Ik ben jouw stem voor een hidden gem!

Alles over onze uitzendingen en komende afleveringen.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Ik ben jouw stem voor een hidden gem!

05 nov 2019, 15:46

Hoi!

morgenavond, 6 november om 19:00 uur, gaan wij een Hidden Gems 5 podcast opnemen voor Button Bashers. Steef en Niels zijn druk met het uitzoeken van games om te noemen, maar het leek mij leuk om jullie, tijdens mijn spreektijd, aan het woord te laten. Daarom vraag ik jullie: wat is jullie hidden gem?

Ik snap dat het kort dag is, en ik heb zelf nog wel hidden gems genoeg om te bespreken, maar vind het ook leuk om jullie aan het woord te laten. Dus vertel mij jouw hidden gem en waarom. Het hoeft geen opstel van 30 kantjes te worden, maar een klein beetje uitleg is wel leuk.

Ps. Niels en Steef weten niet dat ik dit doe, dus niet aan ze doorvertellen!
Afbeelding
LesserMagic
Contacteer:

Re: Ik ben jouw stem voor een hidden gem!

05 nov 2019, 16:16

Crash 'n' Burn, uit 2004, op de originele Xbox. Gemaakt door het in 2006 ter ziele gegane Climax Group, uitgegeven door Eidos. De game neemt het principe van Destruction Derby, maar dan onder motto "Alles kan en moet stuk!" De stukken vlogen er vanaf en alles stond in de fik tijdens de race, waarbij de grids soms in tegenovergestelde richting van elkaar werden opgesteld. De customization was voor die tijd geweldig; je kon werkelijk alles veranderen aan je voertuig, van de kleur en decals tot achterlijk grote spoilers. Ook dat je met 16 spelers tegelijk kon racen was iets wat, volgens mij, tot dan toe nog nooit was vertoond op een console. Alle race games waren tot dus ver met maximaal 8 man te spelen.

De game kreeg matige reviews, nul exposure, zag er grafische eigenlijk niet uit, maar wat hebben we er een lol mee gehad. Wekenlang, uren achter elkaar heb ik deze game met een groepje vaste Xbox Live vrienden zitten spelen. Een anekdote die we nu, 15 jaar later, nog steeds af en toe naar boven halen is dat we een Engels-sprekend jochie uit onze lobby kickten, hij terug kwam en en smekend vroeg: "Please, you guys are the only server!" Oftewel; we waren de enigen die de game speelden op dat moment. Niemand kende het, niemand speelde het, maar voor ons was het wel degelijk een gem!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door LesserMagic op 05 nov 2019, 18:32, 3 keer totaal gewijzigd.
koekiemonster
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: Ruud_Luiten

05 nov 2019, 17:47

Smash Ultimate Destruction - GameCube

Geen GTA, maar wel ALLES smashen met Hulk, wat een fijne, lompe game. Als je ergens een smile van kunt krijgen is het deze topper.
- portable-games.nl
Flozem

05 nov 2019, 17:57

EYE: Divine Cybermancy

Deus Ex on steroids... Een goede mix tussen rpg en fps... maar let wel op, je kan PTSS ontwikkelen. :p
Galious
Moderator
Moderator

05 nov 2019, 19:10

Double Dragon Advance op de GBA. Een enhanced remake gebaseerd op de originele arcade game, maar uitgebreid met nieuwe levels en met zo'n beetje alle moves uit de latere arcade sequels en home ports van de serie en tal van nieuwe combo mogelijkheden. Dit maakt het een van de meest uitgebreide en technische brawlers uit het 32-bit tijdperk, compleet met 2-player mode. En dat alles op het kleine schermpje van de GBA. De game was helaas alleen uitgebracht in Amerika en Japan, maar gelukkig is de GBA natuurlijk regiovrij :)

nmkl pjkl ftmch
c4ke

05 nov 2019, 19:30

Om het een beetje eerlijk te houden zal ik mij beperken tot twee hidden gems uit het PAL-gebied. :-)

Time Bokan Yattaman (PS1)

