Button Bashers Top 25 Draft: PC

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
toejam

Re: Button Bashers Top 25 Draft: PC

30 jun 2020, 20:07

Master of Orion II: Battle at Antares

Afbeelding

Release date: 16 december 1996
Ontwikkelaar: Simtex
Genre: Turn based 4X

Na een niet geheel succesvol eerste deel van Master of Orion besloot developer Simtex, ook bekend van Master of Magic, er een schepje bovenop te gooien en MoO 2 uit te brengen. Deze 'civilization in space' is gebouwd op het 4X-principe, Explore, Expand, Exploit, Exterminate. (Waarom het dan geen 4EX of 4E heet is mij ook een raadsel). Je start het spel door het ras te kiezen waar je mee wil spelen. Deze rassen hebben hun eigen kenmerken als snel voortplantend, telepathisch, of technologisch superieur. Nieuw in dit tweede deel is ook dat je je eigen ras kunt samenstellen.

Je kiest hoeveel partijen er actief zijn in dit stukje van de ruimte, hoe groot de ruimte is, en wat de gemiddelde samenstelling is. Rijke grond, arme grond, veel of weinig zwaartekracht etc. Vervolgens begint elke partij op zijn eigen plek op het punt dat de technologie net ver genoeg gevorderd is om andere planeten te gaan koloniseren. Het makkelijkst is natuurlijk om andere planeten in je eigen zonnestelsel te bezoeken maar als snel heb je in de gaten hoe je verder op pad kunt.

Het spel is volledig turn based, dus pas als jij acties hebt bedacht en gedaan komt de rest aan bod. Afhankelijk van je behoefte aan micromanagement ben je ook wel even bezig. De basis is namelijk een bevolking die opgedeeld is in drie klassen: boeren, industrie en wetenschap. Je wil de bevolking te eten geven, maar je wil ook dingen bouwen en nieuwe technologie ontwikkelen. De ene planeet is beter geschikt voor het een dan de ander. Zo kun je op een rotswereld waar geen voedsel verbouwd kan worden wellicht heel goed schepen bouwen, en vervolgens die schepen gebruiken om voedsel van een andere planeet in te vliegen.

Na een tijdje spelen ontdek je dat je niet alleen bent. Niet alleen kom je andere rassen tegen, maar er zijn ook bepaalde werelden die beschermd worden door zogenaamde Guardians. Sterke vijanden die iets waardevols beschermen, of het nou technologie is of een hele rijke wereld.

AfbeeldingAfbeelding

Er zijn drie mogelijkheden om uiteindelijk te winnen. Alle vijanden overwinnen, gekroond worden tot heerser van het heelal, of de planeet Antares veroveren.

Wat dit spel voor mij goed maakt is de beleving. Net als Mike op zijn zolderkamer zat ik destijds nog een verdieping lager en mijn broer op zolder. We hadden net een token ring netwerk aangelegd en dit spel wou wel als een malle. Maar dan wel op je gemak, want een beurt goed uitvoeren kost op enig moment behoorlijk wat tijd.

De balans tussen bezig zijn met de ontwikkeling van je eigen ras, diplomatie met andere rassen en via de achterdeur een Dreadnought bouwen om de boel op te blazen is zo goed uitgevoerd in dit spel dat het een genot is en blijft om te spelen. Tegelijk zijn de mogelijkheden overzichtelijk en is de balans van het spel uitstekend.

Ik denk persoonlijk niet dat ik dit nog op zou pakken als ik het nooit gespeeld zou hebben. Daarvoor is de interface inmiddels wel wat achterhaald en voelt het als een game die op die grens tussen DOS en Windows balanceerde. Maar heel af en toe speel ik nog wel eens een paar rondjes in een oude savegame.
Yo, homeboy gimme five!
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

30 jun 2020, 20:20

Dit waren altijd games waar ik ver van bleef, op een of andere manier vind/vond ik 4X-games altijd taai ogen. Maar het stomme is dat ik het nooit geprobeerd heb. De titel ken ik wel, maar dat is ook echt het enige. Misschien ga ik eens een stukje gameplay kijken om te zien hoe het beweegt.
Afbeelding
Flozem

30 jun 2020, 20:27

Master of Orion 2 was anders behoorlijk laagdrempelig. Ik vond zelf het zelf ontwerpen van schepen / loadouts en de tactische battles geniaal.

