Gozert Completes... #002 - Baldur's Gate

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

15 jan 2020, 23:10

Sinds de Top 100 hype van 2017 hier op Button Bashers speelde ook al met het idee om een vergelijkbaar onderwerp te openen. Ik vond het echter heel moeilijk om mezelf te beperken tot 100 titels, laat staan dat ik er ook nog een volgorde in zou moeten aanbrengen. Dat werd hem dus niet. Toch bleef het aan me knagen. Ik wilde namelijk wel graag een topic waarin ik mijn ervaringen en herinneringen van mijn favoriete games met jullie kon delen. Ik zat er nog aan te denken om recensies te schrijven toen het review subforum een ding werd, maar ik miste een beetje de drive om standaard recensies te schrijven. Ik zocht een bepaalde twist die het voor mij leuk zou houden. Deze twist denk ik nu gevonden te hebben.

Van kinds af aan ben ik redelijk geobsedeerd met het volledig completeren van games. Mijn ouders hadden het destijds niet al te breed, dus ik kreeg niet heel veel nieuwe games en met mijn zakgeld was het lang sparen voor een nieuwe game, zeker in die tijd. Pas toen ik zelf een bijbaantje kreeg kon ik wat regelmatiger nieuwe games verkrijgen. Daarom wilde ik dus ook wel echt alles uit die paar games halen die ik wel kreeg. Dat hielp ook wanneer ik mijn ouders om een nieuwe game vroeg. Ze konden dan immers niet zeggen dat ik nog niet klaar was met de vorige game die ik gekregen had. Echter, ook toen ik zelf wat meer geld had om nieuwe games mee te kopen, bleef deze mentaliteit er in zitten en is nog steeds aanwezig vandaag de dag. Wellicht komt dit door een soort van conditionering door de jaren heen, maar het kan ook gewoon zijn dat ik alle door de ontwikkelaars gestelde uitdagingen overkomen gewoon erg tof vond. Dopamine is een krachtig doch raar goedje. Mensen die me nog kennen van InsideGamer en/of Pixelcake zullen dit trekje van mij waarschijnlijk bekend voor komen.

Dat idee wil ik dus in m'n recensies gaan verwerken. Ik bespreek standaard aspecten zoals het verhaal (mits van toepassing), de gameplay en de audiovisuele presentatie, maar ik stel dus ook mezelf een een aantal doelen op die ik moet halen om een game compleet uitgespeeld te mogen noemen. Soms ligt dat heel erg voor de hand zoals bij games met een achievements lijst en/of een completion percentage in het menu, maar soms komt er iets meer bij kijken. Ook games zonder einde zoals een SimCity kunnen aan bod kunnen en dan zal er dus op een andere manier gekeken moeten worden naar wat completeren inhoudt. Uiteraard zullen de recensies begeleid worden met een beschrijving van het proces en screenshots als keihard bewijs. Bijkomend voordeel hiervan is dat dit meteen als extra motivatie dient voor de Button Bashers 100% Club, Hoeveel retro games kunnen we uitspelen?, Hoeveel moderne games kunnen we uitspelen? en Button Bashers Backlog Challenge onderwerpen hier. :)

Ja, ik besef dat dit heel erg klinkt als The Completionist en je zult dan ook niet verbaasd zijn dat dit een van m'n favoriete YouTube kanalen is en ook een grote inspiratie is voor dit onderwerp. Ik herken veel van Jirard in mezelf als het aankomt op games spelen en de achterliggende redenen waarom we graag games voor de volle 100% uitspelen. Toch denk ik dat ik hier mijn eigen aan draai kan geven en zal ik ook de nodige games recenseren die hij nog niet heeft gerecenseerd.

Welke games ga ik hier behandelen? Eigenlijk alle games die ik vanaf nu speel en zin in heb om voor de volle 100% uit te spelen. Dat kunnen games zijn die al jaren tot m'n favorieten behoren en weer opnieuw ben gaan spelen, maar ook games die ik zojuist voor het eerst heb uitgespeeld en daarvoor nog nooit eerder had aangeraakt. Over het algemeen zal het echter wel gaan om games die zelf al compleet zijn. Daarmee bedoel ik dat er in principe geen nieuwe content in de vorm van expansion packs, DLC, etc. meer geproduceerd wordt. Je zult dus niet heel vaak de allernieuwste games voorbij zien komen in dit topic.

Verder staat het uiteraard iedereen vrij om te reageren op welke manier dan ook, zolang het uiteraard netjes blijft. Of het nou gaat om feedback op de recensies, het delen van je eigen ervaringen, suggesties voor toekomstige games: alles is welkom! :)

Index
#001: Super Mario Bros.
#002: Baldur's Gate
Gozert
Moderator
Moderator

Re: Gozert Completes... #001 - Super Mario Bros.

15 jan 2020, 23:10

Gozert Completes... #001 - Super Mario Bros.