URL: https://psxdatacenter.com/games/P/T/SLES-03651.html

Ben je een liefhebber van kleurrijke en soms ietwat over-the-top 2D shoot 'm ups, dan zou je zeker eens Time Bokan Yattaman voor de PS1 moeten proberen. Ik hoor zelden mensen praten over deze heerlijke top-down shoot 'm up ontwikkeld door Banpresto. De game zou je het beste kunnen vergelijken met de populaire Twinbee serie, echter haal ik zelf veel meer plezier uit de Time Bokan Yattaman game. In deze game speel je eigenlijk met de "bad guys" en kan je gebruik maken van allerlei grappige en verschillende voertuigen + power-ups. Wanneer het voertuig waarmee je aan het spelen bent kapot gaat, dan ga je niet gelijk dood. Je hebt nog een extra leven in de vorm van een soort drie-persoons tandem waarmee je kunt proberen het level alsnog te finishen. Kort samengevat, zeer kleurrijk en komisch. :-)

Afbeelding

Spy Fiction (PS2)

URL: https://psxdatacenter.com/psx2/games2/SLES-52505.html

Ben je bekend met de Metal Gear Solid games voor de PS1 en PS2? Zo ja, dan zul je zeker ook deze game kunnen waarderen. Spy Fiction kan je beschouwen als een MGS-kloon, maar dan wel eentje die best aardig is gelukt. Naast dat de game er behoorlijk goed uit ziet kent deze ook een aantal leuke features. Denk hierbij aan het kunnen camoufleren wanneer (stil) je tegen een object blijft staan, maak foto's van vijanden en vermom je als een van hen, gebruik het plafond om ongezien vijanden te passeren (of aan te vallen) etc.
I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED (。◕‿‿◕。)

~ NTSC/J Verzamelaar ~
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

05 nov 2019, 20:22

Er zijn twee competitieve NeoGeo titels die bij mij direct naar binnen schieten. Namelijk:

Wind Jammers

Afbeelding

en Twinkle Star Sprites

Afbeelding

Als het om competitieve NeoGeo titels gaat denkt iedereen direct aan de fighters. Maar deze twee hebben bij ons begin 2000 voor zo ontzettend veel plezier gezorgd dat wij nog amper omkeken naar een King of Fighters of Samurai Shodown.

Wind Jammers laat ik echter niet meer meetellen want die heeft de afgelopen jaren plots zijn herkenning verdiend. Ik heb geen idee hoe het gebeurd is maar Wind Jammers is plots weer hot met zelfs nieuwe releases. Zowel remakes als geïnspireerd op titels. Een hidden Gem mag je Wind Jammers dus niet meer noemen. Maar ik ben daar blij om!

Twinkle Star Stripes is echter een ander verhaal. Al heeft Twinkle Star Sprites in Japan veel opvolgende releases gekregen. Ports naar de Saturn Neo Geo CD en Dreamcast. En is er een heus vervolg op de PS2. Maar toch hier in het westen kreeg Twinkle Star Sprites nooit herkenning.

Twinkle Star Sprites kun je omschrijven als een top down shooter met de competitieve elementen zoals gewoon in de Tetris of Puzzle Bobble games.
Beiden speel je een helft van het scherm en speel je je eigen shooter level. Doe dit zo efficiënt mogelijk want de kills op jou scherm veranderen in projectielen die je naar je vijand stuurt. Dus net als carbage in een Tetris game die je naar je tegenstander stuurt. Hoe beter je speelt hoe effectiever de projectielen naar je vijand gaan en je het hem moeilijk maakt en steeds verder op weg helpt naar een game over.

De graphics zijn super kleurrijk en met de toffe soundtrack en vrolijke audio samples wordt ik hier helemaal blij van. Maar de verslavende factor is echt enorm als je aan elkaar gewaagd bent. Je speelt zo nog weer een potje. en nog een... en nog een... tot laat in de nacht.

In woorden kun je deze ervaring moeilijk vatten. Eigenlijk moet je het echt spelen maar ik waag toch even een poging met een video:

arjen1981

05 nov 2019, 20:26

c4ke schreef: Spy Fiction (PS2)

URL: https://psxdatacenter.com/psx2/games2/SLES-52505.html

Ben je bekend met de Metal Gear Solid games voor de PS1 en PS2? Zo ja, dan zul je zeker ook deze game kunnen waarderen. Spy Fiction kan je beschouwen als een MGS-kloon, maar dan wel eentje die best aardig is gelukt. Naast dat de game er behoorlijk goed uit ziet kent deze ook een aantal leuke features. Denk hierbij aan het kunnen camoufleren wanneer (stil) je tegen een object blijft staan, maak foto's van vijanden en vermom je als een van hen, gebruik het plafond om ongezien vijanden te passeren (of aan te vallen) etc.
Gaaf zeg. Net even wat video gekeken en deze moet ik echt eens gaan proberen. Ziet er helemaal niet slecht uit. Op de voice overs na dan. Maar die zijn haast weer zo slecht dat ze goed worden. Doet me een beetje denken aan het scenario: wat als Sega Metal Gear had gemaakt.

