Games die hun tijdperk typeerden

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Gozert
Moderator
Moderator
eBay gebruikersnaam: gozert

Games die hun tijdperk typeerden

23 mei 2020, 22:31

Soms komt er een game die echt ontzettend representatief is voor het tijdperk waarin ze zijn uitgekomen. Dit kan bijvoorbeeld zijn vanwege bepaalde technologie die op dat moment gepusht werd of een tijdsgebonden cultureel fenomeen waar een game op inhaakte.

Een goed voorbeeld is denk ik de Need for Speed: Underground serie (incl. Most Wanted) kijken naar de vroege jaren '00. The Fast and The Furious was een gigantisch succes in de bioscopen en EA haakte hier goed op in. Need for Speed was al een gevestigde naam op dat moment, maar de populariteit van de serie ging toen echt als een raket in de lucht in en de games in kwestie zijn nog steeds meest succesvolle Need for Speed games aller tijden.

Andere voorbeelden zijn de talloze mascotte-met-attitude platformers uit de vroege jaren '90. Door het succes van Sonic the Hedgehog in 1991 en ook de algemene "attitude" die in dat tijdperk erg naar voren kwam in allerlei media, dachten heel veel bedrijven mee te liften op dat succes. Onder andere Bubsy, Gex, Earthworm Jim, Aero the Acrobat, Awesome Possum, Jazz Jackrabbit en Mr. Nutz hebben een allemaal een poging gewaagd, de een wat succesvoller dan de andere. Zelfs Donkey Kong en zijn familieleden ontkwamen niet aan deze trend in Donkey Kong Country.

Hebben jullie nog voorbeelden van games die echt de tijd waarin ze zijn uitgekomen typeren?
WonderZwaan

Re: Games die hun tijdperk typeerden

24 mei 2020, 01:56

Need For Speed Underground is inderdaad echt een goeie, Pimp My Ride en Top Gear waren toen ook mega populair. (Veronica hadden hier destijds De Grote Beurt op TV ook, als iemand zich dat nog herinnert...) Die hele car tuning scene was ook verbonden met een heleboel subculturen buiten de hip-hop. Bij de Free Record Shop lagen destijds altijd wel van die mix CDs met namen als EXPLOSIVE CAR TUNING 7 of TUNING BEATS 2003. De Midnight Club games passen hier ook goed bij trouwens.

Bij mij schiet Tony Hawk Pro Skater als eerste te boven, qua muziek sloten die eerste paar games naadloos aan op de tijdsgeest (ska, nu-metal en crossovers met hip-hop), en extreme sports waren ook heel groot. In diezelfde periode was MTV naast Pimp My Ride ook all-in gegaan op rockers (The Osbournes), en skaters/stunts (Jackass, Scarred, Viva La Bam, Life of Ryan).

F.E.A.R. associeer ik persoonlijk altijd met de J-horror explosie rondom films als The Grudge, The Ring, Dark Water en One Missed Call, al werd die fase van horror films voor m'n gevoel vrij snel ook weer ingehaald door zombie verhalen.
LesserMagic
Contacteer:

24 mei 2020, 06:12

Bij mij schiet ook met name het hele car tuning gedoe te binnen. De ene na de andere schijtgame waarin je je auto kon tunen kwam uit en ook gevestigde arcade racers als NFS en MC gingen op in de hele tuning culture. Ik wilde toen gewoon racen, geen onderdelen kopen.
Swey

24 mei 2020, 09:09

Ik denk dat de GTA games enorm representatief waren voor de tijdgeest. Er kwam in het westen in ieder geval meer acceptatie van geweld in games. En daarmee bedoel ik niet dat dit er in het verleden niet was, maar in GTA kon je gewoon random mensen mishandelen op straat ipv de eerder geaccepteerd shooters en fantasy violence. Ik weet nog heel goed toen de game uitkwam dat ik dacht “ je kan WAT?! Doen in die game?!” Ook waren er prostitués etc. Vond ik echt typerend voor de tijd dat dit soort games het op commerciële schaal goed deden
toejam

24 mei 2020, 09:11

Ik denk dan meteen terug aan begin jaren 90. Met bedrijven als Sierra en Lucasarts die al geweldige point & click adventures produceerden eind jaren 80 kwam daar voor mij een enorme kentering in toen VGA in de pc main stream werd. Monkey Island, Day of the Tentacle, Kyrandia of Sam & Max. De lijst klassiekers in dat genre is eindeloos voor die jaren.
Yo, homeboy gimme five!
Ribbelchips