Vooral wanneer je statis fields, black hole generators en stellar convertors kunt installeren... Dat maakt het gevecht voor Antares echt een genot. :tongue3:
Fing3r

02 jul 2020, 21:35

Ik moet even wat uitstel aanvragen, ik wil namelijk de game die ik gekozen heb zelf nog even spelen en screenshots maken. De bedoeling is dat ik het zaterdag of zondag plaats.
Afbeelding
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

02 jul 2020, 22:47

Nou...vooruit dan maar :lol:
Afbeelding
Fing3r

04 jul 2020, 23:35

Half-Life

Afbeelding

Release Date: 19 November 1998
Ontwikkelaar: Valve
Genre: First-person shooter

Ik heb toch wel even moeten nadenken over welke game ik uit het FPS genre zou kiezen, er zijn natuurlijk een aantal legendarische games in het genre uitgekomen. Denk maar aan Wolfenstein, Doom, Quake, Call of Duty, Medal of Honor, Battlefield, Unreal, Halo enzovoorts. Elk van deze games heeft wel een vorm van vernieuwing in het genre teweeg gebracht, maar in mijn optiek nooit met een impact die Half-Life heeft gehad. Het genre heeft als het ware een tijdperk voordat Half-Life is uitgekomen en een tijdperk na het verschijnen van deze legendarische game.

Afbeelding

Valve is in 1996 opgericht door onder andere Gabe Newell en Mike Harrington, beide voorheen werkzaam bij Microsoft. Ze zochten een nieuwe uitdaging en begonnen met het ontwikkelen van Half-Life, daarbij maakten ze gebruik van een aangepaste Quake engine die ze GoldSrc noemden. Ze hadden moeite met het vinden van een uitgever, niemand wilde eigenlijk geld steken in een studio zonder enige ervaring, maar uiteindelijk vonden ze Siera On-Line bereid om hen in hun project te steunen.
Mijn eigen eerste ervaring met Half-Life was niet met de uiteindelijke game, maar met de demo Half-Life: Uplink welke op een demo disc van PC Gameplay stond. Dit was een demo die niets van de game zelf bevatte maar een los verhaaltje van ongeveer een uurtje. Ik was ondersteboven van hoe de game eruit zag, vloeiende animaties, AI die reageerde op jouw acties, coole wapens en indrukwekkend geluid. Niet lang daarna schafte ik de game aan en sindsdien heb ik hem al een behoorlijk aantal keren doorgespeeld van Black Mesa Inbound via Surface Tension tot Nihilanth.

Afbeelding

De game verteld een verhaal over een wetenschapper die helpt bij een onderzoek die natuurlijk uitloopt op een ramp, collega wetenschappers vertellen je dat je naar de oppervlakte moet gaan om hulp te halen. Ondertussen wordt je belaagd door buitenaardse wezens en mariniers die je het leven behoorlijk zuur maken. Tussendoor mag je de nodige omgevingspuzzels oplossen om verder te komen doorheen de verschillende levels.

Het begint allemaal met een treinrit die je naar het complex brengt, voor die tijd was het ongehoord dat je zo lang helemaal niets kon doen dan een beetje het treintje op en neer lopen en luisteren naar de introductie. Wat ook uniek was aan de game is dat het je het gevoel van een ononderbroken level kreeg doordat je zo nu en dan wel even een loading melding in beeld kreeg, maar dit duurde maar een paar tellen en je ging gewoon verder van waar je was. Dit was mogelijk doordat ze de levels zo maakten dat er stukjes level (zoals een gang of kleine ruimte) gedeeld werden door het volgende waardoor de illusie gewekt werd dat je nooit in een nieuwe map werd geplaatst.
De game werd een succes, zowel financieel als onder de reviewers en ontving de nodige awards. Ik heb dit weekend even de eerste helft van de game gespeeld en ik moet toegeven dat hij niet meer zo bijzonder is als ten tijde van zijn release, maar toch vind ik dat de game het verdiend om gespeeld te worden al was het maar om de impact die het op het genre heeft gehad. Lukt het je echt niet om de charme van de game te zien dan kan je ook altijd nog een poging wagen met Black Mesa, een remake van de originele game die door een stel hobbyisten in elkaar is gezet en ook groen licht van Valve heeft gekregen en beschikbaar is op Steam.

