Welke games speel je momenteel?

Games & systemen van nu en de toekomst (incl. PC en mobile).
RKR

Re: Welke games speel je momenteel?

04 nov 2023, 15:57

Star Ocean Second Story R

Deze game is belachelijk goed. Je moet natuurlijk wel van PSX JRPG houden, maar als je Star Ocean 2 al goed vond, dan zal dit waarschijnlijk 1 van je GOTY's zijn. De game ziet er prachtig uit zonder de charme van de PSX te verliezen. Het speelt alleen veel beter, vloeiender, omgevingen zijn in 3D gerenderd maar super scherp en kleurrijk. Er is alleen wel wat aliasing en wat gras textures poppen in (is dit weer een UE game?).

Ik ben ook blij verrast dat de game net zo te breken is als het origineel, of eigenlijk, de remake is nog veel erger. Breken van JRPG vind ik gewoon super leuk, zeker als je ze al vaker uitgespeeld hebt. FFVIII, in disc 1 rondlopen met Lionheart, meer dan 100 att en 4k health points.. dat vind ik tof. Star Ocean 2 was ook enorm makkelijk te breken via Pickpocket, item creation etc.

Er zijn nieuwe super specialties, waaronder bijv. Bodyguard die je kunt leren. Wat deze doet is dat je party members de zwakke enemies op de world map al direct dood slaan en je de EXP gains krijgt. Ik heb het gecombineerd met Scouting (nog zo'n vette ability; je kunt hier mee encounters verhogen of verlagen) waardoor ik een dozijn enemies achter me aan heb lopen maar de helft wordt al doodgeslagen. En de andere helft chain ik aan elkaar voor een chain battle voor bonus. Farmen is echt gigantisch leuk in deze versie.

Ik heb uit een Benefactor Card een sword gekregen voor Claude, deze heeft 544 attack, haha. En ik ben nog maar in het begin. Ik ga ook voor de Eternal Sphere en Marvel sword, en de Battle Suits.

Maar los daarvan, dit is een van de beste remakes aller tijden. Zo had FFVII van mij ook gedaan mogen worden. Je behoudt min of meer dezelfde game met moderne graphics, gameplay, VA etc. Al ziet Rebirth er best tof uit als ik eerlijk ben. Dit opent weer zoveel mogelijkheden, Vagrant Story, Xenogears... ze kunnen allemaal opgepoetst worden zoals deze. Immers was SO2 een relatief bescheiden succes destijds. Ik vermoed dat FFIX de volgende wordt, er gingen al geruchten rond over een soort remake.
KillingRaptor

04 nov 2023, 18:25

Mooi dat hij zo bevalt! Lijkt me ook een hele toffe game. Maakt het eigenlijk uit met welk personage je de game start? Ik zag ergens dat er twee starter characters zijn ofzo.
RKR

04 nov 2023, 20:24

KillingRaptor schreef:
04 nov 2023, 18:25
Mooi dat hij zo bevalt! Lijkt me ook een hele toffe game. Maakt het eigenlijk uit met welk personage je de game start? Ik zag ergens dat er twee starter characters zijn ofzo.
Ja maakt wel uit qua lore, scenes en private actions. En welk party member je erbij krijgt.

Claude is misschien iets betere eerste keus omdat de main story met hem wat duidelijker is, en zijn gameplay is beginner friendly. Rena is een caster en die waren vrij useless in het origineel, maar in de remake zijn ze getweaked en behoorlijk sterk.
KillingRaptor

04 nov 2023, 20:42

RKR schreef:
04 nov 2023, 20:24
Ja maakt wel uit qua lore, scenes en private actions. En welk party member je erbij krijgt.

