Retro video game cravings

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
Zach

Retro video game cravings

03 mei 2020, 10:59

Ondanks dat ik de nieuwste games kan spelen op de PS4 en de Switch, merk ik dat ik steeds vaker teruggrijp op games uit de periode 1994-2006. Soms is dit een nostalgische bui waar ik klassiekers ga herspelen, maar soms ook omdat ik een bepaald genre of stijl erg mis. Dan ga ik de 'hidden gems' of de minder bekende franchises bij langs. Soms is de kwaliteit ook niet om naar huis te schrijven, maar toch haal ik er soms meer plezier uit moderne horror games.

Wie heeft er ook weleens last van?

Een van mijn cravings zijn Turn-based JRPG's uit de periode 1994-2006, maar ik heb dit eigenlijk ook met andere genre's.
Mijn laatste craving is survival horror games met vaste camera standpunten en tank-controls. Ik ken natuurlijk de RE-games en heb de meeste silent hill games gespeeld, alleen had ik mij nog nooit gewacht aan Project Zero, ondanks dat ik de games al jaren in bezit heb. Ook heb ik plezier gehad aan S.o.s. The Final Escape, Hellnight, X-files: resist or serve en Shadow of Memories. En ben benieuwd naar Disaster Report 4.

Heeft iemand anders nog tips in dit specifieke genre, met name psychologische horror zoals Project Zero/Silent Hill?

En wat zijn jullie video games cravings?
KillingRaptor

Re: Retro video game cravings

03 mei 2020, 11:14

Ik ken dit, heb soms ook zin om eens retro games te spelen. Zo heb ik het vaak dat ik wel eens platformers of oldschool brawlers wil spelen enzo, gelukkig zijn er al heel wat retrogames te vinden op de moderne consoles. Voor de Switch zijn er heel wat te vinden in de eShop zoals de Arcade Archives van Hamster en de Sega Ages lijn, natuurlijk ook de NES en SNES klassiekers voor de online leden van Switch.

Over je vraag wat horror games betreft, zijn de Alone in the Dark games ook niet de moeite? Heb er zelf geen ervaring mee maar zijn toch aardig bekende titels.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

03 mei 2020, 11:22

Ik kwam nooit echt in de Resident Evil games, maar ik herinner me wel Alone in the Dark van toen ik voor het eerst een computer met SVGA adapter kreeg. Daarin werd je door een wolf opgebouwd uit ballen ofzo achterna gezeten :)

*) Hehe, KR had die game al genoemd.
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

03 mei 2020, 11:36

Als ik een craving bij mezelf kan benoemen dan is dat denk ik 1st person Dungeon Crawling RPGs. Heel lang geleden begon ik met Ultima Underworld en de vlam werd opnieuw aangewakkerd door Etrian Odyssey, en later SMT Soul Hackers en SMT Deep Journey. Zelfs John Carmack's Orcs & Elves vond ik interessant om te spelen. Ik denk dat het de focus op de speler en party is die me trekt; er is vaak geen sprake van een gedetailleerde wereld met achtergrondverhalen of karakterontwikkeling o.i.d. waardoor jouw zoektocht, acties en strategische beslissingen centraal komen te staan en hun eigen verhaal beginnen te vertellen dat heel persoonlijk van aard is. Niet dat ik dat per se beter of aantrekkelijker vind dan een voorgekauwd verhaal, maar voor de afwisseling is het wel goed. Overigens weten de SMT 1st person dungeon crawlers beide goed te combineren; vaak is daar dan toch nog een gestructureerd en gedetailleerd overkoepelend verhaal waarbij NPCs allerlei ontwikkelingen doormaken.
Zach

03 mei 2020, 11:39

Ik ga mij eens verdiepen in alone in the dark, ik ken alleen de naam.

Wat ik van SMT1 heb gespeeld vind ik ook erg goed, maar ik moet wel telkens op de map kijken waar ik ben, want echt alles lijkt op elkaar. Heb je SMT: Lucifer's Call gespeeld, Apenheul? Het is geen 1st person, maar past in die zin goed bij jouw verhaal.
KillingRaptor

03 mei 2020, 11:41

Legend of Grimrock voor PC al eens gespeeld dan? Krijgt erg goede reviews op Steam, ik heb hem even gespeeld en vond het zeker niet verkeerd en dat terwijl first person dungeon crawlers niet echt mijn genre is. Vond het er ook erg goed uitzien allemaal.
Afbeelding
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

03 mei 2020, 11:53

Zach schreef:
03 mei 2020, 11:39
Heb je SMT: Lucifer's Call gespeeld, Apenheul? Het is geen 1st person, maar past in die zin goed bij jouw verhaal.
Ja die heb ik gespeeld en die heeft inderdaad ook wel die kwaliteit, SMT IV in mindere mate ook nog wel al zijn de 'dungeons' daar ietwat klein hoewel nu ik aan Soul Hackers terugdenk daar de dungeons ook niet zo groot waren.
Galious
Moderator
Moderator

03 mei 2020, 13:44

Zach schreef:
03 mei 2020, 10:59
Mijn laatste craving is survival horror games met vaste camera standpunten en tank-controls. Ik ken natuurlijk de RE-games en heb de meeste silent hill games gespeeld, alleen had ik mij nog nooit gewacht aan Project Zero, ondanks dat ik de games al jaren in bezit heb. Ook heb ik plezier gehad aan S.o.s. The Final Escape, Hellnight, X-files: resist or serve en Shadow of Memories. En ben benieuwd naar Disaster Report 4.

