Mega65 (Commodore 65)

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
OldSchool
Contacteer:

Mega65 (Commodore 65)

15 jun 2020, 19:04

De Commodore 65 was een upgrade van de bekende Commodore 64. In het begin van de jaren 90 werd er een prototype van gemaakt. Het was de bedoeling een verbeterde versie van de Commodore 64 te maken, die wel geheel compatible was met de C64, maar qua prestaties dichter bij de Amiga lag. Op zich geen vreemde gedachte, omdat de Commodore 64 in eerste instantie ook na de introductie van de Amiga populair bleef.

Afbeelding
De looks! Een upgrade van het bekende model met ingebouwde 3,5 inch floppy disk drive.

Afbeelding
Het opstartscherm van de Commodore 65.

Het bleef uiteindelijk bij een prototype. Op het moment dat het prototype klaar was, nam de verkoop van de Commodore 64 snel af. Enkele jaren later werd de productie gestaakt.

Nu zijn er veel mensen helemaal weg van de C64 en zouden met terugwerkende kracht graag een Commodore 65 willen hebben. Dit zal dan ook de reden zijn dat er nu hard wordt gewerkt aan de Mega65. Een moderne variant van de Commodore 65 met bijvoorbeeld 2 sd kaart lezers, maar wel degelijk gewoon gebaseerd op een 8 bit processor. Er zal zelfs support zijn voor de originele floppy disk drives.

Dit is een project wat ik volg. Ik ben natuurlijk fan van de Commodore 64 en deze spirituele opvolger zou niet misstaan in de collectie. Veel van dit soort projecten stranden, maar er zijn nu toch duidelijke signalen dat dit apparaat er echt gaat komen. Hij staat gepland voor medio 2021, maar er zijn nu concrete stappen.

Afbeelding
Dit zijn test cases. Deze zullen gebruikt worden om te kijken of al het interne werk ook daadwerkelijk goed binnen de behuizing past.

Afbeelding
Dit zijn development kits. Deze zullen vanaf volgende week te pre-orderen zijn. Ze zijn bedoeld voor ontwikkelaars die een bijdrage kunnen en willen leveren aan het uiteindelijke eindproduct of voor software ontwikkelaars die software uit willen brengen voor het systeem.

Nou ben ik iemand die het liefst de originele hardware gebruikt. Dat geeft het meest dat nostalgische gevoel, wat voor mij een belangrijk onderdeel is van de hobby. Maar voor dit apparaat loop ik toch wel echt warm.

Meer info over de Commodore 65:
https://www.c64-wiki.com/wiki/C65
Meer info over de Mega65:
https://mega65.org/

Zijn er hier nog meer geïnteresseerden?
Zwarteziel

Re: Mega65 (Commodore 65)

15 jun 2020, 19:37

Wat een interessant project, bedankt voor het delen! Ik had er nog niet eerder van gehoord en overwoog een tijd geleden om een Ultimate 64 te kopen. Dit is een leuk alternatief, met ondersteuning voor de HardSid etc. Ik kon geen richtprijs vinden, maar misschien keek ik er te snel overheen.
OldSchool
Contacteer:

15 jun 2020, 20:07

Zwarteziel schreef:
15 jun 2020, 19:37
Wat een interessant project, bedankt voor het delen! Ik had er nog niet eerder van gehoord en overwoog een tijd geleden om een Ultimate 64 te kopen. Dit is een leuk alternatief, met ondersteuning voor de HardSid etc. Ik kon geen richtprijs vinden, maar misschien keek ik er te snel overheen.
Volgens mij is de prijs ook nog niet bekend.

Een Ultimate 64 is wel tof, maar daarbij heb ik het gevoel dan weer minder. Ik overweeg wel een Ultimate II aan te schaffen, omdat die alleen de disk drive emuleert en gewoon de officiële hardware gebruikt. Tegenwoordig zijn er opties genoeg 😃.
toejam

15 jun 2020, 20:15

Ik vind het wel een interessant project maar zal het zelf niet kopen. Maar de enige moderne hardware die ik dan ook heb is een xum1541 om d64 images naar floppy te kunnen kopiëren.

Wat ik wel heel erg interessant vind is of het ze gaat lukken om 100% compatible te worden met de quirks van de c64. Neem alleen al VSP wat veel in demo's gebruikt wordt en net zo veel C64's laat crashen dan die het er goed op doen. Of alle fastloaders. De sd2iec is maar heel beperkt compatible daarmee, de 1541U2+ doet dat veel beter, maar kost dan ook gelijk 150 euro.
Yo, homeboy gimme five!
Fing3r

16 jun 2020, 07:32

Ik ben sinds we begonnen zijn met de music challenge weer helemaal into de C64 en heb mijn moeder al gevraagd of ze weet waar de C64 ligt. Maar zo'n C65 ziet er ook interessant uit.

Sent from my J9210 using Tapatalk

Afbeelding

Terug naar “Retro gaming”