Sony vergeet dat de Vita bestaat

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Sony vergeet dat de Vita bestaat

04 dec 2019, 10:40

Afbeelding

Ik weet nog wanneer de PlayStation werd aangekondigd in Nederland, het was voor mij nog onvoorstelbaar dat een nieuwkomer zich zou kunnen meningen in de strijd tussen Nintendo en Sega maar we weten allemaal wel wie er het sterkst uit de strijd tevoorschijn gekomen is. GameInformer heeft een interessant artikel gepubliceerd waarin de mensen die door de jaren heen het merk PlayStation zo sterk gemaakt hebben, en alle PlayStation systemen komen uitvoerig aan bod. Of toch niet?

https://www.gameinformer.com/feature/20 ... t-25-years

Vita staat niet in de banner en wordt helemaal niet eens genoemd! Kennelijk heeft GameInformer zich dat achteraf pas gerealiseerd want ze hebben in de voetnoot nog een quote van Jim Ryan weten te vissen:
Jim Ryan schreef:PlayStation Vita was brilliant in many ways, and the actual gaming experience was great, but clearly it’s a business that we’re no longer in now.
koekiemonster
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: Ruud_Luiten

Re: Sony vergeet dat de Vita bestaat

04 dec 2019, 10:51

Is het de journalist van GameInformer die het vergeet of Sony? De Vita is duidelijk geen succes geweest, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat Nintendo bijvoorbeeld ook liever niet over de WiiU of de VirtualBoy praat.

Bij terugkijken noem je vooral succesnummers.
- portable-games.nl
Jalf

04 dec 2019, 11:57

De Vita is een tof ding. Hardwarematig gezien misschien wel mijn favoriete handheld ooit. Het scherm is prachtig, de batterijduur goed, het ding gebruikt cartridges en de prestaties zijn tot op de dag van vandaag dik in orde. Alleen de software, dat was een iets ander verhaal...
Ik doe niet aan onderschriften.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

04 dec 2019, 14:43

koekiemonster schreef:Is het de journalist van GameInformer die het vergeet of Sony? De Vita is duidelijk geen succes geweest, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat Nintendo bijvoorbeeld ook liever niet over de WiiU of de VirtualBoy praat.

Bij terugkijken noem je vooral succesnummers.
Mogelijk heeft GameInformer het interview waarop het artikel gebaseerd is beperkt o.i.d. maar dit speelt rondom de PlayStation Awards 2019 waar Vita ook niet in de demoreel voor kwam.
toejam

04 dec 2019, 15:12

De Vita staat wel in de banner, de PSP niet ;)
Yo, homeboy gimme five!
Kunstschilder1987
Contacteer:

04 dec 2019, 15:23

toejam schreef:De Vita staat wel in de banner, de PSP niet ;)
en de pspgo niet te vergeten... die straalt hier volop :) al is dat natuurlijk wel de psp family.
:smile: voor niewsgierige aagjes die het leuk vinden te zien wat ik zoal maak: :smile:
Link naar mijn website/schilderijen

Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :evil2:
koekiemonster
Contacteer:

04 dec 2019, 16:00

En geen pockstation en geen echte PSX en geen PSVR... en alle varianten op de devices.
- portable-games.nl
Don Cannoli 79

04 dec 2019, 17:44

toejam schreef:De Vita staat wel in de banner, de PSP niet ;)
Viel mij ook al op. Lijkt ook wel erg op een PSP natuurlijk. Ik merk om me heen ook dat een hoop mensen niet eens weten dat de VIta bestaat.

Ah de Vita , het zwarte schaap van de Playstation familie. Ik heb een enorme zwak voor het apparaat. En eigenlijk is dat wel raar.

Ik ben niet echt een handheld gamer. Ik heb sinds de jaren '90 niet meer met het openbaar vervoer gereisd en doe alles met de auto. Achter het stuur is niet echt de plek om te gamen. Op vakanties neem ik hem mee maar ben ik meestal druk met andere dingen dan gamen. Ook heb ik al na 10 minuten last van kramp in mn vingers als ik er op speel. Ik had echt zo'n grip moeten halen eigenlijk.
In de library van de Vita vind je wel veel JRPG's en ook dat is niet aan mij besteed.

