Zach's top 50 Japanse RPG's (50-01) Nummer 1 (REVISIE TOP 50: 24/05/20)

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
Zach

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-27) Nummer 25 (UPDATE:27

28 jan 2019, 17:53

Moderne persona is niet hetzelfde als SMT. Persona heeft naast het dungeon crawlen ook een groot visual novel aspect.
Hoewel de franchises steeds dichter naar elkaar toe aan het groeien zijn.

SMT is vergelijkbaar met pokemon, maar dan met volwassen thema's en een verhaal. Het fuseren van demonen is een belangrijk onderdeel om steeds sterker te worden, maar je bent in ieder geval niet eindeloos aan het trainen. Gameplay, sfeer, muziek en de (minimalistische) donkere verhaallijnen zijn handelsmerken van de franchise. Als je niet houdt van het verzamelen van demonen dan kan ik Digital Devil Saga aan raden.

SMTIV heeft natuurlijk demon fusing als belangrijk element, want dat is een handelsmerk van de serie. Als dat je niet ligt, dan too bad. :tongue1:

Ooh en Encounter rates vind ik in de serie vrij hoog, maar dat is prima omdat het vechtsysteem zo goed is.
Laatst gewijzigd door Zach op 28 jan 2019, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

28 jan 2019, 18:13

Yeeees SMT4!! Fantastische game waar ik ook uitgebreid over gepraat heb in de Button Bashers Podcast en ook zeker een van mijn favoriete 3DS games.
Ok Impala!

30 jan 2019, 10:03

Thanks! Pokémon is ook niet zo mijn ding, maar ik nu ik er mee over nadenk is dat waarschijnlijk niet zozeer vanwege het verzamelen, maar vanwege het ontbreken van een "driver" om door te spelen. Pokémon is vanaf het begin duidelijk wat je moet gaan doen en daardoor wordt het voor mij al snel saai. Gym na Gym aftikken, met typische anime scenes tussendoor. Ik denk dat exact datzelfde me ook bij Persona heeft doen afhaken. Eindeloze scenes met anime gebabbel en een verhaal wat constant dezelfde loop herhaalt.

Conclusie: Misschien toch maar eens SMTIV Apocalypse gaan spelen! :smile:
Zach schreef:Moderne persona is niet hetzelfde als SMT. Persona heeft naast het dungeon crawlen ook een groot visual novel aspect.
Hoewel de franchises steeds dichter naar elkaar toe aan het groeien zijn.

SMT is vergelijkbaar met pokemon, maar dan met volwassen thema's en een verhaal. Het fuseren van demonen is een belangrijk onderdeel om steeds sterker te worden, maar je bent in ieder geval niet eindeloos aan het trainen. Gameplay, sfeer, muziek en de (minimalistische) donkere verhaallijnen zijn handelsmerken van de franchise. Als je niet houdt van het verzamelen van demonen dan kan ik Digital Devil Saga aan raden.

SMTIV heeft natuurlijk demon fusing als belangrijk element, want dat is een handelsmerk van de serie. Als dat je niet ligt, dan too bad. :tongue1:

Ooh en Encounter rates vind ik in de serie vrij hoog, maar dat is prima omdat het vechtsysteem zo goed is.
Zach

30 jan 2019, 22:31

Ok Impala! schreef:Thanks! Pokémon is ook niet zo mijn ding, maar ik nu ik er mee over nadenk is dat waarschijnlijk niet zozeer vanwege het verzamelen, maar vanwege het ontbreken van een "driver" om door te spelen. Pokémon is vanaf het begin duidelijk wat je moet gaan doen en daardoor wordt het voor mij al snel saai. Gym na Gym aftikken, met typische anime scenes tussendoor. Ik denk dat exact datzelfde me ook bij Persona heeft doen afhaken. Eindeloze scenes met anime gebabbel en een verhaal wat constant dezelfde loop herhaalt.

Conclusie: Misschien toch maar eens SMTIV Apocalypse gaan spelen! :smile:
:sad: SMTIV Apocalypse vind ik juist een van de mindere SMT titels. Het is een titel die eigenlijk juist richting het anime gebabbel en talloze karakters gaat.
Ok Impala!

