arcade kast thuis

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
the_knives

arcade kast thuis

30 mei 2020, 10:21

Wie van jullie fantaseert er ook over een echt arcade kabinet thuis? Of misschien hebben sommige van jullie al zo'n ding? En welke dan? En hoe overtuig je je vriendin? Verder vraag ik me af of ik er vervolgens ook echt op ga spelen als ik hem heb staan. Eigenlijk is spelen vanaf je bank veel relaxter... of niet? Waar zit nou precies de toegevoegde waarde van een kast? Is dat alleen beleving of gaat het om meer?

vragen, vragen... Ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

PS. Ik zou heel graag zo'n rode Neo Geo MVS kast willen hebben.
OldSchool
Contacteer:

Re: arcade kast thuis

30 mei 2020, 11:43

Ik kom op Marktplaats regelmatig een photoplay kast tegen. Als ik die een keer goedkoop op de kop kan tikken, komt ie er. Uiteraard weer vanwege de nostalgie die het me oplevert, maar ook omdat het een ding is met games voor iedereen.

Er zijn wel kasten die ik zou willen hebben. Mortal Kombat zou hoog op mijn lijstje staan, maar ook een old school space invaders of pac-man. Het neemt natuurlijk veel ruimte in. Zelfde geldt voor de pinball machine Genesis. Die wil ik héél graag hebben, maar... Waar laat ik zo’n ding?

De photo play kast kan ik nog wel verkopen thuis en ik zou waarschijnlijk dan mijn gamehoekje er voor opofferen. Verder roep ik al jaren, dat áls ik Genesis pinball ooit betaalbaar tegenkom, dat alle praktische bezwaren na aankoop worden behandeld :). Kortom, ik denk dat niemand in het gezin er nou echt blij van wordt, maar ze het me dan toch wel weer gunnen.

De realiteit is denk ik wel dat je er een tijdje intensief gebruik van maakt en dat het dan stof staat te happen. Als ik nu Mortal Kombat tegen kom in Awesome Space, dan denk ik: Tof! En je speelt er een tijdje op en dan is het door naar de volgende.

Verder denk ik dat je in goed overleg met vrouw of vriendin al heel ver komt. Het is gamen en nemen in een relatie. Uh.., ik bedoel geven en nemen. Zolang dat in balans is, kom je er vast wel uit.
Kunstschilder1987
Contacteer:

30 mei 2020, 12:09

De eerste vraag die je je moet stellen, wil je per sé een originele? :investigate:

Het heeft voor- en nadelen. natuurlijk lijkt het extra gaaf omdat je een specifieke game (of in geval van de mvs meerdere) games écht kunt highlighten in je gameroom. Dat is uiteraard gaaf. Als je echter voor een (bvb) pi of pc powered gebouwde kast gaat, kun je met artwork ook specifiek iets highlighten echter heb je veel meer games tot je beschikking, wat de kans groter maakt dat je wél blijft spelen, en dat het na een paar x niet staat te staan. Zelf vind ik vele retrogames ook beter uitzien op een wat kleiner scherm, ik heb een 12 inch scherm arcadekastje gebouw met een pie 3b+. Ook het customizen van achtergrond muziek, menus etc vind ik persoonlijk een groot voordeel. Daarbij is het vele malen goedkoper, makkelijker te repareren wanneer er iets stuk gaat, en ook kun je de artwork altijd weer aanpassen als je toch weer iets heel anders wil. de neo geo mvs is mooi, maar ook érg rood in je woonruimte :D, daar moet je maar van houden natuurlijk.
Zelf heb ik een 'arcade hoekje' gebouwd in mn woonruimte, met een barkruk met rugleuning speciaal voor mn kastje en op de muur metal/tin signs met arcade games erop om de sfeer ernaar te maken. De barkruk speelt ook erg relaxed, de sfeer is anders dan op de bank natuurlijk - echter je zoekt sowieso een andere game-ervaring op je kast.
Afbeelding
Omdat een tabletop dan ook anders met je ruimte omgaat is het ook beter voor jezelf te verantwoorden. ik heb het op nota bene een schoenenkastje staan, waardoor ook de onderruimte een praktische functie blijft houden. JE zou het ook bovenop een dvd rek kunnen plaatsen waar je dan games of films in kwijt kunt om ook elders ruimte te besparen (bijvoorbeeld) :smile:

Zelf heb ik de voordelen van een selfbuild dus omarmd, en speel er al jaren regelmatig mn shmups/beat 'm ups/fighters/run n gun games op. alleen al het prijsverschil, en de vele vele aantal games maakt het voor mij persoonlijk een no brainer, natuurlijk heel persoonlijk en aan eenieder zijn/haar eigen keus. :thumbup:
Afbeelding
Afbeelding
om je een idee te geven van hoe mijn kastje runt:

Ik zou toch ook eens goed naar deze optie kijken, ik haal er zelf tig keer meer plezier uit en heb ook gewoon de meeste neo geo games erop staan die prima runnen. :wink:

Over hoe je het in je relatie moet uitleggen vind ik een vreemde vraag. :dontknow: Ik ken haar niet, ik ken jou niet en ken jullie onderlinge verhouding niet, dus daar ga ik ook niet aan beginnen - ik ben geen guru, haha. In Oldschool's verlengde; Ik denk dat je het gewoon zo moet zien, elke hobbie kost tijd geld energie en ruimte, de vraag is: hoe ver wil je gaan en in hoeverre belast je de ander? ik zou daar zélf altijd uiterst voorzichtig mee omgaan in ieder geval. Nu heb ik het momenteel als vrijgezel makkelijk te kiezen, echter voor mijn verloofde stierf zou ik nooit haar 'thuisgevoel' op het spel hebben gezet boven een paar spelletjes... Dat is hoe ik persoonlijk in het leven sta. :innocent:

Ik snap overigens dat je vraag in eerste instantie gericht is op een originele kast, maar tegenwoordig zijn de alternatieven té aantrekkelijk om niet toch even te overwegen. Ik vind het heerlijk om een kast dedicated aan Street fighter 2 te hebben staan met artwork die ik zélf mooi vind en heb samengepakt in een afbeelding editor op mn pc. even laten uitprinten bij een printshop en het resultaat is gewoon verbluffend, en niet onbelangrijk helemaal mijn eigen smaak. Daarbij geeft het me voldoening dat ik het zelf gebouwd heb. :cool:

De basis voor mijn project is een 12 inch picade bouwpakketje geweest. Iedereen denkt gelijk: dat zal ontzettend veel werk zijn om te blijven tweaken enzo… maar ik denk dat je meer werk hebt aan een originele kast. die zijn vaak een stukje ouder, weliswaar steviger gebouwd natuurlijk echter de slijtage is al verder in sommige onderdelen. Ik vermoed dat vele kasten meer omslachtig onderhoud vragen dan de zelfbuilds. Daarbij weet je wanneer je zelf iets gebouwd heb gelijk waar je moet zoeken wanneer iets niet of niet goed meer werkt.

Enfin, Bedoeld als 'food for thought'. ben nieuwsgierig naar hoe je avontuur afloopt knives! :innocent:
Laatst gewijzigd door Kunstschilder1987 op 30 mei 2020, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
voor mensen die het interessant vinden te zien wat ik maak:
:investigate: Link naar mijn website/schilderijen :investigate:
Afbeelding
BA BARACUS - KUNSTSCHILDER1987 - KRATOS prima rijtje spierbundels :happy:
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

30 mei 2020, 12:28

Ik heb die droom absoluut lange tijd gekoesterd maar het onderhouden (vooral gelet op de kwaliteit van de CRT) heeft mij tegengehouden. Voorheen kwam ik vrij regelmatig langs bij AwesomeSpace in Utrecht en daar kon ik de behoefte gelukkig bevredigen. Zo'n oplossing als die van kunstschilder1987 zou momenteel mijn voorkeur genieten, qua onderhoud vraagt dat veel minder van je en je kan relatief goedkoop en zonder risico aanpassingen maken.
Zwarteziel

30 mei 2020, 12:54

Ziet er cool uit Kunstschilder1987!

