Zach's top 50 Japanse RPG's (50-01) Nummer 1 (REVISIE TOP 50: 24/05/20)

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
Zach

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-02) Nummer 3 (UPDATE:07/

07 dec 2019, 16:09

Je speel dus eerst de andere games?
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

07 dec 2019, 16:19

Zach schreef:Je speel dus eerst de andere games?
Ja ik heb SMT IV, IV Apocalypse (de helft), Deep Journey en Soul Hackers gespeeld. Ik heb de Devil Survivor games nog liggen en Digital Devil Saga. Ik hoopte eigenlijk altijd op een remake van 3 (want het is Atlus.. die remaken alles) maar ik gok dat V mijn volgende pas weer wordt en misschien maak ik Apocalypse nog een keer af.
Zach

07 dec 2019, 17:30

Apenheul schreef:
Zach schreef:Je speel dus eerst de andere games?
Ja ik heb SMT IV, IV Apocalypse (de helft), Deep Journey en Soul Hackers gespeeld. Ik heb de Devil Survivor games nog liggen en Digital Devil Saga. Ik hoopte eigenlijk altijd op een remake van 3 (want het is Atlus.. die remaken alles) maar ik gok dat V mijn volgende pas weer wordt en misschien maak ik Apocalypse nog een keer af.
Ik heb het gevoel dat ze zeer selectief remaken. Ik zou bijv. SMT 1, SMT 2 en 3 wel een remake van willen zien, maar dat gebeurt dan niet.
Ook Persona 2 gebeurt niet. Dan zie ik nog eerder dat ze Persona 3 gaan doen.
waiwainl
Contacteer:

07 dec 2019, 17:57

Shin Megami Tensei Lucifer's Call kende ik nog niet echt. Ziet er interessant uit. Ga hem op m'n backlog zetten :)
Bespeel de geschiedenis bij https://www.nationaalvideogamemuseum.nl in Zoetermeer.
Zach

07 dec 2019, 18:03

waiwainl schreef:Shin Megami Tensei Lucifer's Call kende ik nog niet echt. Ziet er interessant uit. Ga hem op m'n backlog zetten :)
In Amerika heet de game Shin Megami Tensei: Nocturne, misschien ken je het dan wel?
Zach

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-02) Nummer 3 (UPDATE:07/12)

31 jan 2020, 09:01

#2 Chrono Trigger (SNES, 1995)
Afbeelding

Tsja, wat valt er nog over Chrono Trigger te zeggen wat al niet gezegd is. Het is de beste 2D RPG ooit en mijn nummer 2 RPG aller tijden.
Chrono Trigger staat bekend als het dreamteam-project tussen Square, Enix en Akira Toriyama, en het is ook wel het beste wat beide bedrijven samen hebben gemaakt. Gek genoeg heeft de samenvoeging van Squaresoft en Enix nog niet eens gezorgd voor een game die ook maar een beetje in de buurt komt van Chrono Trigger :crying:

De game voelt aan als de meest actievolle Turn-Based RPG die er is, zonder dat het daadwerkelijk een actie-rpg wordt. Snelle flitsende gameplay, zover je dat in ieder geval kunt zeggen van een Turn-based RPG. De attack-combinaties tussen de karakters maakt het vechtsysteem nog een stuk beter.

Chrono Trigger heeft een time travel mechanic waar je telkens naar een andere tijd gaat om uiteindelijk de wereld te redden van de onvermijdelijke ondergang. Je gaat van de middeleeuwen naar de oertijd, dan naar de toekomst en dan naar de huidige tijd (1999).
Het verhaal is interessant, de karakters zijn tof en de game heeft een enorme replay value met verschillende eindes en een new game plus.

Een ander hoogtepunt is de fantastische muziek van Yasunori Mitsuda, die zelfs bezweek tijdens het maken van de game. De andere legendarische squaresoft composer Uematsu heeft hem verder geholpen, maar toch zie ik dit meer als een Mitsuda soundtrack.

