Podcast 97: Lightgun games

Alles over onze uitzendingen en komende afleveringen.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Podcast 97: Lightgun games

10 nov 2019, 23:15

Return on Investment is de term van de maand in deze podcastaflevering, niet alleen omdat we plastic lightguns en shells gekocht hebben voor een redelijk beperkte library aan spellen maar ook omdat met name Niels en Steef kritisch naar hun tijdsinvestering in games aan het kijken zijn. Maar dat is natuurlijk niet het enige, want in het hoofdonderwerp staan lightgun games in de spotlight. Michael, Niels en Steef hebben ieder hele verschillende ervaringen met dit genre en dat levert natuurlijk weer de nodige verhalen op.

SoundCloud

Aflevering 97: Lightgun games

Info
Host: Michael
Duur: 3:05:38
Datum: 10 november 2019

Podcast Timetable:

00:00:31 - Introductie
De winnaar van het boek Gamegeschiedenis van Nederland 1978-2018 wordt aangekondigd en ook wordt vooruit gekeken naar de aanstaande grote update van het Button Bashers forum.

00:06:34 - Game Talk
Niels wil meer uit games halen en haalt als voorbeelden de games Root Letter: Last Answer (9:28) en Our World is Ended (22:45) aan, Steef is al een heel eind met Fire Emblem Three Houses (34:29), speelde ook R-Type Dimensions (42:14), Dr Mario World (45:49), en hij ging naar Dublin waar hij weer veel nieuwe aankopen gedaan heeft en een restaurant met arcade heeft bezocht (59:40) waar hij o.a. de originele Double Dragon speelde, The Turtles en Golden Axe. Michael duikt na lange tijd weer in Forza Horizon 4 (1:10:56) om de LEGO Speed Champions expansion te testen en probeerde daarnaast Control (1:17:16) uit.

1:37:49 - Lightgun en on-rails games
Met de Zapper, Guncon, de Wii remote of PS Move in de hand heeft het Button Bashers panel heel wat geschoten in de huiskamer. Duiven. insectoiden, zombies en terroristen beleven niet gespaard in dit eigenzinnige video game genre. Dat er genoeg variatie in het genre zit blijkt ook wel uit de top 3 games die Michael, Niels en Steef voor deze aflevering hebben gemaakt.

03:01:40 - Afsluiting

Muziek:
Spoiler: weergeven
- Our World is Ended
- The House of the Dead Overkill
Een directe link naar de MP3 vind je hier.

.
Fing3r

Re: Podcast 97: Lightgun games

10 nov 2019, 23:17

Nice, staat in mijn lijstje. Morgen lekker weer wat te luisteren in de auto :biggrin:
Afbeelding
marxkemp
Contacteer:

11 nov 2019, 06:50

Hopsa. Dat wordt genieten. Light Gun Games staan hoog in mijn favoriete genre!
koekiemonster
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: Ruud_Luiten

11 nov 2019, 08:17

House of the Dead:Overkill was zoooo bizar.

Nu luisteren!
- portable-games.nl
Fing3r

11 nov 2019, 10:52

Gelukkig ben ik niet de enige die de film van Ready Player One niet te pruimen vind. Dank Steef, het vertrouwen in de mensheid is weer hersteld :biggrin:
Afbeelding
MrSirius
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

12 nov 2019, 22:17

Fing3r schreef:Gelukkig ben ik niet de enige die de film van Ready Player One niet te pruimen vind. Dank Steef, het vertrouwen in de mensheid is weer hersteld Afbeelding
You're welcome! ;-) Heb je wel het boek gelezen?

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
Afbeelding
Kain is deified. The Clans tell tales of Him. Few know the truth. He was mortal once, as were we all.
Fing3r

13 nov 2019, 01:02

MrSirius schreef:
Fing3r schreef:Gelukkig ben ik niet de enige die de film van Ready Player One niet te pruimen vind. Dank Steef, het vertrouwen in de mensheid is weer hersteld Afbeelding
You're welcome! ;-) Heb je wel het boek gelezen?

