereld. Als je een bijzonder overkoepelend verhaal of plot zoekt dan ben je bij deze game aan het verkeerde adres. Waar het bij Dragon Quest om gaat zijn juist de side-quests, de kleine en vaak hele persoonlijke mini-verhaaltjes die je beleeft wanneer je juist van het kritieke pad af gaat. Er zit ontzettend veel zorg en oog voor detail in de interacties die je hebt met de talloze NPCs van de wereld van Dragon Quest. Waar deel XI dan naar mijn mening nog eens erg sterk in is, zijn de karakters waarmee je speelt zelf. Ik denk dat DQXI zelfs mijn 1-na of misschien 2-na favoriete cast van de hele serie heeft, met de excentrieke Sylvando als positieve uitschieter. De definitive edition van Dragon Quest geeft deze karakters ook nog een stuk meer diepte dan de originele DQ11, door ieder ook een eigen hoofdstuk in het verhaal te geven waarin hun achtergrond nog eens goed in de spotlight gezet wordt.
Het battle-systeem is in feite een soort active-time-battle systeem, maar het voelt dynamischer aan omdat je rond kan lopen en omdat de skills van je karakters erg customizable zijn. Dat skill-customization systeem is erg leuk gedaan; elk karakter heeft een groot aantal skills en abilities in een soort web en jij kan daarin cellen unlocken met ervaringspunten. De enige vereiste is dat de cel op een of andere manier grenst aan een cel die je al unlockt hebt. Zo heb je tijdens het spel toch ook een strategisch element van karakterontwikkeling en heb je een hele betekenisvolle beloning om naar uit te kijken. Na zo'n 45 uur heb je echter wel alles wat je wilde hebben zo'n beetje unlocked en daarmee werd combat voor mij persoonlijk ook wat vervelender, maar gelukkig blijven situaties je uitdagen om verschillende combinaties van karakters voor combat in te zetten wat het geheel fris houdt.
Als ik dan toch een nadeel moet noemen van DQ XI dan is het het ontwerp van de wereld zelf, weliswaar ziet het er prachtig uit en zijn er ontzettend mooi gemaakte dorpen en steden om te bezoeken, maar de wereld is lang niet zo open als het soms suggereert. In feite loop je door veelal corridors heen die dermate vormgegeven zijn dat het lijkt alsof er meer is; Dragon Quest XI is misschien wel de meest lineaire mainline game in de serie. Toch kan ik dat de game gemakkelijk vergeven, net zoals de karakters heeft de wereld een soort 'ziel', iets wat in video games naar mijn mening in de regel vrij zeldzaam is.

Qua plaatsing kijk ik vooral naar de RPGs die al in het lijstje staan, ik vind Dragon Quest XI echt een essentiële game voor de liefhebber van het genre maar waardeer het niet zo hoog als Valkyria Chronicles en vind het ook iets minder leuk dan Octopath Traveler, maar omdat het in andere aspecten weer beter is komt het er zeer dichtbij in de buurt. Daarom plaats ik Dragon Quest XI Echoes of an Elusive Age S Definitive Edition (een hele mond vol) direct onder Octopath Traveler.