Ten slotte heeft Chrono Trigger een prachtige art-style en ik vind het persoonlijk de mooiste SNES-game die ik heb gespeeld.

Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-02) Nummer 2 (UPDATE:31/01)

31 jan 2020, 10:31

Ik heb Chrono Trigger pas laat gespeeld, ergens in 2000, maar nog steeds maakte het een enorme indruk. Ik ben niet zo'n fan van het battle systeem maar wel over hoe uniek alle karakters aanvoelen, je ervaart vaak meer variatie zelfs dan in games met complexe class-systems.
Zach

08 feb 2020, 12:43

Ik hoop dit weekend eindelijk de nummer 1 aan te kondigen. Het heeft allemaal wat langer geduurd dan gepland.
kingoftherain

08 feb 2020, 13:25

Zach schreef:
08 feb 2020, 12:43
Ik hoop dit weekend eindelijk de nummer 1 aan te kondigen. Het heeft allemaal wat langer geduurd dan gepland.
Holy Magic Century (Quest 64), kan bijna niet anders.
Het is sowieso een hele mooie lijst geworden. Het meeste ervan heb ik niet of nauwelijks gespeeld, maar het staat allemaal erg goed bekend. Top! :thumbup:
"My life is a chip in your pile. Ante up!" ~ Setzer Gabbiani, Final Fantasy III / VI

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
N00b Extraordinaire's YouTube channel
Zach

09 feb 2020, 15:05

#1 Xenogears (PS1)
Afbeelding

Xenogears is niet alleen de beste RPG, maar de beste game ooit gemaakt. Dit spel heeft eigenlijk alles wat ik in entertainmentproduct wil zien en propt er dan nog veel meer elementen in. Een game zoals deze wordt niet meer gemaakt, want tegenwoordig wordt alles berekend met algoritmes wat het publiek schijnbaar graag wil zien. Deze game was misschien te ambitieus 'for its own good', maar tegelijkertijd is dat ook meteen de charme van Xenogears. Mede dankzij Xenogears ben ik mij gaan interesseren in psychologie. Inmiddels ben ik nu zo'n 2,5 jaar als psycholoog werkzaam. Blijkbaar is gaming zo gek nog niet voor de ontwikkeling. :tongue1:

Xenogears is een turn-based JRPG met invloeden van science fiction, mecha, martial arts, filosofie en psychologie. Ooit bedacht als een prototype voor Final Fantasy VII, maar het verhaal werd als te duister gezien door Squaresoft. In essentie vind ik het verhaal en de concepten van Final Fantasy VII wel wat weg hebben van Xenogears, dus ik zie FFVII meer als een 'watered-down'-versie van Xenogears. Maar genoeg daarover.

Het verhaal gaat over Fei Fong Wong, die jaren eerder in een dorpje gekomen met fors geheugenverlies. Niemand weet iets over zijn achtergrond en heeft een rustig leventje tot er een aanval plaatsvind en hij per ongeluk met een mech het hele dorp vernietigd. Elly een officier van een militaire groep weet meer van Fei zijn achtergrond en geschiedenis en probeerde zijn vaardigheden te triggeren in een gevecht. Fei is dan niet meer welkom en vertrekt vervolgens uit het dorp. Xenogears bevat elementen en plot points van bekende scifi-classics zoals, 2001, Logan's Run, Soylent Green, 12 Monkeys en mixt dit met theorieen van Freud en Jung uit de psychologie en doet daar nog een scheut martial arts en mecha combat bij. Dit lijkt een vrij complex geheel te worden en dat is het ook, maar ook heeft de game een flinke dosis drama en romantiek en dat zorgt voor een paar emotionele momenten.

