Het Game Pass (Ultimate) topic

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Het Game Pass (Ultimate) topic

16 mar 2021, 12:33

Afbeelding

We hadden nog geen topic voor Game Pass op het forum en omdat ik weet dat er leden zijn die GP gebruiken leek het mij handig om er een apart topic over te hebben. In de afgelopen jaren heb ik af en toe gebruik gemaakt van kortingsacties om Game Pass op PC te hebben maar een paar dagen geleden besloot ik om een Game Pass Ultimate abonnement voor drie jaar te nemen.

Maar voor degenen die het niet gebruiken: Game Pass is mijns inziens de grootste quality-of-life innovatie in gaming sinds consoles een harde schijf (of SSD) hebben. Ik heb altijd gedacht dat ik het niet nodig had, maar inmiddels is het een van mijn belangrijkste media geworden. Wat is het? Het is een abonnementsmodel dat de gebruiker toegang geeft tot meer dan honderd (en ik vermoed binnenkort honderden) games; dit zijn niet alleen alle Microsoft Studios games zoals de Ori games, Gears of Wars, Halo's etc. vanaf dag 1, maar ook indie games en een snel groeiende library aan 3rd party games waaronder bijvoorbeeld de volgende series:
- Yakuza
- Dragon Age
- Mass Effect
- Resident Evil
- Final Fantasy
- Fallout
- The Elder Scrolls
- En nog veel meer.

Het is zelfs zo dat ik vaak de game pass versies speel van games die ik fysiek al heb, puur omdat het zoveel sneller en gemakkelijker is. En vaak gebruik ik het om een game uit te proberen die ik misschien op Switch wil kopen om in handheld mode te spelen. Wat wel nadelig is is dat er eigenlijk 3 abonnementen zijn: Game Pass for PC, Game Pass for Xbox en Game Pass Ultimate. De libraries van GP for PC en GP for Xbox komen deels overeen maar niet alle PC games zitten in de Xbox pass en niet alle GP for Xbox games zitten in de PC pass.

Met Game Pass Ultimate heb je toegang tot zowel de PC als de Xbox library, en kun je bovendien ook alles streamen via XCloud naar mobiele telefoon of tablet. Je kan in dat geval de games met touch-controls spelen of via een wireless controller. Met touch-controls spelen geeft wisselende resultaten; zo vond ik Bloodstained niet prettig speelbaar met virtuele knoppen maar Minecraft Dungeons leek er haast voor gemaakt.

Waar ik voorheen zo'n 80% van de tijd op Switch speelde, 10% van de tijd op Playstation 4 en 10% op PC is het veranderd naar zo'n 60% op mijn Xbox Series S en 40% op Switch. En veel games die ik via Game Pass speel had ik anders op Switch gekocht (en dat doe ik nog steeds soms wel als ik een game in handheld mode wil spelen).

Niet alleen qua gaming, maar ook financieel heeft GP bij mij impact gemaakt. De Xbox Series S kostte mij € 300 Euro en drie jaar Game Pass Ultimate kostte ongeveer € 150 euro (door drie goedkope Xbox Live Gold kaarten van 12 maanden te kopen en die automatisch om te laten zetten in een Game Pass Ultimate abonnement). Dat is nog steeds minder dan de aankoop van een premium next-gen console maar ik zit qua games grotendeels alvast geramd voor de komende jaren. Ook komt het Game Pass Ultimate abonnement neer op slechts ongeveer € 4,10 per maand, of € 12,5 Euro per maand als ik de aanschaf van de Xbox Series S meereken. Normaal gaf ik alleen al € 150 Euro per maand uit aan games, maar die uitgave is nu al met zo'n 40% gedaald.

Dit topic is vooral bedoeld als generiek topic voor dingen als aankondigingen en ervaringen rondom Game Pass, maar ik wilde mijn ervaringen en afwegingen delen omdat het anderen misschien helpt om bewuste keuzes te maken. Gaming is de mooiste hobby ter wereld maar de drempel ligt vaak hoog om in te stappen.