25 mei 2020, 12:13

Als ik aan de beginjaren van de 'zero's' denk dan denk ik aan die hype van de extreme sports stunt games van voornamellijk Acclaim en Activision. Bijna allemaal vernoemd naar een fotogenieke grootheid uit die scene; Kelly Slater, Jeremy Mc Grath, Ricky Carmichael, Dave Mirra, Shaun White, Ken Block, Colin McRae en natuurlijk Tony Hawk. Ik had nog nooit van die gasten gehoord, maar inmiddels ken ik ze allemaal en ik slikte die games als zoete koek. Ook omdat de games bijna allemaal een soundtrack hadden vol acts als Sum 41, Ramones, Good Charlotte en Beastie Boys.

Wat ook hielp was dat rond dezelfde periode het MTV programma Jackass enorm populair werd en dat veel van die gasten regelmatig opdoken in de stuntfilmpjes van Johnny Knoxville, Steve-o en Bam Margera en cs. Ik woonde in die tijd nog bij mijn ouders, maar een vriend van me was net op zichzelf gaan wonen en daar zaten we dan met een man of 6 tot diep in de nacht games als Dave Mirra BMX en Aggressive Inline te spelen met bier en pizza. Af en toe afgewisseld met een uurtje Jackass of een film als Kevin & Perry go Large. Geweldige tijd!
koekiemonster
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: Ruud_Luiten

25 mei 2020, 20:54

Yoshi Touch and Go!

Mobile gaming was nog niet geoptimaliseerd voor touch ten tijde van de Nintendo DS. Een Android of iPhone bestond nog niet. Kortom, Nintendo moest het de gebruikers leren en bracht zo de endless runner met touchscreen gameplay uit, full price.

Het bleek een leuke game, leerde de gebruiker om juist te timen, goed om te gaan met een stylus, de juiste plekken op het scherm te beroeren etc.

Anno 2020 zou vrijwel niemand nog een stuiver willen uitgeven aan deze game. Toch was deze toentertijd geheel passend en net als Pokemon Dash vooral op het juiste moment uitgebracht. Er had geen ander moment kunnen zijn voor deze game en het typeerde zo goed dat de Nintendo DS echt wel bijzonder was.

Nog voor de zogenaamde smartphones mensen. Uit een wereld waar we technologie nog vaak los van elkaar zagen en pas veel later zaken gingen combineren in nuttige appstores, touchscreens op warmte ipv druk, opslag op een apparaat zelf, etc.

Nintendo wist dat het de gebruiker moest opvoeden en kwam dus met de Touch Geberation! series.. Eigenlijk was Yoshi daar de eerste van.
- portable-games.nl
Kokos

25 mei 2020, 20:55

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - Met nieuwe technologie (het internet) komt altijd fictie met een sceptische insteek hierover, deze keer dan in de vorm van een game.

Chrono Cross - PS1 JRPGs gingen erg op in hun larger-than-life thema's en vertelden het verhaal met veel bombast en spektakel, ook de battle systems hadden erg over-the-top animaties, ik kan me geen andere PS1 JRPG bedenken die dat beter belichaamt dan deze.
Gozert
Moderator
Moderator

25 mei 2020, 21:16

Goede voorbeelden!

Ik denk dat NBA Jam en diens opvolgers ook in het rijtje passen. Volgens mij was basketball nooit zo populair als in de vroege en mid jaren '90, met spelers als Jordan, Barkley, O'Neal en Johnson om maar een paar legendes te noemen. Ook hier in Nederland werden er in die periode veel basketbalveldjes aangelegd, waar zowaar ook gretig gebruik van werd gemaakt. Veel tieners liepen ook rond in kledij van NBA teams. Combineer dat met de volslagen over de top actie die prima past bij de eerder genoemde "attitude" van die periode en ik kan niet anders dan concluderen dat NBA Jam ook een prima voorbeeld is van een game die z'n tijdperk waarin het uit is gekomen kenmerkt.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

26 mei 2020, 10:33

Er was een periode waarin Guitar Hero en Rockband elkaar constant probeerden te overtreffen, dat zie je nu helemaal niet meer. Ik moet ook denken aan de toys-to-life fase met Skylanders en Disney Infinity.
Ok Impala!