De gameplay van de gevechten kenmerkt zich door knoppencombinaties niet heel anders dan fighting games en mixt het met een standaard turn-based vechtsysteem. Je kunt zowel met de personages vechten als met de bijbehorende mechs. Wat mij betreft is dit het beste vechtsysteem ooit gemaakt en gevechten worden dan ook nooit saai. De spelwereld van Xenogears is in 3D en de karakters zijn 2d-sprites. Dit betekent dat de game soms er erg mooi uit zien en op andere momenten het toch wel wat gedateerd aan voelt, maar minder dan bijvoorbeeld FF7. Om een of andere reden bevat de game een jump-button en heeft een aantal vervelende platform secties, maar dat komt nagenoeg 2x voor.

De muziek is een ander hoogtepunt. Yasunori Mitsuda heeft hier weer een prachtige soundtrack geleverd met veel actievolle songs, maar ook prachtige emotionele tracks. Jammer alleen dat de ost zo kort is.

Dat komt waarschijnlijk ook door de grote tijdsdruk in de ontwikkeling van de game, waardoor de 2e disc haast als een Visual Novel wordt gepresenteerd. Takahashi en zijn team hadden kunnen kiezen voor een game die abrupt stopt midden in het verhaal of het verhaal presenteren op een meer eenvoudige wijze. Wat ben ik blij dat ze gekozen hebben voor dat laatste, want het verhaal gaat in sneltrein, maar blijft super interessant zonder dat dit onderbroken wordt door langdradige dungeon of lange quests. Een probleem wat ik weleens zie in andere RPG's. Xenogears heeft hier dus geen last van. Sommige fans en non-fans klagen weleens over de 2e disc, maar voor mij zorgt dat er voor dat deze game ver boven zijn genre-genoten komt te staan als de ultieme JRPG ooit.

Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-01) Nummer 1 (FINAL UPDATE: 09/02)

09 feb 2020, 15:23

Xenogears vond ik ook geweldig en bijzonder indrukwekkend. Het blijft mijn favoriete RPG op de PS1.
nmkl pjkl ftmch
Zach

09 feb 2020, 15:33

En dan hier nog even de top 50 in een mooi lijstje.

#50 Kingdom Hearts
#49 Phantasy Star 4: End of the Millenium
#48 Xenoblade Chronicles X
#46 Sakura Wars: So Long My Love
#47 Tokyo Mirage Sessions
#45 Shadow Hearts
#44 Shin Megami Tensei: Devil summoner: Raidou Kuzunoha vs. The Soulless Army
#43 Pokemon FireRed
#42 Paper Mario
#41 Valkyrie Profile: Lenneth
#40 Fire Emblem: Radiant Dawn
#39 Shin Megami Tensei: Devil Summoner: Soul Hackers
#38 Vagrant Story
#37 Super Mario RPG: Legend of The Seven Stars
#36 Final Fantasy Tactics: The War of the Lions
#35 Xenosaga: Der Wille zur Macht
#34 Final Fantasy XII
#33 Persona 5
#32 Radiant Historia
#31 Valkyria Chronicles
#30 Fire Emblem: Path of Radiance
#29 Final Fantasy VIII
#28 Devil Survivor
#27 Paper Mario: The Thousand Year Door
#26 Final Fantasy IX
#25 Shin Megami Tensei IV
#24 Pokémon Gold
#23 Persona 4
#22 Xenoblade Chronicles
#21 Fire Emblem
#20 Shin Megami Tensei: Digital Devil Saga
#19 Tales of Symphonia
#18 Baten Kaitos
#17 Final Fantasy VI
#16 Xenosaga episode III: Also Sprach Zarathustra
#15 The World Ends With You
#14 Nier
#13 Final Fantasy IV
#12 Dragon Quest: Journey of The Cursed King
#11 Panzer Dragoon Saga
#10 Earthbound
#9 Skies of Arcadia: Legends
#8 Final Fantasy X
#7 Shin Megami Tensei: Persona 3
#6 Chrono Cross
#5 Dragon Quest V
#4 Final Fantasy VII
#3 Shin Megami Tensei: Lucifer's Call
#2 Chrono Trigger
#1 Xenogears
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

10 feb 2020, 17:13

Ha natuurlijk Xenogears! Ik ben er zelf iets minder enthousiast over. Voor mij is het vooral de eerste disc maar heb ik minder met de 2e. Zoals je al aangeeft ;) En dat had ik ook volledig met Xenosaga 1 2 en 3. Terwijl ik dat weer totaal niet heb met een MGS ;) De verhaallijn moet je dan net liggen.