Claude is misschien iets betere eerste keus omdat de main story met hem wat duidelijker is, en zijn gameplay is beginner friendly. Rena is een caster en die waren vrij useless in het origineel, maar in de remake zijn ze getweaked en behoorlijk sterk.
Goed om te weten, bedankt voor de info! Zal ik in gedachten houden wanneer hij in huis komt want dat zal zeker nog gebeuren.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

05 nov 2023, 16:28

Brogue
Afbeelding

Ik heb met collega's een Game Club waarbij we elke maand een game bepalen om te spelen, en dan komen we bij elkaar om te eten en het over de game te hebben. In deze eerste editie viel de keuze op Brogue, een soort gestroomlijnde reimagination van Rogue. En ja, het voelt aan de ene kant primitief maar ik ben blij dat je in feite maar 2 character stats hebt: health en strength. Health bepaalt het aantal hitpoints en Strength bepaalt of je een bepaald stuk armor oi.d. kunt dragen. Je hebt geen XP dus je hele run hangt af van loot die je in de dungeon vindt. Want ja, het is zo'n typisch "bereik verdieping 26 en kom dan weer terug" fenomeen zoals rond de verscheining van Rogue gebruikelijk was.

Brogue is er voor Windows, Mac OSX en Linux. https://sites.google.com/site/broguegame/
Flozem

05 nov 2023, 18:39

Disgaea 7 post-game content… en af en aan wat retro games op de AP…
Galious
Moderator
Moderator

05 nov 2023, 20:40

Ik ben aan Lies of P begonnen. Na de eerste paar uurtjes ben ik door de gebieden heen die ik al uit de demo kende, dus vanaf hier is alles nieuw en dat wordt smullen!

Afbeelding
nmkl pjkl ftmch
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

06 nov 2023, 08:42

Ha! Waar ik in de demo nog niet de klik had is bij mij die er nu wel. Ik ben al een week bezig en ben nu in chapter 7. Het template dat From Software heeft neergelegd wordt op de voet gevolgd. Dus dat betekent perfecte gameplay. Zo ervaar ik Lies of P nu ook. Het doet misschien niks echt nieuw. Maar dat geeft niet. Het is meer van dat fijne.

DLC en deel 2 zijn inmiddels ook al aangekondigd :)
Galious
Moderator
Moderator

06 nov 2023, 18:15

Mooi dat de game bij jou nu ook klikt, Arjen! Ik vind 'm echt van uitzonderlijke klasse onder de soulslikes :perfect:

Ik kijk er nu al naar uit wat dit team met een DLC expansion en sequel weten neer te zetten!
nmkl pjkl ftmch
RKR

09 nov 2023, 18:11

Star Ocean 2

Uitgespeeld na zo'n 28 uur op level 116 ish. Perfectie. De pacing ook, dankzij het removen van random encounters, maar toch veel manieren om veel en snel te levelen, voelt de pacing perfect. De dungeons zijn nooit te lang, je kunt alle gevechten overslaan als je wilt (hoewel battlen in deze games erg leuk is natuurlijk), je kunt gemakkelijk alle loot vinden of krijgen om sterke dingen te craften... heb nooit gegrind maar had alle beste end game wapens en gear gemaakt.

JRPG waren vroeger beter, dat is wel een feit. Deze game is zoveel beter, dieper en leuker dan een FFXVI. Met FFVIII Remaster had ik ook al zo veel plezier een paar jaar geleden. Ik kan alleen maar hopen dat een Xenogears en Vagrant Story zo'n upgrade krijgen.

Star Ocean 2 is zeker een 9.5.

Like a Dragon Gaiden

Weer een Like a Dragon en dat betekent weer een heerlijk absurde actie game vol met minigames en toffe personages. De eerste paar uur leveren zeker. De franchise gebruikt eindelijk HDR, en de cutscenes zien er ontzettend mooi uit. De muziek, VA en sfeer is weer top. Hij volgt Y6 Song of Life op, en al snel sta je weer oog in oog met shady figuren die een dubbele agenda lijken te hebben.

Over de minigames, dit is de eerste keer dat Daytona USA 2 speelbaar is, onder de naam Sega Racing Classic. Je kunt hem na ca. iets meer dan een uur spelen in de arcade. Wat ik er over kan zeggen is dat hij perfect speelt met controller en dat de game op zich arcade perfect is. Wel heb ik de buttons remapped, omdat ik gewend ben aan Square, X, triangle, O als gear 1 2, 3 en 4.