26 mei 2020, 11:34

Ik denk dan aan The 7Th Guest. Een tijd waarin de eerste CD based games uitkwamen en men dan echte filmbeelden ging mixen met computeromgevingen. Dat leidt tot een stijl die je nu echt nooit meer ziet (met reden). :sleep: (check ook vooral vanaf min. 5:40) Zelf vind ik het trouwens heerlijk nostalgisch, dus ik kan er geen genoeg van krijgen. :smile:

synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

26 mei 2020, 11:38

Ok Impala! schreef:
Ik denk dan aan The 7Th Guest. Een tijd waarin de eerste CD based games uitkwamen en men dan echte filmbeelden ging mixen met computeromgevingen. Dat leidt tot een stijl die je nu echt nooit meer ziet (met reden). :sleep: (check ook vooral vanaf min. 5:40)

Ik weet nog wel dat ik deze op een gamebeurs voor het eerst zag. Dat was echt baanbrekend toen. Uiteraard het spel later zelf ook gekocht en die intro wel 100 keer bekeken ofzo. :laugh:
OldSchool
Contacteer:

26 mei 2020, 12:14

Ik moest ook even denken aan de Skylanders. Wat een fantastisch commercieel concept. Niemand die klaagde over DLC of free to play / pay to win, maar we kochten allemaal massaal die poppetjes voor onze kinderen. Of toch minstens eentje van elke soort, om alles in een game te kunnen unlocken. Er werd hier gretig met de Skylanders gespeeld, ook zonder de video game.

Verder dacht ik aan FMV, maar het is een genre wat me nooit écht heeft kunnen interesseren, met uitzondering van Who Shot Johnny Rock?.

Maar vooral moest ik denken aan Dune 2 en de opkomst van RTS games. Daarna Command and Conquer, Total Annihilation... Games die ik ook Vandaag de dag nog wel eens speel. De graphics zijn wellicht achterhaald, maar zeker Total Annihilation is qua gameplay nog net zo tof als toen.
Flozem

26 mei 2020, 12:26

Je vergeet Warcraft... :)
OldSchool
Contacteer:

26 mei 2020, 16:20

Flozem schreef:
26 mei 2020, 12:26
Je vergeet Warcraft... :)
Uhm, ja, soort van. Maar ik heb Warcraft 1 nooit gespeeld :blushing: ...
Gozert
Moderator
Moderator

26 mei 2020, 16:57

Ok Impala! schreef:
Ik denk dan aan The 7Th Guest. Een tijd waarin de eerste CD based games uitkwamen en men dan echte filmbeelden ging mixen met computeromgevingen. Dat leidt tot een stijl die je nu echt nooit meer ziet (met reden). :sleep: (check ook vooral vanaf min. 5:40) Zelf vind ik het trouwens heerlijk nostalgisch, dus ik kan er geen genoeg van krijgen. :smile:

Ook een goede, ja! Myst is ook een vergelijkbare game. Destijds waren dat zowaar heuse killer apps voor CD-ROM drives, en enigszins in het verlengde daarvan geluidskaarten voor degenen die nog teerden op de PC speaker.
Ribbelchips

27 mei 2020, 10:09

Voor mij was Phantasmagoria de game die me echt een CD-ROM speler deed willen. De eerste CD-Rom games waren niet zo heel spectaculair en waren (al dan niet in geripte vorm) ook wel op meerdere diskettes beschikbaar. Duke 3D had ik bijvoorbeeld op 18 diskettes. (ingepakt met ARJ). Dat was gratis en prima te doen. Maar Phantasmagoria besloeg maar liefst 7 CDrommetjes en zag er voor die tijd geweldig uit, met veel FMV's. Kort daarop verschenen Command & Conquer, FIFA 96 en Theme Park enzo, die je ook gewoon op CD wilde hebben.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

27 mei 2020, 11:39

Ja Command & Conquer vind ik ook een mooi voorbeeld. Ook deze was wel illegaal in omloop op disketten met ARJ maar de FMV intro's voor de missions voegde echt wat toe. Voor mij was echter de echte CD-ROM ervaring Wing Commander III.

