importeren uit Japan: tips en tricks

Nostalgie! Alles vanaf de Atari 2600 t/m de Nintendo GameCube.
the_knives

importeren uit Japan: tips en tricks

28 apr 2020, 20:39

Een groot deel van mijn retro gaming hobby bestaat uit het spelen op originele hardware. En op mijn verlanglijstje staat nu een PC Engine Duo R. Een waar feest voor shmup liefhebbers zoals ik.

Op marktplaats worden die dingen niet vaak aangeboden, of voor hoge prijzen (300 e). Op ebay begin je op de 250 e. En dan kun je natuurlijk importeren vanuit Japan en daar kun je met een beetje mazzel zo'n console vinden voor 100 e. Behalve de kostenbesparing vind ik het ook gewoon tof om er eentje uit Japan te regelen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de 'Japanse route' (kan natuurlijk ook een andere console zijn of games misschien). Ik heb tot nu toe altijd via japamart.com en jauce.com gewerkt. Maar misschien zijn er betere online 'agents'. Of misschien zijn er wel manieren om de verzendkosten te drukken. Alle tips & tricks zijn welkom.

groeten,

the_knives

Ps. als ik 'm binnen heb zal ik foto's posten!
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: importeren uit Japan: tips en tricks

28 apr 2020, 23:05

Ik zou er denk ik eerder voor kiezen om te kijken of je iemand's PC Engine Duo R + verzameling over kan nemen. Met een beetje geluk is die dan al gemod en kom je een stuk goedkoper uit dan wanneer je uit Japan zou importeren. Ik denk namelijk niet dat je een losse Duo R voir minder dan € 200 Euro uit Japan zou kunnen importeren, daarvoor zijn die consoles daar te duur en te schaars geworden.

Zelf heb ik 6 jaar geleden in Japan een Duo R gekocht voor rond de 200 en dat was net vóór de enorme verzamelaars run (en ik was al laat) en dat was buiten de bekende plekken waar vaak geshopt wordt zoals Akihabara. Ik kom, met uitzondering van dit jaar natuurlijk, elk jaar voor werk in Japan en dikwijls kijk ik dan even rond in winkeltjes en op Yahoo Auction. Maar de PC Engine prijzen zijn mijns inziens te duur om piece by piece voor te verzamelen. Vandaar dat ik zou adviseren om via ebay oid een gemod systeem met wat games erbij te kopen.
the_knives

29 apr 2020, 09:21

ja dat kan ook natuurlijk! Ik zie vooralsnog geen gemodde PC Engine Duo R op e-bay staan en wat er wel staat is niet goedkoop (begint zo rond de 250-300 euro). Dus heb de Japanse route nog niet afgeschreven. Maar ga wel ebay beter in de gaten houden.

Sowieso een goed idee om een complete set te kopen. Ook losse controllers en een multi-tap zijn flink aan de prijs. Jammer, dan ik niet 10 jaar geleden op het idee op zo'n console te kopen.

Moet zeggen dat ik wel ietwat jaloers op je ben dat je regelmatig in Japan komt. Lijkt me zofantastisch om daar rond te neuzen op zoek naar oude games of consoles, of de arcades die nog open zijn te checken.
the_knives

29 apr 2020, 09:22

ja dat kan ook natuurlijk! Ik zie vooralsnog geen gemodde PC Engine Duo R op e-bay staan en wat er wel staat is niet goedkoop (begint zo rond de 250-300 euro). Dus heb de Japanse route nog niet afgeschreven. Maar ga wel ebay beter in de gaten houden.

Sowieso een goed idee om een complete set te kopen. Ook losse controllers en een multi-tap zijn flink aan de prijs. Jammer, dan ik niet 10 jaar geleden op het idee kwam om zo'n console te kopen.