De nadelen. Hij is gebaseerd op Power Edition. Dit was wel de betere versie van de game (met de Hornet car en een remix track), maar de Forest Dome was vervangen voor een basic speedway. Hij is 4:3. Op zich logisch want originele aspect ratio, maar de Supermodel3 versie is gewoon beter als je die eenmaal hebt lopen (en die draait goed op een toaster, ik had vaak mijn 10 jaar oude laptop aan de HDMI). Die heeft een erg goede widescreen feature, ondersteund natuurlijk alle controllers en je kunt zowel Battle on the Edge als Power Edition inladen, alsmede het test menu. En de originele Daytona USA title screen. Je hoeft er geen Yakuza voor op te starten. Waarom Sega niet gewoon deze games, met Motor Raid enzo, voor een paar knaken per stuk of ala Capcom museum op de marketplaces knalt snap ik ook niet. Na talloze retries Beginner gewonnen:

Maar er zit nog een pareltje in, Fighting Vipers 2. Vond ik op de DC een ontzettend leuke fighter. De arcade versie was altijd wat beter. Gelukkig werkt mijn sanwa stick gewoon, en je kunt ook hier de buttons remappen. Heerlijke game.
ghoul

10 nov 2023, 14:47

Gisteravond Alan Wake II uitgespeeld. Na voltooiing stel ik mijn eindcijfer iets naar beneden bij en kom ik uit op een 9 (was 9.5 tot ong. de helft).

Dit zit hem voor mij vooral in een paar gameplay mechanics die wat repetitief worden. Vooral Saga's Mind Place mechanic. Maar Remedy slaagt er welzeker in om ook tot het allerlaatst niet alleen qua verhaal, maar ook qua gameplay met verrassingen te komen. De wow-factor van de eerste 5-6 hoofdstukken is dan wel een beetje gezakt, dus daarom een iets lagere score uiteindelijk.

Vanavond verder, of beter gezegd opnieuw beginnen, met Control. Ik had hem vorig jaar al eens een paar uur op Steam gespeeld maar wil me nu op de PS5 helemaal erin vastbijten. Want ik wil na AWII nog wel even op de Remedy gravy train blijven rijden.

Afbeelding
Afbeelding
Galious
Moderator
Moderator

12 nov 2023, 22:03

Ik zit nu 14 uurtjes in Lies of P en ben met volle teugen aan het genieten. Van alle soulslikes komt dit het dichtst in de buurt bij FromSoft levels of quality en polish. De world design, de lore, de gameplay mechanics, het komt allemaal op een geweldige manier samen. Het enige iets zwakkere element is misschien het level design; de game is strikt lineair, maar na de open world van Elden Ring vind ik dat eigenlijk ook wel weer heel erg fijn.

Het combat systeem is extreem goed, het combineert diverse combat elementen van Bloodborne, Dark Souls en Sekiro op een ingenieuze manier en voegt er nog wat extra flourishes aan toe die het geheel toch weer een eigen feel en depth geven. De boss encounters zijn tot nu toe ook stuk voor stuk memorabele highlights.

Ik kijk nu alweer uit naar de volgende sessie, and that ain't no lie! 🤥

Afbeelding
nmkl pjkl ftmch
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

12 nov 2023, 22:47

Afbeelding

In een relatief recente podcastaflevering zei ik dat ik graag nog dit jaar aan Harvestella zou willen beginnen, en aangezien dat ik een weekendje weg was met de Switch op zak had ik de cartridge er alvast ingedaan. Ik dacht dat het een soort Harvest Moon zou zijn maar het is eigenlijk meer een Ys-achtige game met echt minimale (en grotendeels optionele) farming sim elementen. Wat dat betreft heeft de PR-afdeling de plank echt flink misgeslagen want daarmee sprak het het verkeerde publiek aan. Harvestella is qua vibes een epische PS2-tijd game maar dan met moderne Unreal Engine esthetiek; het is een party-based action RPG met job-system en een verhaal dat eigenlijk te ambitieus is voor wat het spel wil zijn met fantasy en sci-fi kris kras door elkaar. Hier zal ik nog wel enkele tientallen uren mee zoet zijn.
arjen1981

13 nov 2023, 08:36

Galious schreef:
12 nov 2023, 22:03
Ik zit nu 14 uurtjes in Lies of P en ben met volle teugen aan het genieten. Van alle soulslikes komt dit het dichtst in de buurt bij FromSoft levels of quality en polish. De world design, de lore, de gameplay mechanics, het komt allemaal op een geweldige manier samen. Het enige iets zwakkere element is misschien het level design; de game is strikt lineair, maar na de open world van Elden Ring vind ik dat eigenlijk ook wel weer heel erg fijn.

