Zach's top 50 Japanse RPG's (50-01) Nummer 1 (REVISIE TOP 50: 24/05/20)

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
Ok Impala!

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-11) Nummer 11 (UPDATE:21

22 jul 2019, 10:42

Zoooo.. een paar mooie games erbij zeg! Final Fantasy IV is samen met VI en VII mijn favoriete Final Fantasy en sowieso één van de beste JRPGs die ooit gemaakt zijn. :smile:

Dragon Quest VIII ziet er fantastisch uit, maar ik vond het spel echt veel te traag. De laadtijden zijn overal net te lang, de animaties in de gevechten te groot, teveel black screens als je van omgeving wisselt. Op een gegeven moment had ik zelfs geen zin meer om m'n spel te gaan saven, omdat dat zo lang duurde. Daardoor had ik constant het gevoel dat je door de stroop aan het waden was. Ik ben het ook met Gallious eens dat als het spel meer gestroomlijnd was geweest, het een stuk beter speelbaar zou zijn. Nu zie ik een in potentie fantastische RPG waar ik toch op afknap vanwege het tempo. :sad:

Panzer Dragoon Saga heb ik twee jaar geleden voor het eerst gespeeld. Dat was een aardige uitdaging omdat de enige emulator die het spel kan draaien een bug bevat in z'n meest recente versie waardoor je niet goed met je draak kon vliegen. Toen ik eenmaal een oudere versie had gevonden kan ik gelukkig alsnog genieten van dit bijzondere spel. Zeker aan te raden als je er doorheen kunt kijken dat het een game van z'n tijd is met ruwe graphics en een vrij lege wereld. Eén van de meest unieke RPGs die ik gespeeld heb. :smile:
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

22 jul 2019, 13:54

Jaloers over Panzer Dragoon Saga, daar heb ik vaak over gelezen maar ik heb simpelweg het systeem niet om de game op te spelen (laat staan de game zelf). Final Fantasy IV vond ik ook wel een leuke game, in ieder geval heel memorabel qua gebeurtenissen en karakters en ik zie zo nog een aantal gebeurtenissen voor me en dat heb ik niet vaak bij Final Fantasy games. Dragon Quest VIII vond ik persoonlijk een middelmatige Dragon Quest om dezelfde reden als Ok Impala! zei, wel zijn de karakters over het algemeen erg memorabel.
Flozem

23 jul 2019, 15:28

Gelukkig kunnen we binnenkort de Panzer Dragoon remake op de Switch spelen...

Wellicht dat Saga bij succes ook volgt...
Zach

26 jul 2019, 08:55

En we zijn aanbeland bij de top 10. Deze games hebben voor mij allemaal een speciale betekenis en ik beschouw deze games als de beste 10 Japanse RPG's ooit gemaakt.

#10 Earthbound (1995, SNES)
Afbeelding

En weer een unieke RPG! Earthbound is een turn-based RPG in een moderne setting. De middeleeuwse setting die veel in het genre wordt gebruikt wordt dit keer ingeruild door een Amerikaanse jaren 90 setting, alhoewel het meer trekjes heeft van de jaren 50. De game weet je continu te verrassen met bijzondere vijanden, je komt o.a. zombies, muizen, wolven, hippies, UFO's, kots en robots tegen. De hele game is heerlijk quirky en de muziek is enorm catchy. Earthbound geeft je een soort van nostalgie naar een simpele tijd, jij bent Ness en jongen met een honkbalknuppel die de wereld rondgaat. Alleen heeft elk dorpje een nieuw mysterie en je komt heel wat rare karakters tegen en belandt in zeer vreemde scenario's. Ik zie de game als de voorloper van Pokemon, veel van de elementen komen overeen. Alleen is Pokemon meer toegankelijk en toch wel een dumbed-down versie van Earthbound. Het beste is om Earthbound gewoon te ervaren en zo min mogelijk spoilers tegen te komen.

Nintendo's beste game? Misschien niet, maar wel een van mijn favorieten.

Mijn favoriete nummer uit de game, nu wil je toch niets anders dan op avontuur?