Jazeker en dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik de film niet echt trek. Ik mis gewoon het eerste deel van het boek met alle D&D referenties en het gebruik van de film WarGames enz. De film leunt teveel op het rondstrooien van popculture fenomenen en bijna niet op de personages die in de film gewoon oninteressant en plat zijn.

Heb je het boek Armada ook gelezen, is ook geschreven door Ernest Cline en is niet zo goed als RPO maar komt aardig in de buurt.

Podcast was erg leuk, ook hoe jullie toch alle drie weer andere voorkeuren hebben, de eerste lightgun game die ik speelde was Gangster op de C64, maar ook Operation Wolf ken ik nog wel. Op de homeconsole is Duckhunt waarschijnlijk wel degene waar de meeste uren aan zijn besteed en in de arcade zijn mijn meeste zakcenten opgegaan aan Time Crisis, ontzettend veel lol aan beleefd en op den duur kon ik steeds langer met mijn guldens spelen en heb ik de game uiteindelijk uitgespeeld met maar fl4,- :thumbup:
Afbeelding
Ok Impala!

13 nov 2019, 08:28

Mijn eerste Lightgun game was ook Duck Hunt en later Operation Wolf in de Arcade. Die laatste was ik echt helemaal fan van! Ik stelde me altijd voor dat je dan bij Operation Wolf gevangen genomen werd (als je Game Over ging zag je jezelf in de gevangenis zitten) en het verhaal dan verder ging in Wolfenstein 3D. :laugh:

Verder heel veel plezier beleefd aan House of the Dead 2 & 3 op de Wii. De gun die daarbij zat was ook erg fijn om in de hand te houden. House of the Dead 2 ziet er niet heel best uit op, maar is wel leuker om te herspelen dan deel 3. Maar deel 3 had dan wel dat heerlijk klik-klak geluid als je je shotgun herlaadt. :wink:

Ghost Squad is ook erg gaaf. Heb ik veel gespeeld op de Wii. Zeer tof dat je constant nieuwe dingen kunt ontdekken. En de anti-terrorisme missies zijn ook best spannend uitgewerkt.

Grappig dat ik de RE Lightgun games voor de Wii helemaal vergeten was. Bedankt voor het in herinnering brengen! Ben gisteren meteen op Marktplaats gaan kijken, slechts 5 euro per stuk. Koopje! :smile:

Dead Space Extraction heb ik al verschillende keren geprobeerd om te spelen. Maar om de één of andere reden krijg ik bij die game constant last van Motion Sickness. Onspeelbaar dus voor mij... erg jammer. :sad:
MrSirius
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

14 nov 2019, 10:31

Wanneer ik weer Audible credits heb zal ik Armada gaan luisteren, bedankt voor de tip! Ik ben nu bezig met Dune. Wat een fantastisch boek is dat!

Dit is trouwens de foto waar ik het over heb in de podcast. :-)

Afbeelding

Afbeelding
Kain is deified. The Clans tell tales of Him. Few know the truth. He was mortal once, as were we all.
Don Cannoli 79

14 nov 2019, 14:53

Leuke podcast !
Ik ben ook wel een lightgun game liefhebber. Ik krijg er echt een arcade gevoel van. de House of the Dead games , Time Crisis allemaal super cool om dat af en toe een half uurtje te spelen op mijn CRT. Ook de PS3 met de move controller en gun attachment werkt meer dan prima met bijvoorbeeld Dead Space extraction. Die speel ik op ruim 120 inch via een beamer en dat werkt verbazingwekkend goed. Laatst op die manier samen met m'n broertje een avondje House of the Dead overkill zitten doen,echt awesome.

Ik reken de PS4 met PSVR ook gewoon mee. Until Dawn Rush of Blood wordt genoemd,en die heeft best een House of the Dead vibe vind ik. Games die met een aim controller (Doom VFR, Far point) gespeeld kunnen worden zijn missch niet echt lightgun games maar het komt toch een beetje in de buurt. Je mikt met een gun (waar een lichtje op zit) in je hand op je enemies en haalt de trekker over.

