Confession time: mini game consoles

Interessante advertenties, discussies en alles over verzamelen.
toejam

Confession time: mini game consoles

25 apr 2020, 12:13

Na het bekijken van deze video van Metal Jesus ging er bij mij ook een gedachte door mijn hoofd. Eerst de video.

Hoeveel mini consoles heb je eigenlijk, wat heb je er mee gedaan en wat doe je er vandaag de dag nog mee? En wat vind je er eigenlijk van? Zijn er nog consoles die je graag zou willen, of is het allemaal onzin? Heb je ze vol gepompt met games of gewoon wat er bij geleverd werd?

Uiteraard ga ik direct voor.

Mijn naam is Toejam en ik ben mini-console-bezitter.
Groep: hallo Toejam

Toen de mini-nes aangekondigd werd leek het mij de beste uitvinding sinds gesneden brood. Zo'n handig, compact apparaat met een set games die je even aansluit op de TV om te spelen. Ik zat met kerst dat jaar in een vakantiehuisje op Texel en het was echt ideaal. Je kon het gewoon daar ter plekke neerzetten en gamen. Die oude NES games met save states zodat ook een korte sessie Kirby mogelijk was.

Thuis ook weer aangesloten maar daar waren alle kabels te kort, was het apparaatje een sta-in-de-weg en was de NES-library voor mij gewoon niet boeiend genoeg.

Een jaar later, mini-SNES. Dat waren tenminste games waar je wat mee kon. En zeker, ik heb Super Mario World weer helemaal uitgespeeld, Mario Kart gespeeld ook heerlijk met z'n tweeën. En daarna is die terug de doos in gegaan.

De PlayStation-mini heb ik gekocht in de aanbieding, nooit uitgepakt. C64-mini was ik aan mijn stand verplicht, maar ook pas gekocht toen de Intertoys ze ging dumpen. De toegevoegde waarde voor mij is vrij minimaal.

En de Neo Geo-mini is verrassend genoeg degene waar ik het meest mee speel. Waarom? Die hangt aan mijn laptop in de gameroom en heeft alleen wat stroom nodig. Maar even snel een rondje KoF of SamSho, of lekker even knallen met Metal Slug. Daar is die ideaal voor en daarom blijft die voorlopig nog wel staan.

Ik heb geen enkele van deze gemod, Neo Geo mini staat voor mij genoeg op en de rest gebruik ik nu al niet. Zijn ook niet direct games voor waar ik ze voor zou willen aansluiten.

De PC Engine-mini is de enige waar ik wel echt interesse in heb. Ik vind het een mooi systeem met een hele gave library waar ik eigenlijk niet zoveel van ken anders dan wat er in compilaties of remakes ergens anders voor uitgekomen is. Tegelijk heb ik een arcadekastje met retropie die hetzelfde kan, en heb ik ook een PC die net zo goed is in emulatie als al die kastjes bij elkaar.

Uiteindelijk zijn ze voor mij het geld niet waard geweest maar tegelijk ben ik wel blij dat het de markt een beetje heeft opgeschud. Zeker kijkende naar de prijzen van SNES-games zijn een hoop spellen even goed gecorrigeerd in waarde omdat deze bakjes voor een zekere groep schijnbaar toch voldoende is om afstand te doen van het origineel.

Wie volgt?
Yo, homeboy gimme five!
Flozem

Re: Confession time: mini game consoles

25 apr 2020, 12:22

Voor mij zijn het voornamelijk een paar leuke doosjes om de gameroom op te leuken. Ik zoek de MD mini nog voor een leuke prijs, maar voor de rest ben ik er wel klaar mee.

Emulatie doe ik wel op de pc, en zelfs dan nauwelijks... De games speel ik liever origineel.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

25 apr 2020, 12:33

Ik ben ingestapt bij de SNES mini en daarna eigenlijk ook meteen weer uitgestapt. Het zijn zeker wel leuke apparaatjes maar de doelgroep bestaat denk ik vooral uit 35+ers die even een nostalgie-kick willen beleven. Mega Drive Mini en TGX-mini zijn voor mij wel "nice to haves" maar ik zou er voor mij persoonlijk pas een bij dumpprijzen kopen omdat ik ze waarschijnlijk nauwelijks zou gebruiken. Het is wel leuk dat ze bestaan omdat ze de waardering voor retro games iig tijdelijk vergroten waardoor velen ook klassiekers nu pas voor het eerst ontdekken.
segatarian