Over Command & Conquer gesproken is dit ook echt wel een game voor die tijd. Tegenwoordig zouden we toch weer op een hele andere manier een organisatie als NOD afbeelden. Hoewel terrorisme in onze geschiedenis altijd heeft bestaan heeft men er nu toch een ander beeld bij dan in 1995.
OldSchool
Contacteer:

27 mei 2020, 15:15

Ik wil ook nog wel een lans breken voor Counter-Strike. Het was de eerste game die ik intensief over het internet speelde. Rond 2001, ik deed toen nog de HEAO en werkte part time bij Albert Heijn. Met collega’s afspreken om samen te spelen. Geweldige tijd. Internet was er toen al wel een tijdje, maar groeide nog explosief.

Ik ben niet helemaal op de hoogte, maar misschien was dit (een van de) eerste mod(s) die zo populair werd.
arjen1981

27 mei 2020, 16:36

Ja ik denk het kwa populariteit zeker. Quake kende natuurlijk ook het originele Team Fortress en was er Rocket Arena, Action Quake en Quake World. Maar Counterstike was echt wel meer toen. Ik ben er zelf nooit goed in geweest maar kijken hoe anderen het speelde in mijn omgeving vond ik wel indrukwekkend.

Hoewel het misschien die tijdperk typeerde heeft Counterstike vandaag de dag nog steeds veel populariteit en zie je ook nog juist nu voortdurend clones verschijnen die hetzelfde concept hanteren. En vaak ook nog wel succesvol zijn.
Dynamike
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

27 mei 2020, 18:34

Het eerste waar ik aan denk is het Duke Nukem 3D-tijdperk. Zoveel games die in die tijd uitkwamen die dezelfde engine hadden, dezelfde opzet wat UI betreft en levelstructuur. Voor mijn gevoel leken al die games op elkaar destijds. Allemaal dezelfde setup ook, heel veel 3D Realms games, maar ook imitatie shooters waren er genoeg.

Een ander ding is de tijd van nu. Elke game moet een f#cking tussen-2-objecten-door momentje hebben. Resident Evil 7, Final Fantasy 7 Remake, Star Wars Jedi: Fallen Order en ook in de Unreal 5 demo van 2 weken geleden zagen we dat de hoofdpersoon zich zijdelings in een spleet tussen twee stukken berg probeert te wurmen.
Afbeelding
koekiemonster
Contacteer:
eBay gebruikersnaam: Ruud_Luiten

27 mei 2020, 19:08

Build engine was supergaaf!
- portable-games.nl
synergy

27 mei 2020, 19:10

Dynamike schreef:
Een ander ding is de tijd van nu. Elke game moet een f#cking tussen-2-objecten-door momentje hebben. Resident Evil 7, Final Fantasy 7 Remake, Star Wars Jedi: Fallen Order en ook in de Unreal 5 demo van 2 weken geleden zagen we dat de hoofdpersoon zich zijdelings in een spleet tussen twee stukken berg probeert te wurmen.
:biggrin:

Echt hè, zo super irritant hoe het tempo er dan ook gehaald wordt.
OldSchool
Contacteer:

27 mei 2020, 20:08

Dynamike schreef:
Het eerste waar ik aan denk is het Duke Nukem 3D-tijdperk. Zoveel games die in die tijd uitkwamen die dezelfde engine hadden, dezelfde opzet wat UI betreft en levelstructuur. Voor mijn gevoel leken al die games op elkaar destijds. Allemaal dezelfde setup ook, heel veel 3D Realms games, maar ook imitatie shooters waren er genoeg.
Je hebt grotendeels wel gelijk, zeker vanuit het hier en nu bekeken, maar in die tijd waren het wel soortgelijke games, maar probeerden de meesten het toch net even anders te doen. En er werd toch telkens wel een schepje bovenop gedaan vond ik. Zo was Decent weer opnieuw bijzonder door de extra mogelijkheid van omhoog en omlaag te gaan. Met veel plezier gespeeld!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

27 mei 2020, 20:26

Dynamike schreef: Een ander ding is de tijd van nu. Elke game moet een f#cking tussen-2-objecten-door momentje hebben. Resident Evil 7, Final Fantasy 7 Remake, Star Wars Jedi: Fallen Order en ook in de Unreal 5 demo van 2 weken geleden zagen we dat de hoofdpersoon zich zijdelings in een spleet tussen twee stukken berg probeert te wurmen.
Ik zag het voor het eerst in FFXV, maar kwam het afgelopen jaar ook tegen in Astral Chain en Atelier Ryza. Zeer irritant patroon inderdaad!

Terug naar “Retro gaming”