Afbeelding
Release: 1985
Systeem: NES
Ontwikkelaar: Nintendo EAD
Genre: 2D Platformer

We beginnen deze reeks toepasselijk genoeg met de eerste game ik ooit in bezit had en ook meteen de eerste game die ooit heb uitgespeeld en gecompleteerd: het legendarische Super Mario Bros. Omdat dit mijn allereerste game was betekent de game natuurlijk heel veel voor me, maar het moge duidelijk zijn dat ik niet de enige ben. Super Mario Bros. was een gigantisch succes en had een belangrijk aandeel in het op de kaart zetten van de NES en een grote invloed op het platformer genre en zelfs de hele industrie in zijn geheel. Uiteindelijk zou de game gebundeld worden bij de NES zelf en werd mede daardoor ook de best verkochte game aller tijden tot Wii Sports er ruim drie decennia later pas mee aan de haal ging.

Super Mario Bros. zou nog vele malen een re-release krijgen en is op vrijwel elk Nintendo apparaat te spelen in een of andere vorm. De game kreeg zelfs een 16-bit graphics update in Super Mario All-Stars op de Super NES. We kijken voor nu echter naar de originele versie op de NES, in het bijzonder naar de versie op dezelfde Super Mario Bros./Duck Hunt compilatie cartridge die ik als vierjarige koter van mijn ouders kreeg (en zij stiekem meer mee speelden dan ik...).

Verhaal
Super Mario Bros. kwam uit een tijd dat slechts weinig games een fatsoenlijk verhaal en/of narratief hadden en deze game is daar ook geen uitzondering op. Het klein beetje verhaal wat we hebben moet uit de handleiding gevist worden.

Op een dag werd het vreedzame Mushroom Kingdoom binnengevallen door de Koopa, een stam schildpadachtigen onder leiding van koning Bowser. Deze laatste veranderde met zijn zwarte magie de inwoners van het Mushroom Kingdom in rotsen, stenen en planten en het koninkrijk viel in duigen. De enige die deze vloek kan verbreken is de prinses, maar helaas heeft Bowser haar ontvoerd en opgesloten in zijn kasteel. Toen Mario hiervan hoorde besloot hij op pad te gaan om de prinses proberen te redden uit de klauwen van Bowser en de vergane glorie van het Mushroom Kingdom in ere te herstellen.

Niet bepaald Shakespeare, maar dat was niet bepaald vreemd voor 1985 en, wat later zou blijken, het overgrote deel van de Super Mario serie. Gelukkig heeft deze game (en diens vervolgen) andere kwaliteiten...

Gameplay
De gameplay van Super Mario Bros. is vrij simpel, als een van de eerste zijwaarts scrollende platformers. Mario moet al rennende en springende van punt A naar punt B geraken binnen de tijdslimiet. Op zijn weg vindt hij vele verschillende obstakels en vijanden waar hij omheen moet manoeuvreren. Gelukkig kan Mario ook de nodige vijanden verslaan door bovenop ze te springen, al is dat geen aanrader bij vijanden die bezaaid zijn met stekels of graag omhoog happen. Om hem te helpen kan Mario verschillende power ups vinden. Zo is er de Magic Mushroom die hem laat groeien en toelaat om één keer een vijand te raken, de Fire Flower die hem in staat stelt om vuur ballen uit zijn handen te schieten en zo vijanden uit te schakelen en de Starman die hem korte tijd onoverwinnelijk maakt. Ook zijn er 1UP Mushroom verstopt die Mario een extra leven geven en zijn er talloze munten in de levels te vinden die Mario een extra leven geven wanneer hij er 100 van heeft verzameld.

Zoals gezegd, dit is allemaal vrij basaal voor een 2D Platformer, maar je moet beseffen dat dit revolutionair was in 1985. Bovendien is Super Mario Bros. nog steeds erg leuk om zo nu en dan een keer door te spelen. De levels zijn namelijk erg goed ontworpen en de moeilijkheidscurve is ontzettend goed gedaan. In tegenstelling tot latere games in de serie zijn extra levens namelijk vrij schaars en kan het zeker de eerste keer best een uitdaging zijn om de prinses te redden. Verder is de game door zijn simpele opbouw erg makkelijk op te pakken en heb je binnen de kortste keren door hoe je Mario het beste door de levels kunt sturen. Dit maakt de game erg toegankelijk, zowel voor mensen die de game nog nooit eerder gespeeld hebben (hoe weinig dat er ook zullen zijn tegenwoordig) als voor mensen die de game voor de honderdste keer willen opstarten.

Presentatie
Super Mario Bros. was een vroege titel voor de NES en dat is goed te zien en te horen. Zowel de personages als de omgevingen kennen weinig detail en variatie. De verschillende werelden verschillen eigenlijk enkel alleen van elkaar door middel van een andere achtergrondkleur en/of kleurenpallet voor de verschillende objecten, maar dan houdt het ook wel op. Gelukkig zijn door goed gebruik van kleur contrast de verschillende spelelementen goed van elkaar te onderscheiden, waardoor de visuele presentatie nooit de gameplay in de weg zit. Dat kan echter niet gezegd worden wanneer het wat druk op het scherm wordt en de NES moeite heeft om alles te verwerken. De game vertraagd dan en dat kan je timing wat betreft sprongen wel eens in de weg zitten. Gelukkig komt dit niet al te vaak voor, maar het is wel iets dat erg opvalt wanneer het gebeurt.

