Vervangende cases in Retro

Interessante advertenties, discussies en alles over verzamelen.
Sigma

Vervangende cases in Retro

13 jul 2020, 19:12

Ik weet niet of er al een topic zoals dit bestaat maar het leek mij interessant om te discussiëren én informeren over het vervangen van cases, doosjes, labels etc.

Je kent het vast wel; je bent lekker aan het verzamelen voor je favoriete platform en je vind een zeldzame game op een rommelmarkt. Alleen is de hoes helaas niet mooi meer. Dan denk je uiteraard; mwah.. ik pak wel een donor en klaar. Maar ook dat wordt soms lastig en nette donoren zijn ook soms lastig te vinden. Dus.. zijn er geen nieuwe te krijgen? Kijk, voor huidige platformen zoals PS4, XBOX One en Switch kan je eenvoudig nieuwe, vaak originele, hoesjes/cases kopen. Maar PS2 of GameCube wordt al lastiger. Laat staan de beruchte PlayStation 1 cases (die verschrikkelijk snel breken/barsten)...

Mijn kruistocht naar goede, vervangende hoesjes/cases heeft mij geleid naar, meestal, Chinese aanbieders. Maar op dat soort websites is het soms lastig te zien wat je precies krijgt. Klopt het materiaal? Zitter er logo's op? In hoeverre is het vergelijkbaar met het origineel? Ik heb de gok gewaagd een paar besteld voor de Nintendo DS. En wat denk je? Praktisch identiek aan het origineel! Maat, materiaal en zelfs het logo ontbreekt niet (zie foto).

Afbeelding

Onlangs heb ik EINDELIJK een leverancier/aanbieder gevonden die GameCube (PAL) cases verkoopt. En die kwamen vandaag binnen. Ik moet zeggen; zeer netjes! Maat, kleur, materiaal.. alles klopt.. Helaas ontbreekt hier wel het Nintendo + GameCube logo die in de originele zit maar het is altijd beter dan een DVD hoesje.. toch?

Afbeelding

Wat vind jij? Is dit acceptabel voor jouw collectie? En wat vind jij bijvoorbeeld van SNES doosjes die op Ebay door een Italiaan aangeboden wordt? Heeft iemand daar ervaring mee?

P.S. Heeft iemand al een keer vervangende PS1 cases gevonden? En dan bedoel ik betaalbare.. dus voor 2 euro of minder..
Flozem

Re: Vervangende cases in Retro

13 jul 2020, 19:37

Probleem is dat ik weet dat het nep is... :happy:
Mark

13 jul 2020, 19:42

Flozem schreef:
13 jul 2020, 19:37
Probleem is dat ik weet dat het nep is... :happy:
Haha, precies. Ik wil per definitie geen namaakartikelen. Deel van de charme is de zoektocht, de schaarste etc.. Als dat allemaal geen rol zou spelen zou ik de games lekker downloaden en allemaal ROM's op een emulator spelen.

Bijkomend probleem vind ik als het niet meer van echt te onderscheiden is. Veel verzamelaars (zoals ik) willen de 'real deal'. Wetende dat er veel namaaktroep in omloop is doet de prijs (en aantrekkelijkheid) kelderen; je weet niet wat je binnenhaalt. Een grote dikke nee van mijn kant dus.
OldSchool
Contacteer:

13 jul 2020, 20:52

Ik ben niet zo zeer anti, maar ik vind het wel zijn charme hebben dat cases niet altijd perfect zijn. PS1 is inderdaad wel erg dramatisch, maar zelfs die vervang ik niet. Ik moet bekennen dat ik wel af en toe hoesjes wissel, zodat een game die ik tof vindt een heel hoesje heeft. Maar dat voelt eigenlijk al als steggelen.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat er genoeg mensen zijn die hier wel interesse in hebben, dus wel een topic dat iets bijdraagt!
toejam

13 jul 2020, 21:01

Voor elke generatie zijn er wel van die typische donorgames. Dreamcast was Chu Chu Rocket zo'n geval. Voor de PS1 vind je op marktplaats iemand die zo goed als nieuwe PS1-doosjes verkoopt, en MS Pac-Man in een paper sleeve. Dat is ook een makkelijke optelsom. Tegenwoordig zijn het vaak sportgames. DS heb ik ooit een partij Face Training gekocht voor een euro per stuk nieuw in seal. PSP Beaterator. Waar ik vooral een hekel aan heb zijn onverwijderbare stickers van winkels zoals de oude Game Mania stickers en die Intertoys stickers.

Ik zou zelf niet snel op zoek gaan naar nepdoosjes. Ook zoiets fragiels als PS1 koop ik dan liever gewoon een set games op die er goed uit zien en wissel ik doosjes om waar het kan. Voor mij is het meer dan een doosje, het is ook een stukje beleving.
Yo, homeboy gimme five!
Swey

13 jul 2020, 21:40

Van mijn kant ook een dikke no go, de kwaliteit is toch vaak een probleem als je dat soort cases koopt. Dat ze snel niet sluiten of kapot gaan etc.
Ik heb hetzelfde als Toejam gedaan. Gewoon 40 Brain Training gekocht voor een prikkie als vervangende DS/GBA cases.
snefkens

23 jul 2020, 13:08

Iemand ervaring met deze?

https://www.theboxprotectorshop.nl/a-56 ... ement-box/

Ik heb best wel wat megadrive cases die niet meer dicht gaan.

Terug naar “Verzamelpraat”