Toch vind ik het een heel cool ding. Zoveel power in zo'n klein apparaatje. Er zijn wel een aantal AAA games op verschenen maar Ik speel er voornamelijk kleine indie titels en oude PS games op.
Ookal heb ik na 10 minuten kramp in mn vingers dat heeft me niet weerhouden om bijvoorbeeld Axiom Verge er op uit te spelen.

En dan nog Remote Play: Met een goede verbinding stream je dus je PS4 games naar de Vita. Toen ik dat voor het eerst uit ging testen was ik toch wel erg onder de indruk dat ik bij iemand anders thuis mijn PS4 (die dus in mijn huis staat) kon opstarten en dan DriveClub op mijn Vita kon spelen. Nu is dat missch niet super bijzonder maar 5 jaar geleden best wel.

En is er ook nog de Playstation (Vita) TV. De console versie van de Vita. Maar dan jammergenoeg zo verminkt door SONY dat ie al na 1 week werd gezien als een MEGA flop. Onbegrijpelijk wat ze daar mee hebben gedaan. De helft van de VIta games waren geblokkeerd omdat het niet zou werken met een Dual Shock controller omdat ie geen back touchpad heeft. Onzin.prima op te lossen met bijvoorbeeld de touchpad op de DS4. Gelukkig is het met speciale firmware wel allemaal te verhelpen maar dan nog. Dit apparaatje gebruik ik eigenlijk meer dan de reguliere Vita. Een game als Muramasa Rebirth op het grote scherm met een DS4 is super tof en dat moet dus bijna iedereen missen.
Swey

04 dec 2019, 18:17

De arme Vita, het genegeerde stiefkind dat geniaal was, maar nooit naar school mocht.
Mijn favoriete handheld, een “ genre-opener” voor mij. Van visual novels tot JRPG’s, alles is er. Zeker met het OLED scherm wat mij betreft de ultieme portable.
Zach

04 dec 2019, 18:25

Vita is de beste handheld ooit. Game library vind ik wel wat tegenvallen en dat je niet gemakkelijk kunt switchen van us psn naar eu psn. Anders was het voor mij een ware RPG-machine geweest.
Mark

04 dec 2019, 18:26

Ik kwam er een paar maanden geleden pas achter dat het bestond (of in ieder geval drong het door in mijn bewustzijn). Als JRPG-liefhebber wilde ik er eentje aanschaffen maar geen enkele winkel bood er meer eentje nieuw aan. Marketingtechnisch gezien hebben ze er in Nederland wel erg weinig budget tegenaan gegooid, lijkt me een erg cool apparaat!
Flozem

04 dec 2019, 18:27

Tegen de tijd dat ik van de Vita hoorde, waren ze in de winkels niet eens meer te koop. Het handjevol games dat in de schappen lag, zorgde ook niet echt voor een grote drang om het apparaat online te kopen...

Wat mij betreft vooral qua marketing een flop, want achteraf bezien had dit gewoon de WiiU killer / Switch voorloper kunnen zijn. :rolleyes:
kingoftherain

04 dec 2019, 18:36

Don Cannoli 79 schreef:Achter het stuur is niet echt de plek om te gamen.
Challenge accepted!

Maar effe serieus. Ik heb er nog geen, maar dat gaat wel een keer veranderen. Ik begrijp dat het een machtig mooi apparaatje is en ik merk dat de meeste mensen op het forum er dan ook altijd behoorlijk positief over zijn. Er zijn sowieso wel wat spellen die me interesseren, dus dat zit wel goed.

