Old School’s Top 10 Mobile Games!

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
OldSchool
Contacteer:

Old School’s Top 10 Mobile Games!

11 mei 2021, 15:17

De telefoon is niet meer weg te denken! Werd hij vroeger daadwerkelijk gebruikt om te bellen, is dat tegenwoordig is dat maar een klein percentage van het telefoongebruik. Laten we in percentages blijven denken, dat komt minder verslaafd over. Maar ik denk dat ik niet-werk dagen zeker 90% gametijd heb. De rest is whatsapp, discord en het checken van dit forum.

Mobile Gaming is niet iets wat heel serieus genomen wordt. Veel games zijn ook simpel en oppervlakkig, al helemaal in vergelijking met wat je op pc of consoles kunt vinden. Desalniettemin vind ik het een leuk tijdverdrijf en je telefoon is natuurlijk de ideale handheld. In-app aankopen kunnen nog wel eens vervelend zijn, maar er zijn veel games waar je voldoende bezig gehouden wordt, zonder geld te hoeven inleggen.

Hoe dan ook, ik ga met jullie mijn persoonlijke top 10 delen. Wie weet zit er iets voor je tussen!
Mark

Re: Old School’s Top 10 Mobile Games!

11 mei 2021, 15:25

1. OSM
OldSchool
Contacteer:

11 mei 2021, 15:41

Afbeelding

10. DomiNations

Deze game is wat ik noem een Build & Battle game. Je begint met niets, en door het verzamelen van grondstoffen ga je bouwen. Hoe meer je bouwt, hoe meer mogelijkheden je krijgt. En uiteindelijk krijg je de mogelijkheid een leger te bouwen en aan te vallen.

Het unique selling point van deze game, is dat je een reis door de tijd maakt. Je begint in het Stenen Tijdperk en in deze tijd loop je letterlijk met speren. Je verzamelt voedsel en hout om gebouwen te bouwen. Dat gaat via het bekende principe van snel iets bouwen en elke upgrade kost meer tijd. Vervolgens kom je na verloop van tijd in een volgende fase en word alles langzaam geavanceerder.

Afbeelding

Uiteraard bouw je je basis zo dat hij makkelijk te verdedigen is tegen aanvallen. Zelf kun je ook aanvallen. Het bekende recept. Een vergelijking met Clash of Clans is al snel gemaakt, al werken deze games toch wel wezenlijk anders.

Ik heb een tijd met veel plezier gespeeld, zonder er geld aan uit te geven. Er waren twee redenen, waardoor ik minder ging spelen en uiteindelijk ben gestopt. Ik miste het contact met andere spelers en het begon me te lang te duren voor je vooruitgang boekte in de tijdsfases.

Pluspunten:
- De game is toegankelijk
- Simpele leercurve
- Het geeft meer dan vergelijkbare games een SimCity gevoel

Minpunten:
- De game begint voortvarend, maar als je geen geld wilt uitgeven gaat het naar mate de game vordert erg lang duren voor je in een nieuwe tijd terecht komt.
- Updates gaan uiteindelijk erg lang duren, waardoor je veel wachttijd hebt.

Trailer:
Laatst gewijzigd door OldSchool op 12 mei 2021, 13:11, 2 keer totaal gewijzigd.
OldSchool
Contacteer:

11 mei 2021, 15:42

Mark schreef:
11 mei 2021, 15:25
1. OSM
Sorry, deze simpele ziel heeft die helaas niet in zijn lijstje 😂.
KillingRaptor

11 mei 2021, 15:47

Ben best benieuwd wat hier voorbij zal komen maar zelf heb ik echt helemaal niets met mobile gaming.
Flozem

11 mei 2021, 15:56

Dat kan ik beamen. Ik speel af en toe Fire Emblem Heroes, maar in het algemeen vind ik de gameplay van mobile games bedroevend.