Ik overweeg al jaren om een echte flipperkast en een arcade-machine te kopen, maar kamp met ruimtegebrek en een ega die weinig met games heeft :)
Flozem

30 mei 2020, 13:44

Wellicht als ik in een potentiële nieuwe woning een grote kelderruimte tot mijn beschikking heb. Mijn vrouw zou graag een biljarttafel willen. Grote kans dat het dan een partykelder wordt... dan krijg ik een Arcadekast bij mijn vrouw ook nog wel verkocht.

Twijfel nog of dat persé een echte moet zijn. Een flipperkast komt er waarschijnlijk niet ivm onderhoud... hmm tafelvoetbal... :tongue2:

Keep on dreaming...
jack-deejz

30 mei 2020, 16:53

Ik zou wel een Daytona USA 2 Twin cabinet willen, dan het liefst de Power Edition ook nog. Niet te doen natuurlijk! Heb wel ooit een Neo Geo MVS kast gehad, een 4-slot. Het was een originele kast uit die tijd, maar geen officiële rode van SNK zelf. De verkoper had toen meer van die kasten en een hoop games, en was bezig alles te verkopen. Mocht vier games uitkiezen en dat werden Metal Slug 2, Burning Fight, Blue's Journey en Fatal Fury Special. Heb er in het begin veel plezier mee gehad en een hoop games nog bij gekocht in de jaren daarna. Toch kreeg het uiteindelijk niet genoeg aandacht.

Ik ging steeds meer met de buurman om en kwam een paar oude bekenden tegen, waarmee we onbewust een groepje zijn gaan vormen en vaak bij mij thuis zaten, muziek luisteren en gamen. Veel oude dub geluisterd toen. Geen dubstep, maar de originele roots reggae dub uit eind jaren '60 t.m begin jaren '80/''90. De MVS kast begon buiten dit gehele gebeuren te vallen, omdat we voornamelijk in de woonkamer vanuit de luie bank zaten te gamen. De PlayStation 3 kreeg hier bij mij thuis sterk de voorkeur. Na een aantal jaar heb ik toen de MVS kast en alle games langzaam aan verkocht, om andere dingen te financieren. Geen spijt dat ik de kast toen heb verkocht, was echt een oud ding, maar wel spijt dat ik sommige games heb verkocht, wat complete sets waren.

Met dit verhaaltje zeg ik eigenlijk hetzelfde als sommige anderen al hebben aangegeven. Is het iets wat op de lange termijn in jouw gezin/leven past en ga je er ook echt wat mee doen? Plus dan nog het eventuele onderhoud wat er bij komt kijken. Ook goede alternatieven zijn al genoemd. De Raspberry/RetroPie is de goedkoopste optie en geeft daarnaast ook een hoop opties, waar dan ook weer een hoop tweaken bij komt kijken. Je kan ook originele arcade pcb's kopen en die via een supergun op een scherm aansluiten. Dit is waarschijnlijk de duurste optie en komt het nodige werk bij te kijken, plus eventueel onderhoud. Een middenweg is b.v. van een mini pc een krachtig emulatie station te maken, met als nadeel dat het geheel dus draait onder b.v. Windows. Linux is ook mogelijk, als je daar bekend mee bent. Had ook iets gelezen over Lakka, een OS voor emulatie of zo?

De PlayStation Classic Mini schijnt ook goed te zijn als emulatie station en is de beste keuze van alle mini's hiervoor. Deze hoef je niet te modden, maar moet er andere software op gezet worden. Hacken dus. Dan zijn er nog de FPGA consoles. Deze zijn weer een stuk duurder dan b.v. een classic mini of Raspberry Pi.

Met al deze opties kan een arcade kast met LCD scherm gebouwd worden, of een CRT scherm met sommige van deze opties. Zoals Kunstschilder1987 al aangaf kun je dan zelf kiezen welke games erop komen te staan en zelf bepalen hoe groot de kast gaat worden, behalve in het geval van originele arcade pcb's plus supergun (of een originele rode MVS kast). Ik heb voor de MiSTer route gekozen, lekker vanuit de bank retro gamen via een klein en handig dingetje. Dit is een wat duurdere optie wil je alles kunnen spelen, maar met alleen de basis kom je ook een heel eind. Er zijn nog wat dingen die werk nodig hebben, maar er komen maandelijks updates en wat het wel doet, doet het over het algemeen perfect. Het opzetten kan voor een nieuweling misschien wel de nodige uren gaan kosten.