Ook op audiogebied is er weinig variatie. De geluidseffecten zijn, hoewel iconisch, niet van bijzondere kwaliteit en de game kent slechts vijf verschillende achtergrondmuziekjes. Deze achtergrondmuziekjes behoren daartegen wel tot de meest legendarische gamemuziek aller tijden. Met name de achtergrondmuziek voor de bovengrondse levels (zoals in o.a. level 1-1) zal door vrijwel iedere gamer (en menig persoon die zelden een controller in de hand gehad heeft) na de eerste paar noten direct herkennen. Deels komt dit door de iconische status van Super Mario Bros. zelf, maar de composities zijn ook gewoon erg geslaagd. De deuntjes zijn erg aanstekelijk en je moet niet verbaasd opkijken wanneer je na het spelen van de game regelmatig de deuntjes nadoet.

Missie
Super Mario Bros. completeren is redelijk recht toe recht aan. De game kent 32 levels, opgedeeld in 8 werelden. Aan het eind van de achtste wereld wacht de prinses en wanneer je haar red is het verhaal ten einde. Er is echter een kleine twist: wanneer je de game voor het eerst uitspeelt, geeft het je de mogelijkheid voor "a new quest". Dit houdt in dat je het spel nogmaals kunt doorspelen, maar dan met een hogere moeilijkheidsgraad. Wanneer je deze modus uitspeelt blijft de game zich herhalen, maar verandert er verder niets. Er is niet eens een ander einde.

De game kent een aantal geheime "Warp Zones" die je in staat stellen om een aantal werelden over te slaan, maar we kunnen pas echt spreken van completeren wanneer we ook álle levels uitspelen. Er zal dus geen gebruik worden gemaakt van Warp Zones.

Dus, in het kort: de prinses redden in zowel de initiële modus als "a new quest" zonder gebruik te maken van Warp Zones en zonder Game Over te gaan.

Resultaat
Afbeelding
Einde van Super Mario Bros.; je zult me helaas maar even op m'n mooie blauwe ogen moeten geloven dat dit van de moeilijkere variant is. De score is in ieder geval vrijwel onmogelijk met gebruik van Warp Zones.

Het was gelukkig geen hels karwei om het spel uit te spelen, ook niet op de hogere moeilijkheidsgraad. Dat komt echter wel een groot deel omdat ik de game op m'n duimpje ken en dit niet bepaald de eerste keer was dat ik dit einde bereikt heb. Ik kan me echter herinneren dat dit in het verleden wel een redelijke uitdaging was. Helaas krijg je niets voor het twee keer achter elkaar uitspelen van de game. Een nieuw einde had leuk geweest, maar gelukkig was het spelen zelf op de hogere moeilijkheidsgraad absoluut geen straf. Sterker nog, als iemand die de game al tig keer uitgespeeld heeft is dit extra beetje uitdaging zeer welkom.

Conclusie
Over de legendarische status van Super Mario Bros. hoeven we het niet te hebben, maar het was fijn om te zien dat ik nog steeds erg veel plezier had met de game. Het is in vrijwel alle aspecten vrij simplistisch, maar dat komt de toegankelijkheid alleen maar ten goede. Bovendien is er door het ontwerp van de levels en de beperkte toegang tot extra levens zeker nog sprake van een leuke uitdaging. Latere games in de serie hebben de formule verbeterd, maar het fundament dat de eerste game heeft gelegd heeft de tand des tijds prima doorstaan. Of de game de moeite waard is om te completeren is twijfelachtig. Er is vrijwel niets in de vorm van beloning, maar de hogere moeilijkheidsgraad kan een leuke uitdaging zijn voor zij die nog niet genoeg hebben na de eerste keer uitspelen. Hoe dan ook, Super Mario Bros. is wat mij betreft een game die iedereen die zichzelf een gamer noemt wel een keer gespeeld moet hebben, al is het maar vanwege de historische waarde die deze game heeft.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

16 jan 2020, 12:52

Heerlijk om te lezen. Hou ik wel van. Super Mario Bros is, net als Super Mario World, een game die ik wel gespeeld heb maar nooit uitgespeeld heb. Nu heb ik Super Mario Bros wel vaker gespeeld, maar toch. Goed verwoord kerel en dat maakt het prettig om te lezen. Ben benieuwd waar je je in een jaar nog meer doorheen worstelt.
Afbeelding
toejam

16 jan 2020, 15:16

Ik ben geen held als het gaat om dit soort consoleklassiekers, maar deze heb ik vorig jaar eindelijk uitgespeeld doordat er een port op de Commodore 64 verscheen. En ik moet toegeven, ik heb er van genoten. Net als jij als ik deze review zo lees :) Mooi verhaal en ben benieuwd naar de volgende titel(s) :)
Yo, homeboy gimme five!
Galious
Moderator
Moderator

16 jan 2020, 18:33

Tof idee voor een topic! En meteen een mooie titel om mee af te trappen. Super Mario Bros is misschien niet (meer) de ultieme Super Mario game, maar het is en blijft voor mij wel de meest iconische 2D platformer aller tijden en het is de Mario game waar ik in de loop der jaren het vaakst naar ben teruggekeerd voor die pure, back-to-basics platforming perfectie waar ik nooit genoeg van zal krijgen.
nmkl pjkl ftmch
Don Cannoli 79

16 jan 2020, 19:11

Wow, leuk om zo een inkijkje te krijgen wat iemand's beweegredenen zijn om alles te willen uitspelen en te completeren. Ik ben zelf compleet ( :evil2: ) het tegenovergestelde.