Heeft iemand anders nog tips in dit specifieke genre, met name psychologische horror zoals Project Zero/Silent Hill?

Aanraders in het survival horror genre zijn Clock Tower 3, Haunting Ground en Gregory Horror Show op de PS2. Daarnaast heb je op dat systeem nog Cold Fear, Echo Night Beyond, Extermination, Forbidden Siren en Kuon. En op de Wii is Cursed Mountain ook wel een kijkje waard.

Op de moderne systemen kan ik White Night van harte aanbevelen. Een survival horror game met vaste camera standpunten en een heel tof cel-shaded grafisch stijltje dat doet denken aan MadWorld en de film noir van Frank Miller's Sin City comics. Ik had er in het verleden eens een review over geschreven op het forum, die je hier kunt vinden.

nmkl pjkl ftmch
Zach

03 mei 2020, 15:47

Haunting Ground, Forbidden Siren en Extermination heb ik al. De rest heb ik al eens voorbij zien komen, maar nooit aangeschaft. Bedankt voor de tip.
Ribbelchips

08 mei 2020, 09:47

Dat wisselt nogal. Ik stort me vaak op de geschiedenis van een game wanneer ik een recent deel heb uitgespeeld. Dan ben ik een periode helemaal into die serie. Wonderboy bijvoorbeeld. Toen die remake van Wonder Boy III The Dragon's Trap in 2017 uit kwam en de ontwikkeling van Monster Boy werd aangekondigd, ben ik me helemaal gaan verdiepen in de geschiedenis van de serie en heb ik bijna alle delen voor de Megadrive en Master System gekocht en gespeeld.

Als we het over genre's hebben dan zijn strategy games toch echt wel een 'craving' van me. Ik kan mezelf nog steeds uren verliezen in de oude Command & Conquer games, maar ook nieuwere als Wargroove, Fire Emblem of Civilization vind ik geweldig.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

08 mei 2020, 10:17

Heel herkenbaar. En ook herkenbaar uit jou eerdere posts op het forum Zach. Ik heb precies dezelfde liefde voor dit genre. En heb net als jou ook veel plezier aan bijvoorbeeld een Deadly Premonition. Een titel die eigenlijk helemaal niet meer uit had mogen komen zo gedateerd dat deze voelde. En dit zal ook gelden voor deel 2. Geweldig vind ik dat. Die deel 2 moeten we ok zeker gaan spelen. Hoop dat ook deze weer veel David Lynch invloeden heeft zoals het origineel.

Galiaus heeft al een aantal mooie titels genoemd voor de PS2. Ik vind de PS3 daarom een mooie om nog aan te stippen. Juist Siren is ook zo'n mooie gedateerde op de PS3 in de vorm van Siren Blood Curse:

Maar inderdaad ook de Silent Hill delen die je hier nog niet gespeeld hebt wellicht. Zoals Homecomming en Downpour. Ik heb deze ook pas recent gespeeld en doen niet onder voor de genummerde delen.

En dan hebben we natuurlijk nog The Evil Within. Deze mag nog net mee doen omdat ook deze echt wel voelt uit de periode die jij noemt. Het is niet voor niks Shinji Mikami die hier aan her roer is. Ook met deel 2 erbij is dit van de recente series echt wel een favoriet van mij:

En last but not least hebben we Murder Soul Suspect. Deze heeft ook wel een focus op het detective zijn. Maar des te meer pret voor een Twin Peaks fan.

Ben benieuwd welke van deze je al gespeeld hebt op de PS3. Het zijn allemaal wel titels die in jou straatje passen verwacht ik zo.
Zwarteziel

08 mei 2020, 12:03

Retro video game cravings... Zeker!

Toen werk en gezin steeds meer tijd gingen vragen kon ik minder spellen spelen die een grote tijdsinvestering vragen, zoals RPG's en strategie-spellen. Ik ben toen weer bezig gegaan met old skool titels en retro-hardware. Het was leuk om te ontdekken hoe knap sommige games in elkaar staken en leuk om er beter in te worden. Vooral shmups kregen een tijd mijn onverdeelde aandacht en tsja.. hoe noem je het genre van Golden Axe en Streets of Rage? Side-scrolling brawlers? Leuk in ieder geval :)

Inmiddels krijg ik meer tijd, omdat de kinderen groter worden. Wellicht ga ik ook eens aan een JRPG-serie beginnen, zoals de 'Tales of'... Of gewoon weer grinden in Wizardry :)

Edit: SMT, is dat Shin Megami Tensei? Nooit gespeeld, maar dus een aanrader begrijp ik?
Kokos

08 mei 2020, 19:36

Geen genres of generaties die ik "crave", meer games waar ik heel vaak naar terugkeer zoals:

Streets of Rage 2
Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura
RollerCoaster Tycoon 2
SSX Tricky
Ratchet & Clank 3
Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 3
jack-deejz

09 mei 2020, 12:23

Voor een goede survival horror game kan ik Alien: Isolation aanraden. De game vereist wel enige geduld, want het komt voornamelijk aan op sluipen en dingen ongezien doen. Het weet de sfeer en setting van de eerste film goed te vertegenwoordigen.