25 apr 2020, 12:45

Ik heb alleen de megadrive mini.
Vind het erg geslaagd qua kwaliteit en games.
42 stuks is ook een mooi aantal.
Toch speel ik het liefst op de oude op een beeldbuis.
Maar omdat sommige games zo duur of zeldzaam zijn heeft de mini mij een hoop gebracht.
Hoe komt het dat bij jouw uitgebreide mini collectie de MD mini ontbreekt toejam?
Galious
Moderator
Moderator

25 apr 2020, 12:48

Ik had de NES Mini ruim voor launch gepre-ordered en ook de SNES Mini is hier direct in huis gekomen, maar ik moet bekennen dat ik er nog helemaal niets mee gedaan heb. Mijn pre-order voor de Mega Drive Mini had ik gecancelled en daar heb ik eigenlijk nog geen moment spijt van gehad. Het retro gamen staat op vrij laag pitje de laatste jaren, ik game eigenlijk het liefst lekker op de PS4. Maar toch vind ik de twee Mini's die ik heb wel hele leuke dingen voor de verzameling met een meer dan toffe selectie aan games waar ik veel nostalgie voor heb, dus ik zal ze waarschijnlijk ook nooit wegdoen.

De PC Engine Mini is voor mij ook de enige waar ik nog wel interesse in heb. Het heeft een mooie selectie aan games in genres die mij het meeste aanspreken, en ik zie mezelf ook eerder op dit dingetje spelen dan op de (S)NES Mini's. Maar door de hoge prijs en het gevoel dat het toch weer een behoorlijk half-arsed actie is van Konami om er maar een zwik Japanse en Amerikaanse titels op te gooien met een onnodige overlap zit ik nog stevig on the fence...
nmkl pjkl ftmch
toejam

25 apr 2020, 13:36

segatarian schreef:
25 apr 2020, 12:45
Hoe komt het dat bij jouw uitgebreide mini collectie de MD mini ontbreekt toejam?
Ervaring. Ik moet ook wel zeggen dat ik de NES, SNES en Neo Geo mini gekregen heb, mijn vrouw de PS-mini voor me besteld heeft toen ze hem in de aanbieding zag, en ik alleen zelf de C64 mini gekocht heb. Wellicht als ik zelf de beurs had moeten trekken had ik er al niet zoveel gehad. Hier staan wel Darius en Gunstar Heroes op, die zou ik beide nog wel een keer willen. Maar dan neig ik toch meer naar de originele cart dan deze mini.
Yo, homeboy gimme five!
koekiemonster
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: Ruud_Luiten

25 apr 2020, 13:51

NES mini gekocht met NES Advance. Deze vorige week ingeleverd bij Jur. Ik wel nog wel een SNES mini met twee snes 8bit do Bluetooth controllers en die staat echt te pronken naast de tv.

De megadrive en neo geo vind ik ook erg tof, maar ik heb genoeg aan de Snes-mini, die ik overigens ook gemod heb met Megadrive games.

Leuke devices, maar één is genoeg.
- portable-games.nl
Kunstschilder1987
Contacteer:

25 apr 2020, 14:01

Hallo Toejam!
hahaha
Jezus (niet de metal one) ik zit inmiddels vaak in deze kringgesprekken vanalles op te biechten :D
Ik pak het begrip ietsje ruimer om niet buitengesloten te worden :innocent:

ik bezit de data east classic mini, de Neo Geo mini plus de zelfgemaakte miniconsoles, de retropies.
Hiervan heb ik een mini arcadekastje, een mini snes, een mini sega en een Gameboy (GPI Case)
Ergens beschouw ik mijn gekraakte pspgo óók als een miniconsole, haha. maar die tel ik niet mee natuurlijk ;)

De Neo Geo mini (vooral af en toe tussendoor als ik ergens op moet wachten): staat op mijn bureau.
Door wat metalslug stickers erop te maken is het mijn ode aan 1 van de beste gamefranchises aller tijden. Daarnaast staan er natuurlijk heerlijke shmups op en een paar beat 'm ups. De fighting games geef ik niks om. Helaas staan met name die er in overvloed op. Af en toe sluit ik m aan op een 5:4 monitor naast mn pc. Shock Troopers, metal slug en de shmups komen dan allemaal wel even voorbij. Ik sluit m ook vaak niet aan... dan gewoon als mini arcadekastje naast de pc. Dat is weleens wanneer ik op een email wacht of iets dergelijks.
Wél heb ik dan vaak de controller erbij aangesloten. Ik vind de controls van het kastje prima hoor, maar dan moet je er gelijk zo bovenop zitten, ik vind een beetje afstand prettiger. Sinds mijn bezit van de DATA EAST classic heb ik trouwens minder op de neo geo mini gespeeld.