Ik ben de "Uncompletionist". Ik wil eigenlijk niets uitspelen. Ik speel per ongeluk weleens wat uit en dan vind ik het niet erg of zo maar dat is nooit mijn doel qua gamen. Als een game is uitgespeeld dan verliest het soms een btje van de magie. Alle geheimen zijn prijs gegeven. Ik speel hem liever niet uit en kan dan fantaseren wat er nog allemaal in die wereld kan gebeuren.

Een paar games heb ik uitgespeeld waar ik wel echt blij mee ben. Zoals Mass Effect 2 en Axiom Verge. Die laatste speel ik elk jaar een keer uit.

Mario Bros. is in ieder geval een mooie entry. Ik heb die zelf ook veel gespeeld met mn broertje en heb daar mooie herinneringen aan.
Volgens mij heb ik ook die nooit uitgespeeld. :smile:
ikk
Contacteer:

16 jan 2020, 20:04

Tof topic, klinkt inderdaad als the Completionist en daar is helemaal niks mis mee!
De eerste completion was in elk geval leuk om te lezen, dus ik ben benieuwd wat er nog meer voorbij gaat komen :thumbup1:
Gozert
Moderator
Moderator

Re: Gozert Completes... #002 - Baldur's Gate

02 feb 2020, 01:37

Afbeelding
Release: 1998
Systeem: PC
Ontwikkelaar: BioWare
Genre: Role-Playing Game

Baldur's Gate is een van de belangrijkste RPG's in de geschiedenis van video games, zeker als het aankomt op westerse RPG's. Het was namelijk een belangrijk onderdeel van de renaissance van het subgenre gedurende de late jaren '90 (samen met o.a. Fallout en Diablo), nadat het op sterven na dood was halverwege datzelfde decennium. De game werd destijds geprezen om zijn geslaagde adaptatie van de Dungeons & Dragons regels en spelwereld, sterke verhaallijn, ruime hoeveelheid mogelijkheden en lange speelduur. Zelf speelde ik Baldur's Gate voor het eerst kort na de release en de game maakte grote indruk op me om dezelfde redenen. Ik vond de game zelfs zo tof dat ik me wat verder ging verdiepen in Dungeons & Dragons, en dit zou uiteindelijk een nieuwe hobby waar ik tot en met de dag van vandaag nog steeds mee bezig ben. Baldur's Gate heeft dus ook een speciaal plekje in mijn hart. Genoeg reden om de game volledig uit te kammen dus!

Ik behandel hier de originele release van Baldur's Gate uit 1998 inclusief de uitbreiding Tales of the Sword die het jaar daarna uitkwam. Deze uitbreiding voegt een aantal grote sidequests inclusief gepaste beloningen toe. In 2012 is er een Enchanced Edition uitgekomen met nieuwe content en tal van technische upgrades om het geheel beter speelbaar te maken. Deze Enhanced Edition is inmiddels beschikbaar voor vrijwel alle grote platformen, en waarschijnlijk de beste manier om deze klassieker te spelen op moment van schrijven. Ik heb persoonlijk echter slechts minimale ervaring met de Enhanced Edition. Wellicht is dit iets voor een "New Game Plus" editie in een later stadium. Er zou in 2000 ook een vervolg komen in de vorm van Baldur's Gate II: Shadows of Amn, die in 2013 ook zijn eigen Enhanced Edition kreeg.

Verhaal
In Baldur's Gate neem je de rol aan van een hoofdpersoon die je, in goede Dungeons & Dragons traditie, volledig naar je eigen wensen kunt aanpassen wat betreft geslacht, ras, uiterlijk, vaardigheden, moreel kompas, etc. Je achtergrond staat echter vast: je bent als vondeling ingenomen door je pleegvader Gorion en opgegroeid binnen de muren van een kloostergemeenschap genaamd Candlekeep. Je jeugd was veilig doch saai, dankzij de grote muren rond het klooster en het feit dat niemand zomaar naar binnen of buiten mag. Op een dag benadert je pleegvader je echter met een serieuze blik en maant je om je voor te bereiden op een lange reis. Je weet niet wat er gaande is en Gorion blijft erg geheimzinnig, maar je vertrouwt hem en doet dus wat hij zegt. Afhankelijk van je keuzes kun je tijdens je voorbereidingen twee keer door huurmoordenaars aangevallen worden. Je overleeft beide aanvallen, maar je hebt geen idee hoe die mannen Candlekeep zijn binnengedrongen en waarom ze het op jou voorzien hadden. Wanneer je die avond vertrekt, vertelt Gorion je dat hij onderweg alles zal uitleggen, maar er nu geen tijd te verliezen is. Voor het echter zover komt, lopen jullie in een hinderlaag. Een grote man in een donker pantser die wordt geflankeerd door enkele handlangers eist dat Gorion jou aan hem overgeeft. Wanneer Gorion dit weigert, breekt er een gevecht los en je pleegvader maant je te vluchten. Tijdens het gevecht weet Gorion zich aardig te verdedigen, maar delft uiteindelijk toch het onderspit en sterft. En jij... jij zit nu met tal van vragen en niemand die ze kan beantwoorden... Waarom hadden de huurmoordenaars het op jou voorzien? Waarom was die gepantserde man in jou geïnteresseerd? Hoe moet je nu verder?