Gisteren heb ik na één half uurtje mijn 3mnd gratis Apple Arcade geannuleerd, omdat er eigenlijk niets tussen zat dat me ook maar de indruk gaf het niveau van shoelware te ontstijgen… :p
OldSchool
Contacteer:

11 mei 2021, 16:27

Flozem schreef:
Dat kan ik beamen. Ik speel af en toe Fire Emblem Heroes, maar in het algemeen vind ik de gameplay van mobile games bedroevend.
Ik snap wat je bedoeld. Ik heb ooit Sonic mobiel geprobeerd, maar dat is geen zak aan, omdat ik ook niet overweg kan met de besturing.

De games die in mijn lijstje voorbij komen zijn ook geen “ports” van gewone games. Het zijn games die gemaakt zijn voor mobile gaming.
KillingRaptor

11 mei 2021, 17:02

Flozem schreef:

Gisteren heb ik na één half uurtje mijn 3mnd gratis Apple Arcade geannuleerd, omdat er eigenlijk niets tussen zat dat me ook maar de indruk gaf het niveau van shoelware te ontstijgen… :p
Twee games die mij wel interessant lijken van Apple Arcade zijn Fantasian en World of Demons, ik hoop dat die nog naar andere platformen gaan komen. Fantasian ziet er heel mooi uit, alle omgevingen zijn diorama's die ze irl hebben gemaakt voor de game.
OldSchool
Contacteer:

12 mei 2021, 13:53

Afbeelding

9. WordOn

Excuses bij voorbaat, maar één woordspelletje moet toch voorkomen in een Top 10 zoals deze. Ik ben zeker niet vies van een spelletje Wordfeud, maar dat is wat mij betreft zeker niet de leukste. Ruzzle is ook leuk om te doen (kennen jullie Boggle nog van vroeger?), maar het leukste woordspelletje is toch wel WordOn! Bijkomstig grappig feitje: Het spel is van Nederlandse makelij.

Ook dit spel is gebaseerd op Scrabble. En deze game speel je ook één tegen één. Het spel werkt wel wezenlijk anders dan het gewone scrabble. Allereerst is er geen speelbord en leg je nieuwe woorden niet aan oude woorden. Je hebt wel zeven letters op je virtuele plankje. Boven je letters zie je zeven vakjes. Daar moet je proberen om een woord te leggen, dat je zoveel mogelijk punten oplevert. Met uitzondering van het eerste woord, geef je altijd twee letters door aan je tegenstander. Als jij aan de beurt bent, krijg je dus twee letters. Lukt het je om die letters te verwerken in het nieuwe woord dat je gaat leggen, verdubbeld je score. Lukt het niet, krijg je dus de score maar één keer, maar ook nog eens strafpunten. Ter waarde van de letter(s). Er zijn ook vakjes met een twee keer of drie keer letter waarde, dat werkt hetzelfde als bij het gewone scrabble. Als laatste is het zo, dat als je een zeven letter woord weet te leggen, je naast de gewone score, ook nog tien bonuspunten krijgt.

Afbeelding

Het spel is gratis te spelen. En het is ook goed gratis te spelen. Het enige wat ik wel gedaan heb, is de reclame verwijderen. Verder heb ik niets in het spel gestopt. In het spel heb je munten en sterren. De munten verdien je door woorden te leggen en kun je in het spel omzetten naar sterren. Er is een winkel waar je die sterren kunt uitgeven aan andere tegeltjes. Je krijgt standaard de witte tegels, deze kun je dus veranderen. Een aantal tegels zijn alleen met echt geld te betalen, maar dat is natuurlijk niet nodig. Er is maar één belangrijk onderdeel waar je de sterretjes voor gebruikt en dat is de woordencheck. Als je speelt moet je zelf je score uitrekenen. Tenzij je de woordencheck activeert. Kost je drie sterretjes, maar het levert je onmisbaar voordeel op. Ten eerste, zie je hoeveel je score gaat zijn als je een woord legt, ten tweede zie je hoeveel muntjes je verdiend met het gelegde woord en ten derde kun je zien of je in de buurt komt van de maximaal haalbare score die met jouw letters mogelijk is. Dat is de investering wel waard en spelen zonder woordencheck is eigenlijk niet leuk.

Zoals gezegd, kun je in de winkel muntjes omzetten in sterretjes. Ik doe dat altijd op de meest efficiënte manier: 4000 muntjes worden 150 sterretjes. Het is de eerste keer even investeren, maar als dit je eenmaal gelukt is, kun je dit blijven doen en heb je eigenlijk altijd voldoende sterretjes.

