Atari Lynx 1 5V usb mod met Lipo batterij

Modding, reparatie en randapparatuur
unstablewarpfield

Atari Lynx 1 5V usb mod met Lipo batterij

26 mei 2019, 15:33

Na een tijdje browsen op internet kwam ik er achter dat er eigenlijk nog geen goede oplossing is voor de Atari Lynx wat betreft voeding. In deze handheld zit een zenerdiode die bij falen 9V richting een aantal belangrijke chips stuurt en daarmee de console onherstelbaar beschadigd. Vanwege deze reden zou ik graag een veilige 5V willen aanhouden.

Wat ik heb gedaan:

Atariage forums afgestruind naar een oplossing. Daarbij de powerboost 1000c gevonden van Adafruit. Dit is een klein boardje wat een Lipo batterij (zoals in je tablet of telefoon zit) kan opladen en wat daarbij netjes 5V uit stuurt. Na wat experimenteren en zoeken kun je de originele on-switch van de lynx blijven gebruiken dmv een ltc2950 ic. Daarnaast gebruik maken van een inverter die al op de lynx zit geeft mijn testopstelling een Atari lynx die nu op een usb adapter werkt, en op een 10000 mAh (!!) Lipo batterij, genoeg voor een dag lang gamen.

Nu ben ik geen fan van al die losse draadjes en pcbtjes in mijn testopstelling in de console. Vandaar dat ik in Eagle de afgelopen weken heb zitten spelen om een zo goed mogelijk boardje te ontwerpen wat op het moederboard van de lynx zelf vastgesoldeerd wordt. Een zo net mogelijke mod dus. Ik denk dat ik al een eind ben. Bijkomend voordeel is dat een micro usb connector exact in het originele gat past waar de 9v aansluiting zat.

Om jullie vast een voorproefje te geven een plaatje van het pcb. Ik verwacht er volgende week 5 thuisgestuurd om te testen. Fingers crossed...

Wordt vervolgd...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door unstablewarpfield op 26 mei 2019, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
"I cannae change the laws of physics, captain!"
reactor

Re: Atari Lynx 1 5V usb mod met Lipo batterij

26 mei 2019, 15:51

Wow man...
Dit gaat boven mijn petje.

Respect en succes Warpfield!

collectie 
I wonder what my life would be
Without the other world in my TV
Because it helps me
To escape this fucked up society

:party: collectie :party:
koekiemonster
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: Ruud_Luiten

26 mei 2019, 16:30

Wow, 10000 :)

Ps: zie steeds vaker Lipo voorbij komen. Wat is er zo speciaal aan?
- portable-games.nl
unstablewarpfield

26 mei 2019, 17:19

koekiemonster schreef:Wow, 10000 :)

Ps: zie steeds vaker Lipo voorbij komen. Wat is er zo speciaal aan?
In principe niets. Althans... ze zitten overal in. Telefoons, tablets... alles wat een beetje draagbaar is gebruikt een LiPo. Een lithium ion batterij met een polymeer als elektrolyt voor zover ik weet. Ik dacht dat LiPo's ook wat kleiner konden zijn met meer capaciteit, al ben ik van de chemische/elektrische kant niet zo goed op de hoogte. Wellicht dat iemand anders daar meer over weet :-)
unstablewarpfield

30 mei 2019, 13:36

En nog even gauw een update. Maandag verwacht ik 5 testboardjes. Componenten zijn besteld en onderweg. In de tussentijd nog wat geknutseld aan het pcb. Dat ziet er nu zo uit. De 3 gaten onder de micro usb connector rechtsboven vallen precies samen met de locatie van de gaten waar de oude power connector zat. Hetzelfde geldt voor het gat waar staat "solder to D11". Aangezien mijn printplaat vlak ligt op het moederboard van de Lynx had ik bedacht om bovengenoemde connecties te maken via wat dikkere poten of pin headers die je later afknipt. Dit dient dan ter fixatie van het mod board op het moederboard. Zeker gezien je hier een usb stekker in en uit gaat halen moet dit stevig zijn.
Het AC connected signaal haal ik via D11 mijn boardje binnen. Poweron loopt via Q4. In principe is het dan alleen nog nodig om de LiPo, 5V uit en switch te solderen (en optioneel de mcWill mod als je die hebt).

Theoretisch gezien zou dit moeten werken. Het grote en kleine gat zijn uitsparingen voor respectievelijk een weerstand en een stuk van de case. De micro USB connector zou exact moeten passen in het gat van de case waar eerst de oude power connector zat. We gaan het meemaken...

EDIT: Plaatje ge-update met voorlopig de laatste versie. Tevens uitsparingen voor de mensen die geen mcWill mod hebben waardoor de mod nu ook past met het originele scherm.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door unstablewarpfield op 09 jun 2019, 13:59, 3 keer totaal gewijzigd.
koekiemonster
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: Ruud_Luiten

30 mei 2019, 15:10

Mijn reactie heeft er niks mee te maken, maar potverdrie wat is het Lunx-logo toch mooi.