Om af te sluiten: zodra ik weer zakenreizen kan gaan maken hoop ik dit ook te kunnen doen:

Galious
Moderator
Moderator

Re: Het Game Pass (Ultimate) topic

16 mar 2021, 14:18

Ik moet zeggen dat ik er ook serieus over aan het nadenken ben om met de nieuwe generatie voor een Xbox Series S of X te gaan in combinatie met Game Pass. Ik heb een tijdje terug eens gekeken wat er aan titels in zit, en daar zaten genoeg interessante (voor mij met name de kleinere indie) games tussen om mijn interesse te wekken. Ik ben alleen wel erg benieuwd hoe lang een game gemiddeld in Game Pass beschikbaar is, want het is niet zo dat er alleen maar games worden toegevoegd; er verdwijnen ook weer games. Als de games die ik nu gezien heb straks niet meer beschikbaar zouden zijn tegen de tijd dat ik zou willen instappen, zou me dat wel eens tegen kunnen houden. Ik ben er dus nog lang niet uit, maar ik hou het wel met belangstelling in de gaten :)
nmkl pjkl ftmch
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

16 mar 2021, 15:09

Ik ben ook een groot fan van XBOX Game Pass! Ik heb ook lange tijd Ultimate gehad maar ben toen de prijs omhoog ging geswitcht naar alleen PC. Als ik straks ook een Series X heb dan switch ik weer naar Ultimate. Het enige nadeel is (waar haal je de tijd vandaan). Want dan heb je ook nog Plus en Epic; die maar volhoud met de gratis games.

Maar van al die heeft Microsoft zeker weten het beste pakket. Ik zeg ook nog wel steeds dat ik de beste titels die ik er op speel fysiek wil kopen. Maar daar zit dan wat minder druk op merk ik wel. Streets of Rage 4 wordt dus wachten tot ik die goedkoop zie op een rommelmarkt met een jaar of 3 :P

Ik denk dat GamePass ook nog lang niet op volle kracht is en dat Microsoft echt nog wel plannen heeft om met meer studio's te doen dan wat ze nu juist met Bathesda deden.

En daar naast is het voor kleinere ontwikkelaars juist een heel goed verdien model en tegelijk ook manier om exposure te creëren. Je ziet ook niet voor niks veel oude indies verschijnen die dan op dat moment of snel daarna een betaalde uitbreiding krijgen. Ook al is niet exact publiek bekend hoe een studio verdient aan gamepass heb ik wel meerdere positieve verhalen gehoord en gelezen.

Uiteindelijk worden wij er allemaal blij van. Ik heb al heel wat titels zo met plezier gespeeld. Als ik mijn favorieten zou opneomen op dit moment op Gamepass dan zijn het niet maar een paar:

Undertale (Is deze week net verschenen)
Doom Eternal
Flight Simulator
Age of Empire delen
Ori beide delen
Tertis Effect Connected
Resident Evil 7
Dragon Quest IX
Streets of Rage 4
Cyber Shadow
Hollow Knight
Quacamelee 2
Dead Cells
Xeno Crisis
Yakuza delen (helaas geen deeltje 7)
Alien Isolation
Carrion
Broforce
Hotline Miami
The Messenger
Monster Hunter World
Ace Combat 7
Nier:Automata (deze week)
Hotshot Racing
Horizon 4

Teveel om op te noemen. Wat ook meteen betekend dat naast wat er nieuw bij komt het ook goed is om te kijken wat er de komende periode weg gaat. Maar goed idee voor een topic. Al is het alleen maar om elkaar aanbevelingen te geven en te kijken wat er bij komt en af gaat.
Laatst gewijzigd door arjen1981 op 16 mar 2021, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

16 mar 2021, 15:20

Dat is een fikse besparing van euro's als ik het zo lees, Niels. Op die manier is gamen inderdaad, voor 12,50 per maand, heel erg goed te doen voor iedereen die toch de stap zou willen maken naar een volgende generatie platform.

Zelf heb ik al een tijdje Game Pass en op de moment dat er geen nieuwe games uitkomen die mij boeien, dat is nu al een paar weken en de komende weken ook, dan duik ik die bibliotheek in van Game Pass en ga ik iets spelen dat ik normaal niet zou kopen. Afgelopen 2 weken heb ik met een maat, die nog niet aan Gears 5 was begonnen, die game doorgespeeld. En omdat hij nog nooit een Gears heeft gedaan, buiten 4 om, zou het ook zomaar kunnen zijn dat ik die nog een keer met hem doorspeel.