WordOn is in de basis gewoon scrabble, maar dan met een twist. Het leuke aan dit spel is het zoeken naar het ideale woord. Soms zie je het, soms niet. En natuurlijk wil je winnen van je tegenstander. Daarnaast word je een level toegewezen, maximaal level 5. Ik balanceer altijd op het randje van 4 en 5. Het is voor mij dan de uitdaging om toch weer in 5 te belanden. De game heeft ook een solo gamemode, waarin je tegen het spel speelt. Verder kun je nog meedoen aan toernooien. In een toernooi wordt per dag bijgehouden wat je hoogste score was. Wie aan het einde van de periode bij elkaar opgeteld de hoogste score had wint.

Pluspunten:
- Snel spel, maar je hoeft niet meteen te spelen. Er mag 72 uur tussen een beurt zitten.
- Kan makkelijk tussendoor gespeeld worden, een beurt hoeft niet veel tijd te kosten.
- Uitdagende gameplay, veel meer dan bv bij Wordfeud.

Minpunten:
- De game heeft een chatfunctie. Genoeg mannen die afhaken als ze zien dat ze tegen een man spelen. Ik wil niet weten hoe dat gaat als je een vrouw bent.

Meer info:
http://www.wordonhd.com/
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

12 mei 2021, 15:25

Mobile games hebben zeker hun plek in mijn vrijetijdsbesteding, weliswaar met pieken en dalen. Ik ben benieuwd of misschien Hungry Cat Picross in je top 10 zit :)
Mark

12 mei 2021, 17:27

OSM! OSM!

Kleine disclaimer, OSM betaalt allicht al een jaar of 4 m'n hypotheek et cetera.

P.s.: ben jij Huckle? Wat een spetter!
OldSchool
Contacteer:

12 mei 2021, 20:13

Apenheul schreef:
12 mei 2021, 15:25
Mobile games hebben zeker hun plek in mijn vrijetijdsbesteding, weliswaar met pieken en dalen. Ik ben benieuwd of misschien Hungry Cat Picross in je top 10 zit :)
Zal ik het verklappen of houden we het spannend?
OldSchool
Contacteer:

12 mei 2021, 20:13

Mark schreef:
12 mei 2021, 17:27
OSM! OSM!

Kleine disclaimer, OSM betaalt allicht al een jaar of 4 m'n hypotheek et cetera.

P.s.: ben jij Huckle? Wat een spetter!
OSspaM!
Mark

12 mei 2021, 20:30

Hahaha sorry, ik hou al op
Swey

13 mei 2021, 12:00

Ah nice dit topic ga ik volgen!
Gacha games incoming!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

13 mei 2021, 12:27

Houd het maar spannend OldSchool ^_^
OldSchool
Contacteer:

13 mei 2021, 17:31

Afbeelding

8. Fallout Shelter

De Sims, maar dan simpeler en leuker. Deze game is gratis en gratis ook zeer goed te spelen. Je kunt wel van alles kopen, maar dit is één van de weinige games waar ik niet continue verleidt wordt om geld uit te geven. Het spel heeft ook niet echt een duidelijk doel. Heerlijk is dat, gewoon maar een beetje wat doen, alles is goed. Dat is wat mij betreft de charme van deze game.

In Fallout Shelter begin je in een kleine bunker met een paar mensen. Onder je bunker heb je veel ruimte en kun je flink uitbreiden. Hoe meer je uitbreidt hoe meer opties je krijgt. Elke kamer heeft namelijk een functie. Sowieso moet je je zorgen voor voldoende “grondstoffen”. In deze game is dat voedsel, water en stroom. Je bouwt dus voldoende kamers om je populatie te kunnen voorzien van eten en water en je bouwt genoeg stroom kamers om je shelter te kunnen voorzien van stroom.