Moet zeggen dat ik wel ietwat jaloers op je ben dat je regelmatig in Japan komt. Lijkt me zo fantastisch om daar rond te neuzen op zoek naar oude games of consoles, of de arcades die nog open zijn te checken.
synergy
Winnaar Gameroom Award 2018

29 apr 2020, 09:24

Een correct gemodde en gerecapte losse Duo R(X) ga je helaas nergens onder de €300 vinden. Zelf €300 is al een koopje.
arjen1981
Animal Crossing Tour 2020

29 apr 2020, 10:54

Ik ben vaak in de verleiding geweest om van die hit-japan lotjes te kopen op ebay maar heb het nooit gedaan. elke keer als ik kijk zijn ook die minder interessant en duurder geworden. ook de proxy yahoo actions route is vaak erg tempting geweest maar heb ik nooit de stap daadwerkelijk genomen. het is slechts de trip naar japan en daar rond neuzen geweest. En dat is ook zeker één die ik graag nog eens doe. als zijn de prijzen nu natuurlijk heel anders dan 10 jaar geleden. ook voor de hard-offs maar ik ben heel benieuwd naar al jullie tips and tricks.

Voor nieuwe zaken heb ik wel regelmatig op amazon.co.jp besteld. maar juist retro is natuurlijk erg interessant.
Don Cannoli 79

29 apr 2020, 13:31

Echte tips en tricks heb ik niet voor je . Ik koop zelf af en toe retro spul van verschillende Ebay verkopers uit Japan. Soms heb je mazzel en hoef je geen extra kosten te betalen voor het invoeren. Op Marktplaats staat iemand ( mawa)die laten af en toe containers vol met consoles, games en arcadekasten uit Japan komen. Die doet dat samen met R. Klok. Een bekende hier in NL voor wat betreft arcadekasten. Op Marktplaats staan van hem meestal maar een paar items. Hij biedt ook regelmatig boxed Duo's en Duo R's aan. Meestal rond de 300,- Vind ik lang geen slechte deal. Dat is missch de gene waar je op doelde in je OP. Maar juist op Ebay onder de naam RKlok wordt het meest verhandeld. Games ,consoles en aanverwanten.
De items worden verhandeld via een veiling met een laag starbod. Ik heb daar regelmatig leuke deals kunnen scoren. Zoals games, consoles en arcadeboards. En vaak met wat mazzel voor hele lage prijzen.
arjen1981

29 apr 2020, 15:10

rklok opgeslagen. als we elkaar nu maar niet de lucht in bieden ;)
the_knives

29 apr 2020, 15:44

nou, ik heb net het winnende bod uitgebracht op een PC Engine Duo R met:
- standard 2 button controller
- avenue 3 button controller
- 6 button RX controller

Dit voor de som van 155 euro. Nu even afwachten wat de transport naar Nederland gaat doen, en of hij werkt (ook niet onbelangrijk). Ik laat hem meteen naar blaasvis verschepen die hem voor mij gaat modden.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn avontuur
Apenheul
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

29 apr 2020, 16:23

Wow, dat is een mooie koop en absoluut voor dat bedrag!
synergy

29 apr 2020, 16:30

Zeker een mooi bedrag! Hopelijk vallen de verzend- en de importkosten mee. Goede keus om hem door Blaasvis te laten modden.
Don Cannoli 79

29 apr 2020, 16:34

arjen1981 schreef: rklok opgeslagen. als we elkaar nu maar niet de lucht in bieden ;)
Goed zo Arjen ! Haha, ja dat kan dan gebeuren idd. Niet te hoog gaan bieden he :wink:

@the_knives : Dat klinkt zeker als een lekkere deal , gefeliciteerd ! Als ie werkt dan helemaal natuurlijk :smile:
En slimme zet om hem naar Blaasvis te sturen. Ik heb zelf nog niks naar hem verstuurd maar iedereen op het forum is zeer te spreken over hem en zijn werk.
Gefeliciteerd met de aanwinst !
Ali G

11 mei 2020, 20:53

Gelukkig heb ik geen verzendkosten uit Japan (alleen mn vliegticket kosten) maar neem zelf iedere keer alles wat ik koop mee in handbagage. Ik geloof dat je via JP post wel een goed inzicht kunt krijgen en of idd Rklok contacten..
the_knives

15 mei 2020, 21:23

Ik wilde heel graag nog een arcade stick bij mijn pc engine. Ik had gelezen dat de XE1 Pro HE fantastisch zou moeten zijn voor shmups, dus kon niet nalaten om die ook te kopen. Niet goedkoop overigens. Voor arcade stick fans, dit is ie:

http://magweasel.com/2009/07/16/i-love- ... -1-pro-he/

Bij elkaar kostte het versturen ongeveer 50 euro. Ben benieuwd of ik er nog importkosten over moet betalen.