Zach

27 jul 2019, 09:10

#9 Skies of Arcadia: Legends (2003, Gamecube)

Afbeelding

In 2000 verschenen op de Dreamcast, maar ik speelde de game op de gamecube. In deze top 50 heb ik het vaak gehad over games die mij een avontuur gevoel geven, nou hier hebben we de game die dit het beste doet !

Skies of Arcadia speelt zich zoals de titel al verklapt af in de lucht. De wereld is opgedeeld in verschillende eilanden die je met jouw airship kan bereiken. Jij bent Vyse een piraat die het rijk wil tegenhouden, want die willen eeuwenoude wapens gebruiken om de wereld te vernietigen. Het is eigenlijk One Piece zonder de speciale krachten en speelt zich af in de lucht ipv de zee, maar biedt wel hetzelfde avontuur gevoel. De gameplay bestaat zowel uit grondgevechten met jouw characters en luchtgevechten met de schepen. De game heeft een turn-based vechtsysteem en vooral de ship-battles kunnen best intens worden. Volgens mij exclusief voor de cube-versie is dat er een most wanted-lijst van piraten is en je de piraten kunt verslaan om de bounty te ontvangen, erg tof en zorgt voor meer binding met de wereld van Arcadia.

Er was ooit een Skies of Arcadia 2 gepland en kan mij de interviews ook nog herinneren, helaas is dat er nooit van gekomen. Meer dan een cameo in Valkyria Chronicles en Sonic en All Stars Racing is er niet gekomen voor de serie.

Exploring

Ship Battle
Mark

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-11) Nummer 9 (UPDATE:27/

27 jul 2019, 09:29

Hele vette game inderdaad. Heb hem ooit tot de eindbaas gespeeld maar toen niet uitgespeeld. Later nog een paar keer tot een uur of 15 gekomen. Erg gave wereld ja.
Kjeld
Koningsdag Koning 2019
Koningsdag Koning 2019

27 jul 2019, 10:02

Ik heb de game al een tijdje in mijn kast staan, wellicht tijd om hem eens af te stoffen.
Afbeelding
Ok Impala!

27 jul 2019, 13:30

Zeker doen! Is een erg mooie game! :smile:
Zach

03 aug 2019, 10:52

#8 Final Fantasy X (2002, PS2)
Afbeelding

Zoals eerder beschreven is Final Fantasy X mijn eerste echte RPG die ik heb gespeeld. Dat is als we Pokémon Gold even buiten beschouwing laten. Waarbij Pokémon mijn kennismaking was met het genre was het Final Fantasy X die mijn liefde voor het genre deed groeien. Final Fantasy X was de eerste game waarvan ik het gevoel had dit weleens meer kon zijn dan een simpel spelletje. Het verhaal, de presentatie, de weergaloze muziek, de prachtige gebieden, de toffe interessante characters en bovenal het bijzondere avontuur van Tidus en Yuna zorgen voor een onvergetelijk avontuur.

Final Fantasy X gaat over Tidus, een Blitzball-speler (een vaag spel in de lijn van Zwerkball/Quidditch van Harry Potter :tongue1: ) die tijdens een wedstrijd in een ander wereld beland waar hij Yuna, een summoner, ontmoet en samen met haar de wereld van Spira gaat redden van het ogenschijnlijke onsterfelijke monster Sin om zo weer terug te keren naar zijn wereld.

Dit was de eerste RPG die ik speelde en ik denk toch dat de eerste toch de meeste indruk maakt. Clichés van het genre waren mij toen nog niet bekend, dus alles voelde fris en nieuw aan. Deze game heeft mij ontzettend veel moeite gekost om uit te spelen, vaak met te lage levels een baasgevecht in en het dan gewoon blijven proberen. Zelfs op hete zomeravonden was ik aan de TV gekluisterd om weer terug naar Spira te gaan.

De afgelopen twee jaar ben ik voor het eerst begonnen met replays van mijn favoriete RPG´s en Final Fantasy X is zeker een die ik opnieuw wil spelen. Dit keer wel de Remaster.

Ok Impala!