De Dead Space games zijn niet echt survival horror, meer third-person action in een sci-fi setting. Toch komen deze games wel in de buurt van het survival horror genre. Alleen de eerste gespeeld, vond em wel goed.

Wat betreft mijn eigen retro cravings, grijp ik ook vaker naar games uit bepaalde periodes. Voor 2D is dit voornamelijk eind jaren '80/begin jaren '90, voor 3D,voornamelijk rond het jaar 2000. Sommige genres springen er wel duidelijk uit:

cRPG's (Morrowind, Baldur's Gate serie & Planescape: Torment - enhanced editions etc.)
Space Sims (zowel combat als simulatie, met een flight stick of HOTAS, maar heb dit al een tijd niet meer kunnen doen)
classic Beat 'Em Ups (2D, zoals b.v. Bare Knuckle/Streets Of Rage serie, Double Dragon II - NES, Capcom arcade etc.)
klassieke 2D actie games met een horror/fantasy setting (b.v. Castlevania III, Ghouls ' Ghosts, Zombies Ate My Neighbors etc.)
Video Pinball (voornamelijk de Crush pinball games)

Verder ook nog de Super Shinobi en Road Rash games. Soms eens een keertje Toejam & Earl, Castle Of Illusion, Thunder Force IV, Chelnov/Atomic Runner of een Samurai Shodown game.

Serious Sam, Unreal Tournament en SWAT 4 blijven ook goed, voornamelijk in multi-player.
Buffalo? No, tatanka.
arjen1981

09 mei 2020, 17:33

Dead Space en Alien Isolation zijn inderdaad ook prachtige survival horror games jack-deejz. Al vind ik ze beiden wel echt wat anders doen dan survival deed in de periode 1994-2006.

Voor mij zijn ook de jaren 90 PC games echte Retro video game cravings. Ik vind het prachtig om voor mijn kastje Big Box titels te staan en de dozen te bewonderen en lezen. Ik hoef ze dan niet eens perse direct te gaan spelen. En ben ik op dit moment al mijn diskette bakken van de Amiga weer aan het door gaan samen met mijn zoon. Het is even wennen die laadtijden maar het is ook een bron van nostalgie. Prachtig om die diskettes weer bij langs te gaan. Zo hebben we Walker echt uren gespeeld laats met zu'n 2. Zo'n 20% van de disks doen het niet meer dus dat valt nog mee.

Ook de Top 25 MD thread doet me goed. Voor mij zijn het vooral deze systemen in volgrode: Amiga -> Mega Drive -> PC -> Dreamcast -> PS2. En vanaf de PS2 ben ik eigenlijk vooral fanatiek geworden voor de Japanse studio's.
toejam

10 mei 2020, 10:09

Ik had deze craving ook heel erg, tot ik laatst de Xbox One X heb neergezet. Daar waar ik op de PS4 nauwelijks iets speelde zet ik de XBO wel aan als ik even een half uurtje over heb. Zal ook wel weer een fase zijn en dan ga ik gewoon weer naar de retro terug :)
Yo, homeboy gimme five!
Zach

10 mei 2020, 21:16

Alien: Isolation is een toffe game, doet echt recht aan de eerste film.
Alleen is het anders dan de survival horror games uit de periode die arjen1981 noemt.
Ok Impala!

11 mei 2020, 09:45

Als je een Wii hebt zijn er verschillende games die goed gebruik maken van de zaklamp feature. Je gebruikt de WiiMote dan als zaklamp, wat echt veel toevoegt aan de beleving als je in een donkere kamer speelt. Omdat je zelf de zaklamp met je hand bestuurt, voel je je veel meer verbonden met de duisternis om je heen. Je zegt dat je Silent Hill al gespeeld hebt, maar ik weet niet of je Silent Hill: Frozen Memories op de Wii gespeeld hebt? Die is in ieder geval zeer aan te raden!

Daarnaast raad ik Fragile Dreams (Wii) ook ten zeerste aan. Dat is zo'n game met wat randjes, maar als je je kunt overgeven aan het gevoel van eenzaamheid en dreiging die de omgevingen uitstralen, dan kun je er een onvergetelijke ervaring mee hebben. Ik ben die game in ieder geval nooit meer vergeten!

Mijn retro cravings zitten vooral in JRPGs. De afgelopen jaren zijn er maar heel weinig JRPGs voorbij gekomen die ik echt fijn vond om te spelen. Helaas komen excellente JRPGs als Xenoblade Chronicles (Wii) en Radiant Historia (3DS) maar zeer zelden langs. Ik ben dus altijd op zoek naar JRPGs die lijken op Final Fantasy VI (SNES) qua sfeer en setting. :smile:

Terug naar “Retro gaming”