Dit is waar de proloog van Baldur's Gate eindigt. De rest van het verhaal zal ik niet spoilen, maar wat ik wel kan zeggen is dat veel draait om het vinden van de antwoorden op bovenstaande vragen en je plek vinden in de wereld, en dat je onderweg wordt geconfronteerd met veel mysterie, intrige en onverwachte wendingen. Het is wellicht niet het meest baanbrekende verhaal ooit, maar de uitwerking is prima en kent voldoende diepgang om interessant te blijven.

De spelwereld is een feest der herkenning voor degenen die bekend zijn met de Forgotten Realms settings voor Dungeons & Dragons, maar mensen zonder ervaring hoeven niet te vrezen overrompeld te raken. De Forgotten Realms setting is namelijk voor een heel groot deel gebaseerd op de typische medieval fantasy clichés. Krijgers, magiërs, dieven, elven, dwergen, orcs... noem het maar op. Uiteraard zijn er de nodige nuances, maar de verschillende personages en boeken die je op je weg tegen komt geven voldoende achtergrondinformatie om je snel thuis te laten voelen, mits je niet vies bent van een beetje leeswerk.

Gameplay
Baldur's Gate is een klassieke computer RPG die zo goed mogelijk de Dungeons & Dragons ervaring probeert na te bootsen en slaagt daar behoorlijk goed in. De drie pijlers van 's werelds meest populaire table top rollenspel namelijk verkenning, sociale interactie en vechten zijn alle drie sterk vertegenwoordigd.

Je navigeert de wereld op een manier die vergelijkbaar is met een real-time strategy game zoals Age of Empires of StarCraft, waarbij je je personages als verschillende units met de muis kunt aansturen. Gebieden die je nog niet verkend hebt zijn gehuld in het zwart, terwijl gebieden die je wel al verkend hebt maar buiten je zicht vallen in met een fog of war effect zijn bedekt. Zoals het een goede RPG betaamt zijn er veel gebieden te verkennen en deze zijn rijkelijk gevuld met sidequests, easter eggs en verborgen schatten. Het loont dus zeker om af en toe even de toeristische route naar je volgende bestemming te nemen. Pas echter wel op, want de wereld herbergt voldoende gevaren in de vorm van bandieten, monsters en valstrikken!

Gelukkig is niet iedereen in de wereld vijandig. Er zijn tal van personages die je van nuttige informatie kunnen voorzien, hun diensten en koopwaar aanbieden of zelfs bereid zijn om je vergezellen tijdens je reis, al dan niet tegen bepaalde voorwaarden. Je kunt tot vijf van deze potentiële companen tegelijk met je meenemen en deze hebben elk hun eigen kwaliteiten en vaardigheden. Sommige zijn fysiek sterk en bevinden zich graag in het strijdgewoel, terwijl anderen liever van een afstandje pijlen afvuren of magische spreuken gebruiken om je uit de brand te helpen. Een aantal personages zijn wellicht wat minder effectief als het gaat om vechten, maar zijn van onschatbare waarde door bijvoorbeeld goed valstrikken te kunnen opmerken en deze onschadelijk te maken, sloten te forceren, ongemerkt de omgeving te verkennen, etc. Het is in ieder geval handig om een gevarieerde groep samen te stellen zodat je voor elke situatie een oplossing voor handen hebt. Deze personages hebben ook allemaal een eigen persoonlijkheid, moreel compas en agenda. Hoewel dit allemaal nog niet zo diep is uitgewerkt zoals bij de opvolger, moet je hier wel enigszins rekening houden. Sommige personages kunnen elkaar namelijk nauwelijks luchten en dit kan in sommige gevallen nog wel eens leiden tot hevige ruzies met alle gevolgen van dien.

Gevechten vinden plaats in een soort van real-time/turn-based hybride systeem aan de hand van de tweede editie Advanced Dungeon & Dragons regelset. Dit klinkt wellicht heel ingewikkeld en mogelijk verwarrend, maar eigenlijk komt het neer op een soort real-time strategy achtige combat waarbij elke actie een vaste hoeveelheid tijd kost en je op elk moment de actie kunt pauzeren om je personages "orders" te geven. Dit maakt de gevechten dynamischer dan typische turn-based combat zoals je destijds vooral op de consoles zag, maar vereist niet per se de snelle micromanagement die in veel real-time strategy games wordt verwacht. Het eindresultaat werkt uiteindelijk vrij intuïtief en de past erg goed bij dit type game.

