Vergeelde consoles weer laten shinen

Modding, reparatie en randapparatuur
Ribbelchips

Vergeelde consoles weer laten shinen

13 mei 2020, 11:12

Ik haalde vorige week mijn Pearl White GameCube eens uit de doos (ik speel op mijn zilveren omdat die een digital out port heeft voor mijn Carby HDMI adapter) en tot mijn schrik was het ding helemaal vergeeld aan de voorkant. Zowel de parelmoeren lak als het plaatje waar de controllers en memorycards in gaan. Er is nog nooit een sigaret gerookt in mijn huis en hij heeft de afgelopen drie jaar eigenlijk alleen in de doos gezeten, dus het moet een andere oorzaak hebben.

Toen ik nog geen HDMI oplossing had was het wel mijn main-Cube en stond ie in de woonkamer. Blijkbaar is hij dus door ultraviolette straling verkleurd, net als talloze NES, SNES en Dreamcast systemen.

Ik ben gaan googlen en youtuben en ontdekte dat er een recept rondgaat op het web voor 'retrobrite', een goedje met als ingrediënten waterstofperoxide, een zuurstofactivator als Vanish Oxi Action en Corn Starch (wat hier volgens mij als maizena in de winkels ligt ). Daar moet je de vergeelde delen mee insmeren en een paar uur in de zon leggen.

Ik wil hier wel aan beginnen, maar vroeg me af of er hier ervaringsdeskundigen rondlopen. De GameCube helemaal uit elkaar draaien is al een klusje op zich. De bovenste kap en de klepjes zijn er nog wel redelijk makkelijk uit te halen, maar de bodemplaat, daarvoor moet je volgens mij flink wat schroeven. Ik ben zo iemand die alles weer in elkaar heeft en met drie of vier schroeven blijft zitten :D dus ik ben benieuwd of er iemand anders al eens met dat bijltje of met retrobrite of iets dergelijks heeft gehakt. Ik heb ook nog een NES met een vergeeld klepje en een SNES controller die wel een opknapbeurtje kunnen gebruiken...
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018
Winnaar Gameroom Award 2018

Re: Vergeelde consoles weer laten shinen

13 mei 2020, 11:59

Hi, ik heb dit wel eens gedaan zie o.a. dit topic: https://www.button-bashers.nl/viewtopi ... de#p162485

Moet wel zeggen dat mijn Dreamcast langzaam weer heeeel langzaam aan het verkleuren is. Het is helaas maar een tijdelijke oplossing.

Wat je ook doet, ga niet lopen klooien met een pasta oid. Dan heb je grote kans op vlekken/strepen. Gewoon helemaal onderdompelen in de vloeistof.
Don Cannoli 79

13 mei 2020, 12:56

Oh ja dat is wel jammer als je hem uit de doos haalt en dan blijkt ie vergeeld te zijn. Als ik het goed begrijp had je hem dus eerst in de woonkamer staan en toen heb je hem niet vergeeld in de doos gedaan en dan 3 jaar later blijkt ie aslnog vergeeld te zijn. Ik wist niet dat het die UV straling zo lang bleef doorwerken. Dan vind ik het helemaal knap dat je vandaag de dag nog bijvoorbeeld een niet vergeelde Dreamcast kunt tegenkomen. Die dingen vergelen supersnel.

Ik heb zelf een super vergeelde Dreamcast waarvan ik ook heb overwogen om iets als Retro Brite te gebruiken maar zoals Synergy al zegt is dat een tijdelijke oplossing. Zelf vond ik het de moeite niet waard, ben gewooon te lui om dat te gaan doen maar ik kan me wel voorstellen dat je zoiets zou willen.

Ik heb in plaats daarvan een zwarte Dreamcast gekocht en die gebruik ik het meest. En die vergeelde Dreamcast, die trek ik binnenkort een broekje aan en dan noem ik hem SpongeBob Dreampants :wink:
OldSchool
Contacteer:

13 mei 2020, 13:53

Er is ook nog een controversiële methode. Gewoon het apparaat in de volle zon zetten. Waardoor schijnt hij ook zijn eigen kleur terug te krijgen.

Ik vindt de symboliek van een verkleurd apparaat wel leuk. Geeft het een extra retro touch. En ik denk dat welke techniek je ook gebruikt, het nooit goed kan zijn voor het plastic. Ik vind het prima zo.
unstablewarpfield

13 mei 2020, 14:25

synergy schreef:
13 mei 2020, 11:59
Hi, ik heb dit wel eens gedaan zie o.a. dit topic: https://www.button-bashers.nl/viewtopi ... de#p162485

Moet wel zeggen dat mijn Dreamcast langzaam weer heeeel langzaam aan het verkleuren is. Het is helaas maar een tijdelijke oplossing.

Wat je ook doet, ga niet lopen klooien met een pasta oid. Dan heb je grote kans op vlekken/strepen. Gewoon helemaal onderdompelen in de vloeistof.
Dit. In een doorzichtige bak met UV LED strips er omheen en afgedekt met aluminium folie ter reflectie.
"I cannae change the laws of physics, captain!"
Dr. Drips
Contacteer:

09 jun 2020, 14:16

Ik heb zelf al heel veel methodes geprobeerd. Soms leek mijn zolder wel een wietkwekerij met al die UV lampen.
een snelle opsomming:
waterstof peroxide in soort gelvorm van kaper oid > Werkt snel maar niet te dik opsmeren. dit kan tot vlekken leiden. Ik deed ook om het half uur een retouch om dit te voorkomen. dus een mooi resultaat is ook wat arbeidsintensiever. gebruikt met gezichtsbruiners en in directe zon. Dat laatste werkt trouwens altijd beter en sneller.

Waterstof in vloeibare vorm > altijd wel een goed egaal resultaat mee gehad. wel kostbaar voor grote onderdelen. voor kleine onderdelen is het ideaal.

Ook direct in de zon leggen heb ik geprobeerd. Ik was zeer verbaast maar het werkt echt. Ik heb het tot nu toe ook nog niet zien terug kleuren.
Enige grote nadeel is dat deze methode ontzettend lang duurt. Niet uren zoals voorgaande methodes maar echt dagen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
Afbeelding

Terug naar “Tech”