Edit: ook de wikipedia pagina even door genomen en zie dat SWERY de director rol op zich nam in Spy Fiction. Maakt het nog interessanter! Thanks dat je deze onder de aandacht brengt c4ke.
c4ke

05 nov 2019, 21:46

arjen1981 schreef:Gaaf zeg. Net even wat video gekeken en deze moet ik echt eens gaan proberen. Ziet er helemaal niet slecht uit. Op de voice overs na dan. Maar die zijn haast weer zo slecht dat ze goed worden. Doet me een beetje denken aan het scenario: wat als Sega Metal Gear had gemaakt.

Edit: ook de wikipedia pagina even door genomen en zie dat SWERY de director rol op zich nam in Spy Fiction. Maakt het nog interessanter! Thanks dat je deze onder de aandacht brengt c4ke.
Graag gedaan, haha. En ik begrijp je volledig met "Wat als Sega Metal Gear had gemaakt". :-) Op beurzen zou je deze game voor zo'n 5,- euro wel moeten kunnen vinden.
arjen1981 schreef:Twinkle Star Stripes is echter een ander verhaal. Al heeft Twinkle Star Sprites in Japan veel opvolgende releases gekregen. Ports naar de Saturn Neo Geo CD en Dreamcast. En is er een heus vervolg op de PS2. Maar toch hier in het westen kreeg Twinkle Star Sprites nooit herkenning. [...]
Dit was een van de eerste Dreamcast games die ik jaren geleden heb aangeschaft. Zeker als je met z'n tweetjes tegen elkaar gaat spelen is het inderdaad super vermakelijk. Goede suggestie!
I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED (。◕‿‿◕。)

~ NTSC/J Verzamelaar ~
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

06 nov 2019, 06:22

Dit is nice! Mochten mensen nog games hebben, druk ze, ik neem ze allemaal mee vanavond!
Afbeelding
Ok Impala!

06 nov 2019, 08:25

Pandora's Tower (Wii)

Dit is een prachtige actie-RPG voor de Wii. Grafisch ziet de game eruit als een PS1 game, dus daar moet ie het niet van hebben. Wat echter wel heel goed werkt is de gameplay. Je moet een mooie dame redden die langzaam in een monster verandert. Daarvoor moet je verschillende grote torens exploreren, op zoek naar een manier om haar te genezen. Hoe langer je weg blijft, hoe slechter zij eraan toe zal zijn als je terugkomt. Ik kan je verzekeren, het snijdt iedere keer door je hart als je ziet wat je aangericht hebt omdat je zo nodig nog dat extra hoekje in de toren wilde bekijken.

Je kunt de game zowel met de pro controller als de wii remote besturen. De laatste optie is echter zeker aan te raden. Met behulp van de pointer kun je door de torens zwieren met je ketting. Het voelt ook erg goed om zwakke plekken van, reusachtige, eindbazen letterlijk uit elkaar te trekken met behulp van de remote. Echt een goed voorbeeld van hoe de Wii Remote uniek gebruikt kan worden in een avonturen game. Ook verkrijgbaar in de WiiU e-shop voor 20 euro. Koopje voor zo'n unieke ervaring! :smile:

Afbeelding

Afbeelding
arjen1981

06 nov 2019, 14:13

Ik ga er nog eentje doen. Zelf vond ik Her Story een ontzettend goeie. Maar jaren daarvoor heb ik mij ook heel goed vermaakt met een andere vergelijkbare titel. Namelijk Digital: A Love Story

Afbeelding

In deze Visual Novel heb je een online relatie met een meisje en ga je samen met haar op onderzoek naar de reden waarom er plots verschillende online AI's overlijden. De setting is top. Internet is nieuw, je hebt een nieuwe modem en speelt de hele game zich af in een Amiga achtige interface.

Ik weet dat de deadline crap is. Maar probeer deze maar eens voor 5 minuten: https://scoutshonour.com/digital/ Is gratis.
WonderZwaan

06 nov 2019, 15:55

Ok Impala! schreef:Pandora's Tower (Wii)
Dit is inderdaad een hele gave game. Hij duurt wel veel te lang vind ik, maar zeker een aanrader. Interessant ook wel gezien de tijdsgeest destijds: Nintendo of Europe begon richting het einde van het Wii tijdperk steeds meer games zelf te localiseren, i.p.v. dit aan Nintendo of America's Treehouse divisie over te laten.