Het combat systeem is extreem goed, het combineert diverse combat elementen van Bloodborne, Dark Souls en Sekiro op een ingenieuze manier en voegt er nog wat extra flourishes aan toe die het geheel toch weer een eigen feel en depth geven. De boss encounters zijn tot nu toe ook stuk voor stuk memorabele highlights.

Ik kijk nu alweer uit naar de volgende sessie, and that ain't no lie! 🤥

Afbeelding
Ik vond het wat aan de makkelijke kant worden. Maar toen zat ik vast bij de Puppet-Devouring Green Monster. Wat een beest. Nog niet voorbij, het is werkelijk een Souls dus ;)

Alan Wake 2 is uit. Mario op Pauze en een begin wordt gemaakt met Like a Dragon. Like a Dragon voelt wel acht als de tussenstop game.
Mark

15 nov 2023, 10:07

Afbeelding
Eiyuden Chronicle: Rising

Afgelopen weekend uitgespeeld. In 2020 heb ik meebetaald (want spirituele opvolger van Suikoden) aan de Kickstarter voor Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes die volgend jaar eindelijk uit moet komen. In de tussentijd heeft dat team bovenstaande game uitgebracht. Het is een Action RPG waar ik in 20 uur de Platinum Trophy op PS4 heb gehaald.

Mijn meing: mweh. Het is op zich wel geinig en het bevat wat leuke elementen (de combat is op zich best aardig), maar teleurstelling is toch wat overheerste na het uitspelen. Je wordt werkelijk overladen met rewards. Ze moeten gedacht hebben dat dat is wat mensen anno 2022 wilden, want voor de kleinste dingen krijg je een hele rits aan rewards. Er zijn 160 side quests; komt in de praktijk neer op niets anders dan met een aantal karakters praten en wat items in het geringe aantal 'Action'-levels oppakken. Af en toe waren ze zo simpel dat het bijna absurd te noemen is. Karakter A wil dat je met karakter B praat, die op 5 seconden lopen staat. Dan loop je weer naar karakter A: side quest voltooid en een shitload aan rewards. Belachelijk. Eindoordeel: 3.5/10.
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018
Winnaar Gameroom Award 2018

15 nov 2023, 10:30

Ik ben begonnen aan Dark Souls: Remastered

Afbeelding

Na Demon's Souls Remake en Elden Ring was het tijd om eens te beginnen aan deze trilogie. Ik ben nu op weg naar Blighttown en lees al dat dat niet zo'n fijne area is. :smile:
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

15 nov 2023, 10:33

synergy schreef:
15 nov 2023, 10:30
Ik ben begonnen aan Dark Souls: Remastered

Afbeelding

Na Demon's Souls Remake en Elden Ring was het tijd om eens te beginnen aan deze trilogie. Ik ben nu op weg naar Blighttown en lees al dat dat niet zo'n fijne area is. :smile:
Veel plezier! In de Remastered versie scheelt het al dat het niet op 12fps draait op consoles, en het hangt er ook wel vanaf wat je daarvoor allemaal al gedaan hebt.
Mark schreef:
15 nov 2023, 10:07
Afbeelding
Eiyuden Chronicle: Rising

Afgelopen weekend uitgespeeld. In 2020 heb ik meebetaald (want spirituele opvolger van Suikoden) aan de Kickstarter voor Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes die volgend jaar eindelijk uit moet komen. In de tussentijd heeft dat team bovenstaande game uitgebracht. Het is een Action RPG waar ik in 20 uur de Platinum Trophy op PS4 heb gehaald.

