Apenheul's gaming retrospective (Halo: Combat Evolved)

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Apenheul's gaming retrospective (Yo-Kai Watch)

02 jan 2022, 14:06

Yo-Kai Watch
Afbeelding

Ervaring: uitgespeeld

Yo-Kai watch, de enige multimedia IP van ontwikkelaar Level-5 die echt doorgebroken was, leek in de periode tussen 2008 en 2014 toen ik regelmatig voor werk in Japan kwam niet meer weg te denken. Supermarkten in Yo-Kai Watch thema, merchandise, bill-boards, commercials; het was echt overal. Toch zou het tot 2020 duren voordat ik voor het eerst een titel in de serie speelde; samen met Mike selecteerde ik Yo-Kai Watch voor de 3DS voor Club Button Bashers. Als je de podcastaflevering hebt geluisterd dan weet je mijn mening over de game misschien al wel, maar laten we er toch even een uitgebreid bericht aan wijden.

Op surface-feature niveau doet Yo-Kai Watch wel een beetje aan Pokemon denken; het verzamelen van beestjes (in dit geval Yo-Kai, een soort mythologische natuurwezentjes) staat immers centraal. Maar de ervaring van Yo-Kai Watch is echt heel anders. Het is niet zozeer een hero's journey waarbij je moet bewijzen dat je de sterkste bent van de regio, maar eigenlijk gaat het veel meer over kleine locale problemen oplossen in het dorpje Springdale. Ten grondslag aan die problemen ligt vaak een ondeugende Yo-Kai, en vaak ligt de oplossing van de problemen dan weer in het verslaan van die Yo-Kai. Jij kan zelf verstopte Yo-Kai in Springdale zoeken en toevoegen aan je verzameling waarna je ze kan inzetten in battles. Battles zijn een aparte aangelegenheid, je hebt namelijk hoogstens indirect controle over de Yo-Kai; in principe auto-attacken ze zodra ze recht tegenover een vijand staan, en het enige wat jij als speler kan doen is Yo-Kai in en uit battles roteren (vrij letterlijk, want ze staan op een schijf waaraan jij kan draaien).

Typisch wellicht voor een Level-5 RPG is dat Yo-Kai Watch een low-stakes verhaal heeft. Je bent gewoon klusjes aan het opknappen. En dat brengt wat dat betreft een heel ander soort sfeer met zich mee dan de meeste RPGs. Het draait eigenlijk vooral om sfeer en dat is wat mij betreft dan ook de grootste aantrekkingskracht van Yo-Kai Watch. Ik ben blij deze game gespeeld te hebben en misschien dat ik deel 2 ook eens ga proberen.

Afbeelding

Yo-Kai Watch staat niet hoog in mijn lijstje van favoriete RPGs maar in deze lijst staat ie nog best wel hoog, ik vind het een minder goede game dan bijvoorbeeld Labyrinth of Refrain, en minder uniek dan Crimson Shroud; maar toch moet ie er gevoelsmatig dicht bij in de buurt staan dus ik plaats Yo-Kai Watch tussen Crimson Shroud en Florence in.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Apenheul's gaming retrospective (Fruit of Grisaia)

19 jan 2022, 00:09

Fruit of Grisaia
Afbeelding

Ervaring: alle eindes gehaald maar niet alle side-content gedaan

Na enkele visual novels geprobeerd te hebben begon ik eindelijk door te krijgen waarom fans van dit genre niet spreken van 'spelen' maar van 'lezen'. Waar Ace Attorney, Danrangonpa en Root Letter tot op zekere hoogte nog gameplay hadden is dit bij Fruit of Grisaia tamelijk ver te zoeken. De game, die mij werkelijk vele tientallen uren gekost heeft, laat de speler af en toe een keuze maken die het vervolg van het spel beinvloedt maar meer dan 99% van de tijd ben je aan het lezen. Klinkt saai toch? Nou.. tegen mijn verwachting in heb ik me goed vermaakt met deze eh.. game?

