3D-fighting games: een niche?

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
Zach

3D-fighting games: een niche?

04 apr 2021, 18:50

Ik ben sinds een tijdje weer into fighting games, met name 3d-fighters. Ik heb altijd met veel plezier Soul Calibur II, Dead or Alive 2 en Virtua Fighter 4 gespeeld. Wel iets minder interesse in Tekken en Mortal Kombat. Nu ik zo ongeveer alle 3d fighting games heb gespeeld van PS1 tot PS4 valt mij op dat eigenlijk nauwelijks andere 3d-fighting games zijn naast de usual suspects. Ik speel nu Soul Calibur VI, Dead or Alive 5 Last Round en Tekken 7, maar verder dan dat kom ik niet. Wel zie ik al een hele tijd een hernieuwde interesse in 2d-fighters. Ik heb allerlei games wel geprobeerd van Garou tot Samurai Shodown en tot Street Fighter, maar dat geeft mij niet het plezier van 3d-fighters. Anime-arena fighters doet het ook niet voor mij.

Wie weet nog leuke 3d-fighting games die ik zou kunnen proberen? Ik kom eigenlijk niet verder dan Bloody Roar. Het maakt mij niet uit of het jap-only is.
KillingRaptor

Re: 3D-fighting games: een niche?

04 apr 2021, 19:01

Had Mortal Kombat ook niet enkele 3D fighters? Ik meen mij te herinneren dat Deadly Alliance zo'n game was, heb me daar wel prima mee vermaakt indertijd. Star Gladiator op PS1 en de sequel op Dreamcast zijn ook erg vet vind ik. En Warpath: Jurassic Park is stiekem ook heel cool! :biggrin:
Afbeelding
Zach

04 apr 2021, 19:14

Deadly Alliance heb ik toen inderdaad gespeeld, de sequels heb ik gemist.
Theo79

04 apr 2021, 19:30

Battle Arena Toshinden zou je eens kunnen proberen, Star Gladiator, Rival Schools.

Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk

Mark

04 apr 2021, 22:41

Ik wilde net suggereren onze in-house expert Theo79 te vragen voor een consult. Als er iemand is waar ik naar luister als het over fighting games gaat is hij het, ook al is het niet echt mijn genre.
RKR

04 apr 2021, 23:28

Ze zijn er niet echt meer. Tekken heeft eigenlijk monopolie en Tekken 7 is ook enorm goed. Helaas is ie niet geupgrade voor next-gen want als je hem op de Xbox hebt is ie nog altijd 720p lol. Soul Calibur VI is heel goed. Wel een beetje low budget, maar heb ik me online heel erg mee vermaakt.

Virtua Fighter 5 Final Showdown heb ik heel veel online gespeeld op PS3, die is absoluut top maar reeds verouderd. De game komt binnenkort weer uit trouwens, althans hij is rated onder de naam Ultimate Showdown. Dit vind ik eigenlijk de beste met Soul Calibur 2.

DoA vind ik echt bagger. Ten tijde van 2 en 3 was ik nog een groot fan. Die games pushte de Dreamcast en Xbox. 4 heb ik ook nog heel veel gespeeld, maar daarna vond ik het microtransactions fetish trash. 5 en 6 vind ik vreselijk.

Dreamcast/PS2 generatie was echt golden age. Tekken Tag, 4 en 5, Soul calibur 2, VF4 Evo, Dead or Alive 2 en 3, Plasma Sword (Star Gladiator 2, die OST is ziek trouwens!), Tech Romancer, Project Justice (Rival Schools 2, een van de aller, allerleukste!!). Ik vrat ze allemaal op en we speelden ze ook offline VS. Bloody Roar was toendertijd ook wel leuk, ik had een CD-R van de Japanse versie van deel 2 in zo'n tijd dat je nog niet eens wist dat zo'n game daar al uit was. Bushido Blade 2 idem.
Theo79

05 apr 2021, 10:09

Mark schreef:Ik wilde net suggereren onze in-house expert Theo79 te vragen voor een consult. Als er iemand is waar ik naar luister als het over fighting games gaat is hij het, ook al is het niet echt mijn genre.
Thnx leuk om te horen. Alleen heb ik zelf niet heel veel verstand van 3D fighting games omdat mn liefde meer bij de 2D fighters ligt. Toch zijn er wel een aantal gave 3D fighters te noemen waaronder dus bijvoorbeeld een Rival Schools.

