arcade kast thuis

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Duke Nukem

Re: arcade kast thuis

03 jun 2020, 11:10

the_knives schreef:
02 jun 2020, 13:29
Weet je toevallig waar die maat dat bouwpakket heeft gekocht? Ik heb gister toevallig even gekeken, en kon zo snel niet heel veel aanbieders vinden. Al helemaal niet voor een verticale bartop kast
https://www.marktplaats.nl/a/verzamelen ... ousPage=lr

Volgens mij had hij dit pakketje gekocht bij dezelfde adverteerder. Dacht dat de prijs toen 60 was, maar 70 valt ook mee. Er zit een passend LCD scherm met een HMDI naar VGA converter bij begreep ik van die vriend. Hij is wel horizontal.

Dit projectje ben ik nu mee bezig:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen is hij al zwart. Ik twijfel of ik me Pandora Box of me RetroPie er in hang. Hangt er ook vanaf wat het CRT beeldscherm ondersteund. Heb nog een coin door. Die wil ik er ook in plaatsen. Ik had al een proefopstelling met buttons, joystick, Pandora Box en coin door opgezet, dus het zou allemaal moeten werken. Leuk om met zulke projecten bezig te zijn, maar er gaat al snel veel tijd in zitten. Toch wil ik nog wel graag zelf een keer een hele arcade cabinet zelf bouwen, maar dat wordt het volgende project.
sparky
eBay gebruikersnaam: sidious_nl

03 jun 2020, 12:14

Ik heb al zo'n 20 jaar verschillende arcadekasten gehad. Op dit moment 2 sega new astro city's en nog een pinball. Voor mij persoonlijk is arcade gamen door mijn leven van jongs af aan onlosmakelijk verbonden aan gamen. Toen ik net op mezelf ging op mijn 20e greep ik ook vrij snel de kans om er thuis mee te starten ;)

Zoals ik al zeg is dit persoonlijk en denk ik dat als je er al aan twijfelt je sowieso beter niet kunt beginnen aan het originele spul. Dat gaat je teveel "frustatie" opleveren ben ik bang. Een zelfbouw achtig iets met lcd is dan veel laagdrempeliger en ook leuk als hobby om wat van te leren.
Duke Nukem

04 jun 2020, 08:09

sparky schreef:
03 jun 2020, 12:14
Toen ik net op mezelf ging op mijn 20e greep ik ook vrij snel de kans om er thuis mee te starten ;)
Herkenbaar. Ik woon nu nog geen jaar op mezelf.. :lol: Wilde ook altijd al een arcadekast in huis hebben. Van mij hoeft niet per se een originele te zijn. Je hebt er meer werk aan en je speelt maar één spel. Ook zijn ze erg duur. Wel leuk om misschien eens wat originele spellen op de kop te tikken, maar voor nu is me Pandora Box prima. Pandora Box heeft ook een Jamma aansluiting.
the_knives

04 jun 2020, 08:46

@Dukenukem, gaaf project hoor. Ben benieuwd hoe de kast uiteindelijk wordt.

Ik heb trouwens de persoon benaderd van dat linkje op marktplaats, en hij maakt op verzoek ook vertical bartops. Dat lijkt me wel wat.

Verder zat ik te denken aan zo'n mini-pc er in (bv Leno M93p). De raspberry pi geeft in mijn ervaring te veel input lag en dat werkt niet lekker bij shmups. Ieder zijn ding natuurlijk

Ik vraag me alleen wel af hoe comfortabel zo'n bartop uiteindelijk is. En of er nog tips of tricks zijn om zodat de joystick fijn te bedienen zijn en de boel goed voelt voor je polsen (die rusten op de bartop). Heeft iemand daar ideeën over? Bijna alle posts over de materie gaan over gasten die zo'n cabinet bouwen (en er terecht) heel trots op zijn, maar niet of de gekozen constructie lekker speelt.
Duke Nukem

04 jun 2020, 10:33

the_knives schreef:
04 jun 2020, 08:46
@Dukenukem, gaaf project hoor. Ben benieuwd hoe de kast uiteindelijk wordt.

Ik heb trouwens de persoon benaderd van dat linkje op marktplaats, en hij maakt op verzoek ook vertical bartops. Dat lijkt me wel wat.

Verder zat ik te denken aan zo'n mini-pc er in (bv Leno M93p). De raspberry pi geeft in mijn ervaring te veel input lag en dat werkt niet lekker bij shmups. Ieder zijn ding natuurlijk

Ik vraag me alleen wel af hoe comfortabel zo'n bartop uiteindelijk is. En of er nog tips of tricks zijn om zodat de joystick fijn te bedienen zijn en de boel goed voelt voor je polsen (die rusten op de bartop). Heeft iemand daar ideeën over? Bijna alle posts over de materie gaan over gasten die zo'n cabinet bouwen (en er terecht) heel trots op zijn, maar niet of de gekozen constructie lekker speelt.
Dat is dan de tweede die hij zou verkopen dankzij mij. Zou een percentage moeten vangen!

Of het lekker speelt voor je polsen, hangt af van de hoogte van het control panel. Ligt er dan ook denk ik aan hoe je wilt spelen. Zittend aan de hoge tafel speelt het prima qua hoogte, maar ik denk dat als je staand wilt spelen hij voor het mooie te laag is. Het hangt er ook vanaf hoe lang jij bent, daarom zie je hier ook veel variatie in bij normale arcadekasten.

In principe is het net als staand werken natuurlijk;
https://www.ergonomiesite.be/ergonomisc ... chtlijnen/
Alleen dat gaat misschien wat ver. In de praktijk wordt een beetje het gemiddelde genomen van de doelgroep, zodat het voor iedereen ongeveer lekker staat. Met zo'n bartop kun je makkelijk wat spelen qua hoogte door er wat onder te leggen natuurlijk.

Qua button layout vind ik persoonlijk die van de Astro City wel fijn.

Terug naar “Retro gaming”