Afbeelding

Nadat de game een groot succes werd klopte Valve aan bij Gearbox Software of ze ook een aantal uitbreidingen voor Half-Life wilden maken. Hieruit zijn vervolgens Opposing Force en Blue Shift uitgekomen, de games vertellen eigenlijk hetzelfde verhaal als de originele game maar dan vanuit het oogpunt van de marinier Adrian Shephard of de beveiligingsmedewerker Barney Calhoun. In 2004 verscheen het vervolg Half-Life 2 en in de daaropvolgende jaren kwamen er nog twee episodes uit die helaas tot op de dag van vandaag nog geen vervolg hebben gekregen. Wel kwam er in 2020 nog de VR game Half-Life Alyx uit die plaats vindt tussen deel 1 en 2 en aan de wereld liet zien dat ze bij Valve nog steeds weten hoe ze een steengoede game moeten maken. Nu is het hopen dat we ooit nog eens een antwoord krijgen op de cliffhanger van het einde van Episode 2.

Afbeelding

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de verschillende mods die ervoor zijn uitgekomen, waarvan Counter-Strike waarschijnlijk de allergrootste was en tot op de dag van vandaag nog volop gespeeld wordt, zowel het origineel als het huidige CS:GO hebben nog een actieve community. Maar ook mods als Hazardous Course 2, Sven Co-Op, Black Ops en Day of Defeat zijn het noemen waard.
Ik kan op deze manier nog lang blijven orakelen over dit monument van een game, maar ik geloof dat ik het hier maar bij laat. Schrijven is niet mijn sterkste punt maar ik hoop dat jullie het allemaal een beetje kunnen volgen. De screenshots heb ik zelf nog even gemaakt tijdens mijn speelsessie.
Afbeelding
OldSchool
Contacteer:

05 jul 2020, 10:27

Mooie toevoeging. Toegegeven, de main game heb ik wel gespeeld, maar de reden dat ik half life installeerde was voor Counter Strike. Ik denk dat Half Life juist om die reden, zijn mods, zoveel impact heeft gehad. Ik denk dat het meespeelt dat veel meer mensen een pc hadden, dan in de tijd van Wolfenstein. Gaming zat inmiddels al op een hoger niveau.

Goede keuze! 👍
toejam

05 jul 2020, 10:44

Dat was wel een zekerheidje in deze top 25, mooie keuze :) Ik heb zelf alleen de main game gespeeld en die heeft het tot nummer 10 geschopt in mijn top 100. Geweldige mijlpaal maar ook vandaag nog echt een steengoede game.
Yo, homeboy gimme five!
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

05 jul 2020, 11:03

Mooi! Ik was echt wel ondersteboven van HalfLife en zou deze ook wel in mijn eigen lijst zetten verwacht ik. Vooral hoe het spel je mee nam in de wereld. De immersie. maar ook de AI van bijvoorbeeld de commando's en later in de expansies ook de black ops vond ik ontzettend indrukwekkend. Een spel dat echt wat nieuws deed destijds. Ook de multiplayer dankzij de vele mods veranderde het FPS landschap voor goed.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

05 jul 2020, 12:51

Master of Orion is nou typisch zo'n serie waar ik altijd aan heb willen beginnen maar wat er nooit van gekomen is. Mogelijk komt het doordat ik nog net te jong was om me in meerdere 4X games te kunnen verdiepen en bovendien speelde ik destijds liever RTS. Mag deze serie ajb een revival?
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

05 jul 2020, 12:54

Half-Life mocht uiteraard niet ontbreken. Voor mij is deel 1 nog altijd mijn favoriete in de serie maar ik heb Alyx nog niet gespeeld. Nog niet eerder had ik een FPS gespeeld met zoveel environmental storytelling en waarin de omgevingen, ondanks laadschermen tussendoor, als 1 grote continuous wereld voelden. Ik zie mezelf zo nog in het natuurkundelokaal van de middelbare school zitten en alleen maar denken aan verder gaan met HL.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