03 aug 2019, 13:10

Final Fantasy X was voor mij de eerste Final Fantasy waar het niet klikte. In het begin was ik nog wel enthousiast, maar naarmate het spel vorderde begon ik toch wel erg veel moeite te krijgen met het totale gebrek aan exploratie. Elk gebied was letterlijk één lijn van a naar b. Daarnaast was de encounter rate tegen het einde echt veel te hoog en de gevechten te traag. Ook kon ik maar geen klik krijgen met de levenloze animaties. Kreeg er een sterk uncanny valley gevoel bij. Ik heb uiteindelijk het hele spel uitgespeeld, maar ook dat gaf niet de emotionele punch die het voor anderen wel gaf. Het was voor mij het begin van afscheid nemen van mijn favoriete franchise. Daarna deel XII nog uitgespeeld, maar deel XIII en XV ben ik nooit meer aan begonnen. Ben er nog altijd verdrietig van, want ik ben zeer groot bewonderaar van de Final Fantasy games I t/m IX. :sad:
Zach

04 aug 2019, 10:59

#7 Shin Megami Tensei: Persona 3 (2008, PS2)

Afbeelding
Ik denk dat de eerste keer dat ik iets over Persona 3 had gehoord was een artikel op RGPFan. Een mix van SMT-gameplay en highschool setting leek mij een bijzonder interessant. Bijna 10 jaar verder kopieren meerdere series dit principe, maar in 2008 was dit nog erg verfrissend, zeker omdat toen niet alles werd gelokaliseerd.

Maar toen ik onderstaande trailer zag, wist ik dat dit een bijzonder game moest zijn. Tieners die demonen oproepen door met een geweer tegen de kop te schieten, ok wow bijzonder.

Eigenlijk valt het in de echte game best wel mee. Persona 3 is een high-school simulator waar je in de avonduren (eigenlijk de dark hour) in random-designed dungeons shadows een kopje kleiner maakt door middel van turn-based gevechten met Persona's. In Persona 3 bestuur je in de gevechten alleen de main character, de andere karakters worden door de AI over genomen (met alle gevolgen van dien :tongue1: ). Iets wat in de PSP-versie gelukkig is veranderd. De Persona-reeks haalt de inspiratie uit de theorieën van Jung. Jung gebruikte de term Persona om aan te geven dat eenieder een rol speelt en een masker draagt en de ware ik niet getoond wordt uit aan de buitenwereld. Dit thema zie je ook terug in de Persona reeks. Alleen wordt in de game Persona aangeduid als de demonen die je kunt oproepen. Verder zie je ook nog links naar de Lynch klassiekers Blue Velvet en Twin Peaks in de vorm van de Velvet Room.

Grootste gedeelte van de game ben je bezig om jouw skills te verbeteren in de echte wereld door middel van het vervadigen van social links. Deze links kun je aan gaan met de leden van jouw party, mensen op school, en andere karakters in de spelwereld. De kleine verhaaltjes zijn interessant en het wordt op een gegeven moment erg verslavend want je wil meer van dat karakter weten en je wilt blijven groeien. Hoe hoger de links, hoe sterker de Persona in de dungeons. Dit is wat mij betreft de laatste Persona game die nog met één been in de SMT stijl zit en met het andere een eigen identiteit probeert te ontwikkelen en dat maakt deze game toch een stukje donkerder dan zijn opvolgers.

Ik heb zo veel plezier beleefd aan dit 80-uur durende verhaal dat deze game toch zeker een plekje verdiend in mijn top 10. Hoewel 4 en 5 misschien beter speelbaar zijn, maakte deze toch de meeste indruk. Ook het feit dat deze game uitkwam in een periode dat ik al genoeg fantasy RPG´s had gespeeld speelt een rol. Ooh en dan heb ik de muziek nog niet eens genoemd, want daar zitten toch een paar enorm catchy liedjes tussen.

Ik ben nu bezig met de portable versie en die is ook erg leuk, maar ik denk dat deze game nog een definitive versie verdiend! Misschien na Persona 5 Royal.