Je hebt ook woon gedeeltes. Zet je daar een mannetje en vrouwtje in, wordt de vrouw vanzelf een keer zwanger en krijg je na “9 maanden” een extra bewoner. Er zijn ook trainingsruimtes waar je je de stats van je bewoners beter kunt maken. Want elke bewoner heeft zijn eigen statistieken en die maken een persoon geschikt voor bijvoorbeeld het bereiden van voedsel.

Afbeelding

Je kunt ook nog een radio kamer bouwen. Deze zendt muziek uit, maar nog belangrijker, lokt ook nieuwe bewoners naar jouw bunker. Mensen kunnen van buiten naar binnen, maar ooo van binnen naar buiten. Je kunt missies doen, maar je kunt ook een expeditie op touw zetten. Je verdiend daar emmer kleding of wapens. Je hebt die wapens nodig in de missies, maar ook om je bunker te verdedigen. Want soms staan er ineens kwaadwillige mensen voor je deur die inbreken en in het wilde weg beginnen te schieten. Dan moet je je wel kunnen verdedigen natuurlijk!

Deze game is pure ontspanning. Er zit weinig actie in, maar dat mis ik niet. Het is gewoon lekker bouwen aan een zo groot mogelijke bunker. Ik kreeg wel even een dipje toen ik een keer mijn voortgang kwijtraakte. Opnieuw beginnen is altijd lastig... Gelukkig kun je tegenwoordig je voortgang koppelen.

Pluspunten:
- Deze game biedt pure ontspanning
- De Sims meets SimCity: gewoon lekker bouwen zonder duidelijk einddoel
- Zonder problemen gratis te spelen
- Missies en expedities zijn mogelijk

Minpunten:
- Het kan nog wel eens een uitdaging zijn om de drie grondstoffen in balans te houden

Trailer:
OldSchool
Contacteer:

15 mei 2021, 13:59

Afbeelding

7. Dragons of Atlantis

Deze game... wat heb ik hier een tijd in zitten. En het is ook de eerste game waar ik daadwerkelijk geld in investeerde. Hoewel het in verhouding met andere spelers zeer bescheiden was, is dit toch wel de game waar ik het meeste geld in heb gestopt.

Het is een free-to-play, pay-to-win game. Met de nadruk op dat laatste. Op elke server waren er wel een paar big spenders, die dan automatisch ook de server domineerde. Ondanks dat was de game toch aantrekkelijk, want er is meer pulp dan dat er big spenders zijn.

In deze game heb je twee modi. De eerste is je stad. Daarin bouw je diverse gebouwen. De tweede is de wereld kaart. Op die kaart zie je steden van mede spelers. Het aanvallen van medespelers is de manier om de benodigde grondstoffen te verkrijgen voor het bouwen van je stad. Het werkt volgens het standaard principe. De eerste update kost 5 seconden, uiteindelijk duurt een update een week. Ja, echt, een week. Hoe je je stad inricht is zeer bepalend voor je gameplay. Want je hebt huizen nodig voor bewoners, maar je wil ook zoveel mogelijk troepen trainen (veel al draken). Die mix is dus belangrijk en was ook altijd onderwerp van discussie.

Naast je normale troepen, heb je ook verschillende “Great Dragons”. Die kun je met je troepen meesturen voor extra boosts. Deze draken kunnen niet dood gaan, maar hebben wel hersteltijd nodig. Je overige troepen gaan gewoon dood. De eerste draak krijg je kado, andere draken moet je wat meer moeite voor doen. De overige draken bieden je ook uitbreidingsplaatsen voor je stad. Je kunt daar extra gebouwen bouwen.

Afbeelding

De game heeft me online vrienden opgeleverd, die ik nog altijd wel eens spreek. Het sociale stuk was enorm belangrijk in de game. Sowieso was er een algemene chat in de game, maar ook had je alliances, waarin je met elkaar samen speelden. Als iemand werd aangevallen, kon je elkaar helpen verdedigen door troepen te sturen naar een lid. Daarom was bij elke serieuze alliance Line verplicht om te communiceren.