Er zijn nog drie series die ik mis. Ik benieuwd waarom? En zo niet zijn het nog tips om in te duiken wellicht? Sukoden, Breath of Fire en Siken Densetsu. (die laatste vind je mogelijk meer aan de actie RPG kant zitten? Na het zien van Chrono Trigger op 2 dacht ik dat je Secret op Mana of Sukoden 2 zeker op 1 zou hebben staan. Wel heel mooi om te zien dat je ook Skies en Chrono Cross zo hoog hebt staan. Dat zijn ook echt mijn favorieten.

Voor mij gelt dat ik vooral de Shin Mahami Tensei serie heb in te halen. Erg leuke feature geweest hier op het forum Zach!
Ok Impala!

10 feb 2020, 17:33

Wat een mooie lijst Zach. De meeste ervan heb ik zelf ook gespeeld (JRPGs zijn mijn favoriete genre) en veel van die games zou ik ook in een top 50 zetten. Jou nummer 1, Xenogears heb ik een paar jaar geleden voor het eerst gespeeld. Ik had er toen al het nodige over gelezen en wist dus dat er een rushed CD2 zou komen. Dat heeft wel geholpen, omdat ik daardoor even bewust stil stond bij het einde van CD1. Persoonlijk vind ik Xenogears er veel beter uitzien dan Final Fantasy VII. De wereld is ook super interessant en het verhaal en karakters weten volop te boeien. Ik weet nog dat ik aan het eind van CD1 dacht, deze prachtige ervaring gaat echt niet meer verpest worden door CD2. En zo'n 10u in CD2 ging dat ook nog steeds wel prima.

Maar toen kwamen die laatste uren, en daar heeft het spel toch een beetje een zure smaak achtergelaten. De scenario schrijver wilde simpelweg veel te veel thema's in één keer behandelen. Daar had makkelijk in gesneden kunnen worden zonder het verhaal geweld aan te doen. Je had dan CD2 mooi kunnen afronden met enkele dungeons en epische gevechten. Dan was voor mij het spel echt op hetzelfde platform gekomen als Final Fantasy VI (mijn favoriet). Nu probeer ik vooral terug te denken aan de prachtige uren van CD1, en dan krijg ik toch nog een warm gevoel. Wat ook helpt is om aan Xenoblade Cronicles te denken, want die game is voor mij een perfecte evolutie van Xenogears! :smile:

Nogmaals complimenten voor de mooie lijst! Welke JRPGs heb je nu in de planning staan om te spelen? :smile:
kingoftherain

10 feb 2020, 18:30

Ik heb al een paar keer met Xenogears in m'n handen gestaan, maar ik twijfel altijd of dat wat voor mij is. Ik vind turn-based combat wel leuk, maar ik heb niet zoveel met mechs enzo.
"My life is a chip in your pile. Ante up!" ~ Setzer Gabbiani, Final Fantasy III / VI

kingoftherain by day, N00b Extraordinaire by...er...whenever I feel like it. Watch me suck at games.
Zach

10 feb 2020, 19:57

Ok Impala! schreef:
10 feb 2020, 17:33
Wat een mooie lijst Zach. De meeste ervan heb ik zelf ook gespeeld (JRPGs zijn mijn favoriete genre) en veel van die games zou ik ook in een top 50 zetten. Jou nummer 1, Xenogears heb ik een paar jaar geleden voor het eerst gespeeld. Ik had er toen al het nodige over gelezen en wist dus dat er een rushed CD2 zou komen. Dat heeft wel geholpen, omdat ik daardoor even bewust stil stond bij het einde van CD1. Persoonlijk vind ik Xenogears er veel beter uitzien dan Final Fantasy VII. De wereld is ook super interessant en het verhaal en karakters weten volop te boeien. Ik weet nog dat ik aan het eind van CD1 dacht, deze prachtige ervaring gaat echt niet meer verpest worden door CD2. En zo'n 10u in CD2 ging dat ook nog steeds wel prima.