DATA EAST classic (vooral af en toe tussendoor als ik ergens op moet wachten): staat op mijn bureau
hier staan nét effe andere games op, dan ik normaal gesproken op mijn retropies zou aanzetten. Bloody Wolf, Heavy Barrel, Street Hoop (het beste alternatief op NBA Jam) Darwin 4078, en Super Real Darwin zijn te gek... Echter met name Midnight resistance (de arcadegame is zóveel beter dan de megadrive versie, vooral visueel) en de 2 Joe & MAC games prijken wel bovenaan de lijst.
Het is ook de enige officieel gelicenseerde manier voor mij om deze games te spelen, al maakt me dat allemaal eigenlijk niet zoveel uit om eerlijk te zijn.

Retropie consoles
De Gpi Case (nepgameboy) gebruik ik nauwelijks, omdat er slechts een pi zero inzit freezet die na een half uurtje. Daar was ik niet van op de hoogte toen ik m kocht, toegegeven. Echter gebruik ik om handheld te emuleren vooral 2 chinese emulatie handhelds die het daar prima voor doen. Als 'shelfcandy' fungeert deze prima, maar daar had ik net zo goed een échte gameboy voor kunnen halen. Spijt is een te groot woord voor deze build/aankoop, maar dat zou ik geen 2e keer doen denk ik.

De Retropie Snes mini (wanneer ik lange filmpjes op mijn pc heb aanstaan gaat ie bijna als vanzelf even aan)
staat naast mijn pc, de 2 schermen tegen elkaar aan. Deze staat er standaard vast aangesloten. met nep cartridges (6 stuks maar liefst) om het geheel wat karakter te geven, en een mario controller holder maakt het 'Nintendo-compleet'.
Hierop speel ik met name platformers als rpg. Vaak heb ik dan YouTube of netflix erbij opstaan op de pc. Ik heb er een zelf gemaakte intro op aanstaan voor het in de game-uitkies-menu komt, iets dat ik bij alle pie's gedaan heb om het een eigen karakter te geven. eigen achtergrond muziek etc. Staat wekelijks wel enkele uurtjes aan.
Met name snes, nes, megadrive games speel ik hierop af met een goedkope usb 2.4 ghz wireless snes controller. werkt prima voor 'effe tussendoor casual gaming'. af en toe plug ik ook effe de retroflag megadrive controller erop aan, die werkt ook prima voro even tussendoor, die is wired.

De Retropi Megadrive mini (lange gamesessies op de bank, er 'echt voor gaan zitten')
staat bij de grote televisie naast de bank. Ook hier nepcartridges onlangs bij laten maken om het meer karakter te geven, en er staat een mooie sonic controller holder bij om het echt sega te laten voelen :)
Hier gebruik ik de 8bit do controllers op, een snes en megadrive variant, beide bluetooth. Wanneer ik uren aan een stuk ga gamen op alles tot en met de ps1 is dit mijn manier. Ik heb hier dan ook een echt heel complete library, met alle snes megadrive nes neogeo gameboy advance GBC GB games... en nog héél héél veel meer. echt een overcompleet dingetje....
Enige game waarbij de lag teveel is, is super mario world. bij alle andere games merk ik er niks van. Daar zitten ook snelle platformers tussen als donkey kong coutry 2, ik merk er niks van.
De laatste maanden ben ik heel erg in de xb1 en ps3 aan het kruipen, dus deze krijg even wat minder liefde... maar dat komt ook wel weer, das altijd een golfbeweging bij me gebleken. Met name de castlevania games heb ik hierop grijs gespeeld.