En doen ging het mis. Ik maakte de fout om te kijken hoeveel een neo geo zou kosten op de Japanse Yahoo auctions (ik herinner me nog heel goed dat ik vroeger altijd naar een arcade kast stond te gapen naar Samurai Showdown in onze lokale friettent en er helemaal weg van was :drool: ). Voor ongeveer 175 euro heb je een neo geo AES inclusief stick bleek. Ik kon de verleiding niet weerstaan en ik heb er eentje gekocht voor dat geld...

Veel te veel geld uitgegeven :omg: . Ik heb het mijn vriendin nog niet durven te vertellen.
sparky
eBay gebruikersnaam: sidious_nl

18 mei 2020, 09:55

the_knives schreef:
15 mei 2020, 21:23
Ik wilde heel graag nog een arcade stick bij mijn pc engine. Ik had gelezen dat de XE1 Pro HE fantastisch zou moeten zijn voor shmups, dus kon niet nalaten om die ook te kopen. Niet goedkoop overigens. Voor arcade stick fans, dit is ie:

http://magweasel.com/2009/07/16/i-love- ... -1-pro-he/

Bij elkaar kostte het versturen ongeveer 50 euro. Ben benieuwd of ik er nog importkosten over moet betalen.

En doen ging het mis. Ik maakte de fout om te kijken hoeveel een neo geo zou kosten op de Japanse Yahoo auctions (ik herinner me nog heel goed dat ik vroeger altijd naar een arcade kast stond te gapen naar Samurai Showdown in onze lokale friettent en er helemaal weg van was :drool: ). Voor ongeveer 175 euro heb je een neo geo AES inclusief stick bleek. Ik kon de verleiding niet weerstaan en ik heb er eentje gekocht voor dat geld...

Veel te veel geld uitgegeven :omg: . Ik heb het mijn vriendin nog niet durven te vertellen.
Oei dat is ook niet echt een systeem om als impuls nu nog mee te beginnen. Een console is 1, maar de games... Of wil je met een NEOSD of iets dergelijks gaan werken?
the_knives

19 mei 2020, 15:45

hoi Sparky,

Goed punt, een Neo Geo als impulsaankoop klinkt nogal bizar gezien de prijzen van AES games.

Ik loop al meer dan 10 jaar met het idee om een Neo Geo te kopen, dus helemaal impulsief is het niet. Ik wist dat AES games monsterlijk duur zijn, en heb me er daarom nooit verder in verdiept. Nadat ik zag op Yahoo Auctions (Japan) dat een AES console inclusief controller eigenlijk best betaalbaar is ben ik gaan onderzoeken of er een Everdrive ofzoiets voor de Neo Geo Zou zijn. In idd, de NEOSD is een van de opties leerde ik al snel. Maar nog steeds erg prijzig. Toen zag ik dat er een 161 in 1 cartridge bestaat voor de AES en dat die heel betaalbaar is (ongeveer 100 euro). Dus daar wil ik mee beginnen.

Heeft iemand van jullie ervaring met zo'n multicartridge voor de Neo Geo?

PS, ik heb het mijn vriendin inmiddels verteld. Ze keek me aan met 'zo'n blik' maar was er verder heel relaxt over. Phew.. :-)
Don Cannoli 79

19 mei 2020, 16:19

Tof dat je een Neo Geo hebt gescoord. Ik heb zelf ook pas eind 2018 (geloof ik) een Aes aangeschaft.
Er zijn best nog wat games voor een leuke prijs te vinden. Zoals iets uit de serie van Fatal Fury, World heroes of Samurai shodown.

De 161 in 1 heb ik net besteld voor de Aes.
Maar voor de neo geo mvs (arcade board) heb ik de 161 in 1 al wel en die werkt prima. Er is online genoeg info over te vinden. Er zijn zoals met alles voor- en tegenstanders.