Soundtrack

Gameplay
Zach

04 aug 2019, 11:53

#6 Chrono Cross (2000, PS1)

Afbeelding

Eigenlijk stond Chrono Cross oorspronkelijk op een andere plek in de top 50, maar na een replay dit jaar moet ik zeggen dat het wel een hele briljante game is. Deze game had de moeilijke opgave om Chrono Trigger op te volgen. Een RPG door velen gezien wordt als de beste RPG op de Super Nintendo of misschien wel de beste RPG ooit. Zie dat maar eens te toppen.

Om maar met de deur in huis te vallen, Chrono Cross is geen Chrono Trigger 2. Aan de ene kant jammer dat we nooit een echte sequel hebben gezien, maar we hebben nu wel een erg bijzondere game die totaal zijn eigen ding doet. Chrono Trigger richtte zich op het tijdreizen, Chrono Cross houdt zich bezig met paralelle dimensies en doet dit zo ontzettend goed.

Jij bent Serge, een jongen in een klein dorpje en op een gegeven moment beland je in een wereld erg vergelijkbaar met jouw wereld, maar je merkt dat de mensen uit jouw dorpje jou niet kennen. Als speler snap je er niets van totdat je jouw eigen grafsteen ziet. In deze wereld besta je niet meer. Zo begint Chrono Cross. Een bijzondere reis tussen twee dimensies waar je een verscheidenheid aan karakters (meer dan 30) aan jouw team kan toevoegen en verschillende miniverhalen beleefd in beide dimensies. Dit onder het genot van grafische pracht en weergaloze muziek. Chrono Cross heeft een turn-based battle systeem met een aantal tweaks. Alle vijanden en characters hebben een eigen element en dus ook een zwakte. Jouw aanvallen hebben allemaal een bepaalde accuraatheid aangeduid met percentages van succes. Qua gameplay doet het denken aan een mix tussen SMT en Vagrant Story.

De game geeft mij een gevoel van nostalgie naar een eerdere tijd en eigenlijk klopt dat ook wel, want een van de tracks heet ook heel toepasselijk Reminiscence. De game heeft een eigen identiteit, maar op een gegeven moment is er een link naar Chrono Trigger en persoonlijk vind ik dat wel mooi gedaan en de relatie tussen Serge en Kid vind ik mooi uitgewerkt, hoewel ik daar wel wat meer van had willen zien.

De game heeft een soort van vakantie-vibe, maar is daarnaast ook onzettend sentimenteel. In ieder geval een erg bijzondere mix wat zorgt voor een van de beste RPG's ooit gemaakt. Een laatste ding, Chrono Cross heeft de beste soundtrack ooit in een game.

Fing3r

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-11) Nummer 6 (UPDATE:04/

04 aug 2019, 13:30

Die staat nog steeds op mijn lijstje om ooit nog eens te spelen, ooit geprobeerd om hem op de emulator aan de praat te krijgen maar mijn PC destijds kon het niet aan :(
Afbeelding
Zach

25 aug 2019, 11:53

#5 Dragon Quest V: The Hand of The Heavenly Bride (2009, NDS)

Afbeelding

We zijn aanbeland bij de top 5. We zijn inmiddels een jaar verder, maar het einde is bijna in zicht. :tongue1: Dragon Quest games staan normaal niet bekend om echte innovatie of een goed verhaal, maar bij Dragon Quest V, vergeleken met andere spellen in de serie, gaan alle remmen los. Het verhaal is nog wel simpel, maar de manier waar het op wordt gepresenteerd maakt het tot een heerlijk avontuur. Als speler zie je het hoofdpersonage opgroeien van kinds af aan op kijkend naar jouw vader tot aan jouw eigen volwassenheid met vrouw en kinderen. Leuk in deze game is dat jezelf kunt bepalen met wie je wilt trouwen. De game heeft een turn-based vechtsysteem, maar je kunt ook monsters vangen die je kunt gebruiken in jouw team, vergelijkbaar met Shin Megami Tensei-serie. Waar andere DS dragon Quest mij tot op heden nog niet hebben kunnen boeien, deed Dragon Quest V dit wel. Het originele concept dat je jouw personage en jouw kinderen ziet groeien geeft voor een unieke JRPG-ervaring die de serie nog niet heeft overtroffen. Ik hoop zo op een remake met de engine van DQ11, want spetterende graphics zou deze game goed doen.