Stel je eens voor dat je een soort jonge James Bond bent, en dat je naar een kostschool voor 'bijzondere' mensen wordt gestuurd. Die bijzondere mensen, overigens allemaal vrouwen, hebben allemaal een vreemde persoonlijkheid waar iets achter lijkt te schuilen, maar omdat jij een die-hard bikkel bent die opgevoed is door een asociale drill-sargeant leidt alles wat je doet tot hilarische escalatie. Ik heb regelmatig mijn Switch weg moeten leggen van het lachen ("maak je toch eens niet zo druk, dadelijk versnel je je menopauze nog!"). Het personage in wiens hoofd je kruipt is heerlijk sarcastisch en over de top lomp in zijn omgang met de meiden die bij hem in de studentenflat op de schoolcampus wonen.

Het thema van de visual novel houdt een prettig midden tussen comedy, drama en thriller. Zoals eerder gezegd is er iets eigenaardigs met de bewoners van de studentenflat en het heeft allemaal iets met een traumatisch verleden te maken. Gedurende het spel verbeter je je band met een van de bewoners en prik je langzaam door de facade heen waarna je achter de oorzaak van het trauma komt. De game schuwt nare topics niet, ik heb me af en toe best slecht gevoeld om de dingen die de personages overkomen waren. Ze waren weliswaar fictief maar tegelijkertijd ook zo onmenselijk dat je je voor kan stellen dat er mensen bestaan die dit soort dingen echt meegemaakt hebben in hun leven.

Het heeft mij dus wel iets gedaan, Fruit of Grisaia, iets wat een goed boek ook met je kan doen. Niet alleen was het innemend en interessant maar de productiewaarden zijn ook erg hoog en alle tekst is (weliswaar Japans) ingesproken. Volgens mij zou het fans van series aan moeten spreken want het doet veel aan character expositie. Persoonljik had ik er absoluut de voorkeur aan gegeven als er meer gameplay in zat, maar de interactie met het verhaal is flinterdun zoals wel vaker met games in dit genre het geval is. Maar mocht je een milde interesse of nieuwsgierigheid in het genre hebben, geef Grisaia dan een kans want dit behoort tot het beste wat het genre in huis heeft.

Afbeelding

Bijna 60 uur speeltijd zegt me dat Fruit of Grisaia mij goed vermaakt heeft. Van alle 'pure' visual novels vind ik dit tot nu toe ook de beste die ik gespeeld heb al vind ik Raging Loop meer 'engaging' doordat je daar een actievere rol in speelt. Al met al spreekt Grisaia met de comedy, drama en thriller aspecten een breder palette aan, en daarom komt ie 1 plaatsje boven Raging Loop te staan.
Retrogamepapa
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: grimmmeister

19 jan 2022, 00:22

Yo-Kai Watch kocht ik deel 2 voor 5 euro, en het was voor mij echt een verrassing hoe goed het was. Uiteindelijk ook deel 1 en 3 gekocht (deel 3 is erg, erg moeilijk aan te komen trouwens). Ik kan mij ook helemaal vinden in jouw stukje erover.

Visual novels zijn inderdaad lezen, lezen, lezen! Ik moest er jaren geleden een aantal reviewen (kneiter Japanse titels, kan er zo gauw niet meer op komen). Het kan goed bevallen zolang je er maar vanuit gaat dat je niet echt gameplay krijgt haha.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

19 jan 2022, 00:32

Retrogamepapa schreef:
19 jan 2022, 00:22
Yo-Kai Watch kocht ik deel 2 voor 5 euro, en het was voor mij echt een verrassing hoe goed het was. Uiteindelijk ook deel 1 en 3 gekocht (deel 3 is erg, erg moeilijk aan te komen trouwens). Ik kan mij ook helemaal vinden in jouw stukje erover.