Er zijn mensen die aangeven dat het mogelijk schade kan toebrengen aan je systeem ivm een mogelijk te hoog voltage door eventuele fabricagefouten. Zelf ben ik niet zo bang aangelegd.

Met de 161 - in 1 heb je eigenlijk rond de 95 echte games. De rest zijn hacks.
Daarnaast zijn er games die wat problemen geven. De bekendste is van Garou Mark of the Wolves waarbij de game automatisch reset als je met een bepaald character een special move doet.

Voor de aes kan het zijn dat 161 in 1 niet werkt. Dit komt dan waarschijnlijk doordat de voeding niet sterk genoeg is. Ook dat kun je online vinden welke je dan moet hebben. Want dan moet je eerst aan de onderkant van je aes checken welk type je precies hebt.

Al met al vind ik het een leuke multicart. Tuurlijk had ik liever een neo sd maar voorlopig heb ik hier wel fun mee
the_knives

19 mei 2020, 16:42

Wow @Don Cannoli 79, jij hebt een AES en een MVS! Ben wel benieuwd waarom je ze alle twee wilt hebben. Is dat vanwege het verzamelen?

Veel Neo Geo games zijn toch het tofste om met z'n tweeën te spelen. Punt is dat mijn reguliere vrienden helemaal geen interesse hebben in 'retromeuk' (quote komt niet van mij). Mijn zoontje is drie jaar. Ik heb mijn hoop op hem nu gevestigd :unsure:

Ik zal heel eerlijk zijn, mijn diepste wens is een MVS Arcade kast hebben. Punt, waar zet je hem neer.... Toen ik aan mijn vriendin vertelde dat ik 2 japanse consoles had aangeschaft (PC engine + Neo Geo) toe zei ze (no kidding), 'dan is vast je volgende project zo'n arcade kast'. Ik hield wijselijk mijn mond, maar volgens mij begreep ze uit mijn blik dat dit niet eens zo'n gek idee was. Toen zei ze 'Nou zo'n kast zou toch in de studeerkamer kunnen staan'..... :confused2:
Don Cannoli 79

19 mei 2020, 18:09

De Neo Geo was voor mij (en ik denk voor meesten ) onbereikbaar in m'n jeugd. Dus die moest er ooit een keer komen heb mezelf eens beloofd.
Ook een arcadekast staat heel hoog op mijn lijstje. De afgelopen jaren vaak op het punt gestaan om er 1 te kopen maar tot nu toe toch maar niet gedaan.
Of ie er ooit gaat komen weet ik niet. Maar goed, met die gedachte heb ik een MVS board gekocht waarop ik via een supergun kan spelen zolang ik geen arcadekast heb. Daarnaast kan ik via die supergun ook mijn andere arcade boards spelen.

De games zijn zoals je vcast wel weet over het algemeen een heel stuk goedkoper voor de MVS en zo'n bordje kost niks in vergelijking met een AES console. Ik twijfelde nog of ik toch maar beter een AES kon kopen en dan met een converter de MVS games spelen maar ik vond die converters ook nog best prijzig. Dus een MVS gekocht.

Maar ja, zo'n AES console is toch wel erg sexy dus toen ik hem voor een mooi prijsje te koop zag staan heb ik er alsnog 1 gekocht. Ik heb er nu maar 2 spellen bij . Dus toen ik zag dat de 161 in 1 multicart nu eindelijk ook voor de AES verkrijgbaar was heb ik die maar op mn verlanglijstje gezet. Net vanochtend besteld dus moet nog even wachten. Maar wel lekker dat ik straks aardig wat games op die console kan spelen.

Ik denk dat je goed bezig bent met je zoontje. Ik zie bij een vriend van mij ook dat zijn jonge zoontjes nu super geïnteresseerd zijn in gamen. Die zijn ook met retro spul begonnen , Mega Drive en SNES enz. Leuk om te zien hoe ze dat ouwe spul kunnen waarderen. Dus best kans dat het bij jouw zoontje ook aanslaat. :smile:

Je vriendin klinkt als een verstandig mens, die moet je houden en goed voor zorgen :thumbup1:

Terug naar “Retro gaming”