Succes met de enorm gave klus :)
- portable-games.nl
unstablewarpfield

01 jun 2019, 13:06

Weer even een update. Gisteren de componenten voor 2 mod boardjes binnen gekregen, en de pcbs zelf. Ik kon het niet laten om het één en ander even in elkaar te solderen. Mooi project om eens wat QFN IC's te solderen met hete lucht. In ieder geval werkt het schema zoals bedoeld. De Lynx doet nu het volgende:

Schakelt aan en uit met de originele knop wanneer de console op accu werkt.
Schakelt aan en uit met de originele knop zodra usb ingeplugd wordt.
USB laadt de accu op.
Schakelt op accu na 4min 40 zoals bedoeld door Atari automatisch uit.

Hieronder een foto van hoe ik het modboard wil gaan installeren. Zoals te zien ga ik leads gebruiken die vast gesoldeerd worden aan het moederboard en vervolgens aan het modboard zodat met name achter de usb connector alles stevig vast zit. Deze leads hebben geen elektrische functie en dienen puur als mechanische ondersteuning. De lead naar D11 heeft zowel een elektrische als mechanische functie. Het modboard ligt helemaal plat. Bedenk wel dat een groot deel van het oude voedings circuit verwijderd dient te worden. Alle traces op het modboard en op het moederboard zijn geïsoleerd. Het modboard heeft verder tented via's ter isolatie. Overigens is dit een testversie. De uiteindelijke versie zal een paar mooie logootjes hebben.

Afbeelding

Hieronder wat foto's van het boardje in werking. Bedenk dat dit nog geen vaste installatie is, dus de connecties naar Q4 en D11 worden hier nog gemaakt met bedrading. Tevens denk ik er over na om de uiteindelijke versie een connector voor de batterij te geven. Ik denk dat dat de installatie makkelijker maakt.

Wat de installateur dan dient te doen?

- Voedings circuit vrijmaken op moederboard van de Lynx.
- Leads op moederboard van de Lynx solderen.
- Leads in modboard solderen.
- 2 draadjes vanaf de locatie van de schakelaar solderen naar het modboard, 1 naar GND, 1 naar switch.
- 5V voeding en GND naar de lynx solderen van het modboard.
- Optioneel: 5V en GND naar de mcWill mod als die geinstalleerd is.

Wat deze mod helaas niet doet is de originele OFF knop in werking houden. De console wordt nu aan en uit gezet met alleen de ON knop. Jammer, maar een kleine opoffering om zo min mogelijk aan de case te "rommelen".

Jep... Het scherm moet ik nog even rechtzetten. Doe ik zodra de uiteindelijke versie klaar is.
Afbeelding

De bedrading hieronder is bewust langer gehouden voor de testopstelling. Tevens zullen bij uiteindelijke plaatsing de gele en blauwe draad overbodig zijn.
Afbeelding

Hieronder te zien dat de LiPo die ik gekocht heb precies past zodra je wat weg dremelt. Cosmetisch gaat dit nog beter worden. Echter zie je er aan de buitenkant bij het sluiten van de console verder niets van. :-)
Afbeelding

Volgende stap is nu de uiteindelijke versie van het modboardje laten maken.

Happy gaming guys :-)
Laatst gewijzigd door unstablewarpfield op 02 jun 2019, 05:24, 3 keer totaal gewijzigd.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

01 jun 2019, 13:08

Super cool om te zien man. Dit soort dingen maken me altijd enthousiast. Ondanks dat het niet aan mij besteed is om te doen of wat dan ook, vind ik het cool dat mensen zoveel tijd en energie steken in het behouden en verbeteren van consoles. Nice!
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

01 jun 2019, 13:19

Je maakt het wel heel overzichtelijk om te lezen en te zien, ik kan dit helemaal niet (wel eens met Arduino gerommeld maar door kleurenblinkheid kan ik niet eens zien wat voor weerstandje ik in mijn handen heb) maar het lijkt me zo'n gebied waarbij wanneer je eenmaal vertrouwnd bent met de basis dat je heel veel ook kan fixen.
Sp33dFr34k

01 jun 2019, 13:48

Heel tof hoor, goed bezig!
Afbeelding
unstablewarpfield

16 jun 2019, 15:04

Even een update van hoe deze mod er voor staat. Ik heb nieuwe boardjes binnen. De componenten komen vanuit het verre oosten en zullen ongetwijfeld een aantal weken op zich laten wachten. Daarnaast heb ik een reflow oventje gekocht zodat ik makkelijker oplages tot aan 100 stuks zou kunnen maken. Ik bestel nog één laatste rondje test pcb's. Tegen de tijd dat die in elkaar gesoldeerd zijn zal ik even op het forum rondvragen of er wellicht beta testers zijn die willen meewerken en hun console willen (laten) ombouwen. Ook zal ik dan eens moeten nadenken over wat een realistische prijs is om te vragen. Ik zou graag iig uit de kosten komen natuurlijk (de reflow oven even niet meegerekend) en alles bij elkaar met prototyping en componenten gaat het toch al in de honderden euro's lopen.