Mijn Retropie arcadekastje (Wekelijks zeker 2 keer, en vaak ook een paar uurtjes gelijk)
heeft een eigen (arcade)hoekje gekregen. Alles van beat 'm ups, shooters en fighters speel ik het allerliefste hier op. MAME CPS1 CPS2 maar ook de snes/megadrive games in deze genres komen hier altijd voorbij. En gek genoeg speel ik naast Super Street fighter 2 (de snes versie blijft mn favoriet) ook héél veel Alien Hominid erop, de GBA versie, haha. Ook run 'n Gun leent zich prima op het kastje. En op een 12 inch shermpie ziet t er namelijk geweldig uit. Uiteraard heb ik mn kastje vaak opgepimpt en ook geshowed op mijn pagina, dus jullie kennen m vast wel.

Zo hebben alle mini consoles bij mij wel een functie en worden ze veel gebruikt, behalve de GPI case.
Grote verschil met vele van jullie is dat ik ook geen snes/nes/megadrive consoles of cartridges heb. Dit is dus echt tér vervanging, en ik mis de originelen door deze oplossing niet. Wanneer ik daar veel van had liggen zou ik er anders instaan, ik ben ook aan deze begonnen zonder de originele oude consoles in bezit te hebben. Daarom is het voor mij dé manier van retrogamen. Het kon wel op de pc emuleren, maar dit voelt 'als het origineel'.
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
Kunstschilder1987
Contacteer:

25 apr 2020, 14:36

het is trouwens alweer eventjes geleden dat we iets gehoord hebben van de pc classic mini van unit-e... ook op de eigen website is de laatste update al van LANG geleden, haha.
Afbeelding
Don Cannoli 79

25 apr 2020, 15:00

Ah voor mij is dit wel een lekker actueel onderwerp. Ik heb zojuist namelijk een Neo Geo mini besteld. Ik vond zelf al dat ik het wel verdiend had en nadat Kunstschilder in zijn 'nieuwe aankopen' topic bevestigde dat ik het inderdaad verdiend had heb ik hem maar gauw besteld. :smile:

De mini's begonnen bij mij allemaal beneden in de huiskamer naast de tv. Na een paar weken spelen verhuizen ze dan naar de gameroom.
In de gameroom staan ze vooral gewoon mooi te wezen omdat ik daar de originele hardware heb. Maar dan nog , af en toe ff zo'n mini aangooien vind ik nog steeds wel lachen.

Dit is de huidige mini situatie

Afbeelding

Hier komt de Neo Geo mini volgende week dus ook bij .De PC engine mini heb ik ook zeker interesse in maar ook ik vind de prijs best pittig. Daar komt bij dat ik hier en daar met wat reviews zie dat de cd games die er ook opstaan best veel lag hebben. En er wordt zelfs gezegd dat Lords of Thunder daardoor bijna onspeelbaar zou zijn. In hoeverre dat klopt weet ik niet maar die CD games zijn juist de reden dat ik er missch toch 1 zou aanschaffen. Het ding schijnt al gehackt te zijn dus missch zijn die issues wel te fixen. En ja uiteindelijk doe emulatie dingen het liefst op de PC.

Ik vind het niet erg dat ik ze niet veel gebruik. Ik zie het vooral als pimpen van de gameroom. Ik heb geen Amiibo's (of is het Amiibii?) of zo in de gameroom dus ik vind die mini's de boel wat leuker maken. Ik krijg er wel een 'spaar ze allemaal ! " gevoel bij.

Voorlopig ben ik er nog niet klaar mee denk ik maar het betekent ook zeker niet dat ik ze per se allemaal móet hebben.
marxkemp
Contacteer:

25 apr 2020, 18:15

C64, NES, SNES, PSC, SEGA, NGM, PSTV, RPI4 en een Shield. Alles tweedehands in doos aangeschaft.

Alleen een PCE/T16 mist nog. Eigenlijk ook iets van Atari en een neo geo stick voor arcade games.

Voor mij zijn het allemaal Mini emulatie systemen die heerlijk zijn om te softmodden. Daar kan ik weken mee bezig zijn, daarna is het kamervulling. Of als iemand op BB roept dat we Wiz N Liz is moeten checken, dan staat het meteen klaar.

Mijn builds deel ik dan met een maat van me, zodat hij een mini gamecave thuis heeft.