05 jul 2020, 19:28

Diablo 2: Lord of Destruction

Afbeelding

Release date: 2001
Ontwikkelaar: Blizzard
Genre:ARPG

Een van de titels die voor mij het PC platform definieert is Diablo 2: Lord of Destruction. De game is een interessante mix tussen action-adventure, rogue-like en role-playing-game en werd met name gewaardeerd door de PvE en PvP multiplayer die tot op de dag van vandaag ee hechte community kent. Mijn eerste aanraking met deze game was op een LAN party waarop ik met 3 anderen de complete campaign aan een stuk door zonder slaap heb uitgespeeld; twee andere spelers in deze groep hadden de game al vaker gespeeld en zodanig voelde deze eerste spelsessie als een soort georganiseerde reis langs Tristram, door catacomben en riolen, door de woestijnstad Lut Gholein tot aan de hel. Ik speelde de paladin omdat ik het meest comfortabel was met melee classes maar tegelijk ook wel iets met magic wilde doen. Zoals de meesten had ik mijn eerste build totaal verstierd (en je had geen skill-buyback) maar met teamworm hebben we dan toch de hel doorstaan. We hebben daarna de game nog een keer uitgespeeld op een hogere moeilijkheidsgraad met dezelfde karakters. Na deze LAN party heb ik thuis op eigen gelegenheid met alle andere classes de game nog eens uitgespeeld tot op de hoogste niveau's en Diablo 2 keerde herhaaldelijk terug op andere LAN parties waar ik aan deelnam of ad-hoc multiplayer sessies met vrienden en familie. Hoewel de reis door de 5 aktes inmiddels bekend was voelde het altijd als een soort vakantiebestemming waarin je je vrienden weer ontmoette. Het zou nog lang duren voordat ik me ging wagen aan PvP, daarvoor ging ik mijn Druid op een bepaalde manier speccen waarvoor ik op een hele suboptimale manier door de single player modus heen moest waarbij mijn karakter veelvuldig dood ging. Maar dat was nooit erg, vroeg of laat had je genoeg XP voor die skill die je verder kon helpen of had je toevallig een wapen wat een tier hoger was dan de rest van je gear. Runewords was nog zo'n element waarin ik me pas laat verdiept heb, door allerlei runes te vinden met ontzettend lage vindkansen en deze runes te combineren kon je items ongelofelijk sterk of veelzijdig maken en ik handelde dan ook regelmatig met karakters van mezelf om hun opslag te gebruiken voor runes die ik spaarde. De game had niet alleen grote diepgang voor wie dat zocht maar was ook haast oneindig herspeelbaar voor spelers die de game meer casual speelden, en als je het jezelf echt moeilijk wilde maken dan kon je het ook als een soort roguelike benaderen.

Afbeelding

Misschien zul je denken "maar Apenheul, waarom heb je niet voor Diablo 3 gekozen?". Begrijp me niet verkeerd, ik heb me ook ontzettend vermaakt met Diablo 3 en de verschillende expansions, maar het is in bijna alle opzichten minder dan Diablo 2 LOD naar mijn mening: zwak verhaal, weinig memorabele NPCs, weinig reden om met een karakter opnieuw te beginnen en het over een andere boeg te gooien, low risk too high reward gameplay, weinig eigenheid in builds, mindere campaign, geen rune words, en ik kan zo nog wel even doorgaan. Ik heb er zo'n 150 uur in zitten maar dat stelt niets voor vergeleken met de uren die ik in Diablo 2 heb zitten.

Na Diablo 2 LOD heb ik Diablo 3, Sacred, Titan Quest, Torchlight, Victor Vran, Path of Exile en Grim Dawn geprobeerd maar voor mij blijft Diablo 2 Lord of Destruction de koning in het ARPG genre. De Blizzard van tegenwoordig is de Blizzard van de jaren '90 niet meer en ik heb dan ook weinig vertrouwen in Diablo 4. Misschien is dat ook niet zo erg want nu ik dit heb getypt krijg ik eigenlijk alweer zin in Diablo 2 Lord of Destruction.
Fing3r

06 jul 2020, 09:26

Mooi stuk Niels, ik had hem ook al op mijn lijst staan :mad: nu moet ik wat anders zien te vinden. Maar mocht je weer eens Diablo 2 spelen dan doe ik graag met je mee. Voor mij was dit ook een game waar ik ettelijke uren aan verloren heb en ook goede herinneringen aan over heb gehouden. Ik Weet nog goed dat in aanloop naar de uitbreiding van Lord of Destruction ik en een vriend van mij helemaal gek werden bij elk stukje nieuws wat erover naar buiten werd gebracht.