Een nadeel van de tweede editie Advanced Dungeons & Dragons regels is dat het een nogal vreemd gebalanceerde moeilijkheidscurve met zich meeneemt. In het begin hebben je personages erg weinig hit points en is het met een beetje pech heel makkelijk om een (of meerdere!) van je personages binnen kortste keren dood te zien neervallen, en mocht je hoofdpersonage sterven is het gelijk game over. Gelukkig kent de game wel een quick save en auto save functie, en kun je de moeilijkheidsgraad op elk moment aanpassen wanneer je wel erg veel moeite met een bepaald stuk ondervindt. Zodra je enkele level ups onder je riem hebt en wat betere uitrusting verzameld hebt, wordt het allemaal wat beter te doen. Er zijn nog voldoende uitdagende momenten, maar de opbouw is daarin wat logischer.

Buiten dat is Baldur's Gate sowieso niet bepaald de meest toegankelijke RPG. De oude Dungeons & Dragons regels zijn vrij complex en onintuïtief (zeker vergeleken met de meest recente versie) en worden niet bijster goed uitgelegd in de game zelf. In de proloog zijn er wel wat tutorials, maar die hebben meer te maken met de besturing en gameconcepten die niet per se gerelateerd zijn aan deze regels. Veel terminologie blijft daardoor onduidelijk en de mechanieken waar het spel op draait zijn in eerste instantie lastig te doorgronden. De game wordt daarmee niet onspeelbaar, maar dit alles kan wel een flinke horde vormen voor nieuwkomers. De handleiding legt veel uit, maar het had beter geweest als dit in de tutorials van de game zelf verwerkt was.

Presentatie
Grafisch gezien is Baldur's Gate heel erg duidelijk een 2D game uit de jaren '90. De resolutie is beperkt tot 640 x 480 en dat maakt het een bittere pil om te slikken, zeker op een grote flatscreen monitor. De handgetekende omgevingen zijn over het algemeen wel mooi en sfeervol, maar door de lage resolutie is er maar weinig schermruimte. Dit maakt het vaak lastig maakt om van de omgevingen te genieten en alle actie op één scherm te houden. Je moet dus ontzettend vaak scrollen. Een zoomfunctie of een hogere resolutie had veel gescheeld. Baldur's Gate II ondersteunt namelijk een 800 x 600 resolutie en dat maakt al een enorm verschil. Personages en monsters zien er degelijk uit, maar zijn beperkt qua animatie en dit ziet er soms knullig uit. Ook de speciale effecten van spreuken hebben de tand des tijds niet allemaal even goed weerstaan.

Qua geluid doet Baldur's Gate het gelukkig een stuk beter. De game heeft niet bijster veel gesproken tekst, maar wat er is stelt niet teleur; zowel qua geluidskwaliteit als qua acteerwerk. De geluidseffecten en muziek zijn op zich niet heel bijzonder, maar ze worden op zo'n manier gebruikt waardoor ze elkaar versterken en heel goed een bepaalde sfeer weten neer te zetten. Zo is de muziek tijdens het verkennen van de wildernis bijvorbeeld minimalistisch om zo meer nadruk te leggen op omgevingsgeluiden zoals fluitende vogels, kabbelende beekjes en eventueel gegrom van nabijzijnde wilde dieren. Hetzelfde geldt voor dorpjes waarbij de muziek een laag tempo heeft waardoor het geroezemoes van dorpsbewoners en geschreeuw van marktlui in drukke delen de overhand neemt, terwijl je de vrolijke muziek uit de taverne al zachtjes begint te horen naar mate je dichterbij komt. Tijdens de gevechten is de muziek echter luid en bombastisch, terwijl vijanden elkaar schreeuwend aansturen, om zo een gevoel van urgentie en gevaar te creëren. Dit is een knap staaltje geluidsontwerp waarbij het geheel meer is dan de som der delen.

Missie
Baldur's Gate kent exclusief de proloog zeven hoofdstukken met elk een specifiek hoofddoel, al zijn er soms verschillende manieren om dat doel te bereiken. Daarnaast kun je op je weg talloze sidequests ontdekken en voltooien, companen recruteren, easter eggs ontdekken en schatten verzamelen. Dit is echter gruwelijk veel en de game houdt niet echt bij wat je allemaal wel en niet gedaan hebt buiten een erg onoverzichtelijk dagboek. Daarentegen heb je wel een groot deel van de sidequests nodig om de Experience limiet te bereiken. Ik heb daarom dus een checklist gemaakt gebaseerd op de twee meest complete walkthroughs die ik kon vinden, welke ik naast me zal houden zodat ik makkelijker een overzicht kan bewaren van wat ik al gedaan heb en wat me nog te doen staat.

De game kent verschillende moeilijkheidsgraden, maar het uitspelen op een hogere moeilijkheidsgraad levert niets extra's op. Ik zal de game dus spelen op de "Core" moeilijkheidsgraad. Deze moeilijkheidsgraad ligt één stapje boven "Normal" en komt het dichtst in de buurt van de regelset waar de game op gebaseerd is, en zou dus voor meest authentieke ervaring moeten zorgen. Bovendien verwacht ik dat de hoogste moeilijkheidsgraad vooral resulteert in onnodige frustratie en/of het exploiteren van de gebrekken in de AI scripts in plaats van een taaie doch eerlijke en interessante uitdaging.