In discord had ik mijn laatste sega creatie laten zien:

https://youtu.be/FW2v588V_qw
Don Cannoli 79

25 apr 2020, 18:27

Gaaf al die games op de Mega Drive Mini.
Ik ben dat achtergrond muziekje van de Mega Drive mini inmiddels al wel zat trouwens. Ookal is het door de legendarische Yuzo Koshiro gefabriceerd. Is dat inmiddels al aan te passen of komt dat met een nieuwe update?
marxkemp
Contacteer:

25 apr 2020, 18:57

Don Cannoli 79 schreef:Gaaf al die games op de Mega Drive Mini.
Ik ben dat achtergrond muziekje van de Mega Drive mini inmiddels al wel zat trouwens. Ookal is het door de legendarische Yuzo Koshiro gefabriceerd. Is dat inmiddels al aan te passen of komt dat met een nieuwe update?
Nee, nog niet. Ik heb het wel bij beide groepen aangevraagd.
Swey

25 apr 2020, 20:13

Ik heb de NES,SNES en Megadrive mini’s. Op de NES tot nu toe het minst gespeeld, beetje excite bike en de Mario’s. De SNES heeft toch zeker wel rond de 100 uur aan Mario kart opgeleverd met mijn vrouw samen en de andere games die erop staan had ik nooit gekocht voor de prijzen die ze kosten. De Megadrive heb ik vrij veel gespeeld ook, speel wekelijks met m’n vrouw Streets of Rage II, alleen al die leuke avondjes met m’n non-gamer vrouw zijn het waard. Los van wat ik zelf nog ga spelen. Elke cent waard bij mij thuis en zeker geen room vulling.
De andere systemen hebben simpelweg geen spellen die mijn interesse hebben of zijn kwalitatief te matig om de aanschaf te verantwoorden
OldSchool
Contacteer:

25 apr 2020, 20:23

De enige mini die ik heb is een Atari Flashback. Maar die tellen niet mee denk ik.

Verder ben ik met name voor de originele hardware. Dat heeft de nostalgische waarde die een mini niet heeft.

Ik ben zeker niet anti-mini en als ik op een rommelmarkt een exemplaar vindt, mooi in de doos, voor een tientje, zal ik hem meenemen. Maar ik ben bang dat deze bij mij toch ook vooral stof zullen happen.

Als ze gehackt zijn en je kunt er alles op spelen, is dat natuurlijk wel een fantastisch concept. Alleen ben ik dan weer zo dat ik ze niet zo snel zou willen modden...
Kunstschilder1987
Contacteer:

25 apr 2020, 20:49

Don Cannoli 79 schreef:
Ah voor mij is dit wel een lekker actueel onderwerp. Ik heb zojuist namelijk een Neo Geo mini besteld. Ik vond zelf al dat ik het wel verdiend had en nadat Kunstschilder in zijn 'nieuwe aankopen' topic bevestigde dat ik het inderdaad verdiend had heb ik hem maar gauw besteld. :smile:
Mag ik je even voor 1 ding waarschuwen: financiële beslissingen nemen met mijn mening/advies/gedachtengoed is nooit verstandig. Lees; ik vrees dat je mijn persoontje vééél te serieus neemt! :happy: :omg: :happy:

Ik ben benieuwd welke het is geworden, ik hou het aankopen topic in de gaten, en hoop vooral dat je er net als ik veel plezier van zult beleven :thumbup1:
Afbeelding
Don Cannoli 79

26 apr 2020, 11:02

marxkemp schreef:
25 apr 2020, 18:57
Don Cannoli 79 schreef:Gaaf al die games op de Mega Drive Mini.
Nee, nog niet. Ik heb het wel bij beide groepen aangevraagd.
Ah jammer, wel mooi dat je het aangevraagd hebt :thumbup1:

Kunstschilder1987 schreef:
Don Cannoli 79 schreef:
Mag ik je even voor 1 ding waarschuwen: financiële beslissingen nemen met mijn mening/advies/gedachtengoed is nooit verstandig. Lees; ik vrees dat je mijn persoontje vééél te serieus neemt! :happy: :omg: :happy:

Ik ben benieuwd welke het is geworden, ik hou het aankopen topic in de gaten, en hoop vooral dat je er net als ik veel plezier van zult beleven :thumbup1:
Haha, ach verstandig en serieus is soooo overrated en sooo boring. Maar no worries Kunstschilder, i've got it all under control(ler) :wink:
Ik heb gewoon de standaard westerse versie. Die zag ik op Amazon voor een leuke prijs.
Thanks !

Terug naar “Verzamelpraat”