Ik was benieuwd of in de Podcast de Sinden Lightgun nog aan bod zou komen. Dìt is een nieuwe gun die binnenkort verkrijgbaar moet worden die op elke monitor,led,lcd,plasma,crt en beamer moet gaan werken door een wit kader om je gamescreen te zetten. Het is voor games op PC maar ze zijn ook bezig voor PS1 en PS2 etc. Er is vorig jaar een succevolle Kickstarter campagne https://www.kickstarter.com/projects/si ... escriptionvan geweest. Er zijn best wat filmpjes te vinden op YT over dit ding.

Heel cool maar gaat ook wel wat kosten : Ik geloof dat je tijdens de Kickstarter voor 175,- euro 1 gun met recoil kreeg. Excl verzendkosten.
Dus als hij straks uit is zal die nog iets duurder zijn. Als het goed werkt heb ik het er wel voor over.

Galious
Moderator
Moderator

19 nov 2019, 15:33

Ik zit ongeveer op de helft van de aflevering. Erg lekker luistervoer weer tot dusver en ik moest daarbij ook terugdenken aan mijn allereerste lightgun game ervaring. Dat was de 1974 versie van Nintendo's Wild Gunman die ik volgens mij ergens in een duister arcadehol van een of ander pretpark was tegengekomen. Een FMV lightgun game die uitkwam lichtjaren vóór Mad Dog McCree. Wild Gunman was echt een gigantische "kast" met een levensgroot projectiescherm waarop je dan een pistool duel aanging met een cowboy. Je moest de gun in het holster houden totdat je de ogen van je tegenstander zag flitsen, en dan moest je razendsnel je pistool trekken en hem neerknallen. Ik vond het echt onwijs indrukwekkend en het is waarschijnlijk ook wel de kiem van een droom geweest die ik ergens later in mijn jeugd had en die me altijd is bijgebleven, waarin ik een soort lightgun had waarmee ik op de televisie kon schieten en daarmee personages uit gewone tv programma's en films kon knallen. Dat is nou het soort interactieve tv waarvoor ik zelfs nu nog wel te porren zou zijn :biggrin:

Afbeelding

nmkl pjkl ftmch
Don Cannoli 79

19 nov 2019, 17:25

1974?! Yeez Louise, that's pretty impressive.
Je pistool in de juiste kleur ipv oranje of zo en compleet met holster. Nooit gezien dit. Heel gaaf cool.
Galious
Moderator
Moderator

19 nov 2019, 18:54

Oh wow, deze aflevering roept niet alleen bij Steef verloren herinneringen naar boven. Ik moest net opeens terugdenken aan een lightgun blast from the past in pretpark Bobbejaanland. "The El Paso Special" was een van mijn favoriete attracties daar. Je stapte daar in een karretje dat was uitgerust met twee lightgun pistolen, waarmee jij (al dan niet samen met je passagier) al rondrijdend op diverse targets kon schieten om van alles en nog wat te laten gebeuren in allerlei grappige setpieces met poppen. Ik werd overspoeld door een golf van nostalgie toen ik het terugzag in dit youtube filmpje :)

Iemand anders die deze attractie ook nog kent?
nmkl pjkl ftmch
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

19 nov 2019, 19:17

Galious schreef:Iemand anders die deze attractie ook nog kent?
Deze niet, maar doet mij wel ineens denken aan de attractie in Disneyland van Buzz Lightyear! Dat was ook rijden met een karretje en twee guns erop. Aan het einde kreeg je dan een score. Ik was daar met mijn dochter, destijds 6 jaar, maar papa was natuurlijk veeeel te fanatiek. Ik weet niet meer precies wat de score was, maar deze was wel drie of vier die van mijn dochter. Die vond dat minder leuk :lol:
Afbeelding
LesserMagic
Contacteer:

23 nov 2019, 01:44

Afbeelding

Net terug uit Eindhoven voor een concert. Onderweg de laatste BBP geluisterd. :smile:

Mijn eerste ervaring met een lightgun was ook op de NES met Duck Hunt, maar eigenlijk vond ik er niet veel aan. En ik kreeg een verotte vinger van de trigger van de Zapper. Later wilde ik perse T2: The Arcade Game met de Menacer op de Megadrive hebben. Ik weet nog dat ik stad en land heb afgezocht en dat ze overal uitverkocht of nog niet binnen waren. Maar toen ik 'm uiteindelijk had, heb ik die game helemaal kapot gespeeld.