Welk model heeft jullie voorkeur? Ik had al wat onderzoek gedaan en van wat ik ervan begrijp heeft het originele model een beter scherm, maar is zwaarder, minder langere batterijduur en speciale stroomkabelplug en heeft het nieuwere model dus een betere batterij, is-ie lichter, heeft-ie een mini USB aansluiting, maar is 't scherm wat minder mooi en komt-ie qua behuizing wat goedkoper over. Klopt dat een beetje?
"My life is a chip in your pile. Ante up!" ~ Setzer Gabbiani, Final Fantasy III / VI

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
koekiemonster
Contacteer:

04 dec 2019, 18:46

De 2000 is toekomstbestenidger en de verstandigere keuze. Plus, meer kleurtjes
- portable-games.nl
toejam

04 dec 2019, 19:28

Toekomstbestendiger hoe? Ik heb ooit een keer een 1000 opgepikt en die bevalt me prima, maar als er een technische reden is om te willen upgraden hoor ik dat natuurlijk graag.
Yo, homeboy gimme five!
Swey

04 dec 2019, 19:32

toejam schreef:Toekomstbestendiger hoe? Ik heb ooit een keer een 1000 opgepikt en die bevalt me prima, maar als er een technische reden is om te willen upgraden hoor ik dat natuurlijk graag.
De 1000 heeft een proprietary laad stekker die helaas bekend is vanwege draadbreuk. Heb ik zelf ook gemerkt. De 2000 heeft gewoon een micro usb stekker. Persoonlijk vind ik de build quality en het OLED scherm de redenen om toch voor de 1000 te kiezen
toejam

04 dec 2019, 19:33

Ja dat is wel waar. Gelukkig kosten die 1,20 bij Ali en die doen precies hetzelfde.
Yo, homeboy gimme five!
koekiemonster
Contacteer:

04 dec 2019, 19:38

OLED heeft tevens de eigenschap dat kleuren minder en minder worden na gebruik. Dan is er nog het mura-effect die vlekken veroorzaakt op het scherm. Ik ben extreem fan van de Vita 1000, maar de 2000 heeft wel een betere toekomst door het scherm van de 1000.
En opladen met micro-usb is natuurlijk super handig.
- portable-games.nl
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018
Winnaar Gameroom Award 2018

04 dec 2019, 19:57

koekiemonster schreef:Plus, meer kleurtjes
Klopt, mooie grijze kleuren waar het zwart zou moeten zijn. :laugh:

Nee gekkigheid, ik heb zelf wel een 1000 en vind die wel een heel mooi beeld hebben. Nu speel ik er niet heel vaak op dus merk nog niks van mindere kleuren of vlekken, dat dan wel.
Don Cannoli 79

04 dec 2019, 20:31

kingoftherain schreef:
Don Cannoli 79 schreef:Achter het stuur is niet echt de plek om te gamen.
Challenge accepted!
:evil2:
koekiemonster schreef:OLED heeft tevens de eigenschap dat kleuren minder en minder worden na gebruik. Dan is er nog het mura-effect die vlekken veroorzaakt op het scherm. Ik ben extreem fan van de Vita 1000, maar de 2000 heeft wel een betere toekomst door het scherm van de 1000.
En opladen met micro-usb is natuurlijk super handig.
Oh heet dat het mura-effect? Nooit geweten dat het een veelvoorkomend probleem was. Die van mij heeft het ook , je ziet het alleen als het beeld zwart is dus voor de rest geen last van tijdens het spelen. Ik noemde het gewoon vlekkeritus maar nu weet ik hoe het echt heet. Thanks.
OldSchool
Contacteer:

04 dec 2019, 20:33

Ik heb ook een 1000, zonder enige problemen overigens. Ik speel er regelmatig op, sinds ik hem heb. Ik vind de vooroordelen altijd bijzonder als ik iemand over de vita hoor praten. Een daar van is de library. Volgens Wikipedia:
Playstation 1: 1300 games
PS Vita: 1559 games

De meeste grote IP’s hebben een release gehad op dit systeem. Er zullen wellicht relatief meer jrpg’s op zijn, maar kom op, de library is geen reden om het systeem af te schieten. Als je uit 1559 titels kunt kiezen, valt er echt niets te klagen. Er klaagt toch ook niemand over de library van de PS1?