Maar ook Sea of Thieves, is een heel goed voorbeeld. Misschien wel één van de beste Game Pass voorbeelden. Vorige week samen met Niels en twee van zijn collega's heerlijk zitten spelen, lachen en echt een avond enorm plezier gehad. De kans is groot dat ik het nu een maand of langer niet speel, maar als er weer een mogelijk is, dan pak ik het zo op. Nu ben ik zelf eergisteren begonnen aan The Surge 2. De eerste vond ik redelijk, maar niet goed genoeg om de tweede te kopen. Nu speel ik die "gratis".

Games verdwijnen inderdaad wel weer, zoals Galious zegt, maar dat is niet binnen twee of drie maanden. Volgens mij zit het altijd aan een jaar of soms ook wel 1,5 jaar. Als je nu games ziet in Game Pass die je zou willen spelen is de kans er natuurlijk wel dat ze over een half jaar weg zijn, maar, er komt zoveel voor terug. Dus dat je die dan niet hebt kunnen spelen is jammer, maar had je ze echt echt echt willen spelen, dan had je ze misschien al wel gekocht.

Nu met de toevoeging van EA (al is dat op PC nog steeds niet geregeld) en Bethesda, denk ik dat Game Pass steeds sterker wordt. Het gerucht dat Outriders ook snel of misschien wel op dag één in Game Pass zit, geeft alleen maar aan dat zeker voor games-as-a-service dit een ideaal platform is.
Afbeelding
Ribbelchips

16 mar 2021, 15:38

Ik denk dat ik (met tussenpozen) nu een jaar GamePass heb op de Xone X. Ben er heel blij mee. Ik heb er uiteraard flink wat games op uitgespeeld, maar het is ook echt ideaal om gewoon eens wat te proberen wat buiten je comfort zone ligt en/of wat je normaal gesproken te riskant vind om aan te schaffen omdat er geen demo is. En waar Sony eigenlijk alleen oude titels bij Plus en Now voegt, speelde ik op Gamepass titels als Two Point Hospital, Battletoads, Streets of Rage en Planet Coaster (for consoles) gewoon direct op releasedag. Maar ik heb me ook prima vermaakt met oudere games zoals de eerste Plants vs Zombies en Red Alert 3 dankzij die EA deal.

Nu met de Bethesda overname zit er natuurlijk nog veel meer moois en lekkers aan te komen, maar ik vrees wel dat we dat gaan merken in de kosten van abonnement. Het zou me niet verbazen dat die binnenkort met 5 euro of meer omhoog geknald wordt.
Afbeelding
toejam

16 mar 2021, 15:46

Ik heb vorig jaar bij de "Switch" van PS4 naar Xbox One X ook meteen Gamepass Ultimate genomen. Dat was met het introaanbod crimineel goedkoop voor 2 euro een beetje per maand en dat loopt nu tot juni volgend jaar. Ik merk dat met mijn behoefte aan 'nieuwe' games ik hiermee al aan mijn taks zit. Het is voor mij al meer aanbod dan ik ga spelen en heel veel blijft toch ook gewoon 'samplen'. Carrion, My Friend Pedro. Van die games die ik een half uur leuk vind en daarna weer weggooi omdat ik ook al weet dat ik ze toch niet meer ga spelen. Maar ook games als Oxenfree of Deliver us the Moon die me toch wel heel positief verrast hebben.

En nu Bethesda, ik had het niet verwacht maar ik ben Skyrim inmiddels weer van voor naar achter aan het uitwonen en dat is ook alles wat ik speel momenteel. Overigens is Gamepass dan best prijzig tegen het normaal geldend tarief :)
Professional dabbler
Ok Impala!
Contacteer:

16 mar 2021, 16:29

Ik koop vrijwel nooit nieuwe games en heb geen gaming PC of XBOX. Dus voor mij gaat deze service vooralsnog voorbij. Ik vind het ook wel erg prettig om een digitale wishlist op m'n Switch te hebben, waarvan ik dan iets koop als er een game in de aanbieding is. Op die manier voel ik nooit de druk dat een game ineens "weg" kan zijn en kan ik me toch nog laten verrassen door het ritme van de aanbiedingen. Ik kocht eigenlijk ook vrijwel geen games boven de 30 euro. De laatste tijd maak ik daar een uitzondering op, wanneer een Nintendo game in de aanbieding is. Ik merk wel dat ik bijna alles digitaal koop nu. Met de Switch is het zeer fijn om alles op je systeem te hebben staan en geen carts te hoeven wisselen. :smile:

Zijn jullie overigens niet bezorgd dat we straks in een zelfde situatie zitten als met films en series? Dat er games komen die exclusief voor XBOX gamepass worden? En dat je een game dus niet meer kunt spelen als je geen abonnement hebt. Zoals bij Netflix, Disney Plus etc nu zeer sterk aan de hand is. :investigate:
Mark

16 mar 2021, 18:52

Is er ook zo iets voor de SNES?
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

16 mar 2021, 19:00

Outriders was al een gerucht. Maar Octopath Traveler?! Dat is toch wel heel erg nice.
Afbeelding
arjen1981

16 mar 2021, 19:35

Undertale en Automata zijn echt geweldig!
Fing3r

16 mar 2021, 20:14

Het grootste voordeel van de Gamepass op pc is dat ik nu veel vaker ook games speel die ik anders waarschijnlijk zou skippen.

Ondanks dat Niels niet heel erg positief was over Control geniet ik er wel heel erg van. Maar als hij niet op Gamepass zou staan dan had ik hem nooit aangeraakt.

Sent from my J9210 using Tapatalk

Afbeelding
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

17 mar 2021, 23:38

Het was al een tijdje beloofd, en ik ken wel mensen die het er speciaal voor hebben genomen, maar morgen is eindelijk alles van EA voor Game Pass op PC beschikbaar vanaf 22:00 uur.

Afbeelding
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

03 mei 2021, 15:18

Deze maand komen de volgende games naar Game Pass:

Psychonauts heb ik nooit gespeeld dus daar ben ik wel benieuwd naar en ik kan iedereen Dragon Quest Builders 2 aanraden!
toejam

03 mei 2021, 16:44

Remnant ziet er wel heel interessant uit. Ook vooral omdat ik nu met Fallout 4 bezig ben wellicht. Weet alleen niet of mijn PC dat gaat trekken
Professional dabbler
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

12 jun 2021, 18:41

Het schijnt dat deze games binnenkort via Game Pass verkrijgbaar zijn:

Doom (2016)
The Evil Within 2
Fallout 4
Yakuza 7 Like a Dragon
arjen1981

13 jun 2021, 10:46

Nu ik Doom 2016 zie moet ik toch even melden. Vorige week had ik mijn eerste slechte ervaring met Game Pass. Ik was bij het einde van Doom Ethernal. En wilde die weer oppakken. Maar weg was die ;)

Maar dat is wel ene mooi lijstje. The Evil Within 2 en Yakuza 7 Like a Dragon zijn twee favorieten van mij.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

13 jun 2021, 11:35

Je bedoelt dat ie uit Game Pass gerouleerd is op het moment dat de game bijna uit had? Ik had zoiets met Control, al vond ik dat niet heel erg want het was niet echt mijn soort game.
toejam

13 jun 2021, 13:14

Fallout 4 staat er al een tijdje, die heb ik van de week uitgespeeld na bijna 100 uur.
Professional dabbler
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

13 jun 2021, 13:31

Whoops ik bedoelde Fallout 3!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

14 jun 2021, 09:20

Dit zijn de titels uit de Microsoft E3 persconferentie die naar Game Pass komen:

Afbeelding
Fing3r

14 jun 2021, 10:15

Zit toch best wel veel lekkers tussen. Dit jaar in ieder geval nog Psychonauts 2, The Ascent, Back 4 Blood, Twelve Minutes, Hades en Halo Infinite een slinger geven.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

03 aug 2021, 15:12

Afbeelding

Hades!!! Lumines!! Skate!! Katamari Damacy Reroll!!

Goede maand :)
arjen1981

04 aug 2021, 09:32

Ja Hades wil ik ook graag spelen. Ik had bewust de Switch versie gepassed toen ik Mike daar over hoorde op de podcast. Maar onderschat Art of rally niet. Ik ben daar al erg lang ook benieuwd naar.

arjen1981

14 aug 2021, 10:11

Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

14 aug 2021, 11:14

Ook echt van het xbox channel! Dacht ff dat het zo'n "all I want for Christmas is a PSP" video zou gaan worden maar dit is wel tof gedaan :)

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”