Maar goed, de game draait dus met name om de troepenmacht die je weet op te bouwen. Dit duurt lang. Sowieso moet ja dagenlange researches doen om bepaalde troepen te unlocken. Dan moet je ze trainen. En dat duurt lang, echt lang. En daar zit natuurlijk het verdienmodel van de game. Allereerst in het kopen van troepen, en op de tweede plek het gebruik van speed ups. Speed ups zijn essentieel in de game. Je krijgt ze ook gratis, maar je moet ze ook kopen. Met speed ups kun je het trainen van troepen (of het bouwen van gebouwen) versnellen. Maar er is nog een belangrijke manier om de speed ups te gebruiken. Afhankelijk van de plek op de wereld kaart en de locatie van de persoon die je wil aanvallen, wordt de afstand berekent. Vervolgens bepaalt de langzaamste van je troepen de duur van jou naar je vijand. Als je een beetje uit elkaar zit, kan dit zomaar uren duren. Maar als je iemand wil verrassen, dan gebruik je speed ups. Echt een essentieel onderdeel van de strategie.

Ik heb dit spel lang en met veel plezier gespeeld. De reden waarom ik ben gestopt is omdat het pay-to-win principe absurd werd. In het begin koste troepen kisten honderden rubies (de in game valuta). Later kreeg je zelfs al troepen kisten van 2 rubies. Daardoor werd het voor de big spenders alleen maar makkelijker om aan troepen te komen en dus te domineren. De afstand tussen niet (of weinig) betalende spelers en de big spenders werd te groot. Dat vernaggelde wel het spel enigszins.

Ondanks dat heb ik goede herinneringen aan de game. Ook om het spel. Mijn eigen alliance (Kingdom of Light) die uiteindelijk de derde alliance van de server werd. Het samen met je vrienden de general chat op stelten zetten. Het neerhalen van groten meneren, door iemand uit te lokken en dan met zijn allen de stad van een een alliance member te versterken. Hoe we allemaal op een nieuwe server sprongen, omdat dan iedereen weer tegelijk op nul begon. Er zit enorm veel in deze game. En ik moet bekennen dat ik terwijl ik dit intik, ik de game weer opnieuw aan het downloaden ben!

Pluspunten:
- Erg sociale game, je maakt wellicht vrienden voor het leven
- Strategie en samenwerking zijn essentieel
- De grote draken, die zijn echt tof. Ik bedoel, DRAKEN!

Minpunten
- Het is echt pay-to-win. Je kunt de game niet goed genoeg spelen zonder geld te investeren.
- Je doet weken over het opbouwen van een troepenmacht, maar die kan in een seconde verdwijnen.
- Afstand tussen niet betalende spelers en de big spenders is te groot.

Trailer:
OldSchool
Contacteer:

31 mei 2021, 21:04

Afbeelding

6. Hay Day

Op de zesde plaats vinden we Hay Day. Mijn vrouw had eerder een iPad dan ik. Na het eten praatte ze standaard over het voeren van de koeien. Het bleek later om Hay Day te gaan. Al snel volgde mijn eigen iPad en ging ik ook gedreven aan de slag met mijn boerderij.

Want dat is waar Hay Day in de basis om draait: het runnen van je eigen boerderij. Je verbouwt gewassen, teelt fruit, houdt dieren en produceert zelf goederen. Wat slim is aan Hay Day is dat elk gewas zijn eigen tijd nodig heeft. De snelste is graan, met slechts twee minuten. Maar dit loopt op tot een bepaald aantal uren, zoals bijvoorbeeld bij aardappelen en aardbeien. Hierdoor kun je eeuwig het gevoel blijven houden door te willen gaan: er is altijd iets te doen!

In de loop der jaren is Hay Day enorm uitgebreid. Tegenwoordig kun je vissen, heb je een stad met voorzieningen en zelfs een dierentuin, is er een clubhuis waar je samen kunt spelen voor beloningen. Er is nu ineens zoveel te doen, dat je werkelijk de hele dag door zou kunnen blijven spelen. Voor mij is dat wel een achilleshiel gebleken, want door dat de game nu zo enorm uitgebreid is, moet je je teveel verspreiden over verschillende taken.

Afbeelding

Toch blijft Hay Day wel een game die me af en toe roept. Ik ga dan toch weer in fases spelen en richt me dan vooral op de dingen waar ik zin in heb, de rest laat ik dan maar los. Als één van de eerste games die ik mobiel speelde, blijft het toch een aantrekkingskracht houden. Zal wel dat retro game gevoel zijn 😉.