De uitbreiding zorgde ervoor dat de game van uitmuntend naar het niveau legendarisch werd getild, en net wat je zegt de game is nog niet door een andere game overtroefd. Ja Path of Exile heeft ook een grote schare volgers maar voor mij mist die game iets wat ik niet in woorden kan uitdrukken. De enige game die er enigszins in de buurt kan komen is Grim Dawn waar ik ook al veel plezier aan heb beleefd.

Er zijn ook een aantal fanatiekelingen die Diablo 2 nagemaakt hebben in een mod voor Grim Dawn, deze mod draagt de naam Reign of Terror en is een zeer geslaagde overzetting van D2. Door enkele beperkingen is het niet een één op één overzetting maar gaf mij wel een grijns van oor tot oor :biggrin:
Afbeelding
Fing3r

06 jul 2020, 09:29

Mijn favoriete class is trouwens nog steeds de sorceress, bijna niets is bestand tegen de frozen orb :innocent:
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

06 jul 2020, 20:13

Civilization V

Afbeelding

Release date: 2010
Ontwikkelaar: Firaxis Games
Genre: 4X

Op de middelbare school vond ik geschiedenis altijd maar een lastig vak. De teksten die ik las en moest kennen voor proefwerken leefden niet voor mij, het waren statische netwerken van mensen, gebeurtenissen en jaartallen die voor mij persoonlijk weinig relevantie hadden behalve dat ik een oppervlakkige mate van begrip kreeg van de ontwikkeling van de wereld en de cultuur die kennelijk hun oorsprong hadden in wat ik in de geschiedenisboeken terug kon lezen. Maar ik was minder geinteresseerd in 'wat' er gebeurd was dan in 'waarom' het op deze manier gebeurd was en welke andere ontwikkelingen hadden plaats kunnen vinden als door ook maar een kleine factor in al die complexiteit een hele andere geschiedenis was onstaan. Wat zou er gebeurd zijn als er geen kernwapens op Hiroshima en Nagasaki gebruikt waren? Wat als Operation Market Garden wel geslaagd was? Met Civilization kreeg ik een soort zandbak waarin ik de geschiedenis kon herschreven en wellicht Nederland in zou zetten op ruimtevaart. Doordat Civ5 een enorm uitgebreide tech-tree met ruim meer dan 100 uitvindingen heeft die begint bij de uitvinding van landbouw, boogschutterij en pottenbakkerij en via de uitvinding van elektriciteit, internet en nucleaire energie uiteindelijk bij nanotechnologie uitkomt lijkt het een enorm complexe en ingewikkelde game. Complex is Civ5 zeker maar ingewikkeld is het eigenlijk niet. In feite gaat het over een paar soorten currencies die je probeert te maximaliseren: inkomsten, resources, wealth, happiness, tourism, culture en science.en de maneir waarop je die balanceert is door de juiste keuzes in de tech-tree te maken en door op het juiste moment van social policy te veranderen. Ondertussen bouw je nieuwe steden met gebouwen en monumenten om die currencies sneller tot je te laten komen. Het spel eindigt wanneer een van de civilisaties (jij of een van de AI gestuurde) de laatste technologie heeft overgenomen of alle hoofdsteden van andere civilisaties heeft overgenomen (en dan heb je nog een culture victory maar die is ingewkkkeld en is mij nog nooit gelukt). Omdat je uit tientallen volkeren kan kiezen die elk elementen van hun geschiedenis en cultuur hebben als perks en er zoveel manieren zijn om te spelen kun je letterlijk duizenden potjes Civ5 spelen zonder dat ze op elkaar beginnen te lijken. Een potje Civ kan al snel zo'n 10 uur duren op een normale map, laat staan dat je een grote map kiest met heel veel spelers want dan ben je weken zoet. Je kan grotendeels je beurten automatiseren waardoor je alleen nog maar op 'next turn' hoeft te klikken en de currencies binnen ziet stromen, maar wanneer er conflcten optreden wordt het soms nagelbijtend spannend. Momenteel probeer ik de Koreanen aan een wetenschapsoverwinning te helpen maar zit een agressieve Ghandi me dwars (ja in dit spel loopt de geschiedenis soms heel anders).