Ik gok dat ik na de zomer echt kan starten met een kleine eerst productielijn. Ook tegen die tijd eens checken wat mensen een realistische prijs vinden om te betalen. We gaan het zien :-)

Happy gaming!
Seroczynski

16 jun 2019, 15:46

Zijn deze boards compatible met het Model 2 van de Lynx? Volgens mij is dat de populairdere versie van de twee, en zodoende heb je dan meteen een mogelijk extra aantal afnemers.
unstablewarpfield

16 jun 2019, 20:14

Seroczynski schreef:Zijn deze boards compatible met het Model 2 van de Lynx? Volgens mij is dat de populairdere versie van de twee, en zodoende heb je dan meteen een mogelijk extra aantal afnemers.
Ik heb zelf alleen maar model 1 lynxen, vandaar dat ik daar mee begonnen ben. Qua layout past dit compleet niet in een Lynx 2. Ik moet er nog eens een aanschaffen want dit idee zit wel in de pijplijn. De componenten zullen iig nagenoeg hetzelfde zijn. Ik wel hem alleen ook als een soort qsb hebben en daar gaat even werk in zitten.
unstablewarpfield

29 jun 2019, 20:57

Weer even een korte update. Ik heb inmiddels een nieuwe reflow oven gekocht, zodat er meer boards in passen om tegelijkertijd te bakken. Ik heb op het moment van spreken ongeveer de helft van alle componenten voor 50 boards binnen. Een behoorlijk kostbaar akkefietje voor iemand die dit alleen doet. Met name de LTC2950 IC's drijven de kosten omhoog. Wellicht ooit nog eens een vervanger daarvoor zoeken.
Daarnaast heb ik een stencil printer besteld zodat ik in de toekomst gemakkelijk printjes met een stencil van soldeerpasta kan voorzien. Een soort mini productielijn dus. Wie weet dat daar later ooit nog wel eens een eenvoudige pick &place machine bij komt, al zijn die behoorlijk aan de prijs. Voorlopig is de geschatte tijd waarop deze mod klaar is zo'n beetje rond september, afhankelijk van hoe snel het verre oosten alle onderdelen verstuurt... Volgende stap is 50 modboardjes bestellen met het stencil erbij. Voor de geïnteresseerden meld ik me dan wel weer in dit topic.

Igor Kromin van Atarigamer.com heeft een kleine heads-up aan de community gedaan voor me. Hier kun je daar meer over lezen.
unstablewarpfield

12 jun 2020, 08:22

Alright... door allerlei omstandigheden is dit project letterlijk in de kast beland... tot een paar weken geleden! Ik heb 5 pcb's laten assembleren in china. Die zijn binnen en een prototype is gemaakt. Hieronder een plaatje van hoe dat er uit ziet.

Afbeelding

Inmiddels ben ik zover dat er een lijstje verbeter acties klaarstaan:

JST connector voor de batterij moet verplaatst worden naar linksboven. Hij raakt nu de case.

Usb port mag wat mij betreft usb c worden.

Eventueel de 4 leds zichtbaar maken van buiten af.

De ON/OFF switch kan ook op een qsb achtige manier bereikt worden zodat de grijze draad weg kan.

Liever in de toekomst de pad bij Q4 er niet meer per ongeluk af slopen... dan kan de rode draad naar rechtsonder ook weg.

That's it for now.... verbeterslagen worden gemaakt en ik zal een installatie handleiding schrijven voor geïnteresseerden.
Laatst gewijzigd door unstablewarpfield op 14 jun 2020, 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.
OldSchool
Contacteer:

12 jun 2020, 13:26

Tof dat je het project weer nieuw leven inblaast!
Ik ga het in ieder geval volgen.
unstablewarpfield

29 jun 2020, 09:21

Hieronder het nieuwe ontwerp. Ik vermoed dat CN1 aan de linkerkant nog verder naar boven moet. Wellicht tot aan de rand. Dat betekent dat het LYNX logo zal moeten verplaatsen. Daarnaast zijn de 3 gaten achter de usb connector vergroot, evenals het gat naar D11. De bedoeling van de mod is om eerst drie leads in het moederboard te solderen. Die leads steken vervolgens door de 3 gaten in het mod boardje. Omdat er op het verbindingspunt op het moederboard altijd wat soldeertin rond de leads zit is een wat groter gat denk ik wenselijk. Dan heb je daar geen last van.

De 4 LED's (bovenaan onder een hoek van 45 graden) ga ik denk ik zichtbaar maken door een klein stukje plastic in de groef tussen de twee helften van de case weg te halen en te vervangen met een transparant type plastic. Wellicht opgeschuurd zodat het wat diffuus wordt.

Gezien ik nog 45 micro usb poorten heb liggen laat ik in het design USB C nog even achterwege.

Ook de verbinding met de ON/OFF switch laat ik nog even zoals hij hier staat.

Afbeelding

Volgende stap is om 5 nieuwe testboardjes te laten maken met een SMD stencil. Ik heb inmiddels een hot plate om te reflowen dus ik kan prototypes gaan maken. Dan zou dit het uiteindelijke basisontwerp moeten worden, met mogelijkerwijs nog wat kleine updates in de toekomst.

Happy gaming :-)

Terug naar “Tech”