Bandai Playdia rgb mod

Modding, reparatie en randapparatuur
unstablewarpfield

Bandai Playdia rgb mod

05 aug 2020, 17:58

Zoals sommigen van jullie hebben kunnen lezen in mijn "obscure hardware" topic ben ik de trotse eigenaar van een Bandai Playdia.... Nouja... trots...

Anyways... Ik heb dat ding even open gehad en vond een sony cxa1229m pal/ntsc encoder. Na wat rondneuzen op internet geeft het datasheet van dit IC aan dat er gewoon netjes RGB aangemaakt wordt, alleen maakt Bandai hier geen gebruik van. Een kwestie van gewoon aftappen dus!

Ik ben altijd nogal van de "no-cut" mods, dus heb een oplossing gezocht om niet te hoeven boren in de case. Dit is lastig, want het gat waar de connectors uit komen is nogal klein. De enige oplossing is om een pcb verticaal te monteren.

Ik heb daarvoor 6 pinnen gebruikt in de gaten waar normaal audio links, audio rechts en composiet video uit komen, met hun bijbehoren aardes. Via een dubbelzijdig pcb-tje met een LM1881n erop (sync stripper) hebben de pinnen niet alleen een mechanische functie, maar tevens ook een elektrische. Dubbel gebruikt dus :-)

Het is eventjes zoeken naar de juiste volgorde om alles te installeren, maar mijn Framemeister pikt hem prima op in RGB. De Bandai Playdia heeft voornamelijk fmv anime titels die in 480i gedigitaliseerd zijn. Veel scherper gaat het beeld dus niet worden, maar de kleuren zijn zeker een stuk beter!

Hieronder wat foto's van hoe een en ander eruit ziet.

6 Pinnen gebruikt om de audio, composiet en GND signalen op te pikken, en tevens ter ondersteuning van het pcb.
Afbeelding

Modboardje voor de installatie. De zwarte afdekplaat zit nog los en zet ik vast met (heel weinig, want ik heb er een hekel aan) een lijmpistool.
Afbeelding

Modboard geinstalleerd. Er zijn kopervlakken om de 6 pinnen over de hele lengte vast te solderen voor maximale stevigheid.
Afbeelding

Zo ziet dan het resultaat er uit aan de buiten kant.
Afbeelding

Happy gaming guys!

Cheerz

Laatst gewijzigd door unstablewarpfield op 05 aug 2020, 17:58, 4 keer totaal gewijzigd.
"I cannae change the laws of physics, captain!"
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018
Winnaar Gameroom Award 2018

Re: Bandai Playdia rgb mod

05 aug 2020, 18:11

Tof hoor! Ben benieuwd hoe dat er uit ziet in een video oid :smile:
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Bandai Playdia rgb mod

05 aug 2020, 20:29

Respect unstablewarpfield! Dat je zo'n 'Fingerspitzengefühl' hebt met retro hardware dat je zonder tutorial dit soort dingen zelf uit kan zoeken.

Terug naar “Tech”