Afbeelding

Het is moeilijk om een exemplarische Civ te kiezen uit de gehele serie. Ik heb vroeger op de 386 van de winkel van mijn ouders veel Civ1 gespeeld en later op mijn eigen computer Civ2. Inmiddels zijn we bij deel 6 beland met als grootste innovatie dat elke stad districten heeft waarin je gebouwen kan bouwen, zo krijgt elke stad een diepere eigen micro economie. De Civilization werkt het met 1/3 principe dat wil zeggen dat 1/3 hetzelfde blijft als het vorige deel en 1/3e verandert. Hierdoor blijven nieuwe games altijd herkenbaar als vanouds maar verschuiven een paar focuspunten. Maar wat ik nog mis uit 5 is de UN World Congress waarin je allerlei mondiale bonussen en penalties kon uitonderhandelen afhankelijk van hoeveel steun je kreeg van de verschillende leiders. Wat wel voor Civ6 spreekt is de ondersteuning: nieuw sinds maart 2020 is de New Frontier Pass waarbij Firaxis tot aan maart 2020 om de maand met een nieuwe kleine expansion komt (meestal een combinatie van een nieuwe beschaving om mee te spelen en een paar dingen om te bouwen), dit houdt de game fris voor hen die al honderden (zo niet duizenden) uren in de game hebben zitten.
ikk
Contacteer:

06 jul 2020, 21:31

Mooie keuze, deze stond bij mij ook op de lijst :biggrin:
Civilization V heb ik een tijdje met huisgenoten gespeeld toen ik nog in een studentenhuis zat. Ondanks dat iedereen vooraf al wist wie er ging winnen (1 iemand was veel te goed) was het altijd weer leuk om te doen, hoewel die potjes inderdaad minstens een dag duurden.

Ik heb ook best wat singleplayer gespeeld, maar alleen als ik wist dat ik een dag vrij had zodat ik het ook af kon maken. Dat was ook altijd mooi, want de landen spelen allemaal heel anders en de tegenstanders hebben ook allemaal een eigen persoonlijkheid waardoor je aan sommigen echt een hekel kon krijgen. Zoals bij mij een keer Kamehameha die vlakbij begon en heel snel settlements bij bouwde en alle beste plekken in de buurt inpikte.

De tijd dat een enkel potje duurt is helaas wel wat mij tegenhoud om nu nog andere delen uit de serie te proberen.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

06 jul 2020, 22:45

Diablo II heb ik in de tijd dat deze uitkwam niet gespeeld. Later, toen D3 uit was, heb ik de games gekocht en opgestart. Toen bemerkt ik dat het voor mij niet heel goed was oud geworden. Maar ik snapte wel waar de klachten over D3 vandaan kwamen. Zeker met de LoD uitbreiding snap ik dat mensen helemaal hard gingen op D2.

Nog nooit heb ik een Civilization-game gespeeld. Wellicht hetzelfde dat me tegenstaat (in mijn hoofd althans) bij Master of Orion. Toch zou ik Civ wel een keer willen proberen, al is het politieke gedoe niet mijn ding, dus oorlog voeren zou het wel worden. Maar ik weet nu niet of ik 5 of 6 zou proberen. Wellicht gezien mijn ervaring met D2 en D3 van hierboven kan ik beter de laatste pakken. Wel twee logische en mooie keuzes, zeker gezien de traction die die games hebben en hadden.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

06 jul 2020, 23:07

Ik denk persoonlijk niet dat D2 minder goed oud is geworden, meer dat D3 gestroomlijnd is voor spelers die liever niet zelf onder de motorkap willen kijken. Maar als je de serie achterstevoren meemaakt dan kan ik me wel voorstellen dat je het ervaart als puur een 3rd person dungeon crawler met heel veel loot, en dat D2 je dan allerlei ongewenste drempels opwerpt. Die drempels waren overigens voor mij juist de game, en de campaign is meer een petrischaaltje om te zien hoe mijn strategie en build uitpakten. Dat bestaat in D3 eigenlijk helemaal niet meer.