Zach

05 apr 2021, 10:47

RKR schreef:
04 apr 2021, 23:28
Ze zijn er niet echt meer. Tekken heeft eigenlijk monopolie en Tekken 7 is ook enorm goed. Helaas is ie niet geupgrade voor next-gen want als je hem op de Xbox hebt is ie nog altijd 720p lol. Soul Calibur VI is heel goed. Wel een beetje low budget, maar heb ik me online heel erg mee vermaakt.

Virtua Fighter 5 Final Showdown heb ik heel veel online gespeeld op PS3, die is absoluut top maar reeds verouderd. De game komt binnenkort weer uit trouwens, althans hij is rated onder de naam Ultimate Showdown. Dit vind ik eigenlijk de beste met Soul Calibur 2.

DoA vind ik echt bagger. Ten tijde van 2 en 3 was ik nog een groot fan. Die games pushte de Dreamcast en Xbox. 4 heb ik ook nog heel veel gespeeld, maar daarna vond ik het microtransactions fetish trash. 5 en 6 vind ik vreselijk.

Dreamcast/PS2 generatie was echt golden age. Tekken Tag, 4 en 5, Soul calibur 2, VF4 Evo, Dead or Alive 2 en 3, Plasma Sword (Star Gladiator 2, die OST is ziek trouwens!), Tech Romancer, Project Justice (Rival Schools 2, een van de aller, allerleukste!!). Ik vrat ze allemaal op en we speelden ze ook offline VS. Bloody Roar was toendertijd ook wel leuk, ik had een CD-R van de Japanse versie van deel 2 in zo'n tijd dat je nog niet eens wist dat zo'n game daar al uit was. Bushido Blade 2 idem.
Die klik met Tekken heb ik niet. Ik heb vroeger wel veel Tekken 3 en Tekken Tag Tournament gespeeld. Tekken 5 en Tekken 7 afgelopen maanden gespeeld, maar het speelt niet zo fijn als SC of DOA. Ik speel een paar rondes en leg de game dan weer weg. Ik ga mij daar nog eens verdiepen.

SC6 vind ik tof en de leukste sinds SC3. DOA5Last Round speelt wel fijn, maar ik vind die microtransactions ook een zonde. En vervelend dat er zoveel onzin-costumes zijn, ik hoef Akira niet steeds in een Santa kostuum te zien. Waarom is er geen filter?

Yes, VF 5 Final Showdown heb ik op de PS3 en in Yakuza 6 :biggrin:. Erg tof, ik hoop wel op een Virtua Fighter 6.
Klopt wat je zegt, de PS2-era was geweldig in dat opzicht. Ik verbaas mij hoe beperkt het aanbod nu is:(. En dat zelfs SC6, T7 en DOA5 mij minder liggen dan de PS2 entries.

Nu wil ik weer een XBOX met DOA ultimate en 3, haha :evil2:
Galious
Moderator
Moderator

05 apr 2021, 14:36

Ik vond Tobal No.1 en Tobal 2 op de PS1 altijd wel toffe fighters, al moet ik bekennen dat ik de meeste tijd doorbracht in de Quest mode, waarbij de eerste game in een soort 3rd person dungeon crawler verandert en deel 2 zelfs in een complete RPG-achtige adventure.

Op de PS2 is Urban Reign misschien ook nog wel interessant, dat is een soort combinatie van fighting game en beat 'em up met Tekken invloeden (inclusief 2 unlockable characters uit die serie).