Handheld gaming is een markt die wordt gedomineerd door Nintendo. Door de kracht en de mogelijkheden van de PS Vita werd eerder een “niche” produkt. Als je voor je kids iets ging kopen, was dat niet een vita, maar een ds. Een huisvrouw wordt niet verleidt door Escape Plan, maar wel door Brain Training.

Het zou wel heel tof zijn als de vita een opvolger zou krijgen, al dan niet geïntegreerd met de ps5. Maar het zal voor Sony nooit het succes krijgen als de console.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

04 dec 2019, 20:41

Het beste kun je ze beiden eens vasthouden op een beurs of bij Game Mania 2e handjes, de 1000 en 2000 liggen door verschil in gewicht en vormfactor verschillend in de hand. De 1000 met OLED scherm heeft beter contrast en dieper zwart, maar de kleurweergave van de 2000 is wel beter ondanks LCD. Micro-USB met de 2000 vond k altijd wel prettig omdat ik gewoon mijn telefoonoplader kon gebruiken maar inmiddels heb ik een telefoon met USB-C dus die luxe gaat niet meer op, al heb ik nog steeds wel USB-mini opladers liggen in huis.

Ik heb op een gegeven moment 'geupgrade; van de 1000 naar de 2000 maar voor sommigen is dat een downgrade afhankelijk van waar je prioriteiten liggen :)
koekiemonster
Contacteer:

04 dec 2019, 20:46

Ik heb exact hetzelfde gedaan als Apenheul, maar heb naast mijn Vita 1000 twee Vita 2000 gehaald. Eentje voor homebrew (zwarte) en een voor regulier gebruik (limegreen) en een PlaystationTV om na dode accu’s ook nog gebruik te kunnen blijven maken van deze handheld
- portable-games.nl
Tobascoman3

04 dec 2019, 22:16

handheld consoles zijn een zeer slecht business model tegenwoordig

mobieltjes domineren de markt. De switch pakt tegenwoordig nog de kleine niche markt mee die wel het extra geld over hebben voor een handheld console en zelfs voor een hoger bedrag. maar dat is zeker niet een erg grote groep meer.

de psp en ds era waren de aller laatste tijden dat de handheld console markt nog echt lucratief was. maarja in het gameboy tot ds perk zag je vrijwel iedereen met een handheld console over straat. mobiele games waren 3 keer niks en smart phones waren nog vrij simplistisch.

richting het einde rond 2011 a 2012 werden mobiele games echter steeds populairder en waarbij kids vroeger bijna allemaal met handheld consoles over straat gingen had je na 2012 bijna niemand meer die dat deed. mobieltjes hebben die markt om zeep geholpen.

Het is dan ook niet meer dan logisch dat de ps vita niet veel support heeft. meer een kosten post waarbij je verlies maakt dus logisch dat er weinig aandacht aan word geschonken.

het zijn andere tijden tegenwoordig. mensen hebben geen intersse om 100 euro aan een handheld console te spenderen als je op je mobiel al gratis van start kan gaan. al zijn de games op mobiel crap het gratis aspect dat trekt nu eenmaal veel mensen. + het is iets dat je toch al altijd mee moet nemen.

de mobiele markt heeft nintendo echt wel hard geraakt. er werden veel minder games voor de 3ds consoles gereleased dan met de ds en de console sales waren slechts 75 miljoen niet 155 miljoen zoals met de ds. een nieuwe handheld zal wellicht nog veel minder sales krijgen gezien de populariteit van mobile games tegenwoordig want dat is nu heel wat meer dan in 2011 - 2014. als mobile gaming net zo populair was destijds dan waren de 3ds consoles heel wat minder dan 75 miljoen.
marxkemp
Contacteer:

05 dec 2019, 09:42

Games as a Service in bovenstaande context:

Of je maakt de switch kleiner.. check
Of je streamt naar een mobiel/handheld.. check

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”