In Japan is er een remake geweest op de PS2 met betere graphics. Die heb ik op een vakantie in Japan ook meegenomen, maar ligt nog steeds met seal in de kast. Ik verwacht eerder een remake dan dat ik de Japanse taal onder de knie krijg. :tongue1:

Al met al als je er voor kiest om een Dragon Quest game te spelen kies dan voor deze, dit is wat mij betreft de beste Dragon Quest game.

DS

PS2 remake
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

25 aug 2019, 16:41

Dragon Quest V is ook mijn favoriete deel (van de mainline serie althans). De toevoegingen van de DS versie waren ook wel gaaf, met name Debora die het hele spel inclusief wanneer je haar als partner kiest op je blijft ranten.
Ok Impala!

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-11) Nummer 5 (UPDATE:25/

29 aug 2019, 09:46

De DS remake van Dragon Quest V is een goed voorbeeld van hoe je een remake aanpakt. Het ziet er echt zeer mooi uit op de DS. Ik denk dat dit ook voor mij de beste Dragon Quest game is. Hoewel ik deel IV ook leuk vond met verschillende scenario's aan het begin. :smile:
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

29 aug 2019, 10:11

Ok Impala! schreef:De DS remake van Dragon Quest V is een goed voorbeeld van hoe je een remake aanpakt. Het ziet er echt zeer mooi uit op de DS. Ik denk dat dit ook voor mij de beste Dragon Quest game is. Hoewel ik deel IV ook leuk vond met verschillende scenario's aan het begin. :smile:
Dat vond ik ook sterk aan IV. Eigenlijk heel Octopath Traveler achtig, met kleine (niet per se epische, maar daardoor wel persoonlijkere) verhalen. Met name het chapter van de merchant is mij bijgebleven als hoogtepunt!
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

29 aug 2019, 12:29

Dragon Quest V staat op m'n Super Famicom wishlist! Ik had al veel goede verhalen gehoord over deze game, en die worden hier enkel bevestigd. :)
Ok Impala!

29 aug 2019, 13:11

Apenheul schreef:
Ok Impala! schreef:De DS remake van Dragon Quest V is een goed voorbeeld van hoe je een remake aanpakt. Het ziet er echt zeer mooi uit op de DS. Ik denk dat dit ook voor mij de beste Dragon Quest game is. Hoewel ik deel IV ook leuk vond met verschillende scenario's aan het begin. :smile:
Dat vond ik ook sterk aan IV. Eigenlijk heel Octopath Traveler achtig, met kleine (niet per se epische, maar daardoor wel persoonlijkere) verhalen. Met name het chapter van de merchant is mij bijgebleven als hoogtepunt!
Jazeker! Taloon vond ik ook het tofste stuk. Lekker op en neer lopen om met items te handelen. Dat chapter had nog een stuk langer mogen duren van mij! :smile:
Zach

29 aug 2019, 18:43

Hmm, Misschien moet ik Dragon Quest IV ook maar eens een kans geven!
Goede verhalen hier.
koekiemonster
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: Ruud_Luiten

29 aug 2019, 20:34

Dragon Quest IV is ook mijn favoriet!
- portable-games.nl
Zach

06 okt 2019, 14:16

#4 Final Fantasy VII (1997, PS1)
Afbeelding

Op nummer vier een game die eigenlijk geen introductie nodig heeft. Final Fantasy VII is de eerste Final Fantasy die ik heb uitgespeeld, ondanks dat ik Final Fantasy X ook al een tijd in bezit had. Alleen trok Final Fantasy VII mij toch iets meer, de donkere sfeer en de setting van de game was iets wat ik nog nooit eerder had meegemaakt. Het verhaal is in principe een versie van David tegen Goliath, waar beide figuren nogal mentaal instabiel zijn. Dat maakt het tot een verfrissende game, want je weet nooit wat waar is en wat niet en de verrassingen komen dan des te harder aan.