Pluspunten:
- Verslavende gameplay
- Ontzettend veel te doen: je kunt er lange tijd geheel in op gaan
- Goed te spelen zonder geld uit te geven

Minpunten:
- Ontzettend veel te doen: soms kun je je verliezen in alle mogelijkheden.
- Je kunt je land uitbreiden, maar dit duurt wel te lang naar mijn smaak.

Trailer:
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

01 jun 2021, 10:35

Fallout Shelter heb ik geprobeerd, op zich zeker geen verkeerde game maar ik had minder het gevoel van 'bouwen' en meer het gevoel van resources in balans houden. Toch zijn het wel dit soort sims die mobile voor mij ook wel aantrekkelijk maken. Misschien dat ik Hay Day maar eens moet checken.
OldSchool
Contacteer:

01 jun 2021, 10:52

Apenheul schreef:
01 jun 2021, 10:35
Fallout Shelter heb ik geprobeerd, op zich zeker geen verkeerde game maar ik had minder het gevoel van 'bouwen' en meer het gevoel van resources in balans houden. Toch zijn het wel dit soort sims die mobile voor mij ook wel aantrekkelijk maken. Misschien dat ik Hay Day maar eens moet checken.
Ik snap zeker dat je dat zegt, van die resources. Dat is ook wel een essentieel onderdeel can de mechanics. Maar het feit dat je telkens nieuwe ruimtes unlocked en redelijk makkelijk nieuw kamers kan bouwen, vind ik het meest aantrekkelijke in de game. Maar die verhouding is nooit helemaal oké, dus ik snap je helemaal.
OldSchool
Contacteer:

12 jun 2021, 18:07

Afbeelding

5. Tower Defense Lost Earth

Dit de eerste game die ik heb gekocht. Ik had de game al op de pc gespeeld met een Android emulator, maar ik wilde hem ook erg graag op de iPad kunnen spelen.

De naam zegt het al: het is een tower defense game. Maar dan m.i. de tofste die er ooit gemaakt is. Je begint met één toren in het eerste level en vervolgens wordt dit steeds uitgebreider. Ook de vijanden wisselen. En de vijanden zijn ook divers. Je hebt tanks, die groot zijn en veel health hebben. Maar je hebt ook vijanden die klein zijn, weinig health hebben, maar wel altijd in groepen komen. De normale kanonnen werken goed tegen de tanks, maar zijn niet snel genoeg voor de groepen met kleine vijanden. Maar gelukkig heb je ook lasers die over een gehele verticale of horizontale baan kunnen vuren. Ideaal voor die kleine groepen!

Afbeelding

Welk kanon je ook bouwt, elk is twee keer te upgraden. Soms is het slim snel te upgraden, maar vaak is het raadzaam om eerst langs het traject wat meer neer te zetten en daarna pas te upgraden. Zeker naar mate de levels vorderen, is het belangrijk goed na te denken over hoe je alles wil gaan neer zetten.

De vijanden komen altijd in waves en daar komen er een flink aantal van. De waves worden uiteraard steeds sterker en daardoor is niet niet geheel ongebuikelijk dat je in de laatste of voorlaatste wave toch afgaat. Tijdens elk level mag je maximaal 9 vijanden door laten. De 10e zal er voor zorgen dat je afgaat. Gelukkig heb je wel ook speciale aanvallen (beperkt) tot je beschikking. Dit kan zijn een luchtaanval zijn, of een gifwolk aanval.

Afbeelding

Helaas heeft deze game één probleem. De game met de titel Lost Earth is niet meer te vinden in de stores. Deze game gaf je één aankoop, en daarna had je een volwaardige game. Maar de trend is natuurlijk anders. Daardoor is er een ander versie in de stores terecht gekomen: Tower Defense Infinite War. Hier kun je in-app aankopen doen, wat het verdienmodel, maar ook de gameplay helaas anders maakt. De basis is wel hetzelfde: de levels zijn gelijk, maar nu ondersteund door in-app aankopen. Gelukkig heb ik de game zelf nog op mijn oude iPad staan, waardoor ik de game nog in zijn originele vorm kan spelen. Wat ik zo nu en dan zeker ook nog eens doe.