Afbeelding
Don Cannoli 79

23 nov 2019, 11:12

De auto maar even tegen de boom geparkeerd om de podcast te luisteren zo te zien :wink:

Duckhunt was leuk maar toen T2 +menacer er kwam wilde ook ik dat veel liever spelen. Kom op man, op lieve onschuldige eendjes schieten of Terminators destroyen. No contest.Is er bij mij helaas nog niet van gekomen.
Ik zet het maar weer eens op de wishlist :thumbup1:
marxkemp
Contacteer:

23 nov 2019, 11:25

Menacer en Terminator heb ik dit jaar gekocht. Toch een stuk beter dan de scope. Ik weet dat ik daarvoor battle clash en metal combat voor huurde. Yoshi Safari heb ik in de collectie, maar moet nog is achter die Lambo game aan. Het op viel dat er de Ps2 niet besproken is die heeft wel een aantal titels..
Flozem

23 nov 2019, 12:19

Een Menacer of Zapper staat ook nog op het verlanglijstje, want T2 met een controller is het toch net niet...
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

25 nov 2019, 08:41

Damn Bobbejaanland.. ik herinnerde mij eigenlijk vooral de wildwaterbanen (binnen en buiten) en de binnen-achtbaan die volgens mij iets met tijdreizen voor moest stellen, maar dat schieten komt nu ook ineens terug.
gekkehenkie

26 nov 2019, 23:09

Weer een leuke en interessante podcast. Mooi verhaal over Dublin. Ik kom zelf ook nog wel eens in Ierland maar dat restaurant is nieuw voor mij. Ga ik ook zeker nog bezoeken.

Eerste ervaring met lightguns moet voor mij ook de arcadehal geweest zijn. Vooral Operation Wolf was mijn favoriet. Heerlijk ook die kickback en herrie die de uzi's maakten. Op de console was het bij mij ook Duck Hunt, samen met mijn broer een meter voor de TV zitten knallen. Als ik me niet vergis werkte de truuk ook met een wit papier. Later hebben we nog de Menacer als prijs gewonnen en dan voornamelijk T2 gespeeld.

Silent Scope heb ik pas ontdekt tijdens een BB-dag in Awesome Space. Mooie kast is dat zeg en het werkt echt goed.

Als er nog iemand in Phantasialand (Duitsland) komt kan ik Maus au Chocolat aanraden. Een attractie waarbij je in een karretje met 3D-bril op diverse schermen voorbij rijdt. Bij elk scherm mag je met een slagroomspuit op muizen schieten en proberen een zo hoog mogelijk score te halen. Zelfs mijn vrouw was hier erg enthousiast over.
Consider yourself a hero.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020
Animal Crossing Tour 2020

29 nov 2019, 20:30

Gister heb ik samen met mijn zoon een uur lang Virtua Cop Gespeeld. Ik had nog een nieuwe Japanse set staan (gun + game) en heb met trots het silvaan van de CD getrokken. Dat voelt geweldig. Was een mooie sessie want we kwamen direct al tot de 2e baas.

Ik heb vooral ok goede herinneringen aan Virtua Cop 1 en 2, De PSX en PS2 Time Crisis delen en house of The Dead 2. Point Blank is er zo een die ik altijd heb willen spelen maar nooit heb gedaan.
Don Cannoli 79

29 nov 2019, 21:33

Goed zo , uitpakken die dingen en gamen. Mooi dat je zoiets dan kunt delen met je zoon.
Voor mij vroeger ook Virtua cop,Time Crisis en House of the Dead. Point Blank zie ik vaak voorbij komen maar ook ik heb hem nooit kunnen spelen.

Terug naar “Afleveringen en discussie”