En op de Wii is er nog Castlevania Judgment. Nooit gespeeld, maar het is tenminste geen generieke Metroidvania, dus dat is al iets :smile:

nmkl pjkl ftmch
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018
Winnaar Gameroom Award 2018

05 apr 2021, 14:42

Al heel lang niet meer gespeeld, maar volgens mij was Last Bronx ook wel aardig op de Saturn

KillingRaptor

05 apr 2021, 15:00

Fighters Megamix op de Saturn kan ik ook nog wel aanraden! Een mix van verschillende personages uit onder andere Virtua Fighter en Fighting Vipers. Zelfs de Hornet auto uit Daytona USA is speelbaar.

En Fighting Vipers is dus ook een aanrader, die speel ik altijd wel graag op de Saturn.

Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

05 apr 2021, 15:13

En ik zou bijna een paar SNK games vergeten. Zo zijn er uiteraard de twee The King of Fighters: Maximum Impact delen op de PS2. Het zijn misschien niet de beste King of Fighters delen, maar ik vind het in 3D ook nog steeds toffe fighters!

En dan is er nog Samurai Shodown Sen op de Xbox 360:

nmkl pjkl ftmch
Theo79

05 apr 2021, 15:22

Yusha-Heavens Gate voor de ps1 vind ik ook nog wel een hele bijzondere:

https://m.youtube.com/watch?v=AZV_VLEFkWQ

Zach

05 apr 2021, 19:22

Bedankt voor de tips allen. Nog genoeg te ontdekken!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

05 apr 2021, 19:33

Ik ben eigenlijk helemaal niet in dit genre thuis, wat maakt een 3D fighter een 3D fighter? Ik neem aan dat het niet alleen om de graphics gaat.
KillingRaptor

05 apr 2021, 19:51

Apenheul schreef:
05 apr 2021, 19:33
Ik ben eigenlijk helemaal niet in dit genre thuis, wat maakt een 3D fighter een 3D fighter? Ik neem aan dat het niet alleen om de graphics gaat.
Inderdaad niet de graphics, want bijvoorbeeld Street Fighter V heeft 3D graphics maar is gewoon een 2D fighter. In een 3D fighter kan je vrijer bewegen in de arena's door bijvoorbeeld te sidesteppen enzo.
Afbeelding
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

05 apr 2021, 23:44

Nee precies. Het zit echt wel inde gameplay. Sidestep is er zeker 1 maar ik denk dat ook de grapple er 1 is. Ik ben opgegroeid met Virtua Fighter ipv Tekken en voor mij is dat toch wel de standaard template van een 3d fighter. Een arcade stick en relatief simpelere moves dan een 2d fighter maar ook veel diepgang.

Virtua Fighter 5 Ultimate Impact is pas net gelekt naar de pers. Veel is nog biet bekend behalve dat Sega deze hard zal positioneren als een esports titel. Verder zijn er inderdaad niet echt nieuwe ip’s. Het is daarmee wel zeker een niche.

DOA 6 moet ook wel uitstekend zijn. Wat ik zelf wel graag zou zien is een remake van VF2 in dezelfde stijl als de recente Virtua Racing.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

06 apr 2021, 11:34

Ah dan snap ik hem :)

Ik heb binnen dat genre Battle Arena Toshinden, Dead or Alive 3, Tekken 3, Tekken 7, Tekken Tag Tournament 2 en Pokken Tournament gespeeld. Twee jaar geleden heb ik nog deelgenomen aan een klein grass-roots Tekken 7 tournament in een game-cafe in Seoul, ik heb mezelf toen teruggetrokken omdat ik de laatste metro terug naar mijn hotel moest nemen maar gek genoeg had ik in mijn tier alles gewonnen met puur button-bashing (want ik heb Tekken te weinig gespeeld om precies te weten hoe dingen werken). Wat dat betreft speel ik liever 2D fighters omdat ik daar sneller doorzie hoe je moet spelen (op iets als Guilty Gear na want daar begrijp ik niks van).

Pokken Tournament had ik voor het eerst in een arcade in Kyushu gespeeld, ik vond die ook ingewikkeld omdat je 2 control-schemes moet beheersen. Later heb ik de game nog voor Wii U gekocht maar het klikte niet echt.

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”