Civ 6 heeft denk ik wel een betere onboarding dan deel 5 maar het is niet gemakkelijker of gestroomlijnder.
OldSchool
Contacteer:

07 jul 2020, 09:15

Met beide games zelf weinig ervaring. Uiteraard bekende namen, maar ik merk dat er veel games worden besproken “na mijn tijd”. Waarmee ik alleen maar wil zeggen dat op een gegeven moment minder ben gaan gamen en toen ik weer meer ging gamen, dit met name retro betrof. Ik hoop dan ook stiekem dat er nog oudere titels langs komen :).

In ieder geval wel goed geschreven, Niels!
toejam

07 jul 2020, 09:15

D2 heb ik de campaign met een paar verschillende klassen doorgespeeld maar dat was het ook. Wel heel erg mee vermaakt maar had voor mij geen binding. D3 wel aan begonnen maar na 2 dungeons afgehaakt. Voelde voor mij als de overgang van Sacred 2 naar 3. We halen al het leuke uit de game onder het mom dat het te ingewikkeld is om te begrijpen.

Civ heb ik alleen de eerste van gespeeld. En veel gespeeld. Daarna nooit meer omgekeken naar de serie. Zoals in bovenstaande berekening van Niels netjes staat, 1/3e is de game die je wil spelen, 1/3e hoeft van mij niet en 1/3e is naar /dev/null verhuisd ;)
Yo, homeboy gimme five!
Fing3r

07 jul 2020, 11:23

Civ is inderdaad een serie die hier thuishoort, heb zelf alleen deel drie redelijk vaak gespeeld. Echter heb ik het meest genoten van Alpha Centauri, waarom weet ik niet maar die klikte meer. Die GM heb ik wel eens op school gespeeld in de bibliotheek, 's ochtends om 8 uur begonnen en bijna mijn laatste bus naar huis gemist

Ik ben op dit moment met vakantie en zal niet eerder dan volgende week iets kunnen plaatsen.

Sent from my J9210 using Tapatalk

Afbeelding
arjen1981

07 jul 2020, 13:43

Diablo 2 LOD is ook zeker wel het hoogtepunt inderdaad. Ook onze LAN game bij uitstek. Vooral Naast Starcraft en Quake 1. De eerste Diablo werd bij ons ook veel gespeeld als PVE maar bracht Diablo 2 veel extra diepgang. Deel 3 waren alleen nog maar de campaigns één keer door voor mij en wist het mij ook niet te pakken als deel 2. Mooie en verdiende entry!
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

11 jul 2020, 15:43

Tof om te zien dat het tot nu toe vooral gaat om 'typische' PC games. Vooral in de afgelopen twee generaties is er steeds meer overlap gekomen met consoles, maar de PC blijft gelukkig ook nog z'n eigen ding doen. :) Sinds digitale distributie een ding is, zie je ook steeds meer oude populaire concepten terugkeren zoals de isometrische RPG's, bouw -en management games, point-and-click adventures, FPS games met inspiratie uit de jaren '90, etc. :)

De Civilization serie heb ik zelf ook honderden uren in zitten. Vooral Civilization IV heb ik bizar veel gespeeld. Rond de release woonde ik net op kamers en had ik een huisgenoot die ook gek was van de serie. Dat betekende dus meerdere malen per week een LAN game waarbij we in de ochtend begonnen en tot diep in de nacht doorgingen. Bizar dat er ook nog studiepunten werden gehaald in die tijd. :lol:
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

17 jul 2020, 11:25

Zeg, Fing3r, wat denken we der van :lol:
Afbeelding
Fing3r

18 jul 2020, 16:20

Dit weekend komt mijn tweede game hier te staan, nog even geduld.

Sent from my J9210 using Tapatalk

Afbeelding

Terug naar “Retro gaming”