Zo'n grote rode MVS kast koop je meer voor jezelf lijkt me, en dan is er nog steeds de vraag, hoe vaak/lang zul je er iets mee doen?
Buffalo? No, tatanka.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

30 mei 2020, 18:17

Heel lastig dit hoor, want ergens zegt de hebberige Mike in mij dat ik heel graag een arcadekast zou willen hebben, maar ik ben me er wel van bewust dat als ik voor (noem maar even wat) 1000 euro een kast zou kopen, ik daar maar 1 game voor heb. Natuurlijk zijn in veel kasten de boards verwisselbaar, maar in principe heb je maar 1 game. En wat als je deze dan een keer uit hebt gespeeld. Een game als Pac-Man of Galaga of kan je blijven spelen, dat zijn natuurlijk highscore toppers, maar ook die gaan natuurlijk op den duur vervelen.

Een multikast met 200 games is wel tof, maar dat voelt een beetje hetzelfde als een M4 kaartje voor je DS. Ineens heb je zoveel games dat je van gekkigheid niet weet wat je moet gaan spelen, en dan zou ik ook afhaken. Want ga je twee keer dood, dan switch ik toch naar de volgende game. Want f#ck die game waar ik bij doodga.

Een zelfbouwlcd zou voor mij denk ik wel de oplossing zijn. Daar heb ik nog wel het probleem mee als met een multikast, maar als die minder ruimte in beslag neem en goedkoper te bouwen is, dan is het minder erg voor het geld wat het gekost heeft. Denk ik. Niet dat ik handig genoeg ben, maar zoiets zou ik nog wel willen.

Wat mij wel heel tof lijkt, en ook daar heb je maar 1 game en kan je echt nooit wisselen is een flipperkast. Puur omdat flipperen in het echt iets is wat ik heel erg tof vind, en daar ben je wel even mee bezig om die uit te spelen. Dat gaat niet zo rap. Nadeel vind ik daarbij dat, wat Apenheul zegt over een arcadekast, dat het onderhoud een ding is. Als ik iets niet kan is het sleutelen, doormeten en diagnosticeren. Althans, niet bij flipperkasten denk ik. Dus daarom valt ook dat af.

Wat dan wel? Ja, niets vrees ik. Afgelopen gisteren had LRG een video over arcade voor thuis. Hij heeft gewoon wat boards, een TV, voeding en een converter met een joystick en kan spelen. Toen dacht ik; hey, dat is best te doen, misschien moet ik daar eens naar kijken. Maar naarmate de video vorderde zakte de moed me al weer in de schoenen. Wat een gedoe! Converter voor dit, toch een andere voeding voor dat, andere chips, volt regulatie etc etc. Nee, dat is denk ik niets voor mij, al dat geklooi.

Het enige dat er denk ik voor mij in zit is dat ik gewoon tevreden moet zijn (en dat ben ik zeker!) met mijn twee demopods voor de Ps1. Hierbij sta ik, kan ik elke game in doen die ik wil en wil ik nu, naar de foto's van Kunstschilder, een keer een barkruk bij hebben :)
Afbeelding
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

30 mei 2020, 19:18

Ik snap dat wel, zo'n arcade kast in huis, lijkt me ook heel gaaf.

Zelf wil ik heel graag die Arcade1Up kast van Turtles In Time. Die is iets kleiner dan een gewone arcade kast, heeft een LCD scherm en volgens mij kun je die ook hacken. De joystick en knoppen zijn ook wel goed zo ver ik weet.