Zo ontstond de ietwat bizarre situatie waarin Europa games als Pandora's Tower, The Last Story en zelfs Xenoblade Chronicles kreeg, maar fans in Amerika een hele smeek campagne moesten optuigen om Nintendo of America over te halen die games (die al vertaald waren door N.o.E.!!!) naar de V.S./Canada te brengen. (Dit is tevens de reden waarom de Xenoblade games steeds Britse localisaties hebben, i.p.v. Amerikaanse; N.o.E. heeft in 2010-2011 het voortouw genomen met die serie.)

Saillant detail: N.o.A. heeft uiteindelijk met grote tegenzin naar fans geluisterd, en het publiceren van die drie games overgelaten aan partijen als XSeed en retail keten GameStop. XSeed deed Pandora's Tower, en kregen het voor elkaar een game-breaking bug erin te plaatsen waardoor je de laatste dungeon in één keer moet voltooien of een crash te riskeren waarna de game bijna niet meer te voltooien is.
(De Europese disc en eShop versies bevatten deze bug gelukkig niet!)

Breder gezien denk ik dat we hier een beginnende trend kunnen ontwaren waarin Nintendo of Europe onafhankelijker is gaan worden van de U.S. branch, en meer eigen plannen is gaan trekken. Ze brachten andere games uit in de Nintendo Selects serie dan de V.S. op de Wii U, haalden indie games naar disc op Wii U (Fast Racing Neo uit Duitsland bijv.), en nu met de Switch zijn er allemaal mini bedrijfjes die Europese print runs produceren van misschien 1000 stuks.
Kortom, belangrijke game dus, en niet alleen vanwege z'n inherente kwaliteit!
segatarian

06 nov 2019, 16:22

Bomberraid master system
En light crusader megadrive
Zijn de eerste waar ik aan denk
koekiemonster
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: Ruud_Luiten

06 nov 2019, 16:41

segatarian schreef:Bomberraid master system
Bomberraid is inderdaad geweldig. Master System heeft wel meer van die ‘verborgen’ gems, maar ook de bekende producten die vergeten zijn.

Zo is Sonic 1 op de MasterSystem mijlen beter dan de Megadrive-versie.
- portable-games.nl
Galious
Moderator
Moderator

06 nov 2019, 16:51

Dan gooi ik er stiekem ook nog eentje in:

Ray Tracers van Taito op de PS1, misschien wel de lekkerste arcade racer op het systeem. Het is een soort spirituele opvolger van de Chase H.Q. serie. Binnen een bepaalde tijdslimiet moet je loeihard over de weg racen, als een malle door bochten driften en andere voertuigen en obstakels ontwijken om bij de boss te komen. Heb je de boss eenmaal bereikt, dan moet je die met je eigen auto rammen om hem tot stilstand ontploffing te brengen. Het is een van de snelste racers op de PS1 en weet echt dat arcade gevoel over te brengen. Het ziet er met z'n chunky arcade graphics ook nog steeds bijzonder appealing uit, vind ik. Heerlijke game!

nmkl pjkl ftmch
segatarian

07 nov 2019, 11:25

koekiemonster schreef:
segatarian schreef:Bomberraid master system
Bomberraid is inderdaad geweldig. Master System heeft wel meer van die ‘verborgen’ gems, maar ook de bekende producten die vergeten zijn.

Zo is Sonic 1 op de MasterSystem mijlen beter dan de Megadrive-versie.
Ja zeker goede herinneringen aan Sonic sms.
Asterix 1 is ook super trouwens. Ook veel beter dan smd versie
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

14 dec 2019, 00:07

Aankomend weekend (15 december) komt podcastaflevering 98 uit waarin (volgens mij een groot deel van) de in dit topic genoemde hidden gems gefeatured worden in het hoofdonderwerp.

De game talk bestaat overigens uit:

- Fire Emblem Three Houses
- Ring Fit Adventure
- Little Nightmares
- Dragon Quest XI S Definitive Edition
- Detective Day
- The Book of Mystery
- Borderlands 3
- Disco Elysium
c4ke

14 dec 2019, 20:37

Ik ben zeer benieuwd naar deel 5 uit de "Hidden Gems" reeks. Het blijft altijd leuk om minder bekende, maar toch zeker hele gave games, te ontdekken. Eens zien waar jullie allemaal mee gaan komen. :-)

~ NTSC/J Verzamelaar ~

Terug naar “Afleveringen en discussie”