01 feb 2019, 15:17

Oh? Goed om te horen! Ik dacht dat dit een soort "upgrade" versie van SMT IV was, maar dat is dus niet zo? Wat maakt SMT IV beter?
Zach

04 mar 2019, 18:34

Ik ga weer verder met de top 50. Er zat een titel in mijn top 50 die ik er niet helemaal bij vond passen, dus ik had even tijd nodig om alles weer op orde te zetten. Verwacht daarom spoedig weer een update.
Pius

05 mar 2019, 20:27

Zach schreef:Ik ga weer verder met de top 50. Er zat een titel in mijn top 50 die ik er niet helemaal bij vond passen, dus ik had even tijd nodig om alles weer op orde te zetten. Verwacht daarom spoedig weer een update.
Nice!
"Come back when you can put up a fight."
Zach

06 mar 2019, 19:09

#24 Pokémon Gold (2001, GB)
Afbeelding

Mijn eerste kennismaking met de JRPG begon hier. Uren zat ik achter mijn gameboy pocket en was al 10-jarige helemaal overdonderd door de spelwereld. Het was misschien niet zo immersive als de serie voor mij, maar het gaf mij wel het gevoel dat ik eindelijk de very best kon worden.
Het verzamelen van pkmn en het trainen van de pkmn zijn natuurlijk de meest verslavende aspecten van de game. Alleen was ik veel meer nieuwsgierig naar de wereld en de verschillende NPC die je in de dorpjes tegenkomt. Daarna ook niet meer zo onder de indruk geweest van Pokemon. Wat helemaal fantastisch van Gold is dat nadat je de 8 badges heb verzameld jouw avontuur nog niet voorbij is. De hele Kanto regio van red/blue opent zich dan voor je. Een briljante sequel :beg:

Silver-versie hieronder:
Ok Impala!

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-27) Nummer 24 (UPDATE:06

07 mar 2019, 07:48

Yeah Pokémon voor de Gameboy. Wat waren die spellen bizar groot voor zo'n beperkt systeem. Als je daarbij bedenkt dat de opslagruimte op de cartridges ook zeer beperkt was... dan is het echt een monumentale prestatie dat ze dat allemaal werkend hebben gekregen! :smile:
iStreet
eBay gebruikersnaam: Aerox_Boy_NL

07 mar 2019, 13:41

Yes! Altijd fan geweest van Pokemon op de GB! Zelf nooit gold gespeeld, wel yellow, red en blue.
Afbeelding
Zach

07 mar 2019, 22:22

Ok Impala! schreef:Yeah Pokémon voor de Gameboy. Wat waren die spellen bizar groot voor zo'n beperkt systeem. Als je daarbij bedenkt dat de opslagruimte op de cartridges ook zeer beperkt was... dan is het echt een monumentale prestatie dat ze dat allemaal werkend hebben gekregen! :smile:
Satoru Iwata

Zach

24 mar 2019, 15:52

#23 Persona 4 (2008, PS2)

Afbeelding

Een van de laatste grote games voor de PS2 en wat voor één. Persona 4 pakt de fundering van Persona 3 en tweakt het hier en daar, met een andere setting en karakters en dat was alweer genoeg om nog eens 80 uur kwijt te raken in deze fantastische gamewereld. Het is een visual novel/high school simulator gemixt met een dungeon-crawler turn-based RPG's in een moderne setting. In die tijd was het een verademing om een game in een moderne setting te spelen en die niet volledig een RPG is.

Persona 4 is een timesink van jewelste en een van de meeste chille RPG's die er zijn. Persona 3 speelt zich af in een stad, terwijl Persona 4 zich afspeelt in een klein dorpje op het Japanse platteland. In het stadje genaamd Inaba volg je het high school leven en ontmoet je nieuwe vrienden die ook in jouw party terecht komen. Daarnaast in de nacht is er een kanaal op TV die je naar een tv wereld transporteerd. Hier kom je een teddybeer tegen en los je moorden op die in de echte wereld plaatsvinden. Daarbij moeten de characters dungeons voltooien die een visuele representatie zijn van een bepaalde gedeelte van het onderbewuste. Vaak zijn dit dingen die ze de buitenwereld niet willen laten weten. Als ze de dungeons halen en 'het' accepteren groeien ze als persoon, maar maken ze ook een connectie met hun persona. Jij als main character kan vaardigheden laten groeien door contacten te leggen met NPC's of jouw teamleden. Deze vaardigheden zijn ook weer te koppelen aan hoe sterk jouw persona dan uiteindelijk kan worden.

Het klinkt allemaal vrij vaag, maar in de game wordt alles duidelijk. Zoals ik al zei was deze game een hele verademing om te spelen in het toenmalige gamelandschap. De muziek, sfeer, verhaal en gameplay zijn top, maar de voorganger vind ik nog net wat beter. De voorganger heeft een meer duistere sfeer enigszins vergelijkbaar met die andere atlus franchise: Shin Megami Tensei.