Maar toen kwamen die laatste uren, en daar heeft het spel toch een beetje een zure smaak achtergelaten. De scenario schrijver wilde simpelweg veel te veel thema's in één keer behandelen. Daar had makkelijk in gesneden kunnen worden zonder het verhaal geweld aan te doen. Je had dan CD2 mooi kunnen afronden met enkele dungeons en epische gevechten. Dan was voor mij het spel echt op hetzelfde platform gekomen als Final Fantasy VI (mijn favoriet). Nu probeer ik vooral terug te denken aan de prachtige uren van CD1, en dan krijg ik toch nog een warm gevoel. Wat ook helpt is om aan Xenoblade Cronicles te denken, want die game is voor mij een perfecte evolutie van Xenogears! :smile:

Nogmaals complimenten voor de mooie lijst! Welke JRPGs heb je nu in de planning staan om te spelen? :smile:
Het verhaal gaat echt in hyperdrive op disc 2 en dat is precies wat er voor zorgt dat de game zo hoog eindigt in mijn top 50. Ik snap dat de vele thema's misschien teveel is, maar op een of andere manier wekt dat mijn interesse juist. De vergelijking met Xenogears gaat bij mij ook niet echt op. Xenoblade heeft een vechtsysteem wat ik persoonlijk niet leuk vind en de hele ervaring naar beneden haalt. Het verhaal vind ik ook niet zo bijzonder. De karakters, de muziek en de grote gestrekte gebieden maken de game wat mij betreft. Xenoblade is cool, maar is zeker geen Xenogears. Maarja de game staat al 15 jaar op eenzame hoogte in mijn lijstje, dus ik ben daar ook niet van af te brengen, haha. Vorig jaar heb ik nog een replay gedaan en ik vond het nog steeds erg indrukwekkend.

Door deze lijst ben ik weer begonnen met Xenosaga, deel 1 bijna uitgespeeld. 2 en 3 gaan dan eerst volgen.

Andere games die ik wil uitspelen zijn: Shadow Hearts: Covenant, Shin Megami Tensei: Digital Devil Saga 2, Dragon Quest XI, The Legend of Heroes: Trails in the Sky 1. Waar haal ik de tijd vandaan?
arjen1981 schreef:
10 feb 2020, 17:13
Ha natuurlijk Xenogears! Ik ben er zelf iets minder enthousiast over. Voor mij is het vooral de eerste disc maar heb ik minder met de 2e. Zoals je al aangeeft ;) En dat had ik ook volledig met Xenosaga 1 2 en 3. Terwijl ik dat weer totaal niet heb met een MGS ;) De verhaallijn moet je dan net liggen.

Er zijn nog drie series die ik mis. Ik benieuwd waarom? En zo niet zijn het nog tips om in te duiken wellicht? Sukoden, Breath of Fire en Siken Densetsu. (die laatste vind je mogelijk meer aan de actie RPG kant zitten? Na het zien van Chrono Trigger op 2 dacht ik dat je Secret op Mana of Sukoden 2 zeker op 1 zou hebben staan. Wel heel mooi om te zien dat je ook Skies en Chrono Cross zo hoog hebt staan. Dat zijn ook echt mijn favorieten.