Dus in het kort: het verhaal in zijn geheel uitspelen op de "Core" moeilijkheidsgraad en onderweg alle potentiële companen op z'n minst tijdelijk recruteren, alle easter eggs ontdekken en alle sidequests, inclusief die van de uitbreiding, voltooien en daarmee de Experience limiet bereiken.

Resultaat
Afbeelding
Credits van Baldur's Gate

Afbeelding
Character scherm vlak voor het laatste gevecht; let daarbij op de Experience limiet van 161.000, die vrijwel alleen mogelijk is door op z'n minst alle grote side quests te voltooien

Hoewel ik Baldur's Gate al meerdere malen eerder had uitgespeeld, was dit de eerste keer dat ik ook echt een poging ondernam om alles uit de game te persen dat er in zit. Zodoende heb ik dus toch weer enkele nieuwe dingetjes kunnen ontdekken in een game die ik dacht van binnen en buiten te kennen. Ik heb de tijd niet bewust bijgehouden, maar ik schat dat ik ergens tussen de 60 en 80 uur bezig ben geweest. Dat was een flinke tijdsinvestering, maar deze was ongetwijfeld nog groter geweest als ik al niet zoveel ervaring met deze game had. Ik wist namelijk precies waar ik moest wezen en had al strategiën om de lastigere stukken in de game relatief eenvoudig door te komen. Voor minder ervaren spelers kun je daar dus makkelijk 20 uur bij op tellen.

Er is niet echt een in-game beloning voor het voltooien van alle quests behalve een korte boodschap na de laatste quest van de uitbreiding. Wanneer je echter je personage importeert naar Baldur's Gate II: Shadows of Amn, behoud je echter alle Experience die je hebt opgedaan en dat is een stuk meer dan waar een volledig nieuw personage in die game mee begint. Toch mooi meegenomen, want Baldur's Gate II is een fantastische opvolger die het spelen zeker waard is! Daarover later ongetwijfeld meer... ;)

Conclusie
Zoals ik al aangaf in de introductie heb ik een speciaal plekje in m'n hart voor Baldur's Gate en de persoonlijke nostalgische waarde is dan ook erg hoog. Het is echter geen game die ik iedereen blind kan aanraden. Wat het doet, doet het erg goed: namelijk de ervaring van Dungeons & Dragons vertalen naar een video game. Echter, dankzij de complexe oude Dungeons & Dragons regels is de game niet erg toegankelijk voor nieuwkomers. Dit wordt alleen maar versterkt door de oubollige graphics. Als je je echter over deze punten heen kunt zetten, wacht er een erg sterke klassieke RPG ervaring met een boeiend verhaal, een sfeervolle spelwereld met tal van toffe locaties en schatten, en uitdagende gevechten waar de nodige strategie voor nodig is.

Ik zou zeker tijdens een eerste keer spelen niemand aanraden om alles op te zoeken wat deze game te bieden heeft. Het is namelijk erg lastig om bij te houden wat je al wel en niet gedaan hebt zonder handmatig een checklist bij te houden, niet alle sidequests zijn de moeite waard en het levert uiteindelijk vrijwel niets extra's op tenzij je van plan bent om de opvolger te gaan spelen (en zelfs dan is het een relatief kleine bonus). Desalniettemin is het zeker de moeite waard om het verhaal in zijn geheel te doorlopen en de sidequests van de uitbreiding te voltooien, mits je door de zure appel kunt heen bijten, uiteraard.
Gozert
Moderator
Moderator

02 feb 2020, 01:46

Ik kon niet slapen; dan maar schrijven. ;)

Voor de mensen die geïnteresseerd waren in de Enhanced Edition. Zoals ik al aangaf, heb ik zelf maar erg weinig ervaring met die versie. Ik heb de game één keer opgestart om te kijken of die gewoon werkte en vluchtig wat nieuwe opties door te nemen. Echter, m'n eerste indrukken en een vlugge kijk op een fact sheet waren wel genoeg om te zien dat dit hoogstwaarschijnlijk de beste versie van deze game is dankzij de hogere resoluties die de game ondersteunt (inclusief een zoomfunctie), een sterk verbeterde interface en meer opties voor je personage. Ik hoor gemengde verhalen over de nieuwe content, maar alles uit de basis game is gewoon aanwezig.
Fing3r

04 feb 2020, 09:31

Geweldig stuk om te lezen Gozert! Ik heb ook best welgoede herinneringen aan deze game, maar ik moet wel toegeven dat ik hem nog nooit heb kunnen uitspelen. Mogelijk dat ik hem nog een kans ga geven als de release van Baldur's Gate 3 dichterbij komt, ik heb in ieder geval wel vertrouwen in dat het team van Larian er een waardig vervolg op gaat maken. Ik kijk nu al uit naar de volgende game die je gaat completeren.
Afbeelding
Gozert
Moderator
Moderator

04 feb 2020, 12:18

Die is al gecompleteerd, maar ik spreid de recensies een beetje... Eens per twee weken is een mooi streven, met normaliter afwisselend een kortere en een langere game om mezelf een beetje speling te geven. :)
OldSchool
Contacteer:

04 feb 2020, 14:05

Mooi verhaal om te lezen, compliment voor de manier waarop je het weergeeft!