Fun facts: Persona 4 was overigens de eerste Persona die niet meer de Shin Megami Tensei titel draagt in het westen. Op dat moment was de Persona-reeks groter dan Shin Megami Tensei. Persona 4 op de PS2 is in Europa uitgegeven door Square-Enix.

Laatst gewijzigd door Zach op 07 jul 2019, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Fing3r

24 mar 2019, 16:48

Nog nooit een Persona game gespeeld, misschien dat ik eens een poging doe als deel vijf naar de Switch komt.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

24 mar 2019, 17:43

Persona 4 Golden heb ik gespeeld, een erg leuke game maar $#%& die intro van 2 uur :/

Ik moest die game trouwens maar weer eens oppakken :)
Zach

24 mar 2019, 17:56

Persona 5 is wel de minste van de moderne Persona's ondanks alle tweaks aan de gameplay. Ik hoop dat de geruchten waar zijn van die Persona 3 remake, want al die effort voor de HD modellen van Persona 3 dancing zet mij wel aan het denken.

Ik hoor op fora veel over die intro, maar toen vond ik dat helemaal niet vervelend. Het brengt je namelijk in de sfeer van Persona 4.

Golden nog nooit gespeeld, maar na de replay van Persona 3 (P3P) ga ik die zeker eens opstarten.
Ok Impala!

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-27) Nummer 23 (UPDATE:24

26 mar 2019, 17:02

Jammer genoeg heeft Persona 4 me nooit kunnen grijpen. Die absurd lange intro zonder gameplay was voor mij al geen goed voorteken. Helaas bleef de game vooral heel veel tekst en anime gesprekken. Ik begrijp dat dat voor veel mensen echt fantastisch is, maar voor mij was het toch iets teveel tekst en te weinig (RPG) gameplay. :sad:
Zach

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-27) Nummer 23 (UPDATE:24

28 apr 2019, 17:09

#22 Xenoblade Chronicles (2011, Wii)

Afbeelding

Xenoblade Chronicles is zo ontzettend tof. De karakters, de muziek en de gigantische gebieden en dat allemaal op de Wii. De beste console-JRPG uit die periode wat mij betreft. Dit was de ervaring waar ik naar op zoek was op de PS3/360, maar die droom heb ik toen moeten laten varen.
Eerder heb ik al Xenoblade Chronicles X besproken en die benoemde ik tot de beste exploratie game ooit. Xenoblade Chronicles biedt eigenlijker een completer pakket dan de spin-off en is meer consistent. 100 uur vol met exploreren, quests en het genieten van panoramic views en bijpassende muziek. Daarbij is het verhaal ook nog wel okayish, zeker vergeleken met meer recente open-world games.

Ik heb mij er dik mee vermaakt en zou een HD-remake best wel kunnen waarderen. :biggrin:

Laatst gewijzigd door Zach op 07 jul 2019, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Joey
Moderator
Moderator

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-22) Nummer 22 (UPDATE:28

28 apr 2019, 21:31

Ik hoop ook op een HD remake ooit. Ben nu XB2 aan het spelen en ben wel benieuwd naar het eerste deel ook, maar denk dat ik de SD graphics niet meer trek.
Ok Impala!

30 apr 2019, 10:05

Gelukkig heb ik Xenoblade indertijd op een kleine led tv gespeeld, waardoor het spel er prima genoeg uitzag. Je zou als alternatief de game kunnen kopen op de WiiU e-shop en 'm dan uitsluitend op de gamepad spelen. Dan ziet ie er ook nog heel prima uit. Als je echt HD wil, is er natuurlijk altijd nog Dolphin! :smile:
Fing3r

30 apr 2019, 20:32

Of je haalt de 3DS versie, als het goed is is die één op één overgezet.
Afbeelding
Flozem

30 apr 2019, 20:36

Nee, de resolutie, framerate en textures zijn wat gedownscaled op de 3ds
Zach

07 jun 2019, 09:26

#21 Fire Emblem (2004, GBA)

Afbeelding

De laatste SRPG in deze top 50 is Fire Emblem op de Gameboy Advance en wat voor een! Heerlijke overzichtelijke vlotte SRPG-gameplay zonder gimmicks. Fire Emblem is vooral bekend van permadeath en de weapon triangle. De eerste betekent dat elk karakter dat dood gaat tijdens een map die voor altijd dood blijft. De wapendriehoek betekent dat zwaarden effectief zijn tegen bijlen, bijlen effectief tegen lansen en lansen tegen zwaarden.