Afbeelding

Maar helaas, alleen nog in de US te koop. Andere kasten van Arcade1Up zijn wel beschikbaar in NL, maar die vind ik niet zo mooi als deze.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

30 mei 2020, 20:14

Zoooooww... synergy.. dat had ik liever niet geweten ;)
Flozem

30 mei 2020, 20:36

Apenheul schreef:
Lol... ik zie dat bol.com de SF2CE versie verkoopt... en de risers... hmmm

:wallbash:
synergy

30 mei 2020, 20:50

Flozem schreef:
30 mei 2020, 20:36
Apenheul schreef:
Lol... ik zie dat bol.com de SF2CE versie verkoopt... en de risers... hmmm

:wallbash:
Klopt, het is hopen dat Arcade1Up ook Turtles ooit naar Europa gaat brengen. Fingers crossed. :smile:
marxkemp
Contacteer:

30 mei 2020, 21:15

Je ziet ze vaak bij de lokale Wallmart voor dump prijzen. Helaas wonen we daarvoor in het verkeerde land. Je kan er ook prima een Pi inhangen voor wat meer games.

Een arcade stick op usb heb ik wel eens gemaakt.
Ik ben de laatste tijd veel aan het klussen en ik krijg bijna zin om zelf een bartop in elkaar te sleutelen. Maar ik moet eerst bij apenheul, dynamike en oldschool hun tuinhuisjes schuren en beitsen :) #discordgrapje
Marth Daul

30 mei 2020, 23:25

Ik zou die ook wel willen en inderdaad, in de States dumpen ze die gewoon ... Vooral het onderstuk dat je extra kan kopen ( of er soms bij zit ) vind ik een pluspunt. Moesten ze hier ooit te koop zijn, zeker posten aub, die komt er sowieso !
May the Force be Cute :cool:
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

31 mei 2020, 13:48

Ik vind het jammer dat die 1 up kasten niet full size zijn. Ookal verhoog je ze het voelt allemaal toch wel miniatuur.
the_knives

31 mei 2020, 15:08

Dank voor jullie leuke en nuttige reacties! Toffe setup kunstschilder! Ik ben er nog niet helemaal uit, maar wel een stap verder denk.

Eerst wat inzichten. Een neo geo MVS kast is voor mij niet realistisch. De vraag is idd hoe lang dat leuk blijft. Bovendien neem zo’n kast veel ruimte in en is ie bijna niet te verplaatsen. Een MVS kast zou wel iets zijn als ik een soort van mancave kelder zou hebben met meerdere kasten, flipperkast, biljarttafel, bar, luie stoel etc. Zou ik dat willen? Ja! Gaat dat realistisch gezien gebeuren? Nope.

Het idee om zelf iets te bouwen en het plezier wat daarbij komt kijken spreekt mij wel aan. Ben niet superhandig, maar denk wel dat ik dit nog zou kunnen.

Toen ik jullie posts last kreeg ik een ingeving voor een setup die de nadelen van een normale arcade kast ondervangt en daadwerkelijk meerwaarde biedt tov mijn normale gaming setup: ik ga een tate bartop bouwen voor shmups. Jullie weten dat waarschijnlijk wel, maar het gaat hier om setup met een scherm dat 90 graden gedraaid is. De typische arcade shmup setup. Ik ben een groot fan van CRT schermen, maar hiervoor zou ik dan een LCD scherm gebruiken: veel lichter en neemt weinig ruimte in. Verder zat ik denken aan een setup waarin ik gemakkelijk mijn ps2 of xbox360 in kan plaatsen. Met deze twee consoles heb ik dan een flink lineup met fantastische tate shmups. Zie https://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=1&t=60868

Ik dacht een origineel idee te hebben, maar dat is natuurlijk naïef. Google leerde mij dat velen voor mij op dit idee zijn gekomen. Zie bv https://www.racketboy.com/forum/viewtop ... 25&t=47650

Ik ga me hier de komende tijd verder in verdiepen. Ik heb geen haast, dus heb de tijd om te kijken of het idee me over bv 2-3 maanden nog steeds aanspreekt.

Hebben jullie verder suggesties of opmerkingen op basis van het bovenstaande?
marxkemp
Contacteer:

31 mei 2020, 15:36

Bouw het eerst van karton, dan heb je meteen een mal.
Fing3r

31 mei 2020, 15:38

Ik heb eens zo'n Arcade1UP gespeeld, ik vind het helemaal niks. Het is te groot om op tafel te zetten en het is te klein om echt lekker op te spelen, zeker als je met zijn tweeën gaat spelen.