Mijn meing: mweh. Het is op zich wel geinig en het bevat wat leuke elementen (de combat is op zich best aardig), maar teleurstelling is toch wat overheerste na het uitspelen. Je wordt werkelijk overladen met rewards. Ze moeten gedacht hebben dat dat is wat mensen anno 2022 wilden, want voor de kleinste dingen krijg je een hele rits aan rewards. Er zijn 160 side quests; komt in de praktijk neer op niets anders dan met een aantal karakters praten en wat items in het geringe aantal 'Action'-levels oppakken. Af en toe waren ze zo simpel dat het bijna absurd te noemen is. Karakter A wil dat je met karakter B praat, die op 5 seconden lopen staat. Dan loop je weer naar karakter A: side quest voltooid en een shitload aan rewards. Belachelijk. Eindoordeel: 3.5/10.
Ik had hier al gemengde reacties over gelezen, daarom sloeg ik deze spin-off over. De werkelijke game kijk ik daarentegen nog steeds erg naar uit.
Mark

15 nov 2023, 10:38

@Apenheul ik ook hoor. Heb nog steeds veel zin in de 'echte' game, maar deze kun je inderdaad gerust links laten liggen. Mis je weinig aan.
arjen1981

15 nov 2023, 11:10

De werkelijke game komt ook gamepass dus dat is ook mooi inkomen.

Het is een beetje hit or miss dit soort dingen.

Bij Bloodstained vond ik de spinnoffs juist beter.

Bij Like a dragon valt het tussendeel The man who ereased his name zoals verwacht dus ook wel wat tegen.
Ok Impala!
Contacteer:

16 nov 2023, 10:54

RKR schreef:
09 nov 2023, 18:11
JRPG waren vroeger beter, dat is wel een feit. Deze game is zoveel beter, dieper en leuker dan een FFXVI. Met FFVIII Remaster had ik ook al zo veel plezier een paar jaar geleden. Ik kan alleen maar hopen dat een Xenogears en Vagrant Story zo'n upgrade krijgen.

Star Ocean 2 is zeker een 9.5.
Oeh! Deze ga ik zeker nog aanschaffen! Ben het deels met je eens over dat JRPGs vroeger beter waren. Dat de JRPG stijl van vroeger nog maar weinig gemaakt wordt en dat de moderne kwaliteit erg wisselend kan zijn, daar kan ik wel inkomen. Voorbeelden van moderne pareltjes zijn wat mij betreft, Xenoblade Chronicles 3, Radiant Historia Perfect Chronology, Ys VIII en Etrian Odyssey IV.
Apenheul schreef: Afbeelding

In een relatief recente podcastaflevering zei ik dat ik graag nog dit jaar aan Harvestella zou willen beginnen, en aangezien dat ik een weekendje weg was met de Switch op zak had ik de cartridge er alvast ingedaan. Ik dacht dat het een soort Harvest Moon zou zijn maar het is eigenlijk meer een Ys-achtige game met echt minimale (en grotendeels optionele) farming sim elementen. Wat dat betreft heeft de PR-afdeling de plank echt flink misgeslagen want daarmee sprak het het verkeerde publiek aan. Harvestella is qua vibes een epische PS2-tijd game maar dan met moderne Unreal Engine esthetiek; het is een party-based action RPG met job-system en een verhaal dat eigenlijk te ambitieus is voor wat het spel wil zijn met fantasy en sci-fi kris kras door elkaar. Hier zal ik nog wel enkele tientallen uren mee zoet zijn.
Deze heb ik al een hele tijd op de radar staan. Ben zeer benieuwd wat je ervan vindt!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

18 nov 2023, 12:32

Deze heb ik al een hele tijd op de radar staan. Ben zeer benieuwd wat je ervan vindt!
[/quote]

Echt geweldig, past volgens mij ook helemaal in jouw straatje. Ys combat + Xenoblade vibes + Etrian Odyssey achtige dungeon crawling. Misschien wel de beste nieuwe IP van Square-Enix in jaren IMO.
RKR

18 nov 2023, 21:24

Eindelijk! Advanced course gewonnen op manual transmission. Valt heel erg mee, gewoon meer doseren als je de bocht niet goed hebt getimed. Eerste ronde was een draak, geen turbostart, slechte bocht 1 en 3.. daar heb ik ook wel eens 49' neergezet maar dan verpestte ik het daarna. Rest erg solide.