Voor mij gelt dat ik vooral de Shin Mahami Tensei serie heb in te halen. Erg leuke feature geweest hier op het forum Zach!
Suikoden I heb ik gespeeld, maar heeft eigenlijk weinig indruk achter gelaten bij mij. II schijnt veel beter te zijn, maar nooit aan toegekomen. Hetzelfde geldt voor de andere delen. Breath of Fire heb ik nooit gespeeld, zou dat moeten?:P Secret of Mana heb ik meerdere malen proberen te spelen, maar het klikte nooit echt met het vechtsysteem en het vervelend ring menu. Vorig jaar wel een stuk gespeeld en dat smaakt wel naar meer, maar moet de motivatie vinden om de game te spelen.
kingoftherain schreef:
10 feb 2020, 18:30
Ik heb al een paar keer met Xenogears in m'n handen gestaan, maar ik twijfel altijd of dat wat voor mij is. Ik vind turn-based combat wel leuk, maar ik heb niet zoveel met mechs enzo.
Xenogears heeft het beste vechtsysteem ooit. Xenogears is een beetje zoals de anime-serie Neon Genesis Evangelion, het heeft mechs, maar het gaat niet (alleen) om de mechs. Ik word ook niet echt wild van mechs in series of games, maar in Xenogears en NGE vind ik het wel weer erg tof.
kingoftherain

10 feb 2020, 21:32

Zach schreef:
Xenogears heeft het beste vechtsysteem ooit. Xenogears is een beetje zoals de anime-serie Neon Genesis Evangelion, het heeft mechs, maar het gaat niet (alleen) om de mechs. Ik word ook niet echt wild van mechs in series of games, maar in Xenogears en NGE vind ik het wel weer erg tof.
Grappig dat je dat aanhaalt, want juist Neon Genesis Evangelion wil ik al jaren eens een keer uitproberen. Nu het op Netflix staat, wil ik er eens een keer goed voor gaan zitten. En misschien moet ik Xenogears toch nog eens heroverwegen.

Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

11 feb 2020, 08:41

Ah kijk het topic is compleet! Ik heb 28 van de 50 games gespeeld. Xenogears was ik op emulator mee gestart maar dat was toch erg suboptimaal dus ik blijf op een remake/remaster hopen al acht ik de kans dat ie komt wel erg klein. Ik las dat Bandai-Namco serieus de Xenosaga games had willen remasteren maar dat er geen geschikte business case voor was. Nu Monoltith Soft zo enorm gegroeid is hoop ik dat ze twee games, of misschien zelfs drie, kunnen ontwikkelen en verschillende thema's en gameplay stijlen kunnen verkennen. Ik houd enorm van de Xenoblade serie maar het wordt ook wel weer eens tijd voor iets nieuws, anders krijg je straks zo'n Trials/Kiseki serie waar lastig op in te stappen is.
toejam

11 feb 2020, 10:32

Ik dacht altijd dat ik best veel JRPG's gespeeld had maar als ik naar deze lijst kijk kom ik niet heel ver. Geeft tegelijk ook wel aan dat er heel veel te kiezen valt binnen het genre. De meeste games zijn echter behoorlijk tijdrovend wat voor mij in elk geval betekent dat ik heel veel games wel zou willen spelen maar er gewoon niet aan toe kom.

Chapeau voor de hoeveelheid diepgang en moeite die je in de lijst gestopt hebt!
Yo, homeboy gimme five!
Ok Impala!

11 feb 2020, 13:42

Ook even tellen... ik kom tot 33 van de 50! :thumbup1: Dat komt vooral doordat ik de XenoSaga games nooit gespeeld heb en van de SMT games heb ik alleen Devil Survivor en Persona 4 gespeeld. Tof om al deze mooie titels weer eens langs te zien komen.

@Zach: Trails in the Sky is een mooie RPG, als je het geduld hebt om er heel rustig doorheen te gaan. Ik heb er zelf om die manier erg van genoten. :smile:
Zach

11 feb 2020, 18:26

toejam schreef:
11 feb 2020, 10:32
Ik dacht altijd dat ik best veel JRPG's gespeeld had maar als ik naar deze lijst kijk kom ik niet heel ver. Geeft tegelijk ook wel aan dat er heel veel te kiezen valt binnen het genre. De meeste games zijn echter behoorlijk tijdrovend wat voor mij in elk geval betekent dat ik heel veel games wel zou willen spelen maar er gewoon niet aan toe kom.