Visual novels zijn inderdaad lezen, lezen, lezen! Ik moest er jaren geleden een aantal reviewen (kneiter Japanse titels, kan er zo gauw niet meer op komen). Het kan goed bevallen zolang je er maar vanuit gaat dat je niet echt gameplay krijgt haha.
Leuk om te lezen dat je een vergelijkbare ervaraing met Yo-Kai Watch, het is volgens mij echt hit or miss voor fans van het genre maar bij mij klikte het gelukkig.

Visual novels reviewen zou ik echt niet trekken, respect dat jij je eraan gewaagd hebt. Ik merk dat ik heel sporadisch er een wel interessant vindt maar dat is dan echt bij uitzondering; degenen in dit topic zijn visual novels die ik ook werkelijk uitgespeeld heb dus die klikten wel maar er zijn er ook nog wel een paar die heel hoog aangeschreven staan en waarbij ik letterlijk in slaap viel :)
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Apenheul's gaming retrospective (Halo: Combat Evolved)

23 jan 2022, 20:31

Halo: Combat Evolved
Afbeelding
Ervaring: meerdere keren uitgespeeld op Legendary difficulty

Halo Combat Evolved: legendarische game. Deze first person shooter, die nota bene het grootste deel van de ontwikkeling bedoeld was als real-time-strategy game, heeft een invloed gehad op consoles games waar maar weinig andere games zich mee kunnen meten. Ik zou alle innovaties hier op kunnen sommen, maar dat is voor dit topic eigenlijk niet zo belangrijk; waar het hier voornamelijk om gaat is de impact van Halo Combat Evolved op mij als gamer.

Enkele weken nadat ik mijn aankoopbon van de originele xbox had opgestuurd naar Microsoft kreeg ik een langverwacht pakketje binnen met daarin een gratis Xbox controller en twee games: Fuzion Frenzy en Halo Combat Evolved. Ik was destijds al bekend met de Marathon serie van Bungie op de Apple Macintosh van mijn vader, maar dat een PC developer een exclusieve launch title zou maken voor een gesloten platform van een nieuwe speler op de markt wekte toch wel mijn interesse. CD-ROM in de disk-drive, Xbox aan: ik hoor Gregoriaans gezang en zie het Halo logo op tv verschijnen. Een van de meest succesvolle earwurms in gaming, ik hoef het logo maar ergens te zien en ik hoor de melodie alweer.

Wat mij te wachten stond was een episch avontuur zoals ik die nog nooit beleefd had in een first-person-shooter. Met vehicle-physics, een meeslepend verhaal, graphics van een nieuwe standaard en bovenal gewoon heerlijke gameplay die nu nog steeds lekker aanvoelt. Wat een avontuur: ik moet denken aan de bestorming van de Silent Cartographer, de eerste keer dat je The Flood ontmoet, het moment dat je erachter komt wat er met kapitein Keyes is gebeurd en wat het geheim van Halo is. Dat soort herinneringen wis je niet meer uit, die blijven je je leven bij omdat het voor die tijd zo vernieuwend was.

In Club Button Bashers hebben Michael en ik het uitgebreid over Halo Combat Evolved gehad nadat we samen in co-op de hele game nog eens doorgespeeld hadden. Het is geen geheim dat ik deze game nog steeds hoog heb zitten en vast en zeker in de toekomst nog wel een keer door zal spelen. Halo is een all-time klassieker dat zich met gemak kan meten met klassiekers van Nintendo en Playstation.

Afbeelding

Mijn fascinatie met first-person-shooters is weliswaar voorbij, en ik houd van Fire Emblem Three Houses, maar Halo Combat Evolved is voor mij gewaagd aan Super Mario World en knokt zich zo mijn top 4 binnen. Het grote verschil voor mij met SMW is dat de laatstgenoemde eigenlijk in bijna geen enkel opzicht gedateerd voelt, waar Halo op vlakken toch echt wel even doorbijten is. Maar uiteindelijk gaat het om mijn gevoel en dan is Halo gelukkig beter dan de zwakste schakel. Masterpiece!

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”