Dit is wat mij betreft de meest speelbare SRPG die ik tot nog toe heb gespeeld. Het gaat vooral om de gameplay, maar verhaal en karakters zijn simpel, maar doeltreffend.

Laatst gewijzigd door Zach op 07 jul 2019, 21:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Zach

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-22) Nummer 21 (UPDATE:07

07 jun 2019, 10:06

#20 Shin Megami Tensei: Digital Devil Saga (2006, PS2)

Afbeelding

De hoogtij dagen van de Shin Megami Tensei was wat mij betreft op de PS2. Er zijn al enkele SMT/Persona voorbij gekomen in deze lijst, maar deze game heb ik pas onlangs uitgespeeld. Dit was ook de reden dat het updaten van de lijst zoveel vertraging op liep. DDS richt zich op een van de clans die vechten in een wereld die Junkyard wordt genoemd. De mensen worden geinfecteerd door een demonisch virus en dat ze demonen en andere mensen moeten opeten om zelf te overleven om uiteindelijk Nirvana te bereiken. Uniek concept, omdat het helemaal niet richt op zombie clichés. Dit is ook verweven in het battlesysteem waar je de vijanden kan ´devoureren´ en dat je daardoor meer skill points krijgt. Het battle system is vergelijkbaar met andere SMT games waar je de zwaktepunten van de vijanden moet vinden en dan zoveel gebruik van maken. De game is mysterieus en blijft intrigeren met het verhaal, de karakters en de setting. Dit is de eerste SMTgame die het publiek een meer mainstream rpg ervaring te geven zonder de roots te vergeten. Daarom is deze game ook zo goed. Het heeft de typische SMT-gameplay lekker dungeons verkennen en demonen vechten gemixt met een standaard JRPG gezelschap en een verhaal wat meer op de voorgrond staat.

DDS heeft een soort van cell-shaded graphics die perfect die Kaneko art tot leven wekt, meer van dit graag.
Oja en de muziek is zoals altijd weer top notch.

Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-22) Nummer 20 (UPDATE:07

08 jun 2019, 00:00

Leuk, een update!

Xenoblade Chronicles
Super gave en ambitieuze game, van de Xenoblade games voor mij nog altijd de beste setting en de gaafste biomes. Dat je Colony 12 opnieuw kon opbouwen vond ik gaaf en ik heb er dan ook moeite ingestoken om die af te hebben voor ik de game had uitgespeeld.

Fire Emblem
Toen de game werd vertaald vond ik het er archaisch uitzien maar de review in de Power Unlimited beloofde een hele speciale game. Hoewel ik niet zo vermogend was en echt moest sparen wanneer ik een game wilde kopen heb ik toch maar toegegeven aan mijn nieuwsgierigheid en wat ben ik daar achteraf blij om. Inmiddels heb ik alle in het westen verschenen delen gespeeld, de meeste zelfs meerdere malen en dit deel blijft speciaal omdat het mijn intrede in de serie was.

SMT: Digital Devil Saga
Ik heb deze meer 'gesampled' dan gespeeld maar ik kon er niet zo goed inkomen omdat het heel traag speelde. Misschien toch maar een keer een nieuwe kans geven.
Zach

Re: Zach's top 50 Japanse RPG's (50-22) Nummer 20 (UPDATE:07

29 jun 2019, 17:52

#19 Tales of Symphonia (2004, Nintendo Gamecube)

Afbeelding

Tales of Symphonia is de eerste action-rpg die ik heb gespeeld en het was meteen raak. Ik was in 2004 zeer onder de indruk van de cell-shaded graphics, want het leek net of ik in een anime zat. :thumbup: ToS is een heerlijk avontuur met veel twists en turns en een vlot battle systeem. Een kanttekening is wel dat het een van de eerste RPG's die ik heb uitgespeeld, dus de vele jrpg-cliches waren voor mij niet van toepassing. In die tijd was ik een echte blinde Nintendo-fan, ondanks dat ik een PS2 had. Elke RPG die op de Gamecube werd aangekondigd volgde ik op de voet en ik smulde al van de screenshots in de N-gamer. De nostalgiefactor bij deze game is hoog en geen enkele uit de Tales of serie heeft mij hetzelfde gevoel kunnen geven. Onlangs wel Tales of Vesperia remaster aangeschaft en die ligt mij gelukkig wel. Daarbij ook erg benieuwd of ik de game met een replay ook zo hoog in de lijst zou zetten. Ik hoop dat Tales of Symphonia Chronicles nog een port krijgt naar PS4.

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”