Chapeau voor de hoeveelheid diepgang en moeite die je in de lijst gestopt hebt!
Zelfs ik herken dat nog, sommige games blijven jaren op mijn backlog liggen ondanks dat ik weet dat ik de games goed zal vinden. Het is voornamelijk tijdtekort dat ik er niet aan toe kom.

Bedankt voor jouw compliment, misschien dat ik over een aantal jaar mij er nog eens aan waag, maar voorlopig even niet.
Ok Impala! schreef:
11 feb 2020, 13:42
Ook even tellen... ik kom tot 33 van de 50! :thumbup1: Dat komt vooral doordat ik de XenoSaga games nooit gespeeld heb en van de SMT games heb ik alleen Devil Survivor en Persona 4 gespeeld. Tof om al deze mooie titels weer eens langs te zien komen.

@Zach: Trails in the Sky is een mooie RPG, als je het geduld hebt om er heel rustig doorheen te gaan. Ik heb er zelf om die manier erg van genoten. :smile:
Goed bezig, dat is aardig games. Shin Megami Tensei is een serie waar ik altijd naar terugkeer, zoveel goede games in die serie.
Heb al aardig wat uren in Sky 1 zitten. Heerlijk spel.
kingoftherain schreef:
10 feb 2020, 21:32
Zach schreef:
Grappig dat je dat aanhaalt, want juist Neon Genesis Evangelion wil ik al jaren eens een keer uitproberen. Nu het op Netflix staat, wil ik er eens een keer goed voor gaan zitten. En misschien moet ik Xenogears toch nog eens heroverwegen.
Xenogears is zwaar geinspireerd door Neon Genesis Evangelion. Van de mechs tot de religieuze en psychoanalytische invloeden.
Ik heb NGE pas twee jaar geleden voor het eerst gezien, een van de weinige 90's anime die ik op een of andere manier gemist hebt.
arjen1981

12 feb 2020, 09:58

Suikoden I heb ik gespeeld, maar heeft eigenlijk weinig indruk achter gelaten bij mij. II schijnt veel beter te zijn, maar nooit aan toegekomen. Hetzelfde geldt voor de andere delen. Breath of Fire heb ik nooit gespeeld, zou dat moeten?:P Secret of Mana heb ik meerdere malen proberen te spelen, maar het klikte nooit echt met het vechtsysteem en het vervelend ring menu. Vorig jaar wel een stuk gespeeld en dat smaakt wel naar meer, maar moet de motivatie vinden om de game te spelen.
BoF 3 en 4 vond ik zelf erg leuk op de playstation. Ook al worden die vaak niet als de beste RPG's op dat platform gezien zijn het voor mij wel hoogtepunten. Maar Suikoden 2 is inderdaad helemaal heel erg goed. Dat is echt wel één van mijn favoriete RPG's. Deel 3 vond ik ook erg leuk maar deel 4 is totaal waardeloos. Wat je zegt over Secreft of Mana snap ik volkomen. Het is echt wat anders.

Zelf ben ik vanaf het begin fan van NGE en ik denk dat dat voor mij juist de reden is geweest dat ik XenoGears wat minder vind. Maar dat neemt niet weg dat het een hele terechte eerste plek is in jouw top 50.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

12 feb 2020, 13:47

Ik moet bekennen dat Suikoden 1 voor mij ook niet veel deed, 2 heb ik overgeslagen maar Tierkreis heb ik dan wel weer gespeeld. Ik begrijp de appeal wel met meer dan honderd goed geschreven NPCs die je onderbrengt in een kasteel o.i.d. maar alles daaromheen trok mij niet zo. Deel 2 wil ik nog wel een kans geven.
kingoftherain

12 feb 2020, 21:24

Net even de eerste 3 afleveringen van NGE gekeken en daar ga ik zeker mee verder. Ziet er goed uit.

Ok Impala!

13 feb 2020, 12:50

Ik zie nu trouwens dat Mother 3 in jouw lijstje ontbreekt. Hoe kan dat nou?! :huh:

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”