Pluspunten:
- Beste tower defense ooit. Punt.
- Veel variatie in levels en vijanden
- Er is ook een challenge mode met puzzels om op te lossen

Minpunten:
- Helaas is de game alleen nog te downloaden als TD Infinite War.

Voorbeeld van een level / gameplay:
OldSchool
Contacteer:

13 nov 2021, 12:27

Afbeelding

4. Clash Royale

De tweede Supercell game in de lijst. Clash Royale is een spin off van Clash of Clans. Op zich ook een leuke game, maar heeft me veel minder gegrepen dan Clash Royale. In deze game is het de bedoeling meer torens dan je tegenstander te vernietigen. Je begint ieder met drie torens. De toren in het middel huisvest de koning en heeft meer health en vuurt een kanon af zodra hij schade heeft. De twee torens aan de zijkanten worden bestuurd door prinsessen en deze schieten pijlen af op iedereen die over de brug naar jouw kant van het scherm komt.

Afbeelding

De karakters zijn dezelfde karakters als in Clash of Clans. Bij Clash Royale is dit echter in kaart vorm. Door te winnen krijg je kistjes om te openen, en daar krijg je kaarten uit. Met behulp van deze kaarten kun je je karakters levellen. Sinds de laatste update is het maximale level verhoogd van 13 naar 14. Er zijn sinds de laatste update ook 4 in plaats van 3 kaartsoorten. Gewoon, zeldzaam, episch en de nieuwe kampioenen.

Je stelt een deck samen van acht kaarten, welke je in een potje wilt gebruiken. Je maakt een mix van diverse kaart soorten. Er zijn snelle karakters, je hebt gebouwen (die dus niet kunnen bewegen), je hebt tanks die veel damage doen (maar wel heel langzaam zijn). Je bent dus vooral op zoek naar kaarten die goed samenwerken. Tijdens een spel rouleren de kaarten. Je kunt altijd uit vier van je acht kaarten kiezen. Gebruik je een kaart, dan wordt er een nieuwe kaart uit je deck toegevoegd aan de vier kaarten waar je uit kan kiezen.

Afbeelding

Doel van de game is om trofeeën te verdienen. Hoe meer trofeeën, hoe hoger je level. Hoe hoger je level, hoe meer karakters je vrij speelt. Elk potje duurt standaard drie minuten. Is er na deze drie minuten een gelijke stand, dan komen er twee minuten bij. Dan is het sudden death: de eerste die een toren weet te vernietigen wint! Is er na de extra twee minuten nog steeds geen winnaar, wordt de winnaar bepaald aan de hand van de health van de toren. De persoon die de toren met minste health heeft, verliest de game.

Wat leuk is aan deze game, is dat er naast de gewone speel modus, er ook heel veel andere manieren zijn om de game te spelen. Er zijn altijd uitdagingen, die telkens anders zijn, maar unieke gameplay bieden. Daarnaast is er de optie om alternatieve game modi te spelen. Voor de afwisseling altijd lekker. Als laatste zijn er clan oorlogen, waarin je ook verschillende games kunt kiezen, waarmee je punten voor je clan kunt scoren.

Pluspunten:
- Een snel spel, makkelijk tussen door te spelen
- Door de afwisseling in speelmodi blijft het uitdagend
- Door de clans is er ook een sociaal aspect
- Prima te spelen zonder geld uit te geven

Minpunten:
- De game is volgens mij rigged. Soms krijg je meerdere tegenstanders achter elkaar die perfect weten in te spelen op de zwakke plekken in jouw deck.
- Het aantal speelbare karakters is inmiddels zo groot, dat de game voor mijn gevoel een beetje uit balans raakt.

Teaser:
OldSchool
Contacteer:

13 nov 2021, 13:07

Ik heb twee jaar geleden een paar filmpjes gemaakt voor de fun. Dit was een leuk potje, gameplay by yours truly. Maar geeft iig de gameplay goed aan, voor de paar mensen die de game nog niet kennen!

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”