Overigens is Gaiden wel lekker hoor. Ik heb 20 uur in Chapter 2 gezeten. De hele coliseum zowat gehaald op een klein handje platinum fights na die ik nog niet kan openen of nog te moeilijk zijn. Geld verdienen is daar ook simpel, al kun je de Platinum rank casino ook makkelijk leegtrekken met cheat items en een enorme zooi medals kopen. Dit laatste deed ik geloof ik Lost Judgment.

Heb attack gemaxed onder meer, en erg sterke gear vanuit casino en 8 miljoen+ pieces van de Boutique. Dan is er nog pocket circuit, maar dat doe ik later eens. Ook het golfen en biljarten zijn super leuk. Cabaret valt tegen, al gebruiken ze nu echte modellen. Ik heb de game intussen uitgespeeld, en het einde is erg tof. De final boss zou ik rekenen tot een van de betere fights in de saga, het is een no bullshit brawl. Gai Anon heb ik ook verslagen, en die is eigenlijk heel erg makkelijk als je zijn combo's punished en weg boost van zijn drones.

De gameplay is okay ish. Er zijn maar 2 stijlen en relatief weinig heat moves. De agent style komt er niet helemaal lekker uit vanwege het brakke locken enzo. Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de RPG gameplay. Maar de serie verliest niets van zijn kwaliteit zonder Nagoshi. Ik kan niet wachten op 8.

Infinite Wealth demo dan. Dit wordt mogelijk de grootste en meest immersive Like a Dragon yet. De map is gigantisch, en zit vol met NPC, verkeer etc. Het leeft echt. Ik ben verbaast dat ie ook op de last-gen systemen uitkomt want het voelt aan als de eerste next-gen editie. De turn based gameplay vind ik definitief beter dan de real time battles, Infinite Wealth's combat is goddelijk. Het is een verbeterde versie van LaD met meer mogelijkheden en je kunt jezelf positioneren voordat je je keuze maakt, objecten gebruiken of team attacks doen is dus niet meer random maar hangt af van jouw positionering. Daarnaast is het ook veel leuker dat je met je party rondloopt.
Ok Impala!
Contacteer:

20 nov 2023, 09:47

Apenheul schreef:
18 nov 2023, 12:32

Echt geweldig, past volgens mij ook helemaal in jouw straatje. Ys combat + Xenoblade vibes + Etrian Odyssey achtige dungeon crawling. Misschien wel de beste nieuwe IP van Square-Enix in jaren IMO.
[/quote]

Dat klinkt erg goed! Deze gaat meteen richting top de van de wishlist! Thanks! :smile:
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

20 nov 2023, 12:14

Ok Impala! schreef:
20 nov 2023, 09:47
..
Harvestella is overigens zowel op Switch als op Steam te verkrijgen. Je mertk wel dat de Switch op z'n teentjes moet rennen met sommige visuele effecten, dus als je daar gevoelig voor bent dan raad ik de Steam versie aan. Ook zie je soms texture pop-in wat bij Unreal Engine games vaker voorkomt. De gameplay is verder gewoon soepel, ik heb geen dramatische framedrops gehad in combat o.i.d. En misschien is het mijn TV maar de characters ogen ietwat blurry net als in de Xenoblade games, daarentegen zijn de omgevingen dan weer haarscherp. Het zal wel aan de anti-aliasing liggen gok ik.
Ok Impala!
Contacteer:

20 nov 2023, 12:41

Apenheul schreef:
20 nov 2023, 12:14
Harvestella is overigens zowel op Switch als op Steam te verkrijgen. Je mertk wel dat de Switch op z'n teentjes moet rennen met sommige visuele effecten, dus als je daar gevoelig voor bent dan raad ik de Steam versie aan. Ook zie je soms texture pop-in wat bij Unreal Engine games vaker voorkomt. De gameplay is verder gewoon soepel, ik heb geen dramatische framedrops gehad in combat o.i.d. En misschien is het mijn TV maar de characters ogen ietwat blurry net als in de Xenoblade games, daarentegen zijn de omgevingen dan weer haarscherp. Het zal wel aan de anti-aliasing liggen gok ik.
Oh, ik zit niet zo met frame drops en dergelijke. Dus het zal wel de Switch versie worden vermoed ik. :smile:

Terug naar “Moderne games, consoles en handhelds”