Ik vond Baldur’s Gate destijds een toffe game, maar ik ben vroegtijdig afgehaakt. Ik vond het allemaal erg lang duren voor ik verder kwam (dat zat er toen blijkbaar al bij mij in). Een tijdje terug Baldur’s Gate I en II op een dvd gekocht met de intentie het een nieuwe kans te geven. Is er nog niet van gekomen, en eerlijk gezegd weet ik niet of jouw verhaal me nou stimuleert of juist meer afschrikt :)!

Het roept me wel. Deels omdat ik er ooit toch een tijdje plezier van heb gehad, en deels omdat je weet dat de game inderdaad een historische waarde heeft, die ik dan toch eens wil ervaren. Mocht ik er aan beginnen, kom ik hier wel om advies vragen denk ik!
Gozert
Moderator
Moderator

04 feb 2020, 19:25

Prima, een PM mag ook altijd! Baldur's Gate II zal hier ook nog wel een keer voorbij komen, maar dat gaat nog wel even duren; vooral omdat die game nóg groter is en de uitbreiding drie verschillende eindes heeft.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

04 feb 2020, 19:52

Ik wil zo graag inhoudelijk reageren maar kijk vaak in OV naar het forum op mijn mobiel en dan stel ik het steeds uit tot ik achter een computer zit.. en dan vergeet ik het.. ik kom er op terug!
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

04 feb 2020, 20:07

Ik ben er ook helemaal verzot op. Dit is voor mij echt de periode voor Computer RPG's geweest. Ook later Icewind Dale en Baldur's Gate twee natuurlijk. Met Fallout 1 en 2 aan de andere kant. Zelfs zo erg dat ik helemaal nooit meer in een Dragon Age of Fallout 3 kon komen omdat ik gewoon Baldur's Gate wilde! (Beetje apart misschien dat ik ook Fallout er bij trek want het is een hele andere game. Maar voor mij definieren die reeks samen echt die periode voor computer RPG's)

Erg leuk om zo je favorieten te delen Gozert.

Wat ik uit mijn ervaring van destijds nog wel wil toevoegen is het multiplayer aspect en COOP spelen. Want ook over LAN was dit een prachtige game om samen met iemand anders helemaal door te gaan. Er zit een mooi samen spel in waarin je ook echt wel tot een strategie moet komen om de lastigere battles te overwinnen. En juist die dynamiek en discussies zijn leuk met zu'n 2en.
Flozem

04 feb 2020, 20:21

Yup... mijn favoriete pc game. Aan BG 1 & 2 heb ik de nodige uren aan gespendeerd. Ik heb de originele discs nog, evenals de Gamersgate digitale versie met BGTrilogy mod en de enhanced edities. Echt enorm veel reruns met verschillende characters gedaan. :)

Maar op de Switch denk ik niet dat ik de infinity engine games nog koop. Voor mij zat een groot deel van de fun in het rollen van nieuwe characters en het gebruik van custom portraits (ik had echt honderden van internet geplukt). Dat gaat met de Switch versie natuurlijk nooit lukken. ;)
Ok Impala!

05 feb 2020, 07:58

Ik speelde als kind heel veel Hero Quest (bordspel) en was dus altijd geïnteresseerd in dit type PC games. Toch heb ik er nooit echt in kunnen komen. Iets met de onaantrekkelijke grafische presentatie en de overweldigende mechanics. Ik denk dat dat nu ook een te grote horde voor mij zou zijn. Welke moderne CRPG zou je aanraden die dezelfde soort ervaring biedt, maar dan met moderne QOL improvements?
Gozert
Moderator
Moderator

05 feb 2020, 09:44

Pillars of Eternity lijkt het meest op de Infinity Engine games van weleer, maar de twee Divinity: Original Sin games hebben ook raakvlakken. Alle drie de games zijn over het algemeen erg geliefd bij fans van klassieke CRPG's.
Flozem

05 feb 2020, 11:39

Ik had wel wat moeite met Divinity en Pillars... PoT komt erg langzaam op gang, en is vrij lang erg lineair. Divinity had qua gevechten zeker zijn charmes, maar ik vond ze vaak erg oneerlijk: vijanden die uit het niets (en zonder goede reden) ineens naast je staan.

BG deed het op beide punten imho veel beter.
Farokh

05 feb 2020, 14:00

Leuk idee voor een topic. Je verhaal is herkenbaar qua completen. Ikzelf deed dat vroeger ook altijd en dat zit er nu nog steeds in. Vroeger heel logisch, maar tegenwoordig met een alsmaar groeiende backlog wat minder logisch. Temeer omdat tegenwoordig completen meestal meer tijd kost dan in de oude tijd.
Ik probeer nu wel voor mezelf bewuster te bepalen of ik dingen wil completen. Dat lukt soms ook :)

Je reviews zijn goed geschreven en prettig te lezen. Ben benieuwd wat er allemaal nog gaat komen.

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”