Dan kun je beter wat MDF aanschaffen en zelf gaan knutselen.

Ik zou echter heel erg graag een flipperkast willen hebben, maar vrouwlief zou dat nooit goedkeuren. Het neemt toch wel erg veel ruimte in en als je een beetje een leuke kast wilt hebben (Indiana Jones, Star Wars (DE) of Twilight Zone) dan moet je ook nog eens diep in de buidel tasten :( En dan hebben we het nog niet eens gehad over het onderhoud :scared:
Afbeelding
segatarian

31 mei 2020, 19:19

Ben zelf wel gecharmeerd van de Naomi.
Een goede flipperkast is ook tof.
Maar heb ook last van ruimte gebrek
arjen1981

01 jun 2020, 09:14

Ik zou zelf het liefst een Astro City hebben. Dat vind ik de mooiste tijd in de Arcade. En anders ook een Naomi. Ik zou deze dan wel voorzien van een pandoras box of andere hardware zodat ik er praktisch alles op kan spelen. Of juist een NeoGeo MVS met originele hardware en een multicard. Dat zijn dromen waar ik al zeker 15 jaar mee in mijn hoofd spook. Het i nogal een aanschaf dus ik denk dat die nog wel 15 jaar blijven spoken in mijn hoofd. Maar zo nu en dan doe ik eens een zoekopdracht op MP. Je weet maar nooit wat je daar tegen komt.

Ik heb nu een retro pi 3 voorzien van een goede selectie games.
synergy

01 jun 2020, 09:41

Fing3r schreef:
31 mei 2020, 15:38
Ik heb eens zo'n Arcade1UP gespeeld, ik vind het helemaal niks. Het is te groot om op tafel te zetten en het is te klein om echt lekker op te spelen, zeker als je met zijn tweeën gaat spelen.
Echt? Ik heb vorig jaar zelf op die Turtles kast gespeeld op de E3 met een vriend en dat was prima te doen (natuurlijk wel met een riser). En we zijn allebei niet 1m60 ofzo :smile:

Deze stond er trouwens ook :lol:

arjen1981 schreef:
01 jun 2020, 09:14
Ik zou zelf het liefst een Astro City hebben. Dat vind ik de mooiste tijd in de Arcade.
Ook een prachtige kast! Volgens mij heeft iemand op het forum deze? Pascal dacht ik?
jack-deejz

01 jun 2020, 14:33

Misschien is dit een idee:

Buffalo? No, tatanka.
Fing3r

01 jun 2020, 15:41

Ik denk ook dat het voornamelijk kwam omdat ik er geen stoel bij had, en die van The Turtles heeft een iets groter controller deck omdat je met zijn vieren kunt spelen.
Afbeelding
Duke Nukem

02 jun 2020, 09:55

Een maatje van me heeft een bouwpakketje gekocht voor een bartop. Het hout was allemaal al gezaagd en een passend LCD beeldscherm zat er al bij.
Zelf heb ik een Megatouch Force cabinet in m'n woonkamer staan en ben ik momenteel bezig om een oude photoplay kast om te bouwen naar een arcade cabinet met CRT en RetroPie. Ik heb nog plannen om zelf een arcade cabinet te maken. Dan verkoop ik die andere arcade kast weer. Me vriendin vind één arcade wel voldoende.
the_knives

02 jun 2020, 13:29

Duke Nukem schreef:
02 jun 2020, 09:55
Een maatje van me heeft een bouwpakketje gekocht voor een bartop. Het hout was allemaal al gezaagd en een passend LCD beeldscherm zat er al bij.
Zelf heb ik een Megatouch Force cabinet in m'n woonkamer staan en ben ik momenteel bezig om een oude photoplay kast om te bouwen naar een arcade cabinet met CRT en RetroPie. Ik heb nog plannen om zelf een arcade cabinet te maken. Dan verkoop ik die andere arcade kast weer. Me vriendin vind één arcade wel voldoende.
Weet je toevallig waar die maat dat bouwpakket heeft gekocht? Ik heb gister toevallig even gekeken, en kon zo snel niet heel veel aanbieders vinden. Al helemaal niet voor een verticale bartop kast

Terug naar “Retro gaming”