Een replay van de game eerder dit jaar maakt mij nog steeds enthousiast over de game. Het is een game die voor mij nu nog steeds ver boven de JRPG-middelmaat zit. Steampunk sfeertje, goede characters, serieus verhaal, met af en toe een grap en grol en natuurlijk een weergaloze soundtrack. Iets minder bekend bij deze game zijn de invloeden van Twin Peaks in soundtrack en dat maakt het voor mij in retrospectief nog een toffere game.

Ik heb zin in de remake, maar ik ben bang dat er teveel van die KH-fluff in komt te zitten. Gelukkig zit er wel een Turn-based modus in de game.
Het is afwachten of de remake hetzelfde teweeg gaat brengen als het origineel.
Swey

06 okt 2019, 18:28

Ja mooie voor de lijst, voor velen de beste final fantasy ooit gemaakt en ook zeker een van mijn favorieten en een van de weinige FF’s die ik uitgespeeld heb. Goeie keuze!
Zach

07 dec 2019, 15:38

#3 Shin Megami Tensei Lucifer's Call (2005, PS2)
Afbeelding
De SMT games zijn het best te omschrijven als post-apocalyptische cyberpunk turn-based (S)RPG's waarbij je engelen en demonen bevecht en ook kan rekruteren. Het is enigszins vergelijkbaar met Pokemon en wordt daarom ook wel de hardcore variant van Pokemon genoemd. Dit alles is ondergedompeld in een minimale stijl met veel invloeden uit cyberpunk, filosofie en in psychologie. Het derde deel uit de Shin Megami Tensei reeks en het eerste deel wat de oversteek maakte tot het Europese continent is ook meteen het beste deel :biggrin:. Je bent een scholier die transformeert in een half mens/half demon (demi-fiend) en vervolgens baan je een weg in post-apocalyptisch Tokyo.

Het verhaal is minimalistisch, maar voelt als een reis door de diepste gedeelte van hel, maar dan in een verdorven Tokyo. De game heeft een cell-shaded stijl die perfect de Kaneko artstyle tot leven brengt. Een ander hoogtepunt is de muziek. Het is een mix van rock, metal, jazz, ambient en post-punk. Hier zien we ook het begin van de veelzijdig van Meguro, die later veel bekendheid vergaart met de muziek van Persona 3 en 4. Stiekem vind ik hem hier beter:)

Het press-turn vechtsysteem, ook al eerder besproken bij eerdere SMT-titels, is ook hier weer van toepassing en het is het hoogtepunt van de game :thumbup: . Tijdens gevechten ben je aan het buffen/debuffen, zoek je de zwakte van de vijanden en daar maak je veelvuldig misbruik van :laugh: . Ook kun je het vechtsysteem op auto zetten, dan gebruik je fysieke aanvallen. Ik blijf het leuk vinden dat je naast MP ook HP kan gebruiken voor aanvallen, dat zorgt voor extra dynamiek in de gevechten. Deze game is zo ontzettend pittig in de beginuren, dat je soms met een bonzend hart het savepunt net op tijd kan bereiken zonder potions. Dat soort momenten hebben mij zoveel voldoening gegeven. Eigenlijk past dit niet helemaal meer in deze moderne tijd, maar ik betwijfel of hetzelfde effect bereikt kan worden met een auto-save functie/save anywhere functie.

Ik heb deze game een aantal jaren geleden voor het eerst uitgespeeld en ik was compleet overrompeld. Ik dacht dat ik niet meer een game zou spelen die mijn top 10 zou binnendringen, maar het is gelukkig nog wel mogelijk. Andere delen uit de serie zijn misschien meer toegankelijk en zal ik eerder opstarten, maar Shin Megami Tensei: Lucifer's Call zal altijd mijn no.1 in de franchise zijn.

Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-02) Nummer 3 (UPDATE:07/

07 dec 2019, 15:46

Ik heb hem liggen maar omdat veel SMT fans deze zo hoog hebben zitten heb ik het uitgesteld :)

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”